Visa fullständig version : Facket nu igen...
Vet inte om detta har postats förut men tycker det kan kräva en diskussion. Ska det verkligen behöva vara så här inavlat och lågt i tak i ett fackförbund?
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.1207285-hon-petades-som-fackombud
mattepatte
2013-01-12, 23:01
Pinsamt, jag var med i facket ett tag, märktes ganska snabbt att man var tvungen att vara *******krat för att bli respekterad av andra facket medlemmar, varav jag ganska omgående gick ut, och kommer inte gå med på ett jävla bra tag om dom inte lämnar politiken åt sidan.
High1ander
2013-01-12, 23:04
Bra att veta det bara finns ett parti som bryr sig om människor, man röstar självklart höger för man vill se arbetare brinna i helvetet...
shadowfire
2013-01-12, 23:04
Vet inte om detta har postats förut men tycker det kan kräva en diskussion. Ska det verkligen behöva vara så här inavlat och lågt i tak i ett fackförbund?
heh, facket är tyvärr i många fall politiskt bundet och inte alltid är det till de anställdas bästa heller. Jag gillar grundidén med fackförbund och varför man skapade dessa, men det är dags o se över lite hur och vad de används till samt vilka som styr.
Inte direkt nytt att facket består till 99% av sossar som är enormt trångsynta.
shadowfire
2013-01-12, 23:07
Vissa fackpampar tjänar grymt bra med stålars, här kan vi snacka höginkomsttagare - mer än politikerna de anser sig strida mot på kommunal nivå. Samtidigt är det otroligt bra att Sverige som land värnar om anställdas trygghet. Det är synd att det utgörs av en vinstorganisation som blandar in politik i det hela.
Jag gillar den fackliga idén, det borde ha varit statligt styrt och politiskt oberoende samt utan vinstdrivande lockbeten, det borde vara en funktion för att främja landets bästa. I samma veva borde man se över LAS mm.
mattepatte
2013-01-12, 23:08
Facket har lärt mig mycket om politik, så o proffsigt som Socialdemokrater beter sig har lärt mig att jag ens inte behöver läsa deras manifest för att inse att de inte är något att rösta på.
Jo, som det fungerar med facken som sitter i ett visst politiskt partis knä är knappast värdigt ett högt stående demokratiskt land. Bara det är anledning nog att hålla sig borta från sossarna
Kommunal är väl inte politiskt obundet? Klart de kommer peta de som inte delar åsikterna? Det är ju fritt både in och utträde, det är ju bara att ta ett mer högerorienterat fack?
Att en som sympatiserar med ett parti som vill ha minskat inflytande för fackförbunden skulle vara representant för facket är ju rätt underligt.
I de flesta är de det, därför kommer jag aldrig heller vara medlem.
SEKO är också ganska underhållande. Hävdar via sina fackliga ombud att de är politiskt obundna, samtidigt som de körde en hel del socialdemokratisk propaganda i medlemstidningen inför senaste valet.
Fick tillfälle att fråga ut ett av ombuden när jag började på min nya arbetsplats och han vägrade kännas vid det...
Gick ur seko och valde ett politiskt obundet fack istället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.