handdator

Visa fullständig version : När är man stark i böj och mark?

Latissimus Dorsi
2013-01-14, 17:18
Alla har ju 100kg målet i bänkpress som små glin, som kanske senare blir till 140-150 sen kan man börja anse sig ''stark'' på 165-175 (om man inte frågar Oxe) och sedan på 200kg då är du duktig i bänkpress. Frågan är vad är motsvarigheten till ''100 i bänk'' och när blir man stark och när har man talang för de två övningarna böj och mark?

(Nej Oxe alla tar inte 400kg i marklyft RAW inte heller 445kg i knäböj i bara kallingarna...)

Stefan J
2013-01-14, 17:21
Alla har ju 100kg målet i bänkpress som små glin, som kanske senare blir till 140-150 sen kan man börja anse sig ''stark'' på 165-175 (om man inte frågar Oxe) och sedan på 200kg då är du duktig i bänkpress. Frågan är vad är motsvarigheten till ''100 i bänk'' och när blir man stark och när har man talang för de två övningarna böj och mark?

(Nej Oxe alla tar inte 400kg i marklyft RAW inte heller 445kg i knäböj i bara kallingarna...)

200 böj 250 mark så kan man väl få kalla sig stark tycker jag! Motsvarigheten till 100 i bänk är kanske 150 i böj och 200 i mark?

Loke
2013-01-14, 17:42
Det är svårt att översätta, momenten har ju sina egenheter... Mark är ju till exempel väldigt mycket en talangövning på så vis att vissa drar helt sjuka vikter första gången de testar, andra kämpar för att få upp sin egen kroppsvikt.

Men jag tycker nog 150 i mark, 130 i böj och 100 i bänk är lite varandras motsvarigheter.

Past0rn
2013-01-14, 17:42
Martin Berkhan har skrivit:

Strength Goals: Intermediate

Bench press: body weight x 1.2
Chin-ups or pull-ups: body weight x 1.2 or 8 reps with body weight.
Squat: body weight x 1.6
Deadlift: body weight x 2

These numbers are for a raw (no straps, belt or knee wraps) single repetition.

Strength Goals: Advanced

Bench press: body weight x 1.5
Chin-ups or pull-ups: body weight x 1.5 or 15 reps with body weight.
Squat: body weight x 2
Deadlift: body weight x 2.5

Strength Goals: Highly Advanced

Bench press: body weight x 1.5, or x 1.8 (elite)
Chin-ups or pull-ups: body weight x 1.5 or 15 reps with body weight, or x 1.8 / 20 reps (elite)
Squat: body weight x 2, or x 2.4 (elite)
Deadlift: body weight x 2.5, or x 3 (elite)

http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

rooz
2013-01-14, 17:55
Berkhans var lagom tycker jag.

Fast givetvis är ju allt under 300 rawböj klent..

Victuhh
2013-01-14, 17:59
Imo:

Stark:
100 bänk
130 böj
160 mark

Mycket stark:
130 bänk
170 böj
200 mark

Men det beror väl på vilken nivå man själv ligger på :D

D-Crawler
2013-01-14, 18:00
Tycker också Berkhans förslag är "bra riktlinjer". Vet dock inte om jag håller med Rooz att allt under 300 i rawböj är klent.. minst 445 enligt mig. På en kroppsvikt av 68 kg. Med en längd på 206 cm. Med en ectomorph kroppsbyggnad. Then we're talking.

Victuhh
2013-01-14, 18:02
Mark är ju till exempel väldigt mycket en talangövning på så vis att vissa drar helt sjuka vikter första gången de testar, andra kämpar för att få upp sin egen kroppsvikt.

Jag drog med tvillingbrorsan till gymmet, vi hade en period för över 3 år sen när vi båda tränade, sen hamnade han vid datorn istället och jag fortsatte träna 5 ggr i veckan.

Jag tror jag hade satt 160 marklyft någon månad tidigare och då slitit med denna övning i säkert 1 år iallafall med fokus på styrka. Jag klarade nog ungefär kroppsvikten när jag började och han började på 100, lätt.. 140, lätt och sen drog han 150 *gah!*

filmjölk
2013-01-14, 18:05
Jag tycker att det beror på hur man tränar. Kör man en ("byggarsplit")träningssplit där man kör tex. 4 dagar överkropp och en dag ben så tycker jag att 100 i bänk är i paritet med kanske 125 i böj och 150 i mark. Det är tufft att bli stark i böj och mark på sådan träning, men bänken kommer av bara farten med alla femtioelva set diverse överkropps-pressövningar.

Kör man mer åt lyftarhållet med mer och oftare benträning, tycker jag att 100kg i bänk motsvaras av 150 i böj och 200 i mark.

Albin Eriksson
2013-01-14, 18:12
Tränar man det inte specifikt för att bli apstark i det så tycker jag 200 i böj och 250 i mark är ganska ok.

mattepatte
2013-01-14, 18:17
Man har stark när man är PT.

1IgKnBAQJXk

Sniggel
2013-01-14, 18:51
Tränar man det inte specifikt för att bli apstark i det så tycker jag 200 i böj och 250 i mark är ganska ok.

