Logga in

Visa fullständig version : Hur många g fett efter träning?!

mallis
2013-01-17, 22:53
Läste precis att det inte är bra att äta massa fett efter träning, hur mycket ska man äta då?

Man har ju olja i maten osv... Jag har under denna vecka också ätit mackor efter träning med 10 g smör och 20 g ost, är det "dåligt"?

NNIF
2013-01-17, 22:54
var tusan har du läst detta?

StarkaUlf
2013-01-17, 22:56
Fett är inte dåligt/sämre att äta efter träning än någon annan tid på dygnet.

mallis
2013-01-17, 22:58
var tusan har du läst detta?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=17489

mallis
2013-01-17, 22:59
Fett är inte dåligt/sämre att äta efter träning än någon annan tid på dygnet.

Ok det var ju tur, tränar på kvällen, äter inte mycket fett under dagen så måste försöka få i mig fett efter träningen

NNIF
2013-01-17, 23:03
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=17489

ja du fick ju svaret redan där, så fettfritt som möjligt. Om du tar en proteindrink efter passet är du "safe".

"Hur" dåligt det är med lite smör på mackorna är otroligt svårt att kvantifiera, vilken enhet vill du ha svaret it? procent, eller missat mängd muskelmassa per år?

dessutom är inte ost (dvs kassein) det mest optimala heller eftersom kassein är långsamt protein, så du har börjat optinoja över fel sak helt klart :)

Försök äta mer fett under dagen istället, du lär tjäna på det - mättar bra osv.

Latissimus Dorsi
2013-01-17, 23:04
sluta optionanera, seriöst.

mallis
2013-01-17, 23:10
ja du fick ju svaret redan där, så fettfritt som möjligt. Om du tar en proteindrink efter passet är du "safe".

"Hur" dåligt det är med lite smör på mackorna är otroligt svårt att kvantifiera, vilken enhet vill du ha svaret it? procent, eller missat mängd muskelmassa per år?

dessutom är inte ost (dvs kassein) det mest optimala heller eftersom kassein är långsamt protein, så du har börjat optinoja över fel sak helt klart :)

Försök äta mer fett under dagen istället, du lär tjäna på det - mättar bra osv.

Jaha så nu helt plötsligt ska man äta nästan fett fritt?? Vad är nästan fettfritt? 20 g fett?

Nebuchadnezzar
2013-01-17, 23:18
Gamla trådar läses på egen risk.

Gober
2013-01-17, 23:24
Man har ju olja i maten osv... Jag har under denna vecka också ätit mackor efter träning med 10 g smör och 20 g ost, är det "dåligt"?

Nej det är inte dåligt varför skulle det vara det? Fortsätt du med dina mackor. En snabb titt på dina tidigare inlägg så verkar du ju vara on the highway to ortorexi town. Slappna av och sluta nojja över massa trams :-)

Men för att svara på din fråga så ta en proteinshake eller aminosyror efter träning sen kan du äta mackor eller riktig mat när du kommer hem.

NNIF
2013-01-17, 23:24
Jaha så nu helt plötsligt ska man äta nästan fett fritt?? Vad är nästan fettfritt? 20 g fett?

men du ser ju inte skogen för alla träd, det viktigaste är att få i sig snabbt protein, dvs lättabsorberat protein. Det protein som finns i ost är inte snabbt dvs lättabsorberat eftersom det är kasseinprotein - du skulle kunna äta fettfri ost och det skulle ändå inte vara optimalt. Du börjar i fel ända, fixa till snabbt protein först, sedan kan du fundera på hur mycket fett påverkar.

Likadant med kolhydrater, att bre smör på en skiva mycket grovt bröd är inte opti först och främst för smörets skull, utan pga kolhydratsskällna som kunde vara mycket snabbare, dvs högre GI.

Men allt detta är optionani på rätt hög nivå. Se till att äta något med protein mellan träning och sänggående iaf, finns iaf en studie som påvisar effekten av att inta kassein och enbart kassein mellan styrketräning på kvällen och sänggående, kontra att inte äta något alls.

Vet att du har svårt med svenska, som du skrev i ett meddelande till mig, men bara att gilla läget.

King Grub
2013-01-18, 10:12
Gamla trådar läses på egen risk.

Det är fortfarande gällande rekommendationer för idrottsmän som vill maximera återhämtning och träningsresultat. Att sedan fel personer läser och inte kan hantera dessa är en annan sak.

