Visa fullständig version : Deffschema
twosides
2013-01-16, 11:17
Hej, jag är 175cm lång, väger 82kg och är 18år. -500 kalorier per dag. Jag går varje dag och gymmar varannan (kanske borde öka kolhydraterna?)
FRUKOST
2 dl havregryn
2 dl lättmjölk
30 gram cashew
20 gram russin
LUNCH
2 dl mellanmjölk
1 dl proteinpulver
300 gram broccoli
100 gram kyckling
DIREKT EFTER TRÄNINGEN
2 dl lättmjölk
1 dl proteinpulver
MIDDAG
500 gram kyckling
100 gram ris
1 matsked olivolja
20 gram cashew
Totalt
2451 kalorier
244 g protein
73 g fett
188 g kolhydrater
22 g fiber
(det "saknas" 250 kalorier men det är för jag inte väger skolmaten samt jag brukar lägga till något att äta 30min innan träningen) Vad anser ni om uppdelningen av mina makron?
Reaper123
2013-01-16, 11:27
Jag skulle personligen flytta över minst 40g protein till kolhydrater-budgeten istället, men detta är knappast ett dåligt upplägg! :thumbup:
Sen när det kommer till val av livsmedel kan jag tycka att det finns bättre saker än nötter att ha som del av fettkällan, för tolkar det som att du kommer äta ~50g nötter varje dag?
Ät lax ett par ggr i veckan istället för 1kg kyckling varje dag och mer ägg, smör, ost och liknande ;)
azrael109
2013-01-16, 11:39
Går du ner på 2500 kcal om dagen?
Går du ner på 2500 kcal om dagen?
Det första han skriver i tråden är att han kommer ligga på ett underskott på 500kcal, så jag antar han har koll på sin kaloribalans.
Ser bra ut tycker jag, kör på hårt!!
azrael109
2013-01-16, 12:58
Det första han skriver i tråden är att han kommer ligga på ett underskott på 500kcal, så jag antar han har koll på sin kaloribalans.
Ser bra ut tycker jag, kör på hårt!!
Om hans motion består av gym varannan dag och promenader så är det svårt att ha 3000 kcal som "nollpunkt" på 82kg. Därför jag frågar om han har testat detta ännu, teori är en sak och praktik en annan.
Spikmattan
2013-01-16, 16:42
Sen när det kommer till val av livsmedel kan jag tycka att det finns bättre saker än nötter att ha som del av fettkällan, för tolkar det som att du kommer äta ~50g nötter varje dag?
Ät lax ett par ggr i veckan istället för 1kg kyckling varje dag och mer ägg, smör, ost och liknande ;)
Varför inte nötter? Baserar stora delar av mitt fettintag på mandlar och hasselnötter, tycker det är svårt att komma upp i 1g/kg annars. Äter ägg varje dag, men det ger ju inte så mycket.
Lite Off topic kanske, men blev nyfiken :)
Jag ser faktiskt inga problem med ditt kostschema. Jag skulle dock ta bort broccolin och ersätta det med kanske 75g ris eller 200g potatis kanske? Personligen gillar jag inte broccoli :) Sen kan du ju också halvera kycklingen till middagen och lägga till det på lunchen istället? Lycka till med din deff kompis!
madballz
2013-01-16, 18:53
Jag skulle ta 1DL proteinpulver som du tar till lunch på morgonen istället, onödigt att äta 100g protein på en gång, bättre att dela upp det, enligt min åsikt :)
twosides
2013-01-17, 09:37
Jag skulle personligen flytta över minst 40g protein till kolhydrater-budgeten istället, men detta är knappast ett dåligt upplägg! :thumbup:
Detta är inte en sak jag kommer göra i lådor och käka 3 veckor i rad utan det är ett exempel på vad jag kommer äta under en dag så det blir variation på det hela.
Om hans motion består av gym varannan dag och promenader så är det svårt att ha 3000 kcal som "nollpunkt" på 82kg. Därför jag frågar om han har testat detta ännu, teori är en sak och praktik en annan.
