handdator

Visa fullständig version : Retro spelstråden

Wzup2u
2013-01-17, 19:41
Här snackar vi gamla retro spel kanske något spelminne från amigan,386an,nintendo 8 bitars,super nintendo, sega,ps m.m m.m

eller hjälpa vad ett spel hette man glömt.

,itt favo spel kommer alltid var zombies ate my neighbours till super nintendo som jag spelar än idag.

sem glömmer jag aldrig när jag dödade bowser och klarade hela spelet super mario world det var en julafton det.

haha worldcraft 1 introduktionafilmen till den kollade jag och en kompis på ca 100ggr irad den var ju så ball haha bara lite från mig i will update :cool:

Chris
2013-01-17, 20:14
Kanske inte tillräckligt retro för den här tråden, men jag spelade igenom planescape torment för ett par månader sen, fan vad bra det var (den här gången också).

Finns väldigt få släppta spel som har en så bra och gripande handling som det spelet, 10+ år senare.

Proxy
2013-01-17, 20:17
Varit på retrospelsmässan i gbg?

tjing
2013-01-17, 20:19
Hur många som helst till amiga 500; Last ninja-spelen, Xenon, Moria, Pinball fantasies/dreams, Heroes of the lance, Betrayal at Krondor, North and South, Bard's tale, Ultima-serien, Barbarian (plattformsspelet), Barbarian (turneringsspelet), Nethack, Bubble Bobble etc etc

StarkaUlf
2013-01-17, 20:19
Battletoads, duck hunt, turtles, Goldeneye (64), mario kart (64) och super smash bros (64). Bäst.

miaz
2013-01-17, 20:29
har kvar alla mina snes spel, mest rpgs.
men har på nått jävla sätt lyckats klanta bort Terranigma.
men annars har jag ff4, ff6, secret of mana, seiken densetsu 3 (jp),
chrono trigger, lagoon, illusion of time, sould blade, super mario rpg, zelda,
säkert nå ja glömt + diverse icke rpgs.

mangemani
2013-01-17, 20:55
world of sensible soccer till amigan är nog mitt käraste minne.
jag och min granne spelade sönder det spelet, körde turneringar med hanses och mina barndoms vänner, kunde bli långa nätter, mycket trocadero, mycket skrik och jubel, fy fan vad roligt det var och inte minst då jag efter år utav spelande äntligen lyckades spöa min granne i spelet som han så länge hade skrytigt om att han var så oslagbar i.

då world of sensible soccer lades på hyllan så plöjde vi igenom CO OP spelet hired guns vilket också slukade många dagar och nätter.

men finns så många andra spel som skänkte en glädje på amigan.
north and south
rail roads
player manager
cannon fodder
moonstone
monkey island
zack macracken
loom
indiana jones
stunt car racer
shuffle puck cafe
brutal sport football
bara ett få tal

för trött nu för att skriva ned alla kära minnen, men nes, snes, mega drive och tidiga playstation hade också många glada minnen

Jazen
2013-01-17, 21:01
Kommer ni ihåg Golden axe? riktig klassiker när jag va liten. Fan vad man va imponerad =)

mangemani
2013-01-17, 21:31
oh ja, golden axe, kort spel men gick att nöta igenom flera gånger.
första gången jag spelade det var på en arcad maskin på ett köp center och sen den dagen så insisterade jag på att följa med morsan och farsan varje gång de skulle handla där så att man kunde spela, men blev så jäkla heart broken då de hade bytt ut liret mot nå bil skit spel.
sen när det släpptes till mega driven så jublade jag.

King Grub
2013-01-17, 21:55
Jag spelade nyss http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0002259 på en Spectrumemulator (Spectaculator). Ett av mina favoritspel på 80-talet.

För den som ägde en Spectrum är http://www.worldofspectrum.org/archive.html en guldgruva. Över 10000 spel gratis och lagligt tillgängliga.

mangemani
2013-01-17, 22:01
head over heels känns igen.
det fanns till C64an också eller?

King Grub
2013-01-17, 22:05
Japp.

KalleBalik
2013-01-17, 22:18
Altered Beast till Sega Mega Drive minns jag att jag gillade, särskilt när man blev varulv (?). Golden Axe är ju en klassiker också.

Blaine
2013-01-17, 22:21
Nintendo World Cup
qDWI5FOneLs

OutRun
WiWiTXq4yYY

Streets of Rage 2
VXQzyVy9fYM

BlötSnö
2013-01-17, 22:22
Sitter och trycker på N64, NES, ett defekt SNES och snart även ett SEGA Megadrive.
Lite av de vanligaste kända titlarna till allihop.
Ska på sikt införskaffa 3-4 15-20" stora skärmar och bygga en liten retronördhörna där man kan sitta fler och spela tillsammans.

