Logga in

Visa fullständig version : Hjälp med upplägg av periodisk fasta + ätstörning.

Andersson92
2013-01-12, 23:09
Tja.

Periodisk fasta har gjort att jag funnit kontroll över min ätstörning.
Fastan o ätfönstret är något jag verkligen kan hålla nämligen.

Jag har nu deffat, allt har gått riktigt bra och är riktigt nöjd med min kropp. Bulk väntar och jag vet personligen att jag kommer äta allt jag kommer över.

Jag har då funderat över att öka fastan med några timmar. Ungefär såhär :
21 timmar fasta, 3 timmar ätfönster.
Under dessa 3 timmar kommer jag inte kunna överäta som under dem 8 timmar jag kör annars. (har bättre kontroll under deff)

Men, träningen sker till 90% mellan klockan 12.00 till 14.00, ätfönstret vill jag gärna ha på kvällen, vid ungefär 18-21. Kan jag ta mig fram på bara bcaa fram till ätarfönstret?
Jag tänkte isf : 10g bcaa innan och efter träningen, samt 10g vid klockan 15.30 och 17.30 ungefär?

Tror ni detta skulle funka om mitt mål är att såklart bli större i form av muskler, ökningen behöver inte vara den maximala då jag är ganska nöjd redan som det är. Huvudsaken är att ha kontroll över ätstörningen.
Kosten och sömnen kommer jag sköta bra!

Tar gärna emot tips och råd, gärna ideer också :)

vicarious
2013-01-12, 23:19
Det kan nog funka men känns inte optimalt eller hållbart i längden.

Andersson92
2013-01-12, 23:21
Det kan nog funka men känns inte optimalt eller hållbart i längden.

Att det inte är optimalt hade jag redan förväntat mig dock xD
Har du några tips kanske? :)

vicarious
2013-01-12, 23:24
Att det inte är optimalt hade jag redan förväntat mig dock xD
Har du några tips kanske? :)

Behandla roten till problemet, ätstörningen. Sök hjälp om det är så att du inte kan hantera mat under normala förhållanden.

andeem
2013-01-13, 00:29
Behandla roten till problemet, ätstörningen. Sök hjälp om det är så att du inte kan hantera mat under normala förhållanden.Om PF löser problemet finns ju inte problemet, och därmed ingen rot att behandla.

Andersson92
2013-01-13, 00:39
Om PF löser problemet finns ju inte problemet, och därmed ingen rot att behandla.

Jo, det var lite så jag tänkte också. Det har verkligen funkat bra dem senaste 2 åren, inga större "återfall" Ätardagar verkar vi ju alla ha lite då och då?

Jag läste lite på leansgains, där kommer ju ett "schema" fram att man kan ta bcaa varannan timma i upp mot ca 5 timmar. Och eftersom jag går upp vid 10-11 varje dag (studerar) så känner jag att jag iaf ska testa detta.

Lychgate
2013-01-13, 08:36
Jag läste lite på leansgains, där kommer ju ett "schema" fram att man kan ta bcaa varannan timma i upp mot ca 5 timmar. Och eftersom jag går upp vid 10-11 varje dag (studerar) så känner jag att jag iaf ska testa detta.

Det är ifall man tränat.

aijou
2013-01-13, 09:10
Tja.

Periodisk fasta har gjort att jag funnit kontroll över min ätstörning.
Fastan o ätfönstret är något jag verkligen kan hålla nämligen.

Jag har nu deffat, allt har gått riktigt bra och är riktigt nöjd med min kropp. Bulk väntar och jag vet personligen att jag kommer äta allt jag kommer över.

Jag har då funderat över att öka fastan med några timmar. Ungefär såhär :
21 timmar fasta, 3 timmar ätfönster.
Under dessa 3 timmar kommer jag inte kunna överäta som under dem 8 timmar jag kör annars. (har bättre kontroll under deff)

Men, träningen sker till 90% mellan klockan 12.00 till 14.00, ätfönstret vill jag gärna ha på kvällen, vid ungefär 18-21. Kan jag ta mig fram på bara bcaa fram till ätarfönstret?
Jag tänkte isf : 10g bcaa innan och efter träningen, samt 10g vid klockan 15.30 och 17.30 ungefär?

Jag kör för tillfället väldigt likt det upplägget som du planerar att köra på. Dvs att jag tränar kl 12:00-14:00 och tar eaa direkt innan och efter träningen. Sedan tar jag eaa igen runt 16:00. Jag har mitt ätfönster mellan 18:00 och 22:00. Jag har kört så i två veckor nu och tycker att det funkar hur bra som helst med jobbet och hälsomässigt. Dock så är det ju lite för tidigt att yttra sig om det fysiska resultatet.

Jag ska dock tillägga att jag deffar för tillfället så jag har ju inte samma mål som du har.

Skickat från en mobil enhet.

Lychgate
2013-01-13, 09:13
Jag har kört samma ätfönster som TS till gott resultat under bulk.
Den metoden är dock inget frikort till att äta ren skit under dom timmarna. Bra kost är fortfarande mycket viktig.

z_bumbi
2013-01-13, 10:31
Om PF löser problemet finns ju inte problemet, och därmed ingen rot att behandla.

Fast det har uppenbarligen inte löst problemet och då är det där man bör börja.

vicarious
2013-01-13, 10:33

Nej jag håller verkligen inte med. Inte om det är så att så fort man slutar med PF så faller man tillbaks till samma beteende. Då är problemet bara tillfälligt löst. Ungefär som att behandla symtomen vid ett sjukdomstillstånd istället för att bli frisk från sjukdomen.

