handdator

Visa fullständig version : Dagligt fett intag?

lololle
2013-01-17, 18:14
Hejsan,

Jag ska inte börja "deff" deffa.. Utan jag har tränat 1-2 gånger i veckan lite lagom och helt oseriöst, men nu har jag börjat tagit tag i träning mera seriöst, jag har slutat ätit godis och läsk och försöker tänka lite mera på vad jag äter dagligen till mat samt träna varannan dag.

Jag har ätit mycket skräpmat och godis och varit dålig med min kost under långtid nu och har nog väldigt hög kroppsfettprocent. Men nu har jag som sagt kommit igång mera seriöst, skippat skräpmat, läsk och godis..

Jag är cirka 175cm och väger 78kg om jag inte har helt fel.

Jag har lite fundering över det dagliga fett intaget, jag har laddat ner ShapeUp till min iPhone och knappat in mina uppgifter, där kan jag se att jag ska äta cirka 60gram fett per dag, men om jag nu knappar in min kvällsmat; 380gram stekt kyckling så säger den att jag fått i mig 69gram fett..

Min fråga;
* Är det 60gram fett jag ska hålla mig till på 175cm á 78kg
* Hur mycket fett ska man få i sig per dag... om jag nu vill minska min kroppsfettprocent?
* Stämmer det att 380gram stekt kyckling innehåller 69gram fett? - Och vad ska jag då äta resten av dagen? - Jag kan ju inte ens drick en protein drink..

Eller är det så illa att jag inte kan äta en normal portion stekt kyckling till kvällsmat när jag vill minska min kroppsfettprocent utan att jag får mer än halvera min portion kyckling?

Tacksam för svar och tankar ang. detta!

Reaper123
2013-01-17, 19:06
Hejsan,

Jag ska inte börja "deff" deffa.. Utan jag har tränat 1-2 gånger i veckan lite lagom och helt oseriöst, men nu har jag börjat tagit tag i träning mera seriöst, jag har slutat ätit godis och läsk och försöker tänka lite mera på vad jag äter dagligen till mat samt träna varannan dag.

Jag har ätit mycket skräpmat och godis och varit dålig med min kost under långtid nu och har nog väldigt hög kroppsfettprocent. Men nu har jag som sagt kommit igång mera seriöst, skippat skräpmat, läsk och godis..

Jag är cirka 175cm och väger 78kg om jag inte har helt fel.

Jag har lite fundering över det dagliga fett intaget, jag har laddat ner ShapeUp till min iPhone och knappat in mina uppgifter, där kan jag se att jag ska äta cirka 60gram fett per dag, men om jag nu knappar in min kvällsmat; 380gram stekt kyckling så säger den att jag fått i mig 69gram fett..

Min fråga;
* Är det 60gram fett jag ska hålla mig till på 175cm á 78kg
* Hur mycket fett ska man få i sig per dag... om jag nu vill minska min kroppsfettprocent?
* Stämmer det att 380gram stekt kyckling innehåller 69gram fett? - Och vad ska jag då äta resten av dagen? - Jag kan ju inte ens drick en protein drink..

Eller är det så illa att jag inte kan äta en normal portion stekt kyckling till kvällsmat när jag vill minska min kroppsfettprocent utan att jag får mer än halvera min portion kyckling?

Tacksam för svar och tankar ang. detta!Ang det jag festilat...

Enligt deffguiden, som du hittar här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Rekommenderas 1ggr kroppsvikten i gram fett, men 60gram funkar nog ganska bra!

Sen har det dietära fettet inget med att tappa i kroppsfett att göra, detta skötes via kcalunderskott som du kan läsa om i länken ovan!

Låter även som du har en väldigt fet kyckling om det blir så mycket fett på 380g, ät kycklingfile om det är kyckling du vill få i dig eller annan mager proteinkälla! (fläskfile, nötkött eller tex tonfisk)

Lychgate
2013-01-17, 19:11
Inte ens chans att du får i dig den fettmängden om det inte är kycklinglår med skinnet kvar. Kycklingfilé innehåller runt 2gram fett per 100g otillagat.

lololle
2013-01-17, 20:05
Kanon, tack för svar!

Jag såg deff guiden precis innan jag posta, la till den bland bokmärken och ska läsa igenom den ikväll. Ang. kycklingen så är det vanlig kycklingfilé utan skinn - måste vara något helt annat jag råkade knappa in i ShapeUp appen ;D

Då har jag lite koll på läget, tack för det :)

edit, gjorde en sökning på:
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=1170

Där resulterade 380gram stekt kyckling i 9,5gram fett :)
Så det stämmer det ni skrev ovan, och jag kan fortsätta äta som jag gör :)

NNIF
2013-01-17, 20:15
steker du utan matfett?

lololle
2013-01-17, 20:35
steker du utan matfett?

Jag kör med flytande margarin, hurså? :)

lolitalord
2013-01-18, 02:45
Jag kör med flytande margarin, hurså? :)

Mest troligt för han försöker tänka sig hur mycket fett du skulle få i dig? Stek med olivolja istället.