Imorgon kväll ska det spelas Probotector 2 hos en polare. Det blir nog en alldeles utmärkt fredag.

Gabriel Forslund
2013-01-17, 22:22
Front Mission till SNES, fantastiskt bra spel

Tomas W
2013-01-17, 22:24
Vi hade ett spel som jag ej kommer ihåg namnet på, måste varit det första datorspelet jag spelat. Man var en skidåkare nerför en slalombacke och innan man nådde botten av backen så dök det upp ett monster som åt upp en, någon som har koll på vad det hette? Var på en 486, Olivetti tror jag.

KalleBalik
2013-01-17, 22:26
Indiana Jones & The Fate Of Atlantis var ett strategispel till PC som jag tyckte var riktigt roligt.

BlötSnö
2013-01-17, 22:26
Vi hade ett spel som jag ej kommer ihåg namnet på, måste varit det första datorspelet jag spelat. Man var en skidåkare nerför en slalombacke och innan man nådde botten av backen så dök det upp ett monster som åt upp en, någon som har koll på vad det hette? Var på en 486, Olivetti tror jag.

SkiFree. Följde med i installationen på Windows 3.1, har jag för mig...
http://fc08.deviantart.net/fs71/f/2010/326/3/f/undefeated___skifree_by_matsemann08-d33e15h.jpg

Latissimus Dorsi
2013-01-17, 22:27
Heroes of Might and Magic 2, fyfan.

mangemani
2013-01-17, 22:27
ahaa, det spelet, fanns som ett mini spel till PCn ett tag har jag för mig.
hur man än gjorde så kunde man inte åka bort från monstret, man blev alltid uppäten.
dock vet jag inte namnet på det

KalleBalik
2013-01-17, 22:29

Ski Free hette det.

Edit: Pucktvåa

Tomas W
2013-01-17, 22:30
SkiFree. Följde med i installationen på Windows 3.1, har jag för mig...

Det var det jag tänkte på! Tänkte faktiskt på det spelet för någon vecka sedan men kom ej på vad det hette, tack så mycket! Ska se om man kan ladda hem det och försöka komma förbi monstret ;) .

BlötSnö
2013-01-17, 23:10
Heroes of Might and Magic 2, fyfan.
Ehrmagerd... Så ruggigt roligt spel. Körde du 3:an något? Köpte mig en kopia av 3:an förra året. Fortfarande lika roligt det också. Införskaffade även senaste, som de av någon anledning döpt om till Might and Magic Heroes (6).
Inte lika roligt...

Det var det jag tänkte på! Tänkte faktiskt på det spelet för någon vecka sedan men kom ej på vad det hette, tack så mycket! Ska se om man kan ladda hem det och försöka komma förbi monstret ;) .

Hör av dig när du tagit dig förbi monstret. Vi lär aldrig höras igen. :d

Apropå bilden jag länkade till så insåg jag för första gången att de röda prickarna är ögon och inte näsborrar.

Juxta
2013-01-18, 09:41
Jag köpte en Amiga 1200 för ett par år sen då jag saknade min Amiga 500 som jag hade när jag var yngre. Den slår alla emulatorer på fingrarna.. fyfan va mysigt det är.

Mega-Lo-Mania. <3

Gober
2013-01-18, 09:55
Min bästa spelupplevelse någonsin var med FFVII. Har aldrig slukats in i ett spel på det viset. Därefter har jag aldrig fått samma härliga upplevelse av ett spel igen :(

Se och njut.
TD_GqlNtNjo

miaz
2013-01-18, 10:02
Min bästa spelupplevelse någonsin var med FFVII. Har aldrig slukats in i ett spel på det viset. Därefter har jag aldrig fått samma härliga upplevelse av ett spel igen

måste tyvärr säga att detta gäller även mig.
möjligen att ff6, chrono trigger eller secret of mana var bättre,
men eftersom jag var äldre då ff7 kom så minns jag det hela mycket tydligare.
musiken till ff6 är dock ljusår bättre.

spelade om ff7 inte så längesedan, även ff6, och chrono trigger (till ds).
alla håller fortfarande så jävla bra.
spelade även tales of phantasia nyligen, släppt på GBA, sjukt bra.
blandning mellan secret of mana, chrono trigger och street fighter, över 50timmar speltid.

