Visa fullständig version : Första bulk/deff
j0hannalarsson
2013-01-17, 18:55
Blev för inte så många månader sedan utskriven från ett anorexicenter och efter att ha behövt gå upp ca 15kg (i rent fett antar jag) så undrar jag lite om bulk och deff.
Har inte tränat länge, bara sedan oktober, men har dock tränat sex dagar i veckan, stenhård styrketräning sedan dess.
Tänker jag rätt om jag tänker att jag kan gå på en bulk nu fram tills mitten av april och sedan försöka deffa från april fram tills augusti? Alltså fyra månaders bulk och fyra månaders deff?
Eller ska jag deffa först eftersom att jag gått upp all vikt i fett?
Har en fettprocent på 21.5 och ett BMI på 19,5. Eftersom att jag ligger på gränsen till undervikt så kanske det inte går att deffa nu?
Min fråga är alltså om jag ska börja med att bulka eller deffa?
Ingetdera? :) Träna på tills du har nått en punkt där du börjar stagnera i utvecklingen/blir nöjd med omfördelningen av massa, sen kan du deffa eller bulka. Så resonerar jag i alla fall.
Lika långa perioder på balans som deff/bulk gör att jag får bättre motivation och lättare att slappna av.
j0hannalarsson
2013-01-17, 22:12
Ingetdera? :) Träna på tills du har nått en punkt där du börjar stagnera i utvecklingen/blir nöjd med omfördelningen av massa, sen kan du deffa eller bulka. Så resonerar jag i alla fall.
Lika långa perioder på balans som deff/bulk gör att jag får bättre motivation och lättare att slappna av.
Jag förstår hur folk resonerar kring detta då jag nämnde mitt "problem" överst. Men jag är friskförklarad och vill veta vilket av det jag bör göra. Inte vad jag inte borde göra :)
Det finns ingen bok att gå efter, gå efter spegeln. Om du nu är friskförklarad och har en någorlunda sund inställning till din kropp så är det bara att använda den. VIll du ha mer muskler som prio ett, bulka. Vill du har mindre kroppsfett som prio ett, banta.
Eller som sagt, ligg på kaloribalans tills du har nått en punkt där du känner att du vet vad du håller på med i din träning (hyfsat iaf) Sen ta deff/bulk då, att deffa/bulka utan att ha en aning om vad man håller på med suger faktiskt.
azrael109
2013-01-17, 23:09
Hur mycket väger du totalt till din längd?
Träna på balans eller lågt överskott tills du har fått lite mer muskelmassa skulle jag rekomendera. (om du bara har tränat i ca 3 månader borde du kunna komma väldigt långt på det)
j0hannalarsson
2013-01-17, 23:17
Hur mycket väger du totalt till din längd?
Träna på balans eller lågt överskott tills du har fått lite mer muskelmassa skulle jag rekomendera. (om du bara har tränat i ca 3 månader borde du kunna komma väldigt långt på det)
Jag väger 52.3kg, morgonvikt igår. Är 163cm lång.
Vill väldigt gärna komma upp till 60-61kg och sedan gå ner till ca 55.
Kör på super gainer nu och dricker en och en halv portion per dag utöver maten vilket blir 900kcal+260kcal för mjölken jag blandar ut med.
Maten jag äter är kanske 1400kcal, och då äter jag mig mätt. Så med gainer så blir det ändå inte så stort överskott.
hade jag varit du hade jag lyssnat på hungern. Samt tränat hårt. Skönt att släppa alla tankar om bulk och deff. Vill du gå upp i vikt, ät lite extra om vågen står still. Resultaten får man på lång sikt.
j0hannalarsson
2013-01-17, 23:35
hade jag varit du hade jag lyssnat på hungern. Samt tränat hårt. Skönt att släppa alla tankar om bulk och deff. Vill du gå upp i vikt, ät lite extra om vågen står still. Resultaten får man på lång sikt.
Jag har försökt gå efter hunger och mättnad i två månader nu och har gått ner nästan fyra kilo. Jag kommer ingen vart med bara mat. Känns som om gainer är enda alternativet.
Nu får jag i mig ca 2600kcal och tränar hårt sex dagar i veckan. Varför verkar det som en dum idé att äta upp mig?
azrael109
2013-01-17, 23:36
Jag väger 52.3kg, morgonvikt igår. Är 163cm lång.
Vill väldigt gärna komma upp till 60-61kg och sedan gå ner till ca 55.
Kör på super gainer nu och dricker en och en halv portion per dag utöver maten vilket blir 900kcal+260kcal för mjölken jag blandar ut med.
Maten jag äter är kanske 1400kcal, och då äter jag mig mätt. Så med gainer så blir det ändå inte så stort överskott.
Tycker det låter rätt stabilt, försök bara att inte gå upp allt för snabbt. Runt 1kg i månaden max skulle jag säga.
azrael109
2013-01-17, 23:38
Jag har försökt gå efter hunger och mättnad i två månader nu och har gått ner nästan fyra kilo. Jag kommer ingen vart med bara mat. Känns som om gainer är enda alternativet.
Nu får jag i mig ca 2600kcal och tränar hårt sex dagar i veckan. Varför verkar det som en dum idé att äta upp mig?
Nej, har man haft en ätstörning är det sällan bra att gå efter hungern då den oftast är helt ur spel.
Då äter du nog för lite, ja. Men jag menar att det är både roligare och lättare att träna på balans alternativt ett litet överskott under en längre period. Än att bulka, deffa konstant. Du kommer troligtvis få bättre resultat också.
j0hannalarsson
2013-01-17, 23:47
Nej, har man haft en ätstörning är det sällan bra att gå efter hungern då den oftast är helt ur spel.
Du har helt rätt. Nu när jag bara gått efter hunger och mättnad så har det blivit två mål "mat" per dag. Ofta bara yoghurt eller liknande. Försöker verkligen stenhårt med maten nu men gainer hjälper mycket!
Hallå¨där !
jag har en fundering.
Efter en lång tid (ca 4 månader) så är det dags att börja träna igen. Jag inser att jag måste ändra min träning. jag vill öka min muskelmassa. har hört att bulka ska vara det bästa. vad bör man tänka på vid bulkning ? min sambo säger att man ska äta allt som inte sätter fast typ :P så det har jag ju förstått.. Men något annat ??
hur länge te.x ?? Jag bryr mej inte så mycket om jag ökar 3-4 Kg i vikt max 5 kg . Men Vill helst slippa köpa nya kläder :P Har redan en del kroppsfett (men ej tjock).
Och dessutom , hur ska man orka äta mer om man är mätt?? Är proteinpulver det bästa isåfall?
Tack på förhand. / Em
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.