66.5 + 1127,5 + 875,525 - 121,95 = 1947,575 x 1,4 = 2726,606 (-500kalorier/dag av motion)
Jag ser faktiskt inga problem med ditt kostschema. Jag skulle dock ta bort broccolin och ersätta det med kanske 75g ris eller 200g potatis kanske? Personligen gillar jag inte broccoli :) Sen kan du ju också halvera kycklingen till middagen och lägga till det på lunchen istället? Lycka till med din deff kompis!
Får prova det! Det är lite av ett problem enligt mig att laga egen mat och ta med till skolan därför har det blivit lite av en "standard" att fylla i det samt har jag en liten lucka på 200 kalorier om det skulle vara något extra gott eller av någon annan orsak. Tack så mycket!
Jag skulle ta 1DL proteinpulver som du tar till lunch på morgonen istället, onödigt att äta 100g protein på en gång, bättre att dela upp det, enligt min åsikt :)
Detta är dock tillfälligt, jag ska införskaffa mig kasein och ta det på morgonen eller lunchen då jag oftast äter lunch runt 11-12 och sen äter inte middag först runt klockan 6.
lolitalord
2013-01-18, 02:44
Hej, jag är 175cm lång, väger 82kg och är 18år. -500 kalorier per dag. Jag går varje dag och gymmar varannan (kanske borde öka kolhydraterna?)
FRUKOST
2 dl havregryn
2 dl lättmjölk
30 gram cashew
20 gram russin
LUNCH
2 dl mellanmjölk
1 dl proteinpulver
300 gram broccoli
100 gram kyckling
DIREKT EFTER TRÄNINGEN
2 dl lättmjölk
1 dl proteinpulver
MIDDAG
500 gram kyckling
100 gram ris
1 matsked olivolja
20 gram cashew
Totalt
2451 kalorier
244 g protein
73 g fett
188 g kolhydrater
22 g fiber
(det "saknas" 250 kalorier men det är för jag inte väger skolmaten samt jag brukar lägga till något att äta 30min innan träningen) Vad anser ni om uppdelningen av mina makron?
Ser ju jättebra ut. Bara undrar varför du äter russin? Vad tycker du det är bra för? Enda jag tycker är att du borde äta kolhydrater till lunchen med.
twosides
2013-01-19, 18:27
Ser ju jättebra ut. Bara undrar varför du äter russin? Vad tycker du det är bra för? Enda jag tycker är att du borde äta kolhydrater till lunchen med.
Jag äter det för att jag tycker det är sjukt gott! Problemet är att lunchen stämmer inte det minsta lilla utan jag har skollunch så jag vet inte vad det är eller hur mycket det är så jag sätter upp ett ungefär sen får jag anpassa mig när det kommer.
lolitalord
2013-01-20, 00:31
Jag äter det för att jag tycker det är sjukt gott! Problemet är att lunchen stämmer inte det minsta lilla utan jag har skollunch så jag vet inte vad det är eller hur mycket det är så jag sätter upp ett ungefär sen får jag anpassa mig när det kommer.
Ok :) Men gör en kycklingssallad och ta med dig till skolan?
vicarious
2013-01-20, 14:59
Ser helt OK ut. Eventuellt flytta lite protein till kolhydrater istället. Men protein är bra under deff.
Jag skulle kapa bort 10 g cashew till frukost och bara ha 1 dl mjölk till gröten. Sen skulle jag skippa 1,5 dl proteinpulver och lägga rubbet på potatis istället (250 g ca) till lunch före träningen (mer kolhydrater).
Du har då ändå 7 g protein från lättmjölken + 0.5 dl proteinpulver= ~20 gram protein efter träningen. Mer behöver du knappast.
Sen skulle jag minska på nötterna till middag och lägga till ett ägg istället. Slutligen fet fisk minst 1 gång i veckan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.