Jazen
2013-01-18, 10:37
Min bästa spelupplevelse någonsin var med FFVII. Har aldrig slukats in i ett spel på det viset. Därefter har jag aldrig fått samma härliga upplevelse av ett spel igen :(

Se och njut.
TD_GqlNtNjo

än idag tycker jag det är snyggt

LoveMachine
2013-01-18, 13:14
Jag hade ingen konsol under min uppväxt så för mig är det gamla PC-spel som gäller. Vad det gäller riktigt old school så finns det bara en spelserie som gäller, Commander Keen. Första gången jag hittade det dolda rummet på första banan förändrades min världsbild och när jag många år senare lyckades lösa gåtan med hur man kom till Hand-pyramiden så fick spelt en renässans.

okOZYe849B0

Annars så är det alla Lucasarts gamal äventyrsspel som Indiana Jones and the Fate of Atlantis, The Dig, Monkey Island serien med mera. Dessa finns numera som abandonware med en emmulator ScummVM. Som för övrigt stödjer Sierras gamla äventyrsspel som Kings Quest och Space Quest.

Wzup2u
2013-01-19, 07:28
Hahaha sen SKI var klassiker även prince of percia första versionen!
prince of percia classic finns även i ny grafik & gjort för senare datorer för er som undrar!

Jag kom ihåg jag spelade något Formule 1 spel på min första pc typ en 386a.
Man kunde välja mellan 3 bilar (Mclaren, Ferrari & Bmw) ljudet var pc speaker ochallt var värre än paint typ någon mer som spelat detta & kom ihåg namnet??

Cyber dogs version 1 är sjukt kul ännu i dagens läge.

Hur har ni det med samlingar? Jag har NES,SNES, SEGA, PS1, Gameboy första svartvita & color, N64, Gamecube, ps2.

Proxy har du varit på den mässan? den ska besökas i MAJ!

filmjölk
2013-01-19, 08:17
Fanns ett ruggigt bra spel som hette UFO (tror jag) där man försvarade jorden ifrån olika varianter av aliens, byggde bas, sköt ner deras skepp, anföll skeppsvraket, fick sin egen bas(er) anfallna, köpte vapen och soldater (som man fick namnge), forskade, ens militärer blev starkare, ibland skadade.

När man blivit tillräckligt stark åkte man till Mars för att slå ut deras högkvarter.

Ruggigt bra retrospel.

Ulvamal
2013-01-19, 08:26
This? http://games.softpedia.com/get/Freeware-Games/UFO-Alien-Invasion-Free-Full-Game.shtml

Gober
2013-01-19, 08:45

blandning mellan secret of mana, chrono trigger och street fighter, över 50timmar speltid.

Har 7 & 8 i bokhyllan, tror jag ska slänga i 7an nästa vecka, synd grafiken inte riktigt klarar en stor tv.

filmjölk
2013-01-19, 08:46
This? http://games.softpedia.com/get/Freeware-Games/UFO-Alien-Invasion-Free-Full-Game.shtml

Nice! Jag tror det (kan inte testa nu, är på jobbet).

Faran
2013-01-19, 10:58
Ett av de bästa spelen någonsin är Super Metroid på SNES. Jag spelade igenom det för ett tag sen, och det håller riktigt bra än!

Andra gamla godingar som jag har till mitt SNES: Zelda, Starwars-spelen, Donkey Kong-spelen och så klart alla Super Mario (inklusive Island) och Mariokart.

Ronn
2013-01-19, 12:00
Nice! Jag tror det (kan inte testa nu, är på jobbet).

Tror du pratar om X-COM serien, första hette UFO Enemy Unknown andra Terror from the Deep.

Kom ut en remake från firaxis 2012 den va rätt bra.

PRound
2013-01-19, 13:13
Ocarina of time är troligtvis det bästa spelet någonsin!

Lövbiffen
2013-01-19, 14:40

Hade du ett amerikanskt SNES under den första delen av 90-talet?

King Grub
2013-01-19, 14:43
Det första spel jag spelade (tror jag) förutom Game & Watch-spel var 3D Monster Maze på ZX81. Avancerad 3D-grafik.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/83/3D-monster-maze-T-rex-2-steps-away.png

Elmer
2013-01-30, 23:35
Favvospelet torde vara Super Mario bros på 8bitars.
Har spenderat många timmar med det spelet.
Har även funderingar på att försöka få tag på en 8bitars konsoll med tillbehör & några spel.
Dock brukar spelen kunna kosta endel då de fått kultstatus.

Första spelet på 8bitars var dock Iceclimber.
Storbrorsan var iväg till en pizzeria&matbutik & hyrde konsoll & spel.
Känndes rätt speciellt då man innan denna högteknologiska upplevelse mer var van att leka med pinnar ute i skogen i princip.