RykteT
2013-01-18, 10:26
Det är fortfarande gällande rekommendationer för idrottsmän som vill maximera återhämtning och träningsresultat. Att sedan fel personer läser och inte kan hantera dessa är en annan sak.

Den skillnaden är väll bara marginell? Jag slänger i mig två avocados efter träning och får absolut inga dåliga utslag trots det! Brukar bli mellan 40-50 g efter träning.

Vet att detta är opti-nojja men rent teoretiskt sett (är nyfiken) så skulle man alltså tjäna mer på att äta de avocadorna till lunch? cofffee

Lychgate
2013-01-18, 10:31
Den skillnaden är väll bara marginell? Jag slänger i mig två avocados efter träning och får absolut inga dåliga utslag trots det! Brukar bli mellan 40-50 g efter träning.

Vet att detta är opti-nojja men rent teoretiskt sett (är nyfiken) så skulle man alltså tjäna mer på att äta de avocadorna till lunch? cofffee

När något är tävlingsrelaterat(Idrott, t.ex.) så jagar man alltid positiva effekter även om det endast ökar prestationen med ett promille.

När det gäller fettintag är det antingen ett par timmar före(tillräckligt tidigt för att återgå till normalt påslag av sympatiska nervsystemet) eller ett par timmar efter träning när glukogenfråden är fulla, om målet är så snabb återhämtning som möjligt. Detta är dock inget man behöver bry sig om i dom flesta fall så ät fettet när det passar.

Nebuchadnezzar
2013-01-18, 12:07

Det var mer ett generellt uttalande än specifikt för just detta. Bl.a. på grund av det du säger. :D

AronP
2013-01-18, 12:32
Den skillnaden är väll bara marginell? Jag slänger i mig två avocados efter träning och får absolut inga dåliga utslag trots det!
Vad menar du att du skulle se för dåliga utslag?

Gober
2013-01-18, 12:45
Vad menar du att du skulle se för dåliga utslag?

Tror det ger utslag på billiga stickor?

Nej, jag undrar också vad det skulle vara för utslag?

RykteT
2013-01-18, 12:59
Jag tänkte på proteinsyntesen... Vill bara påpeka att det jag frågade var i rent teoretiskt syfte. Jag må vara ätskadad men så illa däran är jag inte att jag tänker sluta äta fett efter träningen!

Särskilt inte avokado som är så gott! *drool*

Nephelite
2013-01-18, 15:03
Fettet påverkar absorbtionen litegranna, segar ner allting en smula.

det "Optimala" är väl att BÖRJA med CHO/Protein, sedan är fettinlagringen "avstängd" ett tag av protte/CHO - alltså går P och CHO "bara till bra saker" medan fett i livsmedel fortfarande kan lagras på kroppen -

- Någon får gärna rätta mig =)

I det stora hela tror jag inte du märker någon skillnad iallafall, själv kör jag på med protte och kolhydrater efter träning, sedan det "stora målet" som sker 30-90 minuter efter skiter jag helt i fetthalten, något som kanske är dumt =) tror det är opti att hålla sig till kolhydrater och protein timmarna efter träning, men kan mkt väl vara broscience.
Det jag också relaterar är att alla proteiners och kolhydraters egenskaper är jävligt önskvärda efter träning så då vill man slaffsa på så mkt man kan ^^ ?

mallis
2013-01-18, 21:40
jag har ibland velat ge upp "deffen" och jag älskar mackor så har velat äta det efter träningen så har gjort det nån gång denna vecka.. när jag får såna anfall är det då mer opti att ta 4 skivor smörgåsar med marmelad än med smör och ost efter träning? intar 30 g vassle proteinpulver direkt efter träning, och 15 g vassle proteinpulver ca 20-25 min innan (tar det hemma sen åker till gymmet)

brukar sen åka hem o käka nån nyttig måltid med kyckling, linser/bönor, ägg eller nåt men man kan ju va riktig jävla sugen på en macka ibland och det kan verkligen göra en lycklig....

Otte
2013-01-18, 21:56
Inget att oroa sig för och med tanke på hur "många" sensationella idrottare vi har i landet så lär det knappast vara kosten som är avgörande.

Latissimus Dorsi
2013-01-18, 21:59
När ska folk fatta att de aldrig kommer behöva applicera sådana här studier på sin egen träning.

tjing
2013-01-19, 10:25
nm