handdator

Visa fullständig version : Hoppande ljud i knäskålen och smärta

mikaelj
2013-01-16, 21:54
Om jag lyfter upp låret så att underbenet hänger löst och sparkar in hälen mot rumpan låter (och känns) det som att någon sena hoppar på och ur plats under knäskålen. Det gör inte ont.

Jag har även en smula ont i det knäet, vid belastning där knäna är rakt fram, särskilt kring 90 grader. Det är också en smula ömt på ovansidan knäskålen.

Kan det hoppande ljudet (som inte gör ont) av senan(?) vara en ledtråd för hur jag skall få bort smärtan?

Just nu gör jag en övning som kallas "Terminal Knee Extensions" med gummiband och mjukar upp in-, ut- och framsida lår med skumrulle och töjning. Uppmjukningen brukar ge tillfällig smärtlindring. Jag har haft det så här i några veckor och fick det när jag gick över från SL-böj till OL-böj, men det börjar bli värre så jag har uppehåll från knäböj helt och hållet nu.

mikaelj
2013-01-18, 07:56
Jag har fått en sjukgymnast att göra två minisktester på mig. Negativt på båda. Det är positivt.

Scratch89
2013-01-18, 11:00
Om det inte är menisken kan det vara en överbelastningsskada. Smärtan kan förläggas i seninfästningen mot underbenet, eller på patella, och det är ingen huggande smärta, utan sådär molande och obehaglig som du verkar ha.

Vad avlastar och vad förvärrar symptomen? Kan du sitta med böjda ben länge, eller känns det obehagligt ett tag och du måste byta position? Kan du gå i trappor utan smärta? Sitta på huk?

mikaelj
2013-01-18, 11:53
Om det inte är menisken kan det vara en överbelastningsskada. Smärtan kan förläggas i seninfästningen mot underbenet, eller på patella, och det är ingen huggande smärta, utan sådär molande och obehaglig som du verkar ha.

Korrekt!

Vad avlastar och vad förvärrar symptomen? Kan du sitta med böjda ben länge, eller känns det obehagligt ett tag och du måste byta position? Kan du gå i trappor utan smärta? Sitta på huk?

Jag kan sitta på huk utan smärta förutsatt att vinkeln är under 90 grader. Det gör däremot ont vid ca 90 grader när jag reser mig om knäet är framför tårna. Det gör inte ont om jag reser mig som i den positiva fasen av en SL-böj.

Stå på ett ben och pressa fram knäet triggar smärtan. När jag går ned i en trappa blir det samma position vilket följaktligen gör ont. Att gå uppför en trappa gör inte ont.

Scratch89
2013-01-18, 17:56
Men då verkar det vara belastningsrelaterat. Belastningen blir som känt högre om knät är framför foten som du beskriver, och mindre över leden om du står bredbent. Gå nerför trappa sätter stor kraft i den excentriska fasen på quadriceps, på samma sätt som att stå på ett ben och extendera i knät.

mikaelj
2013-01-18, 18:29
Men då verkar det vara belastningsrelaterat. Belastningen blir som känt högre om knät är framför foten som du beskriver, och mindre över leden om du står bredbent.

Yes! Belastning var, dock? Hur läker jag ihop det? Är det något som ska läkas?

Gå nerför trappa sätter stor kraft i den excentriska fasen på quadriceps, på samma sätt som att stå på ett ben och extendera i knät.

Med knäet bakom tån eller framför? För om jag går ned för en trappa och gör det på fel sätt gör det ont. Är det okej att / ska det göra ont?

mikaelj
2013-01-18, 18:46
Gick just lös på vastus medialis med min bandyboll.

Det har tidigare räckt med skumrulle, vilket inte gett några resultat den här gången, därför antog jag att det inte var en spänd muskel. Visar sig att bandyboll var vad som behövdes.

Efter att ha utstått den hemska smärtan i några minuter per sida kunde jag sedan ställa mig från golvet med knäna i utsatta lägen utan att det gjorde ont. Jag är försiktigt positiv till tanken att det kan vara triggerpunkter som behöver göras något åt.

Scratch89
2013-01-19, 18:06
Fast det kan ju göra mindre ont för att du provocerat smärtan i lår och knä så pass mycket att du hämmar smärtsignalerna.

Som jag sa till dig igår, så tror jag att det kan handla om en muskulär obalans i låret, antingen mellan framsida/baksida, eller mellan vastus medialis och de tre andra huvudena. Tränar man mycket knäböj utan att bli stark i slutextensionen kan det bli en styrkeobalans.

mikaelj
2013-01-19, 18:17
Fast det kan ju göra mindre ont för att du provocerat smärtan i lår och knä så pass mycket att du hämmar smärtsignalerna.

Det tror jag inte. Alla rehabövningar utförde jag helt utan smärta. När jag sedan gjort det ett tag kunde jag stegra vikten utan att det gjorde ont heller.

Som jag sa till dig igår, så tror jag att det kan handla om en muskulär obalans i låret, antingen mellan framsida/baksida, eller mellan vastus medialis och de tre andra huvudena. Tränar man mycket knäböj utan att bli stark i slutextensionen kan det bli en styrkeobalans.

Ja, det är möjligt. Jag såg till att spänna benet ordentligt i toppläget i bensparken!