handdator

Visa fullständig version : Gå upp i kroppsvikt = garanterat starkare?

MVP
2013-01-14, 23:24
Om man väger 78kg och står still på en vikt och går upp fort i vikt, vi säger 1kg/vecka. Blir man garanterat starkare om man ökar säg 2 kg i kroppsvikt eller är det annat som spelar in? Tycker man känner man får mer gratis genom att öka i kroppsvikt. Hur mycket starkare blir ni?

NNIF
2013-01-14, 23:25
är väl kanske inte just den extra kroppsvikter per se som gör det utan kanske snarare mera bunden vätska och glykogen i musklerna = mera "tryck" när man ska träna

MVP
2013-01-14, 23:35
Hur kan man få kroppen att binda mer vätska eller öka glykol "förrådet"? Vet kreativ ska funka men verkar så omständligt att ta det 5 ggr dag (man glömmer det)

shogunr
2013-01-14, 23:40
Du skall väl snarare tänka så att du skall öka vikterna du tränar med långsamt och sköter du allt annat så kommer du lägga på dig muskler med tiden.

Nebuchadnezzar
2013-01-14, 23:49
Hur kan man få kroppen att binda mer vätska eller öka glykol "förrådet"? Vet kreativ ska funka men verkar så omständligt att ta det 5 ggr dag (man glömmer det)

Några glykolförråd får vi hoppas att du inte har i kroppen och du behöver inte ta kreatin fem gånger per dag.

begt
2013-01-14, 23:52
Några glykolförråd får vi hoppas att du inte har i kroppen och du behöver inte ta kreatin fem gånger per dag.

:laugh:

Silencer
2013-01-14, 23:53
Man får fettoökningar. Kan vara knepiga att behålla sen när man ska bli av med fläsket men det hänger på massa olika faktorer. Att grisäta kan vara ett sätt att komma förbi en platå om man tränar smart samtidigt.

strango
2013-01-15, 00:07
En tyngre kropp kan hantera tyngre vikter

Rikard Jansson
2013-01-15, 00:08
Ja. Även om det skulle vara rent fett så ger det ökad stabilitet kring leder och så vidare.

MVP
2013-01-15, 00:14
Kan inte lista ut om det är mentalt,kosten,vägt 78 i typ flera månader,sömn men något gör att det går trögt. 78kg/190 körde 80kg 5x5 och var precis att jag klarade, sista setet skakade benen och det vart lite goodmorning. Vafan man ser ju killar runt 80kg lyfta mer än det dubbla. Kan det ha att göra med att jag är så lång mot min låga vikt? Elefantben = längre,vingligare och jobbigare? Dvärgben = mer explosivt,mer vikt i proportioner, kort lyftväg?

Nebuchadnezzar
2013-01-15, 00:49
Kan inte lista ut om det är mentalt,kosten,vägt 78 i typ flera månader,sömn men något gör att det går trögt. 78kg/190 körde 80kg 5x5 och var precis att jag klarade, sista setet skakade benen och det vart lite goodmorning. Vafan man ser ju killar runt 80kg lyfta mer än det dubbla. Kan det ha att göra med att jag är så lång mot min låga vikt? Elefantben = längre,vingligare och jobbigare? Dvärgben = mer explosivt,mer vikt i proportioner, kort lyftväg?

Ja, det kan nog ha att göra med att du inte har så mycket muskler kan man tänka sig...?

Ganska osammanhängande inlägg. Undrar du om du står stilla i vikt pga kost eller en mental spärr? Det ska vara en riktig jävel till spärr i så fall. :D

Bara för att ökad kroppsvikt leder till ökad styrka betyder inte det att det är den enda eller ens den viktigaste faktorn. "Killar på 80 kilo" kan inte generaliseras annat än vad gäller kroppsvikt. När jag vägde 80 kilo såg min bröstkorg ut som en xylofon.

MVP
2013-01-15, 01:19
Ja, det kan nog ha att göra med att du inte har så mycket muskler kan man tänka sig...?