Jag har the allmighty Donkey Kong g & W.
Denna orange lilla skapelse fick jag av brorsan då han tydligen inte ville ha det längre.
Dock fick så småningom min sketna lillbrorsa tag på det & nu är batteriluckan borta...
Skall dock tydligen gå att få tag på ny nånstans på nätet.

Jag har btw nån riktigt gammal spelkonsoll i källarn.
Kommer inte ihåg vad det heter men ett av spelen heter iaf Mission X.
Det sitter 2st kontroller anslutna med spiralsladd.
På kontrollerna sitter det sifferknappar & en runt blank styrplatta.
Nån som vet vad för maskin jag menar?
Tyvärr verkar inte spelen funka längre.
Skall testa att tvätta rent pinsen med elektronikspray & se om man får nån form av förbättring.

miaz
2013-01-31, 06:59
Hade du ett amerikanskt SNES under den första delen av 90-talet?
nää.
hade dock en sånhär:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTpe1SgSu4I5ApK-OIu3HvnZEW4AjmT0xqW1LGf9NA5ajf8zujkfA

dessutom brukade min bror låna en Super Wild Card av hans kompis.
så man kunde spela på floppy's

Überbiffen
2013-01-31, 13:28
<3

https://dl.dropbox.com/u/67042204/20130131_132336.jpg

Nu ska jag bara ha konsolen också...

smeander
2013-01-31, 16:20
Någon som spelat Dr. Robotniks? Helt underbart spel som fortfarande nöts hemma. Jag och sambon har tuffa kamper :D

Sent from a cordless device.

Ronn
2013-01-31, 16:23
Dr. Robotnik a.k.a. Dr. Eggman är väl Sonics fula ärkefiende? Har han fått ett eget spel?

Edit: Googlat och såg att det ser ut att vara Puyo Puyo Pop fast med hans fejja påklistrat, lol!

Scratch89
2013-01-31, 16:27
Fler än jag som spelade Little Nemo: The Dream Master? Jag får sjuka nerd chills när jag tittar på klipp på Youtube. *cupid*

AATqdTyhgFo

Scratch89
2013-01-31, 16:28
Även det här underbara spelet till SNES. Pocky & Rocky. Troligen ett av de svåraste spelet jag spelat.

LK6L7yJS6Jg

knuckles
2013-01-31, 16:29
Hydlide

eternallord
2013-01-31, 16:33
Hur har ni det med samlingar? Jag har NES,SNES, SEGA, PS1, Gameboy första svartvita & color, N64, Gamecube, ps2.

NES, SNES, N64, Gamecube, Mega Drive, Mega CD, Saturn, Dreamcast, Xbox, Xbox 360, PSX, PS2, Gameboy, GB pocket, GB color, GB advance

Samlade mycket en gång i tiden, har definitivt varmast minne kvar från Segas konsoler. Sonic 2, Panzer Dragoon Saga, Shenmue... Tävlingsspelande på Xbox/360 har nog tagit upp mest tid, men jag saknar den löjligt exalterade känslan jag hade inför nya konsoler när jag var liten. Blev alldeles varm inombords.

King Grub
2013-01-31, 16:53
Har fungerande retromaskiner: NES, SNES, N64, Gamecube, Megadrive, PS1, ZX Spectrum 128, Commodore 64, MSX, Amiga 500, Amiga 1200, en gammal 286:a, Atari 520 ST, ett 20-tal Game & Watch spel och ett Donkey Kong Jr Tabletop (favorit). Även Wii och 360 men dom hör inte till retrodelen (än).

Lövbiffen
2013-01-31, 17:12
Fler än jag som spelade Little Nemo: The Dream Master? Jag får sjuka nerd chills när jag tittar på klipp på Youtube. *cupid*

AATqdTyhgFo

Jag kommer ihåg att vi hyrde det där spelet när jag var liten och att jag blev fast. Det är verkligen gulligt på ett sådant sätt att en liten unge som jag då var blev alldeles till mig!

Wzup2u
2013-02-01, 21:33
lirade lite zamn ikväll =) på snes.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRY8aOgbL1F9eweEmJnwzKmf74jAH6Zs BtwF_YcH7QRRWHSW-og

& lite zelda på nes
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQDavEmbS51vBTKtX2XK_9bOAt6tr8RL sxj3Ou0QjNhWJym8OzavA

drack cola & käkade godis & kände mig som liten igen då man hyrde spelen på videoaffären & köpte massa godis & hade sjukt roligt...

