handdator

Visa fullständig version : Hobbykostrådgivare och proffs se hit.

Beemel
2013-01-16, 12:41
Är 32 år (snart 33) 1.82m 95 kg midjemått 100cm
Tränar 4 gånger i veckan (karate, 2 lätta, 2 hårda pass)
promenerar cirka 2 mil i veckan (10min/km 6km/h)
Kommer så fort det blir barmark lägga in 1-3 löppass i veckan (min kondis tillåter nog någonstans runt 3-5km med 10km/h initialt.

Mitt mål är att ligga någonstans mellan 80-85kg (ingen tidsgräns satt)

Jag äter i dagsläget mellan 1400 och 2100 Kcal om dagen (i snitt ungefär 1800) fördelat över 3 mål mat och 1 eller 2 mellanmål.

Jag har ett gäng frågor

1. Är kaloriintaget (1800) lagom stort?

2. Finns det några nackdelar med att mitt kalori intag varierar från dag till dag? Vissa dagar är jag helt enkelt inte hungrig, vissa dagar käkar jag 2100 (fast inte mer) och är fortfarande sugen på mer.

3. Finns det några fördelar med att ha jämnt kaloriintag varje dag?

4. Finns det några (hyfsat) allmänt accepterade rekommendationer runt hur kaloriintaget ska fördelas över dagen? (procentuellt)

5. Finns det liknande rekommendationer för näringsämnena? (prot, kolh, fett)

6. Tränar inte tung styrketräning, är rekommendationen 2g protein/kg fortfarande tillämpbar/rekommenderad?

7. Sett till enbart maten och näringsämnen, Hur skulle eran topp 5 lista se ut över prioriteringar (gällande vad man ska få i sig) när det kommer till näringsämnen för en effektiv, hälsomässig och fungerande fettreducering?

8. då jag har dålig fantasi och svårt att komma på vad jag ska äta från dag till dag så mottas med glädje menyförslag, för att ge inspiration.

Svara på en, svara på alla, svara på några. Alla svar är av intresse.

Tack på förhand.

Pretorian
2013-01-16, 12:58
Jag fastnade för "hobbykostrådgivare".

Går du ned i vikt på det? Ett riktmärke brukar vara 0,5 kg per vecka.

4. Finns det några (hyfsat) allmänt accepterade rekommendationer runt hur kaloriintaget ska fördelas över dagen? (procentuellt)
Jag själv går efter den enkla regeln (det är nog ingen regel) att ta det största målet efter min styrketräning.

AronP
2013-01-16, 12:59
Är 32 år (snart 33) 1.82m 95 kg midjemått 100cm
Tränar 4 gånger i veckan (karate, 2 lätta, 2 hårda pass)
promenerar cirka 2 mil i veckan (10min/km 6km/h)
Kommer så fort det blir barmark lägga in 1-3 löppass i veckan (min kondis tillåter nog någonstans runt 3-5km med 10km/h initialt.

Mitt mål är att ligga någonstans mellan 80-85kg (ingen tidsgräns satt)

Jag äter i dagsläget mellan 1400 och 2100 Kcal om dagen (i snitt ungefär 1800) fördelat över 3 mål mat och 1 eller 2 mellanmål.

Jag har ett gäng frågor

Troligtvis rätt så mycket för lågt. Du lär förbruka iaf 3000kcal/dag och borde då lägga dig på ca 2500.

2. Finns det några nackdelar med att mitt kalori intag varierar från dag till dag? Vissa dagar är jag helt enkelt inte hungrig, vissa dagar käkar jag 2100 (fast inte mer) och är fortfarande sugen på mer.
Ja, du kan komma att bryta ned muskelmassa.

3. Finns det några fördelar med att ha jämnt kaloriintag varje dag?
Nja, ett intag anpassat till dagens aktiviteter behöver inte vara dåligt. l

Ja, typ 1000 olika beroende på vad man väljer. Men fokuserar du intaget kring träningen, speciellt relativt nära i tid efter, så ligger du inte så fel.