Angående leangains så har Martin ett liknande upplägg som det du beskriver för de anhängare som tränar på morgonen.

Early morning fasted training

Here's a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later.

6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.

For the sake of convenience, I recommend getting BCAA in the form of powder and not tabs. Simply mix 30 g of BCAA powder in a shake and drink one third of it every other hour starting 5-15 minutes pre-workout. Tabs are cheaper, but much more of a hassle (you're going to have to pop a lot of tabs). Check my supplements guide for specific brand recommendations.

http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html

Andersson92
2013-01-13, 11:04
Det är ifall man tränat.

Jag har ju tränat. Jag går upp vid ca 10-11, dricker kaffe + pwo, tränar vid 12-14. Dricker 10g bcaa innan träningen, efter träningen, och ca klockan 15.30 och 17.30. Ätfönstret öppnas vid 18 ungefär.
Jag har märkt att detta liknar ju nästan warrior diet.

Andersson92
2013-01-13, 11:05
Jag har kört samma ätfönster som TS till gott resultat under bulk.
Den metoden är dock inget frikort till att äta ren skit under dom timmarna. Bra kost är fortfarande mycket viktig.

Sömn och kosten är något jag kommer sköta.

Andersson92
2013-01-13, 11:07
Nej jag håller verkligen inte med. Inte om det är så att så fort man slutar med PF så faller man tillbaks till samma beteende. Då är problemet bara tillfälligt löst. Ungefär som att behandla symtomen vid ett sjukdomstillstånd istället för att bli frisk från sjukdomen.

Angående leangains så har Martin ett liknande upplägg som det du beskriver för de anhängare som tränar på morgonen.

http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html

Jo, jag har sätt det schemat. Men det måste ju funka men att man baea skjuter fram det några timmar allt som allt. Alltså att jag går upp vid ca 10 på morgonen...istället för klockan 6 som på schemat.

andeem
2013-01-13, 11:54
Fast det har uppenbarligen inte löst problemet och då är det där man bör börja.Jag formulerade mig avsiktligt överförenklat. Nu är jag ingen psykolog, men mitt intryck är att det oftast är ganska meningslöst att ta itu med bakomliggande orsaker som ofta är svåra att hitta och inte sällan ligger lång tid tillbaka i barndomen.

I dag är problemet manifesterat i att TS har svårt att kontrollera sitt ätande. PF hjälper honom att göra det. Det är inte så illa.

Det betyder inte att TS ska strunta i eventuella problem med självkänsla eller annat, men jag tror att själva ätstörningen lämpligast hanteras genom att kontrollera ätandet.

Hade TS varit alkoholist och hittat ett sätt att hålla sig nykter hade det förmodligen setts som en stor framgång, oavsett om "grundproblemet" kvarstått.

tjing
2013-01-13, 12:22
"Periodisk fasta har gjort att jag funnit kontroll över min ätstörning.
Fastan o ätfönstret är något jag verkligen kan hålla nämligen."

Jag är skeptisk. Men ur en pragmatisk synvinkel är det väl strunt samma om det fungerar och det inte känns jobbigt. Men det vet bara du själv.

Andersson92
2013-01-13, 16:47
Men om vi bortser ifrån ätstörningen, vad tror ni av själva upplägget?
Det är inte den grövsta ätstörningen vi pratar om. Utan jag kan ha svårt att hitta en balans. Börjar jag bulka så kommer jag äta väldigt mycket mer än vad jag kanske borde. Vilket kommer leda till en striktare deff.

tjing
2013-01-13, 17:03
Har du ens en regelrätt ätstörning eller gillar du bara att äta mycket mat?

Funkar det så kör hårt.

Tolkia
2013-01-13, 21:11
Men om vi bortser ifrån ätstörningen, vad tror ni av själva upplägget?
Har du en ätstörning tycker jag att det verkar osmart att välja en kosthållning som går ut på att svälta sig större delen av dygnet och tokäta hela dagsbehovet på tre timmar. Eller ja, osmart är väl inte egentligen vad det handlar om, det låter snarare som ett försök att göra sin ätstörning legitim genom att kalla den för en kosthållning. Det är iofs en naturlig reaktion när man har en ätstörning (eller något annat missbruk) att vilja behålla den, men jag tror inte att det är så klokt i längden. Hur skall du göra när du inte börjar kunna kontrollera ens ett tretimmars ätfönster? Hetsäta hela dygnsbehovet på 30 min? Och vad kommer det att göra med din förmåga till kontroll utanför ätfönstret?

vicarious
2013-01-13, 21:46
Har du en ätstörning tycker jag att det verkar osmart att välja en kosthållning som går ut på att svälta sig större delen av dygnet och tokäta hela dagsbehovet på tre timmar. Eller ja, osmart är väl inte egentligen vad det handlar om, det låter snarare som ett försök att göra sin ätstörning legitim genom att kalla den för en kosthållning. Det är iofs en naturlig reaktion när man har en ätstörning (eller något annat missbruk) att vilja behålla den, men jag tror inte att det är så klokt i längden. Hur skall du göra när du inte börjar kunna kontrollera ens ett tretimmars ätfönster? Hetsäta hela dygnsbehovet på 30 min? Och vad kommer det att göra med din förmåga till kontroll utanför ätfönstret?

Väl skrivet.