Elmer
2013-02-01, 23:11
Jag kom just på att jag även har ett C64 med kasettspelare undanstoppat nånstans.
Fick den av en kompis som inte förstod bättre.:)
Dock lär spelaren ställas in.
Man kanske skall plocka fram de till sommarn.
Sena sommarkvällar med kultspel & ett par kalla kan ju inte bli fel.

Jag har även haft Seha Megadrive.
Nötte Sonic 2 många timmar.
Lessnade på konsollen tillslut & bytte bort det mot ngt skrammeö.
Ångrar det inte.

Jag har även 2st chipade PSX.
Ena köpte jag på OnOff back in the days & det andra för en skitsumma på en loppis.
Skall fixa bryggkabel & extra kontroller samt minneskort så man kan lora spel som tillåter multiplayer voa 2st konsoller.

Det jag mest av allt vill ha är ju som sagt ett NES.
Mariospelen, Piff & Puff, Ski or die, Iceclimber & klassikern Punch out mfl.

Jag skall försöka komma ihåg att ta mig ner till förrådet nu till veckan & fixa bild på den smått antika konsollen jag nämnde tidigare.

Wzup2u
2013-02-02, 07:01
Jag kom just på att jag även har ett C64 med kasettspelare undanstoppat nånstans.
Fick den av en kompis som inte förstod bättre.:)
Dock lär spelaren ställas in.
Man kanske skall plocka fram de till sommarn.
Sena sommarkvällar med kultspel & ett par kalla kan ju inte bli fel.

Jag har även haft Seha Megadrive.
Nötte Sonic 2 många timmar.
Lessnade på konsollen tillslut & bytte bort det mot ngt skrammeö.
Ångrar det inte.

Jag har även 2st chipade PSX.
Ena köpte jag på OnOff back in the days & det andra för en skitsumma på en loppis.
Skall fixa bryggkabel & extra kontroller samt minneskort så man kan lora spel som tillåter multiplayer voa 2st konsoller.

Det jag mest av allt vill ha är ju som sagt ett NES.
Mariospelen, Piff & Puff, Ski or die, Iceclimber & klassikern Punch out mfl.

Jag skall försöka komma ihåg att ta mig ner till förrådet nu till veckan & fixa bild på den smått antika konsollen jag nämnde tidigare.

Nes & de spelen har jag inte ski or dire men de andra.
Iceclimber e ju sjukt classic.

Sega kan köpas i nyproduktion i dagens läge.
men ett Nes tkr jag du ska köpa dig dock är snes roligare & har överlägset med bästa spelen & goast grafik.

Yip_man
2013-02-02, 08:49
Ett par år gamla foto men allt finns kvar + lite till

http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/nesgames.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/snesspel.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/NeogeoJPG.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/IMG_2803.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/IMG_2801.jpg

Ronn
2013-02-02, 09:12
Kassetter, carts och floppies i all ära men jag blir alldeles till mig när jag tänker på hur mycket man får plats med digitalt idag, att ha en komplett samling av alla format inklusive arkad upp till föregående generation på datorn med tillhörande hundraprocentig (nåja) emulator och möjlighet att koppla in originalkontrollrar är så jävla ball och får spelnerdinstinkterna att tingla till riktigt ordentligt. :D

eternallord
2013-02-02, 09:26
För mig är det dubbelt så tillfredsställande att faktiskt spela gamla spel på sina originalkonsoler, jämfört med att använda emulatorer.

tjing
2013-02-02, 11:28
MZF90Z0CY6c

mangemani
2013-02-02, 11:36

http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/nesgames.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/NeogeoJPG.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/IMG_2803.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/IMG_2801.jpg

sånt här gör mig så glad och fyller hjärtat med värme.
att se att folk fortfarande har kvar dessa rariteter och inte säljer så fort nått nytt kommer, hänger kvar(trotts att det kanske inte spelas så mycket) på det som var bra från förr.

jag sålde ju allt mitt då nått nytt kom, mest pga ekonomin, och det ångrar man.
idag så har jag ju köpt tillbaks allt som jag under uppväxten sålde, men skulle varit nice om man hade haft det man växte upp med.

Tricce
2013-02-02, 11:59
Jag spelade nyss http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0002259 på en Spectrumemulator (Spectaculator). Ett av mina favoritspel på 80-talet.

För den som ägde en Spectrum är http://www.worldofspectrum.org/archive.html en guldgruva. Över 10000 spel gratis och lagligt tillgängliga.

