handdator

Visa fullständig version : Räkning utav kalorier, hjälp!

vixxit
2013-01-17, 00:49
Hej, jag har precis börjat räkna kalorier, och tar hjälp utav appen shapeup. Har kommit fram till att jag ska ligga på ca 1600kcal om dagen då jag vill gå ner 0,5kg/veckan.

Men jag har en fråga angående på träningsdagar.
Om jag har ätit 1600kcal och gör av mig med 300kcal vid träningen.
Då visar appen att jag bara har ätit 1300kcal måste jag då inta de 300kcal som jag förbrände på träningspasset?

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Nebuchadnezzar
2013-01-17, 01:17
Ja, såvida du inte vill ha ett större underskott på träningsdagen av nån anledning.

Degpekka
2013-01-17, 01:18
Exakt, om appen inte räknat med någon träning när den räknat ut ditt basbehov. Du ökar ju din dagliga förbrukning den dagen du tränar.

Degpekka
2013-01-17, 01:19
Sen är det ju alltid svårt att veta hur mkt energi man föbrukat på ett träningspass, det är väldigt sällan det går att lita på räknaren på crosstrainers/löpband.

RobinEH
2013-01-17, 08:25
Jag antar att ditt energibehov grundar sig på TDEE och inte BMR. Grundar det sig på BMR så bör du räkna med en aktivitetsfaktor som är ett medel för hela veckan.
ShapeUp gör så att denne drar bort den "förbrukade" energin från utförd övning från din intagna energi från mat och dryck. Personligen struntar jag i att lägga in övningar på ShapeUp, finns andra appar som är bättre, och bara registrerar kosten på ShapeUp.

LIFT
2013-01-17, 09:42
Jag antar att ditt energibehov grundar sig på TDEE och inte BMR. Grundar det sig på BMR så bör du räkna med en aktivitetsfaktor som är ett medel för hela veckan.
ShapeUp gör så att denne drar bort den "förbrukade" energin från utförd övning från din intagna energi från mat och dryck. Personligen struntar jag i att lägga in övningar på ShapeUp, finns andra appar som är bättre, och bara registrerar kosten på ShapeUp.

Kan du nämna de appar som är bättre? Och finns dom att nå via dator likt shapeup?

Jag har också funderat smått angående detta hur jag ska räkna kalorier. Mitt BMR är runt 1850 kcal och TDEE något på 3200 eller liknande.
Det går inte alls att räkna på sitt BMR när man vill styrketräna med målet att bränna fett och bygga på muskler alternativt undvika tappning av muskler? (trots allt är jag nybörjare och har fett så skulle tro jag har det lätt att omvandla fettet till muskler med hårt styrke och lågt underskott av kcal?)

Menar, borde det inte vara svårare att ligga på underskott med bara cirka 300 kcal? är ju svårare att räkna ut det? om det nu är så att man räknar ut sitt TDEE för dagen (t.ex denna kalkyl http://www.fitnessfrog.com/calculators/tdee-calculator.html ) för att sedan äta så mycket kcal som man får ut, fast med ett 300 kcal underskott möjligtvis?

Eftersom mitt BMR ligger runt 1850 och TDEE idag på cirka 3200, och jag enligt shapeup på dagens träning förbrukat 800 kcal blir det ju isåfall 1850 + 800 = 2650 att äta om jag räknar med BMR, men skillnad från TDEE är det 600 kcal mer.

Degpekka
2013-01-17, 15:24
För att verkligen få reda på din kcalförbrukning så ligg på ett konstant intag under en längre period och väg dig och gör upp en graf på detta. Utifrån det kan du ju sen utläsa vad som är ditt basbehov och då slipper du tänka på aktivitetsfaktor eftersom det räknas med.