Visa fullständig version : Fundersam över min kost
Cederholm
2013-01-18, 20:41
Hej!
För drygt 1 vecka sedan började jag äta lite över 3000 kalorier per dag. Jag gymmar 4 pass i veckan och kör 2 pass cardio per vecka. På 1 vecka har jag gått upp 2 kg. Jag tycker det är lite konstigt eftersom ja innan åt drygt 2500 kalorier per dag och tränade lika mycket som nu.. Jag vill gå upp, men på rätt sätt , inte bara att de ska lägga sig runt magen.. Det får ta den tid de tar.. Vad gör jag för fel? För nåt är ju fel eftersom jag bränner kalorier varje dag men går ändå upp jättefort..
Har någon nåt tips med kosten så jag slipper gå upp så fort som jag har gjort? Jag äter varken kakor, godis eller andra sötsaker...
180 cm , väger nu 73.2 kg . Har gymmat 4-5 pass i veckan i 1 år nu.
SteelPulse
2013-01-18, 21:03
Inget kreatin med i bilden?
Cederholm
2013-01-18, 21:06
Har faktiskt slutat med kreatin... Tar inget som helst pulver längre .. Visst, kreatin har sin fördelar.. Men jag vill bygga muskler utan tillskott och annat..
Om du överäter en del så lägger du på dig mer vätska. Speciellt om du äter ganska mycket kolhydrater. Du har knappast gått upp 2 kg på en vecka.
Förresten, hur ofta väger du dig? Det kan skilja sig mycket från gång till gång och särskilt om man väger sig olika tider på dygnet.
KalleTeodor
2013-01-18, 21:19
nvm
Cederholm
2013-01-18, 22:07
Om du överäter en del så lägger du på dig mer vätska. Speciellt om du äter ganska mycket kolhydrater. Du har knappast gått upp 2 kg på en vecka.
Förresten, hur ofta väger du dig? Det kan skilja sig mycket från gång till gång och särskilt om man väger sig olika tider på dygnet.
Okej, då känns de lite tryggare.. Blev bara så fundersam direkt... Jag har precis börjat med o äta mer o mer, så min första invägning var idag. Får se hur de ser ut nästa vecka..
Väg dig efter alla toalettbestyr är gjorda på morgonen innan du äter frukost osv.
Gör det under några gånger under en vecka så har du koll på vad du väger.
Som de andra säger:
Väg dig på morgonen varje eller varannan dag. Dra ett snitt på det per vecka så får du bättre koll :)
Pretorian
2013-01-19, 10:00
Jag väger mig dagligen. Sen utvärderar jag efter några dagar och justerar beroende på vad vikten visar och vad jag har för mål. Var inte fast ett visst kaloriintag eftersom du aldrig kan veta exakt hur mycket du gör av med.
Går du upp för snabbt så får du minska kaloriintaget och släppa det där med att du "borde gå upp långsammare".
Mitt tips rent viktmässigt är att väga dig varje morgon.
Måndag-Söndag = 7 vägningar.
Så slå ihop alla vägningar och dela med 7 så du får ett snitt för den veckan.
Så gör du samma sak resterande veckor och jämför de resultaten. :)
En vecka är alldeles för kort mätperiod. Gör som tidigare inlägg föreslår, väg dig på samma tid varje dag och gör ett snitt på veckan. Kontrollera sedan efter en månad hur det ser ut. Har du fortfarande gått 2 kg./vecka så får du justera ditt kaloriintag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.