Ganska osammanhängande inlägg. Undrar du om du står stilla i vikt pga kost eller en mental spärr? Det ska vara en riktig jävel till spärr i så fall. :D

Bara för att ökad kroppsvikt leder till ökad styrka betyder inte det att det är den enda eller ens den viktigaste faktorn. "Killar på 80 kilo" kan inte generaliseras annat än vad gäller kroppsvikt. När jag vägde 80 kilo såg min bröstkorg ut som en xylofon. om vi har två snubbar på 80 kg. En är 175 den andra 195, den korta är ju nästan alltid naturligt starkare inte sant? Mer massa per cm, medans den långa är smalare och ostadigare. Sen säger folk att längden inte är något hinder, nehe!?

Rikard Jansson
2013-01-15, 01:21
om vi har två snubbar på 80 kg. En är 175 den andra 195, den korta är ju nästan alltid naturligt starkare inte sant? Mer massa per cm, medans den långa är smalare och ostadigare. Sen säger folk att längden inte är något hinder, nehe!?

Då får väl den långa gå upp i vikt? Jag på 171 cm tänker inte banta ner mig till 56 kg och sen klaga på att de på 150 cm är starkare. :)

Fishtank
2013-01-15, 01:21
Det är ju inte ett hinder?
Att vara underviktig relativt till sin längd är ett hinder.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Nebuchadnezzar
2013-01-15, 01:23
om vi har två snubbar på 80 kg. En är 175 den andra 195, den korta är ju nästan alltid naturligt starkare inte sant? Mer massa per cm, medans den långa är smalare och ostadigare. Sen säger folk att längden inte är något hinder, nehe!?

Ja den långa är ju ganska spinkig och är man spinkig är man sällan stark. Det känns som att du har en väldigt konstig infallsvinkel här. Gå upp i vikt om du vill ha mer massa per cm...

Korrelationen mellan ökad kroppsvikt och ökad styrka är ju såklart starkare ju tanigare man är också.

MVP
2013-01-15, 01:25
Inte så lätt att gå upp 13 kg bara sådär heller :( kommer ju fan ta år

Fishtank
2013-01-15, 01:26
Varför?
Du lär ju inte vara fet nu, träna hårt och kör på 1-1,5 kilo i månaden.
Du lär märka om du bara börjar lägga på dig fett.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Nebuchadnezzar
2013-01-15, 01:29

Nu vet jag inte vad du fick just 13 ifrån men för kroppsviktsökning råder ju avtagande marginalnytta vad gäller styrka, sett till en given tidsperiod.

Hur lång tid det tar att gå upp 13 kilo beror på hur stort energiöverskott du ligger på.

Sniggel
2013-01-15, 02:10
Du får inte bara ökade glykogenförråd och mer vätska. Du får även ökad "ren" muskelmassa av att gå upp i vikt.
Sen kanske det inte är så himla mycket men statistiskt sett så innebär en viktuppgång att ny muskelmassa har tillkommit.

MVP
2013-01-15, 05:17
Får bli seriösare med kosten, drog hem någon app nu som man fyller i önskad viktuppgång, vad man äter osv. Borde väl inte vara så drygt att fylla i den trots allt, runt 4000kcal för viktuppgång 0,5 kg / vecka. Lät mycket?

NNIF
2013-01-15, 07:44

ja det tar tid att bygga kvalitetsmassa.. sluta vara så orolig och ha bråttom (märker det på de trådar du skapar)

jag gick upp 12kg en sommar och ökaed 20kg bänkpress och marklyft..pizza och glass var melodin

och för att fylla glykogenförråden och binda vätska = ät mycket kolhydrater!

sedan glömmer man inte alls att ta kreatin 5ggr om dagen i 4-5dagar, och om man skulle ta det 3ggr en dag så är det inte hela världen...

