handdator

Visa fullständig version : Ordentlig smärta i Serratus anterior, 1 år.

AntiSerratus
2013-01-18, 00:26
Detta är min första post här. Jag vet nämligen inte riktigt vad jag ska ta mig till och ett träningsforum känns som det vettigaste just nu.

För att ta allt från början. Jag jobbar som musiker och hade gjort det på deltid sedan några år tillbaka tills jag för lite mer än ett år sedan gick över på heltid. Det är ärligt talat det enda jag kan tänka mig att göra för tillfället och det går upp och ner men jag klarar mig.

Jag spelar gitarr och jag tror att det, tillsammans med mitt tidigare jobb som brevbärare (där jag fortfarande kan hoppa in ibland) har gjort att min, vad jag tror är Serratus anterior ger mig ordentlig smärta med ungefär två veckors mellanrum och håller i några dagar. Jag blir sängliggande och har så ont att jag nästan kräks. Det enda som egentligen funkar är värme eller en nyinförskaffad spikmatta.

Smärtpunkten sitter i princip under revbenen på vänster sida och sen kryper det ut lite mer åt mag- och rygghållet. Jag har varit hos två läkare, en sjukgymnast och två naprapater och ingen var väl direkt jättedriftig till att göra någonting. Hur som helst är det klart att det är ett muskelärt problem.

Det jävligaste är att smärtan oftast kommer krypande när jag har tränat eller druckit några bärs. (Blev ju livrädd av det sista men alla jag har varit hos säger att det är muskelärt).

Jag tränar 3 ggr i veckan och skulle kunna göra mer egentligen. Är 1,75 och väger 65/70 kg.

Snälla Kolozzeumfolk! Hur ska jag träna upp detta? Hur kan jag bli bättre? Står fan inte ut längre och det gör att jag inte kan arbeta. Jag blir jäkligt grinig och osocial. Det suger. Något måste göras!

Stort tack på förhand!

Scratch89
2013-01-18, 11:02
Hur kan du vara säker på att det är muskulärt?

Gör det ont när du andas normalt? Eller djupt och kraftigt?Kan du trycka på området och framkalla samma smärta? Går smärtområdet i ett "band" runt midjan, ungefär som ett skärp, men bara på ena sidan av kroppen?

Lychgate
2013-01-18, 11:12
Kan du ordna en bild där du markerar vart smärtan är och strålar ut? Är smärtan djup eller ytlig? Värre vid provocering?

Serratus Anterior's smärtmönster är mer centrerat vid armhålan så låter inte som det är den.

AntiSerratus
2013-01-18, 19:04
http://img594.imageshack.us/img594/8258/ajaj.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/594/ajaj.jpg/)

Här har jag målat lite fint.

Alla jag har varit hos har fastställt att det är muskulärt och jag har dessutom röntgat ryggen. Ja det gör ofta ont när jag andas normalt. På senare tid har det dock blivit lite bättre. Jag har dålig hållning men jobbar på den och det känns som det ger resultat.

Trycker jag gör det betydligt ondare. Liniment lindrar lite. Och ja det är bara på vänstersidan.

pezrulezhaakon
2013-01-18, 23:56
AntiSerratus

Om du har ont där du markerat så är det ju inte serratus.

Ont där kan man få av diverse övningar med kasst utförande.

Scratch89
2013-01-19, 18:05
Har de kollat så det inte är någon slags låsning i dina nedersta revben?

Lychgate
2013-01-19, 18:23
Internet diagnos: Överansträngning i Iliocostalis lumborum.

AntiSerratus
2013-01-22, 00:39
Stort tack för all hjälp!! och förlåt för min okunnighet.. Jag har nu läst lite om Iliocostalis lumborum och det nailar mina problem. Har ni något tips på vad jag kan göra förutom att tänka till tre gånger extra? Någon extra övning eller dylikt?

Återigen jättetack!

pezrulezhaakon
2013-01-22, 05:40
AntiSerratus, ditt problem beror snarare på att du gör något snett i träningen, än att du måste köra nån mer övning.

Lychgate
2013-01-22, 08:21
Stort tack för all hjälp!! och förlåt för min okunnighet.. Jag har nu läst lite om Iliocostalis lumborum och det nailar mina problem. Har ni något tips på vad jag kan göra förutom att tänka till tre gånger extra? Någon extra övning eller dylikt?

Återigen jättetack!

Det är en svår muskel att "fixa själv" så att säga. Både korrekt utförande i grundövningar samt "core" träning kan hjälpa. Försvinner den inte eller blir bättre kan djupvävnadsmassage/triggerbehandling hjälpa.

AntiSerratus
2013-01-22, 11:04
AntiSerratus, ditt problem beror snarare på att du gör något snett i träningen, än att du måste köra nån mer övning.

Saken är den att smärtan fanns redan innan jag ens tränade. Eller rättare sagt under ett långt uppehåll. Jag spelar mycket gitarr och det känns extra efter att jag har gjort det. Jag ska be någon titta på min träning också.