Aaaa underbart sålde ju tyvärr min Spectrum 48k men man var ju ung och fattig och behövde pengar till det senaste, dvs Vic 64 ;)

http://stalej.files.wordpress.com/2013/01/spektrum-48k.png?w=614&h=412

Första favvo liren var
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c7/Lunar_jetman_title.gif
och
Hungry horace goes skiing :)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4c/WilliamTangsHorace.jpg
För mig är det dubbelt så tillfredsställande att faktiskt spela gamla spel på sina originalkonsoler, jämfört med att använda emulatorer.

+ to the 1

King Grub
2013-02-02, 12:48
Ultimate Play the Game, som var det bästa programvaruhuset för Spectrumspel tidigt 80-tal, är samma som RARE som bl a gjorde Donkey Kong Country och andra spel till Nintendo senare.

Kryss
2013-02-02, 13:29
Jag hade ingen konsol under min uppväxt så för mig är det gamla PC-spel som gäller. Vad det gäller riktigt old school så finns det bara en spelserie som gäller, Commander Keen. Första gången jag hittade det dolda rummet på första banan förändrades min världsbild och när jag många år senare lyckades lösa gåtan med hur man kom till Hand-pyramiden så fick spelt en renässans.

okOZYe849B0

Annars så är det alla Lucasarts gamal äventyrsspel som Indiana Jones and the Fate of Atlantis, The Dig, Monkey Island serien med mera. Dessa finns numera som abandonware med en emmulator ScummVM. Som för övrigt stödjer Sierras gamla äventyrsspel som Kings Quest och Space Quest.

Commander keen var favoritspelet, spelade mest 4an men även 2an och 1an som liten pojk. Har på senare år tagit upp o lirat igenom spelen, svåra som fan :D

Andy.da.wohoo
2013-02-02, 14:58
Svåraste spelet någonsin måste ju vara Bubba 'n Stix! Jag kom aldrig längre än till vulkanbanan.
7gtKMOVxU3Y

Fatalist
2013-02-02, 15:27

Terranigma :bow:

Yip_man
2013-02-03, 08:27
2st till och med om man tittar noga

miaz
2013-02-03, 08:53
2st till och med om man tittar noga
ett är inte mitt gamla måntro?

är fortfarande arg över att jag svamla bort det.
stundtals får jag för mig att köpa på mig fler snes rpg's,
men förstår verkligen inte varför.
jag spelar dom inte, att äga dom är poänglöst, det är dyrt,
men av nån jävla anledning vill jag ändå köpa skiten.
jag köpte tex ett oöppnat Seiken densetsu 3 en väldans massa år sen.
det är på japanska, jag kan inte japanska.

Victorsnya
2013-02-03, 08:53
Commander keen var favoritspelet, spelade mest 4an men även 2an och 1an som liten pojk. Har på senare år tagit upp o lirat igenom spelen, svåra som fan :D

barndomsminnen... glömt detta spelet helt. Va sjukt kul!

Hmm en fråga, letar efter 2 spel

ett är ett rpg(tror jag) va säkert 20 år sen jag spela det.
Man kan vara barbarian/mage/rogue?! liknande klasser och man slåss mot bla skelett med sköldar och svärd som kom upp ur marken. Detta är det enda jag minns från spelet men jag minns att jag älskade det.

Andra är ett spel där man är en person som går omkring i gångar och möter monster mm. Man lvlar banor osv och i byn kan man köpa vapen, potions mm.
Minnet sviker men om någon har en aning så pls heilp

Och för övrigt, ROAD RASH!!!! fan bästa spelet ever, älskade att slå ner snuten och ta hans hoj haha

Victorsnya
2013-02-03, 08:56
Sen har vi ju spel som Seventh guest, De tre musketörerna och dark omen samt Final liberation (yepp warhammer nörd)

Wzup2u
2013-02-19, 20:32
wacky wheels, carmageedon, ignition, slicks and slide, micro machines klassisia bilspel mäste lira dessa igen alltså

King Grub
2013-02-19, 20:33
Andra är ett spel där man är en person som går omkring i gångar och möter monster mm. Man lvlar banor osv och i byn kan man köpa vapen, potions mm.

Bard's Tale?

R Scarpa27
2013-09-15, 20:34
western spelet OUTLAWS.
where are you marshall......?
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSGN-JqpOIBhYR3F1d_NCYhJLwCJYFeAeE_XDjRCC8RSQXDAmd8

Trapz
2013-09-15, 21:36
http://www.youtube.com/watch?v=5vYsVk23oxA

Satte igång och spelade Super Metroid häromkvällen, fyfan vilket bra spel det är. Har säkert klarat ut det 5 gånger innan men fortfarande lika bra. Önskar verkligen man kunde få uppleva spel och filmer som man spelat/sett som om det var första gången igen.