Pretorian
2013-01-15, 08:03
Du får nog pröva att lägga dig på ett visst kaloriintag och se vad som händer med vikten. Appen ger bara en fingervisning, den kan inte veta till 100% hur mycket du ska äta för att gå upp i en viss takt.

z_bumbi
2013-01-15, 08:42
Vet kreativ ska funka men verkar så omständligt att ta det 5 ggr dag (man glömmer det)

Du behöver bara ta det en gång per dag, om du har lust dubbla mängden varannan dag eller för att förenkla det ytterligare så ta det på träningsdagarna. Då hoppar du självklart över laddningen men det är ingen förlust på sikt.

MVP
2013-01-15, 13:05
ja det tar tid att bygga kvalitetsmassa.. sluta vara så orolig och ha bråttom (märker det på de trådar du skapar)

jag gick upp 12kg en sommar och ökaed 20kg bänkpress och marklyft..pizza och glass var melodin

och för att fylla glykogenförråden och binda vätska = ät mycket kolhydrater!

sedan glömmer man inte alls att ta kreatin 5ggr om dagen i 4-5dagar, och om man skulle ta det 3ggr en dag så är det inte hela världen...
Vart du inte bra fet att gå upp så fort?

Jeml
2013-01-15, 13:14
Får bli seriösare med kosten, drog hem någon app nu som man fyller i önskad viktuppgång, vad man äter osv. Borde väl inte vara så drygt att fylla i den trots allt, runt 4000kcal för viktuppgång 0,5 kg / vecka. Lät mycket?

Det lät inte mycket, beroende på hur mkt du rör dig kanske du behöver mer. Jag äter ~3500kcal/dag på 78kg, 186cm och ökar ca 0,2-0,3kg/veckan.

Ät bra livsmedel, lev inte på pizza och skit om du inte vill bli fet.

NNIF
2013-01-15, 13:16
Vart du inte bra fet att gå upp så fort?

jo men också rejält mycket starkare, jag skrev ju det. Var det inte själva grejen med denna tråd? :)

att gå upp 12-13 tar inte lång tid, men 12-13kg muskler kommer ta många år, förutsatt att du inte är ett genetisk freak eller äter dunderhonung. Njut av resan vettja :)

MVP
2013-01-15, 13:35
jo men också rejält mycket starkare, jag skrev ju det. Var det inte själva grejen med denna tråd? :)

att gå upp 12-13 tar inte lång tid, men 12-13kg muskler kommer ta många år, förutsatt att du inte är ett genetisk freak eller äter dunderhonung. Njut av resan vettja :)
Du har rätt, tveka du aldrig att gå runt med kagge för att öka vikterna? Var det värt på alla plan?

Joel01
2013-01-15, 13:36
Kreatin måste man inte ta 5ggr per dag. Räcker med 1 gång per dag. (Laddningsperiod på 5ggr per dag är helt upp till en själv. Effekten kommer ändå fast bara lite långsammare)

Och vill du upp i vikt är det bara att börja tugga på. Jag var själv rätt liten 54kg/180cm. Började äta 6 lagade mål mat om dagen i ett år och gick upp 19kg. Var inte hungrig på ett halvår sedan :P
- Som NNIF säger. Det var väl inte rena muskler men en stor del av dem var det och rätt mycket ökade jag i styrka det året. Överlag är det nästan omöjligt att gå upp snabbt utan att lägga på sig en del fett, det får man jobba av år 2 istället ;)

NNIF
2013-01-15, 13:37
Du har rätt, tveka du aldrig att gå runt med kagge för att öka vikterna? Var det värt på alla plan?

fick ingen ölmage direkt ;) Ja det var kul som bara den! Fick bra gainz med och var som att träna på svävande moln. Inget jag tänker göra om på ett bra tag iaf ;)

MVP
2013-01-15, 14:43
fick ingen ölmage direkt ;) Ja det var kul som bara den! Fick bra gainz med och var som att träna på svävande moln. Inget jag tänker göra om på ett bra tag iaf ;)
Nice:) får hoppas att mina långa 190 gör så att jag inte ser lika pluffsig ut. Svårt att tänka mig att man blir fet-fet om man tränar samtidigt osv

NNIF
2013-01-15, 14:48
Nice:) får hoppas att mina långa 190 gör så att jag inte ser lika pluffsig ut. Svårt att tänka mig att man blir fet-fet om man tränar samtidigt osv

jag tränade varje dag den omnämnda sommaren ;)

hade du tänkt gå upp snabbt i vikt eller inte nu?

