handdator

Visa fullständig version : kosttillskott?

okiol
2013-01-16, 13:32
Jag vill föra en diskussion om för eller mot kosttillskott.

Jag kollade just upp näringsvärdet på 30 gram basilika på wolframalpha och tänkte direkt wow, vad otroligt nyttigt. Sen kom jag att tänka på: det innehåller en massa olika saker från 32% till 1% rdi, nästan helt utan att innehålla kalorier, men multivitamintabletter innehåller ju kanske 100% av rdi av en massa mineraler och vitaminer, och dessutom till en bråkdel av priset. Så varför äta vitaminrikt- och mineralrikt? Vad är den stora poängen? är det bättre vitaminer från växterna än vad vi kan tillverka i piller? Är det mer tillförlitligt på något sätt? Läste i en studie här på kollo att det kan vara cancerframkallande att äta mycket kosttillskott, men det kan ju bero på vad som helst och kanske inte alls har att göra med själva multivitaminintaget.

Så om man antog ett hypotetiskt intag av multivitamin som täcker allt vitamin- och mineralbehov, 4 ägg, en bit ost, proteinpulver, vatten, och något för magen att jobba lite med som innehåller lite kolhydrater, kanske sallad, morötter eller fullkornsbröd, vad vore dåligt med en sådan diet, mer än att den uppenbart är jävligt tråkig?

Är det svårigheten att balansera rätt som gör den tvivelaktig, eller är det helt enkelt magiskt bättre att äta "naturligt tillverkade" vitaminer? Vad är det som gör grönsaker så nyttiga, är det fiberrikedomen, eller är det faktiskt vitaminerna? för nästa följdfråga blir ju såklart hur smart det är att äta saker som innehåller bra vitaminer men även för mycket socker (mörk choklad känns ju som en typiskt extremt uppblåst produkt i detta område, men även kanske rotfrukter)