Men nu handlar ju tråden om när man är stark. Tränar man inte för det är det ju givetvis svårare att bli stark.
Är det starkt av en maratonlöpare på 60 kg att bänka 80 kg? Nej. Att bänka 80 kg är inte starkt. Hade han tränat för styrka hade han kunnat bänka mer, varit starkare, kanske t om "stark".
Är det starkt av en bebis att lyfta en 1-kiloshantel? Nej, en bebis är inte stark.
Nu är det extremt att jämföra med maratonlöpare och bebisar men om man tränar huvudsakligen för muskelvolym blir man såklart inte lika stark som om man man tränat huvudsakligen för styrka.

shadowfire
2013-01-14, 19:05
Någon postade ju (Morty?) en länk till en sida för inte så länge sedan som hade samma begrepp som Martin ovan... där fanns skalor för om man var hyffsat stark, elite osv. Minns inte vad sidan hette dock.. :( .. postades i träningsdelen för inte så länge sedan.

spoon
2013-01-14, 19:07
Startade en tråd om ämnet. Klarar man advanced så är man stark i mina ögon.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157074

Doggeh
2013-01-14, 19:12
där fanns skalor för om man var hyffsat stark, elite osv. Minns inte vad sidan hette dock.. :( .. postades i träningsdelen för inte så länge sedan.

http://www.strstd.com/ Skulle tro att det var Strength Standars som länkades!

Rikard Jansson
2013-01-14, 19:14
Någon postade ju (Morty?) en länk till en sida för inte så länge sedan som hade samma begrepp som Martin ovan... där fanns skalor för om man var hyffsat stark, elite osv. Minns inte vad sidan hette dock.. :( .. postades i träningsdelen för inte så länge sedan.

strstd.com

OnT är man klen tills man klår den här killen.

GlNk7_OIUH4

ceejay
2013-01-14, 19:52
jag tycker inte jag är pinsamt svag i böj längre nu när jag tagit 200kg. mark 250-260 minst iaf

tp_88
2013-01-14, 20:16
200 böj och 250 mark låter rimligt, tycker jag.

Woody R
2013-01-14, 20:23
Enligt Berkhans så är väl de flesta här Elite?

spoon
2013-01-14, 20:27
Enligt Berkhans så är väl de flesta här Elite?

Har inte läst vad han har skrivit men jag gissar att det är ganska likt strenght standards som i sin tur är ganska likt den som är postad på ERRX.

Men på kolozzeum borde man ju hitta ganska många starka individer. Man sitter ju inte och babblar sönder ett träningsforum hela dagarna utan att ha intresse för träning.

shadowfire
2013-01-14, 20:35
Har inte läst vad han har skrivit men jag gissar att det är ganska likt strenght standards som i sin tur är ganska likt den som är postad på ERRX.

Men på kolozzeum borde man ju hitta ganska många starka individer. Man sitter ju inte och babblar sönder ett träningsforum hela dagarna utan att ha intresse för träning.

+1

För mig så är styrka något man jämför mot medelsvensson i samma spann, i mitt fall random 35-årig tvåbarnsfarsa med ölkagge, volvo, villa och andra giftemålet (flåt Filmjölk, du är stark som undantag!).

Ser jag till de på jobbet, av 12000 anställda, så finns det en hög med personer som faktiskt springer milen på sub 50. Däremot 100 kg i bänkpress hade inneburit en giljotindöd för majoriteten. Då är det ändå ett företag med både industriarbetare, tjänstemän osv på alla möjliga åldrar och av varierande kön.

Det är dags för alla som tränar att kamma luggen lite och se till allmänheten. Det finns grader av "stark", som tenderas att höjas ju mer man tränar, men frånta inte faktumet att även småpotatis till vikter inom träningsvärlden är starkt utifrån gemene man sett.

Bara för att Premier League finns innebär det inte att alla som spelar i de fem divisionerna under är kassa på fotboll.

filmjölk
2013-01-14, 20:38
+1

För mig så är styrka något man jämför mot medelsvensson i samma spann, i mitt fall random 35-årig tvåbarnsfarsa med ölkagge, volvo, villa och andra giftemålet (flåt Filmjölk, du är stark som undantag!).

.

wtf jag är 34, bor i lägenhet och befinner mig i första giftemålet. :)

BisonLGcrew
2013-01-14, 20:41

Haha, give it a year ;)

Kung atlas
2013-01-14, 21:40
Har alltid sagt att fixar man nedanstående är man stark*flex*

2x kroppsvikt i mark och böj
1,5 x kroppsvikt i bänk

hultman
2013-01-14, 21:50
Svag:

-140 i bänk
-200 i mark
-180 i böj

Stark:

170 i bänk
250 mark
220 böj

Mycket stark:
200+ i bänk
300 mark
250 böj

Räknat med kroppsvikt på runt 100 kg, runt 185 cm och utan hjälpmedel.