5. Finns det liknande rekommendationer för näringsämnena? (prot, kolh, fett)
Precis som ovan så finns det många olika. Min uppfattning är något i stil med 2g protein/kg, 0.5g fett/kg, resterande kolhydrater.

6. Tränar inte tung styrketräning, är rekommendationen 2g protein/kg fortfarande tillämpbar/rekommenderad?
Ja, protein är muskelbesparande.

7. Sett till enbart maten och näringsämnen, Hur skulle eran topp 5 lista se ut över prioriteringar (gällande vad man ska få i sig) när det kommer till näringsämnen för en effektiv, hälsomässig och fungerande fettreducering?
Fattar inte riktigt frågan men gissar. Ett adekvat intag av protein, tillräckligt med nyttiga fetter, rejält med kolhydrater för energi, ät grönt(och/eller multivitamin) för att inte få näringsbrist.

8. då jag har dålig fantasi och svårt att komma på vad jag ska äta från dag till dag så mottas med glädje menyförslag, för att ge inspiration.
Jag äter samma en hel diet så dåligt med förslag.

Beemel
2013-01-16, 13:22
Fattar inte riktigt frågan men gissar. Ett adekvat intag av protein, tillräckligt med nyttiga fetter, rejält med kolhydrater för energi, ät grönt(och/eller multivitamin) för att inte få näringsbrist.

Du fattade frågan precis rätt!

Lychgate
2013-01-16, 13:28
Som proffs plusettar jag Arons inlägg i ren allmänhet. Ska vi optinojja blir det en hel del mer dock.

Jeml
2013-01-16, 13:31
tips på vad du kan äta på diet:
lax
nötfärs
kyckling
tonfisk
ägg
potatis
proteinpulver
kvarg
frysta grönsaks mixar

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

spas
2013-01-16, 16:00
Vi väger i princip samma, är lika gamla och det skiljer bara 3 cm på höjden. Jag går ner runt 0,5 kilo på 2500 kcal 6 dagar i veckan och en ganska nasty ätardag på lördagar. Tränar 3-4 pass styrketräning i veckan i övrigt småbarnspappa med kontorsjobb.

Beemel
2013-01-16, 16:05
Vi väger i princip samma, är lika gamla och det skiljer bara 3 cm på höjden. Jag går ner runt 0,5 kilo på 2500 kcal 6 dagar i veckan och en ganska nasty ätardag på lördagar. Tränar 3-4 pass styrketräning i veckan i övrigt småbarnspappa med kontorsjobb.

Intressant.
kan ju vara kul att jämföra dig som gymmar fyra gånger i veckan med mig som pyjamasboxas fyragånger i veckan.
I stort sett samma utgångsläge.
Båda har kontorsjobb.

Vad har du för målsättning (om du nu vill gå ner i vikt), Kul att ha någon/något som peppar en, och man kan jämföra framgång med.
Vad sägs. Sugen på att köra en vecko-uppdatering på stats i denna tråd närmaste månaderna?

Jämföra kost, Träning, vikt och mått.
Jag skulle tycka det var riktigt skoj!

spas
2013-01-16, 16:24
Intressant.
kan ju vara kul att jämföra dig som gymmar fyra gånger i veckan med mig som pyjamasboxas fyragånger i veckan.
I stort sett samma utgångsläge.
Båda har kontorsjobb.

Vad har du för målsättning (om du nu vill gå ner i vikt), Kul att ha någon/något som peppar en, och man kan jämföra framgång med.
Vad sägs. Sugen på att köra en vecko-uppdatering på stats i denna tråd närmaste månaderna?

Jämföra kost, Träning, vikt och mått.
Jag skulle tycka det var riktigt skoj!

Det låter iofs inte dumt men jag tänkte bara köra en vecka till och sedan ta mig till de 90 ungefär under en pappaledighet senare i år. Skapa en journal i den delen av forumet så kikar jag in där, det är ett bra sätt att hålla motivationen igång.

Min målsättning är att inte behöva köpa nya skjortor och kostymer bara för att jag gillar godis utan hålla formen hyffsad samt kunna lira golf utan ryggont.