Yip_man
2014-05-19, 04:19
Super metroid är good shit. ett av spelen som saknas i samlingen av någon anledning...

exevision
2014-10-21, 11:32
Jazzjackrabbit 2

Vilket otroligt nog, än idag har en levande Community:
Jazzjackrabbit.net
Jazz2online.com

Patriarch K
2014-10-21, 11:57
Jazz 2 är svinroligt! Till och med mitt ex fastnade för det så vi satt och lirade det massor tillsammans och hon tyckte det var jättekul :)

the_PL_man
2014-10-21, 12:19
Bästa spelmusiken när det en gång i tiden begav sig....:)

V234BZ0scrU

kaer
2014-10-21, 12:26
Man kan vara barbarian/mage/rogue?! liknande klasser och man slåss mot bla skelett med sköldar och svärd som kom upp ur marken. Detta är det enda jag minns från spelet men jag minns att jag älskade det.

Pool of radiance?
Eye of the beholder?

exevision
2014-10-21, 12:48
Jazz 2 är svinroligt! Till och med mitt ex fastnade för det så vi satt och lirade det massor tillsammans och hon tyckte det var jättekul :)

Verkligen! Ett riktig match mellan klaner eller en duel är mer fartfyllt och ansträngande än vad man kan tro. Finns folk som är otroligt duktiga på detta spel!

Patriarch K
2014-10-21, 13:00
Verkligen! Ett riktig match mellan klaner eller en duel är mer fartfyllt och ansträngande än vad man kan tro. Finns folk som är otroligt duktiga på detta spel!

Det är däremot någonting som jag tycker förstör ett spel totalt.
När jag fick reda på att det fanns så otroligt mycket add-ons och expansioner och hemmagjorda saker och folk som var helt besatta av det så tyckte jag det förstörde väldigt mycket av spelkänslan. Jag vill bara sitta och lira det helt kvarlöst som ett vanligt spel.
Jag försöker alltid undvika den typen av kretsar på alla spel. Speedruns och liknande för det saboterar alla spel :)

exevision
2014-10-21, 13:33
Det är däremot någonting som jag tycker förstör ett spel totalt.
När jag fick reda på att det fanns så otroligt mycket add-ons och expansioner och hemmagjorda saker och folk som var helt besatta av det så tyckte jag det förstörde väldigt mycket av spelkänslan. Jag vill bara sitta och lira det helt kvarlöst som ett vanligt spel.
Jag försöker alltid undvika den typen av kretsar på alla spel. Speedruns och liknande för det saboterar alla spel :)

Finns servrar för allmänt spelande.

R Scarpa27
2014-10-21, 19:39
Jazzjackrabbit 2

Vilket otroligt nog, än idag har en levande Community:
Jazzjackrabbit.net
Jazz2online.com

oh jaekla va najs.

Andy.da.wohoo
2014-10-21, 21:28

V234BZ0scrU

Sannerligen. Var nog runt 5-7 år när jag började spela det. Fattade ingenting då men fan vad kul jag minns det som :D

R Scarpa27
2014-10-21, 21:36
tror vi postat om ett spel innan men vafan heter spelet nu igen man ofta spelade på arkadmaskiner.. man kunde vara 2 players och satt vid varsin spak och sprang med 2 gubbar samtidigt och samarbetade sig fram på banor och slogs m.m...

mangemani
2014-10-21, 21:47
tror vi postat om ett spel innan men vafan heter spelet nu igen man ofta spelade på arkadmaskiner.. man kunde vara 2 players och satt vid varsin spak och sprang med 2 gubbar samtidigt och samarbetade sig fram på banor och slogs m.m...

double dragon? streets of rage? final fight? golden axe?
eller streets of rage kanske inte fanns som arcade?

R Scarpa27
2014-10-21, 21:59
double dragon? streets of rage? final fight? golden axe?
eller streets of rage kanske inte fanns som arcade?

hmm inte säker men det är iaf likt super double dragon... hmm tror ej det är dd utan något liknande mer ideer? spelade slut hela vecko pengen på detta spel i en arkadhall jag och min kusin.

vfan minnet sviker mig lite, hmm undra om det inte var lite mer spacit man kunde typ skjuta laserbollar och man hade dräkter?.

ser jag bild kommer jag minnas detta direkt. kul som attan iaf.

mangemani
2014-10-21, 22:45
woa, laserbollar från dräkter, then im out, då vette fan.
tänkte först föreslå double dragon vs battle toads, men fick de verkligen laserbolls skjutande dräkter?