Jeml
2013-01-15, 14:48

du blir nog inte tjock tjock förrens du väger minst 100kg+.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ronn
2013-01-15, 15:06

Kollar man dina inlägg så verkar du vilja ha snabba resultat, tyvärr funkar det inte så man måste ha tålamod och vara kontinuerlig i sin träning, du tränar ju efter SL5x5 så min rekommendation är att fortsätt med det och öka så länge du kan sköter du det bra kan du komma långt, för det behöver du inte äta upp dig snabbt.

Morty
2013-01-15, 15:08
Det är ju en del av charmen, att det tar tid. Om det vore lätt att vara shredded hade alla varit det.

nitz
2013-01-15, 15:40
Det är ju en del av charmen, att det tar tid. Om det vore lätt att vara shredded hade alla varit det.
+1 :thumbup:

Nephelite
2013-01-15, 15:49
Svar på frågan: Ja man blir stark att att väga mer ^^

MVP
2013-01-15, 16:22
jag tränade varje dag den omnämnda sommaren ;)

hade du tänkt gå upp snabbt i vikt eller inte nu?

Något lär jag göra åt mina 78 iaf för jag har ju redan kört stopp i Bänkpress 5x5 60kg!

NNIF
2013-01-15, 16:33
Något lär jag göra åt mina 78 iaf för jag har ju redan kört stopp i Bänkpress 5x5 60kg!

finns mer metoder än gå upp snabbt i vikt, gjorde du inte en tråd om detta? Tex testa köra 3x5reps ett tag. Inte bara jag som tycker att du verkar ha lite för bråttom ibland.

Ronn
2013-01-15, 16:50

Ligg på ett litet överskott och fortsätt träna, behöver inte grisbulka för vidare utveckling. :)

Följ programmet, försök öka går det inte så kör deload, det är bevisat att fungera.

z_bumbi
2013-01-15, 17:19

Fast du började inte på den nivån du borde så det säger ju inget om vad som händer om du faktiskt följer ett program.

MVP
2013-01-15, 17:32
Fast du började inte på den nivån du borde så det säger ju inget om vad som händer om du faktiskt följer ett program.
Nej, har verkligen fått lära mig av min hets. Lär fan tagga ner, funderar om jag ska Börja om med enbart stången och göra det ordentligt. Lägga en månad med stång och sen göra annat efter, tex träna armarna, simma eller så

Jeml
2013-01-15, 17:34
Nej, har verkligen fått lära mig av min hets. Lär fan tagga ner, funderar om jag ska Börja om med enbart stången och göra det ordentligt. Lägga en månad med stång och sen göra annat efter, tex träna armarna, simma eller så

ha i åtanke att man inte hela tiden behöver ändra på saker som ett dampbarn..

kontinuerligtet=win

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ronn
2013-01-15, 18:47

Sluta dumma dig. :smash:

Följ programmet där du är nu, om det är för tungt sänk litegranna och fortsätt sen som vanligt och ge sen fan i att avvika från det. :insane:

:)

spoon
2013-01-15, 19:01
Sen märker man ju om man håller på att bli fet. Det är ju inte sådär pang tjoffs, oj nu är jag jättefet. Ha ett öga i spegeln och en på vågen och se hur det går i gymet.

On topic. Ja man blir starkare när man blir tyngre.

Kolla http://www.strstd.com/ för att jämföra vad som är bra på olika viktklasser.

MVP
2013-01-16, 06:39
Sen märker man ju om man håller på att bli fet. Det är ju inte sådär pang tjoffs, oj nu är jag jättefet. Ha ett öga i spegeln och en på vågen och se hur det går i gymet.

On topic. Ja man blir starkare när man blir tyngre.

Kolla http://www.strstd.com/ för att jämföra vad som är bra på olika viktklasser.
Okok, nice sida