handdator

Visa fullständig version : Lite protein någon dag i veckan?

J3T69
2013-01-16, 11:46
Hej!
Har fått för mig att jag läst detta någonstans men stämmer detta verkligen att det ibland kan vara fördelaktigt att inte ta så mycket protein någon dag i veckan?Kan någon vara så snäll och förklara detta för mig då i så fall om detta verkligen stämmer?:)

Ola Wallengren
2013-01-16, 11:54
Nej, det stämmer inte. Ett mer jämnt intag är att föredra, så det finns ingen poäng med att medvetet dra ner på proteinintaget en dag i veckan.

J3T69
2013-01-16, 12:30
Nej, det stämmer inte. Ett mer jämnt intag är att föredra, så det finns ingen poäng med att medvetet dra ner på proteinintaget en dag i veckan.

Jag tackar för det svaret Ola:)
Tyckte väl att det lät lite underligt.

Pompere
2013-01-17, 06:08
Detta har jag hört lite här och där också utan någon riktigt bra källa när de uttalat sig. Har tom sätt ett par "fitnessprofiler" (Inga namn givna) som använder sig av en dag (per månad ungefär. Inte varje vecka...) med mestadels kolh och lågt i protein, just av den orsaken att de säger att kroppen kommer kunna använda sig "mer av proteinet" efter denna "låga" dag med protein. Antingen är det deras coach som har sagt till dem att göra detta, vilken studie kan du möjligtvist fått det detta ifrån? Broscience?

Ren nyfikenhet bara.

Ola Wallengren
2013-01-17, 08:18
Vid en snabb sänkning från högt till lågt proteinintag blir kvävebalansen negativ i 10 dagar eller mer.

En bra referens
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12908885

AronP
2013-01-17, 08:18
Bartoll förespråkar detta i sin bok "The Maximum Muscle Guide" och jag har även sett honom nämna det på senare tid. Stämmer det? Kunnigt folk säger nej men Bartolls klienter verkar ju inte stupa under iaf.

vicarious
2013-01-17, 09:08
Bartoll förespråkar detta i sin bok "The Maximum Muscle Guide" och jag har även sett honom nämna det på senare tid. Stämmer det? Kunnigt folk säger nej men Bartolls klienter verkar ju inte stupa under iaf.

Vad får dig att tro att en lågproteindag i veckan skulle göra så man stupar under? Det är ju knappast något katastrofalt. Vad exakt är det som Bartoll menar är positivt med att göra på detta vis?

AronP
2013-01-17, 09:21
Vad får dig att tro att en lågproteindag i veckan skulle göra så man stupar under? Det är ju knappast något katastrofalt.
Jag funderade lite hur jag skulle formulera den meningen konkret och tanken var väl mest att poängtera att det är, som du säger, inget katastrofalt. Hans klienter kommer i många fall i bra form och behåller i princip alla muskler, sen kanske det inte är tack vare lågproteindagen.
Vad exakt är det som Bartoll menar är positivt med att göra på detta vis?
Jag har inte läst boken och inte pratat med honom om det så har ingen djupare koll mer än det som nämnts tidigare, dvs att kroppen blir mättad och inte tillgodogör det sig lika lätt.

tjing
2013-01-17, 10:14
Vid en snabb sänkning från högt till lågt proteinintag blir kvävebalansen negativ i 10 dagar eller mer.

En bra referens
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12908885

Även hos styrketränande personer? Känns smått tveksamt.

Att aminosyrakänsligheten skulle gå upp är en idé jag sett som kastats runt, men det handlar snarare om vilka mängder protein man regelbundet konsumerar och det kanske finns en poäng i att inte kroniskt ligga superhögt (säg 4 g / kg kroppsvikt) och sedan sänka sitt intag plötsligt (till säg 2 g / kg kroppsvikt). Kroppen kan tänkas vänja sig vid en visst intag på sikt.

Ola Wallengren
2013-01-17, 11:09
Även hos styrketränande personer? Känns smått tveksamt.

Varför då?

tjing
2013-01-17, 11:17
För att kväveretentionen blir bättre?

Ola Wallengren
2013-01-17, 12:53
Så du menar att tränande har ett lägre proteinbehov än icke-tränande?

tjing
2013-01-17, 19:19
Nej, men ett relativt lägre behov sett till hur mycket protein tränande folk i regel äter. Om det är optimalt är en annan femma (vilket det med all sannolikhet inte är).