Oxe
2013-01-14, 22:27
du skall ju gärna ta en 300ing i båda ifall du på riktigt vill kalla dig stark

aijou
2013-01-14, 22:41
Jag tycker att man kan säga att man har tagit steget förbi nybörjare när man tagit följande vikter:
Böj: 150kg
Bänk: 100kg
Mark: 200kg

Gränsen för stark enligt min mening går kanske någonstans omkring:
Böj: 200 kg
Bänk: 140 kg
Mark: 250 kg

Fordon
2013-01-14, 23:01
Vilket grupp jämför vi oss mot?

1. Svensson som ej tränar.
2. Tävlande styrkelyftare
3. tjugoettåringen som har läst saker på kolo i 1 års tid?

Det verkar som att de flesta jämför sig mot grupp 3.. I min mening så skulle 80kg i bänk annars vara starkt. Inte starkast bland icke-tränade, men stark. Mot tävlande så skulle 200 i mark knappt duga till uppvärmning.

Stefan J
2013-01-14, 23:06

Det verkar som att de flesta jämför sig mot grupp 3.. I min mening så skulle 80kg i bänk annars vara starkt. Inte starkast bland icke-tränade, men stark. Mot tävlande så skulle 200 i mark knappt duga till uppvärmning.

Frågan är när man är stark, punkt (tolkar jag det som). Inte när man är stark för att ha cancer, för att vara en spermie, i förhållande till vikten utan när man kan klassas som stark i absoluta termer.

En myra är exempelvis sin relativa styrka till trots inte stark eftersom den max orkar lyfta ett par löv. En elefant är alldeles otroligt stark eftersom den kan välta en lastbil, även om den relativt sett inte är stark alls (tror en elefant kan lyfta 1/4 eller 1/2 sin kroppsvikt, någonstans i den regionen).

Latissimus Dorsi
2013-01-14, 23:10

Relativ styrka suger, så plusettar Stefan J.

Fordon
2013-01-14, 23:11
Frågan är när man är stark, punkt (tolkar jag det som). Inte när man är stark för att ha cancer, för att vara en spermie, i förhållande till vikten utan när man kan klassas som stark i absoluta termer.

En myra är exempelvis sin relativa styrka till trots inte stark eftersom den max orkar lyfta ett par löv. En elefant är alldeles otroligt stark eftersom den kan välta en lastbil, även om den relativt sett inte är stark alls (tror en elefant kan lyfta 1/4 eller 1/2 sin kroppsvikt, någonstans i den regionen).

Så stark i förhållande till alla människor (friska som sjuka) i världen då. Då är 60 i bänkpress rätt starkt gjort.

Loke
2013-01-14, 23:14
Stark, med hela universum och min fantasi som referensramar? Ja, då är verkligen ingen människa stark iaf. Alltså, solen slungar runt hela jorden. Och alla andra planeter häromkring. Och då är solen ändå rätt futtig.

Matsa
2013-01-15, 00:42
Jag tycker att man börjar bli stark runt 200kg i böj och 250kg i mark. Det är något som jag tror att de flesta kan ta sig till men inte alla, och det tycker jag är rimligt. Alla kan inte bli starka.

Att jämföra sig med sådana som inte tränar tycker jag är helt ointressant. Varför behöver man någon sorts måttsticka för att konstatera att en tränad person sannolikt är starkare än en icketränad?

Det är dags för alla som tränar att kamma luggen lite och se till allmänheten. Det finns grader av "stark", som tenderas att höjas ju mer man tränar, men frånta inte faktumet att även småpotatis till vikter inom träningsvärlden är starkt utifrån gemene man sett.

Bara för att Premier League finns innebär det inte att alla som spelar i de fem divisionerna under är kassa på fotboll.

Nej, men det innebär ej heller att man är duktig på fotboll om man platsar i ett korplag. Det tycker jag är ungefär detsamma som att säga att man är stark när man lyfter mer än medelsvensson.

Sedan är det klart att man väljer vem man vill jämföra sig med. Alla har förmodligen sin egen uppfattning om vad som är starkt och min uppfattning är inte nödvändigtvis mer korrekt än din. Jag förstår bara inte vitsen med att mäta mot medelsvensson, då är ju alla starka bara de tränar lite.

spoonchest
2013-01-15, 06:26
+1

för mig så är styrka något man jämför mot medelsvensson i samma spann, i mitt fall random 35-årig tvåbarnsfarsa med ölkagge, volvo, villa och andra giftemålet (flåt filmjölk, du är stark som undantag!).

Ser jag till de på jobbet, av 12000 anställda, så finns det en hög med personer som faktiskt springer milen på sub 50. Däremot 100 kg i bänkpress hade inneburit en giljotindöd för majoriteten. Då är det ändå ett företag med både industriarbetare, tjänstemän osv på alla möjliga åldrar och av varierande kön.

Bara för att premier league finns innebär det inte att alla som spelar i de fem divisionerna under är kassa på fotboll.
+1.
Edit: Sensmoralen av det hela tror jag mynnar ut i att man som hobbygymmare kan sluta se till andras prestationer för att undvika antingen hybris eller knäckt självförtroende. Det finns alltid nån som är starkare, eller klenare.

Sniggel
2013-01-15, 06:56

34? Var inte du äldre?
Hmm vänta nu. Har inte jag ställt denna frågan tidigare?
Hmmm...