handdator

Visa fullständig version : Ny deff!

Freeworld
2013-01-16, 18:14
Tjenare! Piroz här 17 bast (18 i sep)
Har på den senare tid gått upp i vikt o beslutat mig nu att gå ner x antal kg till sommaren så att man slipper skämmas på stranden.

I nu läge är jag 179cm 17år och 98kg, har midjemåttet 95cm (w34)
Och vill komma ner till 87-90cm dvs w31-32.

Jag har precis börjat med att gymma 4 dagar i veckan.
Där kör jag 20min intervalls löpning samt styrke träning.
förutom detta har jag även dragit kraftigt ner på allt onödigt socker (juice, cola, chips, godis etc) Samt lagt av med all mat efter klockan 7.
Har även börjat minska med kolhydraterna genom att äta sallad till maten minst 4 gånger i veckan. Har även bytt ut allt vitt bröd mot mörkt bröd (som faktiskt smakar godare)

Så min fråga till er vad kan jag mer göra för att göra min deff bättre?
Samt om någon skulle hjälpa mig räkna ut denna
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Mvh Piroz!

Doolie
2013-01-16, 18:45
Den uträkningen litar jag på att en sjuttonårig kille klarar själv.

Mina tips:

Räkna inte kalorier, man tröttnar på deff då
Drick inte kalorier
Drick kaffe de gör dig mindre hungrig
Drick mycket vatten
Fyll halva tallriken med sallad resten med mat
Ät MAT, om du skiter i måltider för att spara kalorier så kommer du bara käka godis eller dylikt senare
Ät mättande mat (kvarg, havregrynsgröt, egg, kyckling) etc som ger bra näringsämne och mycket mättnad
Skaffa EAA och ta innnan + efter gympass
Ät ALLTID 2gram protte/kroppskilo no excuses
Börja springa, det tillåter att man kan käka mer kalorier ----> äta gottigheter och fortfarande ligga på underskott
Handla ALDRIG hungrig
Bär inte runt plånboken, du kommer bara köpa massa smågodis
När du blir hungrig drick 1 liter vatten, vänta 10 min och kolla om du fortfarande är hungrig

Blev rörigt men följ dessa tips så går de väl an

Pahwn
2013-01-16, 19:22
Ja jag kan bara hålla med föregående talare, extra viktigt att INTE handla hungrig. Det är fan förödande för deffen.

Ett par allmänna tips man kan lägga till är väl att tugga tuggummi, äta sakta osv..

2127,862 får jag det till, sedan får du multiplicera det med en aktivitetsfaktor som är mellan 1.2-2 där 1.2 är en dag framför datorn och 2 är en elitidrottares vardag. Om jag inte minns helt fel :)

Lycka till med deffen!

Prez
2013-01-16, 19:49
Samt om någon skulle hjälpa mig räkna ut denna
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

En enkel räknare jag slängde ihop: http://sarvi.com/vikt/

jasonmago
2013-01-16, 19:49
Den uträkningen litar jag på att en sjuttonårig kille klarar själv.

Mina tips:

Räkna inte kalorier, man tröttnar på deff då
Drick inte kalorier
Drick kaffe de gör dig mindre hungrig
Drick mycket vatten
Fyll halva tallriken med sallad resten med mat
Ät MAT, om du skiter i måltider för att spara kalorier så kommer du bara käka godis eller dylikt senare
Ät mättande mat (kvarg, havregrynsgröt, egg, kyckling) etc som ger bra näringsämne och mycket mättnad
Skaffa EAA och ta innnan + efter gympass
Ät ALLTID 2gram protte/kroppskilo no excuses
Börja springa, det tillåter att man kan käka mer kalorier ----> äta gottigheter och fortfarande ligga på underskott
Handla ALDRIG hungrig
Bär inte runt plånboken, du kommer bara köpa massa smågodis
När du blir hungrig drick 1 liter vatten, vänta 10 min och kolla om du fortfarande är hungrig

Blev rörigt men följ dessa tips så går de väl an

Hahaha känns som att man har otroligt dålig karaktär om man inte kan gå hemifrån med pengar i fickan utan att sabba sin deff. :naughty:

Freeworld
2013-01-16, 21:28
Smågodis har jag avstått i flera månader då jag inte gillar o äta det inte ens förut när jag var som tjockast. Vad är EAA?

Det där med vatten ska jag absolut tänka på, bra tips!

Fick ihop det till 3300kcal/dag något jag anser själv vara väldigt mycket speciellt om jag ska gå ner i vikt?

newstick00
2013-01-16, 22:19
Smågodis har jag avstått i flera månader då jag inte gillar o äta det inte ens förut när jag var som tjockast. Vad är EAA?

Det där med vatten ska jag absolut tänka på, bra tips!

Fick ihop det till 3300kcal/dag något jag anser själv vara väldigt mycket speciellt om jag ska gå ner i vikt?

Yes! Men då ligger du på energibalans och du skall ju ha ett underskott. 1kg kroppsfett = 7000 kcal. Dvs om du har ett underskott på 500 kcal i veckan så tar de 2 veckor att gå ner 1 kg. Om jag vore du skulle jag lägga mig på ca 2400 kcal om dagen, då kan du räkna med att gå ner ungefär 1kg i veckan.

EAA är aminosyror, googla.