tefached
2014-10-22, 08:46
Flesta vet väl redan men går väldigt enkelt att ladda ner emulatorer till alla dessa äldre konsoler jag sitter med 17 tusen spel från dessa konsoler n64, nes, ps, etc etc bara att skaffa en xbox kontroll också så blir det riktigt kul:)

Trapz
2014-10-22, 11:37

V234BZ0scrU

finns sjukt mycket bra spelmusik, men tycker nog spelen till Snes har bäst. Kan vara nostalgi som spelar in med, men lyssna på dessa t.ex

J67nkzoJ_2M

Ygz4OPam8DA

zvGX6izdt8U

lS7_tcwsj4E

kwe9n4Den7M

RqZaFDA7PXY

Wzup2u
2015-09-23, 21:13
http://41.media.tumblr.com/186a05ba823e85c038e96b534e3aa18b/tumblr_n4so7yJJmA1r04068o1_1280.jpg
http://38.media.tumblr.com/7b2e9224c570b34d5e6d2de823033347/tumblr_nlexpuFt1m1r04068o1_500.gif

Tuniz
2015-09-23, 21:25
barndomsminnen... glömt detta spelet helt. Va sjukt kul!

Hmm en fråga, letar efter 2 spel

Och för övrigt, ROAD RASH!!!! fan bästa spelet ever, älskade att slå ner snuten och ta hans hoj haha

Du tänker inte på Golden Axe? fanns 2 (?) uppföljare på det också

svag74
2016-09-29, 16:36
Inget med spel att göra, men fan så coolt! :cool:
Snacka om kvalitet! :hbang:

http://www.sweclockers.com/nyhet/22728-en-25-ar-gammal-commodore-64-anvands-fortfarande-av-en-polsk-bilverkstad

shadowfire
2016-09-29, 18:34
Pool of radiance?
Eye of the beholder?

Ett av de absolut bästa spel jag spelat. Ever. Sett till spel och sin tidsepok då.

Yip_man
2016-10-01, 07:11
woa, laserbollar från dräkter, then im out, då vette fan.
tänkte först föreslå double dragon vs battle toads, men fick de verkligen laserbolls skjutande dräkter?

Låter som Robo Army. Laser och bollen var en såkallad speciall attack som man bara hade begränsade av per liv

6f4U5CMLjro

Wzup2u
2016-10-01, 20:22
Imorgon ska jag nog lira Jurassic park på mitt snes...

http://2.bp.blogspot.com/-TeURSUzWUyE/UUoXjeAcE5I/AAAAAAAAL-A/-zak5hQ-pGg/s1600/JP38.png

Jishuku
2016-10-01, 21:48
Minns fortfarande min första kontakt med ett RPG.. det var Final Fantasy VI till SNES och Atma Weapon striden. Det var min kusin som spelade och jag var såld direkt. Dat epic battle music.

BPMdBOhrAnw

An Iron Soul
2016-10-02, 00:27
UYOrcN8j72c

Sparven från Minsk
2016-10-02, 07:17
Har inte kvar det men finns till mobilen vill jag minnas, Final Fantasy VII.
Sugen att köpa en surfplatta endast för att kunna spela det igen :)

Scratch89
2016-10-02, 09:00
Har inte kvar det men finns till mobilen vill jag minnas, Final Fantasy VII.
Sugen att köpa en surfplatta endast för att kunna spela det igen :)

Jag är sjukt sugen på remaken som kommer.

Wzup2u
2016-10-02, 09:00
UYOrcN8j72c

Fett bra spel! and i got it :D

Kaalle
2016-10-02, 16:25
Låter som Robo Army. Laser och bollen var en såkallad speciall attack som man bara hade begränsade av per liv

6f4U5CMLjro

Varför görs det inga nya beat em up spel? Ser hela tiden spel som har retro anstrykning, med pixlig grafik osv osv. Beat em up med co op var ju det roligaste som fanns när man var liten.

Drfg
2016-10-02, 16:49
Varför görs det inga nya beat em up spel? Ser hela tiden spel som har retro anstrykning, med pixlig grafik osv osv. Beat em up med co op var ju det roligaste som fanns när man var liten.

http://motherrussiableeds.com/

Kaalle
2016-10-02, 16:52
http://motherrussiableeds.com/
Maffigt!

Grotesk
2016-10-02, 21:29
Imorgon ska jag nog lira Jurassic park på mitt snes...

Besvikelsen som uppstod då jag som liten påg dog precis framför sista ägget.. :d