Visa fullständig version : Nötter/Mandlar som fettkälla
Förlåt om jag frågar något som i viss mån redan är besvarat, men jag är väl inte helt på det klara själv med vad det "slutgiltiga" budskapet blir.
Iaf, behövde få upp fettet i mitt dagliga intag och tänker direkt, nötter! Gott, billigt och nyttiga fetter, i de flesta av dem åtminstonde.
Främst syftar jag på mandlar då de är lite av en personlig favorit. Men, sen snubblar jag över ett par aktuella trådar på forumet som spekulerar i hur mycket av kalorierna i ex jordnötter/mandlar som tas upp. Jag är väl som sagt, inte helt med på vad den rådande rekommendationen blev?
Om man nu vill basera stora delar av sitt fettintag på nötter, bör man på något sätt räkna med ett "svinn" i kalori/fettupptaget, är det markant skillnad på olika nötter?
Eddie Vedder
2013-01-12, 14:56
Det går bra. Finns ingen anledning att räkna på svinn om det inte är väldigt höga intag. Du märker ju själv i vilken riktning och takt viktkurvan går.
Om man nu vill basera stora delar av sitt fettintag på nötter, bör man på något sätt räkna med ett "svinn" i kalori/fettupptaget, är det markant skillnad på olika nötter?
Det blir svårt att "räkna" på eftersom det beror på så många faktorer. Du kan däremot räkna med många kladdiga besök på toaletten. Med det sagt så är nötter en mkt bra livsmedelskälla till fett (imo - ingen referens).
Funderar lite på just detta "hur mycket av kalorierna i ex jordnötter/mandlar som tas up" Säg tex jag äter 1kg Cashewnötter : Näringsvärde per 100 g, 570 kcal. Dvs 5700 kcal !! Hur mycket tas upp ? Hur mycket försvinner bort ?
King Grub
2013-01-12, 16:54
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118221&highlight=mandlar
Det går bra. Finns ingen anledning att räkna på svinn om det inte är väldigt höga intag. Du märker ju själv i vilken riktning och takt viktkurvan går.
Har ätit en del nötter (hasselnötter, mandlar) på sistone (40-70g/tillfälle & dag) o har märkt att de efterföljande toabesöken känts lite annorlunda, på vägen ut får man en lite "kornig" känsla.. :d
Kan man tänka sig att detta beror på att nötterna inte smälts särskilt bra? Värt att notera är väl att jag fått en ganska fin & långvarig mättnadskänsla av de måltiderna.
Eddie Vedder
2013-01-12, 20:44
Funderar lite på just detta "hur mycket av kalorierna i ex jordnötter/mandlar som tas up" Säg tex jag äter 1kg Cashewnötter : Näringsvärde per 100 g, 570 kcal. Dvs 5700 kcal !! Hur mycket tas upp ? Hur mycket försvinner bort ?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187293&highlight=mandlar
Har ingen koll på cashewnötter på rak arm.
Kan man tänka sig att detta beror på att nötterna inte smälts särskilt bra? Värt att notera är väl att jag fått en ganska fin & långvarig mättnadskänsla av de måltiderna.
Fet mat ger en annan mättnadskänsla oftast. Det ger ju långsammare blodsockerstegring och långsammare magsäckstömning. Nötter är ju även fiberrikt och relativt proteinrikt. Ja det beror på att de inte smälts helt. Det borde du väl förstå när du till och med känner de osmälta nötterna i arslet? :D
Lite info här om olika nötter: http://www.halsosidorna.se/Notterochfron.htm
Tack för svaren! Det jag fortfarande inte riktigt förstår är om det gäller nötter generellt eller om "fenomenet" är specifikt för mandlar? Hur är det förresten med frön och dyl? Samma sak? Blir ju lite sugen på att experimentera lite själv. Testa en månad att basera fettintaget på huvudsakligen nötter för att sen byta ut det mot ex oljor någon månad......
Fet mat ger en annan mättnadskänsla oftast. Det ger ju långsammare blodsockerstegring och långsammare magsäckstömning. Nötter är ju även fiberrikt och relativt proteinrikt. Ja det beror på att de inte smälts helt. Det borde du väl förstå när du till och med känner de osmälta nötterna i arslet? :D
Anledningen till att jag var tveksam till att nötterna passerade genom "opåverkade" var att jag får en så stark mättnadskänsla av dom (=tänker att (iaf majoriteten) av energin har tagits upp). Nu är det väl iofs svårt att veta riktigt hur mycket det är som passerar genom utan att smältas, och närmare undersökning lockar inte alltför mycket.
Ang mättnadskänslan så är den verkligen speciell, en proteinrik måltid på motsv kcal mätter långt ifrån lika bra och andra fettkällor har också känts lite annorlunda. Givetvis kan en del av detta vara tillfälligheter så det här skall undersökas grundligt.
Om ni fick välja en nöt/frö att använda som näringskälla (tänker mineraler och vitmanier mest), vilken nöt/frö skulle ni välja?
Jag går nog på antingen pumpakärnor eller mandlar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.