Visa fullständig version : Om coffein?!
Hej har nu läst omkring lite på kolo och bestämt mig för att köra med BCAA/EAA och coffein alltså ingen PWO, men nu till saken om rekommendationen på coffein tabletterna är 1st per dag, så hur länge tar det för den att ge verkan alltså 30min före gymmet 2 timmar???
Jag tar det 20-30 min innan gymmet, då på fastande mage. Har du ätit precis innan så tar det längre tid.
Fattar inte riktigt vad du frågar efter? Jag antar du frågar efter upptag; "Det tar 15-45 minuter innan fullt upptag i plasma och 30-60 minuter innan full stimulering av centrala nervsystemet. Intag en timme innan aktivitet är rekommenderat." - King Grub
Med andra ord ta koffeinet ca 30-60 minuter innan passet. Det där om 2 timmar fattar jag inte överhuvudtaget. Omformulera dig så får du säkerligen hjälp :)
Borde det inte vara ett regelbrott att ge en 14år gammal kille råd om koffeinpiller?
Jag tänker iaf vara surgubbe och säga att maten du får hemma plus massa mjölk räcker långt när man är i din ålder. Känns helt vridet att börja med centralstimulanter vid träning i den åldern.
Med andra ord ta koffeinet ca 30-60 minuter innan passet. Det där om 2 timmar fattar jag inte överhuvudtaget. Omformulera dig så får du säkerligen hjälp
Det var bara ett exempel :)
Borde det inte vara ett regelbrott att ge en 14år gammal kille råd om koffeinpiller?
Jag tänker iaf vara surgubbe och säga att maten du får hemma plus massa mjölk räcker långt när man är i din ålder. Känns helt vridet att börja med centralstimulanter vid träning i den åldern.
Haha nog dricks det mjölk allt cirka 1,5-2 liter om dagen, om inte koffeinpiller får användas hur är det med kaffe?
Jag körde med PWO innan och då sa ni att koffeinpiller räcker gott och väl så.
Nu vet jag inte hur din kropp fungerar men 1 liter mjölk innan träning ger inte samma effekt som 200mg koffein.. I alla fall inte på mej. *cupid*
Haha nog dricks det mjölk allt cirka 1,5-2 liter om dagen, om inte koffeinpiller får användas hur är det med kaffe?
Jag körde med PWO innan och då sa ni att koffeinpiller räcker gott och väl så.
Får och får. I din ålder håller hjärnan på att uvecklas väldigt mycket fortfarande. Jag tycker väl också att man ska vara försiktig med vad man utsätter den för. Koffein är en väldigt snäll stimulantia men det känns inte helt otänkbart att om du börjar inta koffein nu, kan det påverka ditt förhållande till koffein (och stimulantia överlag) kraftigt i framtiden. Det behöver inte vara negativt men risken känns helt klart mycket större än om du t ex skulle börja när du är 20.
Att dricka kaffe innebär allt som oftast att du kommer att få i dig en mindre mängd koffein. Givetvis beror det på storlek, styrka och antal ggr per dag (eller vecka) som du dricker kaffe. Men en "tablett" brukar oftast ha ett större innehåll av koffein än en kopp kaffe.
Om jag skulle rekommendera något så hade jag rekommenderat dig, och alla andra i din ålder att hålla er borta från all typ av stimulantia (t ex koffein) och förstås då även alkohol och andra droger. Ju mindre av sånt man nyttjar när man är ung desto mindre benägen är man att missbruka det när man blir äldre.
Återkom när du är 20 och se om du fortfarande är sugen på att testa stimulantia för att öka prestationen på gymmet.
När jag var 15 var det inte i närheten så hög tillgänglighet på koffein som det är idag. Kraftigare typer av stimulantia var ännu mer sällsynt. Nu för tiden är det t om vanligt att man i den åldern kan få tag på diverse obeprövad stimulantia och utan att någon ens rynkar på näsan eller lyfter på ögonbrynen. Vilka effekter det kan ha på folk på sikt vet man inte än. För ungdomar brukar säkerligen flera 100% mer stimulantia idag än för 15 år sen.
Men givetvis så bestämmer du själv så länge inte dina föräldrar har en åsikt om det. Det här är bara min åsikt som "mossig 30-åring". Fråga dina föräldrar vad de tycker :P
okey tack för tipsen höddedu :)
Sniggel ger ett utförligt och bra resonemang till varför det är onödigt att börja med koffein i så tidig ålder.
Vad jag menar med att mjölk och massa mat räcker är just det, det är allt som behövs för att få fantastiska resultat i den åldern. Börjar man med koffein så startar man med 200mg, när inte det räcker så kör man på 400mg, när man byggt upp tolerans för det så köper man någon PWO med massor av stim i, när inte det räcker så tar man dubbel dos PWO...Sen då? Sen ska man försöka sluta för någon farbror på internet sa att man borde sluta med det men då märken man att det inte går att träna utan, det är tråkigt och man känner sig trött och utan energi så då börjar man med PWO igen.
Detta är väl egentligen illa nog även för en vuxen, att inte kunna träna utan PWO alltså. Men vad som händer med någon som fortfarande växer vet man inte, kanske det kan orsaka skador, det vet vi inte. Men om vi bortser från det så handlar det också om att man i så ung ålder lägger till med en sådan ovana att inte kunna gå till gymmet och köra så det ryker utan massa tillskott.
Va fan, smäll på lite bra musik i lurarna, psyka upp er mentalt och kör på...Det funkar det också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.