Visa fullständig version : En veckas extrem överätning och ingen träning
Hej från att ha tränat nästan vare dag och ätit bra har jag nu under en träningsfri vecka legat på ett stort överskott. Det jag undrar är om min kropp växer nu?! Jag undrar detta då för att när jag känner på sidan av min mage så känns det som värk ... Som om jag skulle ha värk för att jag växer.. Låter jättekonstigt men har aldrig haft det innan!
Lychgate
2013-01-12, 08:21
Kroppen växer alltid på energiöverskott, mer muskler, mer fett, etc.
Träningsvärk har ingen påverkan på om muskeln växer eller inte.
Kroppen växer alltid på energiöverskott, mer muskler, mer fett, etc.
Träningsvärk har ingen påverkan på om muskeln växer eller inte.
Fast Det är inte träningsvärk , får aldrig det och har inte tränat på en hel vecka ju!
Fast Det är inte träningsvärk , får aldrig det och har inte tränat på en hel vecka ju!
ont i magen? liggsår? ;)
Anders The Peak
2013-01-12, 09:22
Hej från att ha tränat nästan vare dag och ätit bra har jag nu under en träningsfri vecka legat på ett stort överskott. Det jag undrar är om min kropp växer nu?! Jag undrar detta då för att när jag känner på sidan av min mage så känns det som värk ... Som om jag skulle ha värk för att jag växer.. Låter jättekonstigt men har aldrig haft det innan!
Om du överäter kraftigt bör det vara mest kolhydrater, ca 10-15 E% protein och minimalt med fett. Det är svårt att säga om du växer extramycket dvs några gr kväve extra. Jag tror att det beror helt på träningsinsatsen veckan innan men helt klart är det bara fördelar med att vila en vecka var 8-10 vecka för utvecklingen.
Om du överäter kraftigt bör det vara mest kolhydrater, ca 10-15 E% protein och minimalt med fett. Det är svårt att säga om du växer extramycket dvs några gr kväve extra. Jag tror att det beror helt på träningsinsatsen veckan innan men helt klart är det bara fördelar med att vila en vecka var 8-10 vecka för utvecklingen.
Har gått upp 3 kg på en vecka! Diet nästa vecka fram tills sommaren! Så det har varit bra med att jag vilat??? Började nästan ångra det på här på slutet, men vad bra då! Dock kanske man inte skulle ätit som en jävla gris. Äter mest kolhydrater men även mycket fett, vad händer då?
King Grub
2013-01-12, 10:02
Det är nog mycket vätska; det ger ökat celltryck och kan ge den ömhet du beskriver. Det är inget farligt eller något du kommer att få problem av senare.
vicarious
2013-01-12, 10:03
Är det ödem kanske? Brukar känna likadant om jag svullat ordentligt.
Edit: lite sen :D
Anders The Peak
2013-01-12, 10:04
Har gått upp 3 kg på en vecka! Diet nästa vecka fram tills sommaren! Så det har varit bra med att jag vilat??? Började nästan ångra det på här på slutet, men vad bra då! Dock kanske man inte skulle ätit som en jävla gris. Äter mest kolhydrater men även mycket fett, vad händer då?
Problemet med att äta fett under en överätningsperiod är att det lagras in snabbt som kroppsfett samtidigt som fettförbränningen är minimerad. Försök att hålla fettintaget så lågt som möjligt under överättningsfasen.
Under en överätningsperiod med högt intag av kolhydrater krävs det minimalt med protein ca 60-120 gr för att maximera kvävebalansen.
Problemet med att äta fett under en överätningsperiod är att det lagras in snabbt som kroppsfett samtidigt som fettförbränningen är minimerad. Försök att hålla fettintaget så lågt som möjligt under överättningsfasen.
Under en överätningsperiod med högt intag av kolhydrater krävs det minimalt med protein ca 60-120 gr för att maximera kvävebalansen.
Men allt med kolhydrater innehåller ju typ fett om vi snackar allt onyttigt?
King Grub
2013-01-12, 10:39
Ingen har väl sagt att det är nyttigt att äta onyttigt?
Det är nog mycket vätska; det ger ökat celltryck och kan ge den ömhet du beskriver. Det är inget farligt eller något du kommer att få problem av senare.
Kommer vätskan försvinna lika fort efter en veckas diet?
Är det ödem kanske? Brukar känna likadant om jag svullat ordentligt.
Edit: lite sen :D
Ok så är inte ensam iaf
Ingen har väl sagt att det är nyttigt att äta onyttigt?
Nej men har käkat massa smör och ost till mackor osv..
King Grub
2013-01-12, 10:42
Smör och ost är inte onyttigt.
Kommer vätskan försvinna lika fort efter en veckas diet?
Ja, det är inget permanent på något sätt.
Smör och ost är inte onyttigt.
Ja, det är inget permanent på något sätt.
Fast menade att det innehöll mycket fett.
Hur mycket räknas ens mycket fett som?
Okej men jag har inte samlat på mig mycket fett då? Det var bara igår jag åt massa chokladtårta med grädde som kan ha bidragit till mycket fett.
Annars svulla jag mest mackor resten av dagarna och lite choklad... Så det har nog varit mest kolhydrater
Var får du proteinmängden ifrån? Den låter onödigt låg.
Maine_Cat
2013-01-12, 11:24
Istället för att hålla på att ifrågasätta och inte ta till dig råden du får borde du inse att du har en ätstörning och träningsproblematik att hantera. Du väger ibland 55kg ibland 58kg till dina 170 och tjatar om att du svullar ligger på 1200-1300 kalorier vill få bort fett etc. ..... i tråd efter tråd. Vad är det du tror du kan lura oss med egentligen? Du har fått många bra råd när det gäller kost,träning men inget tar till dig av. Ärligt och förstås taskigt men du låter som en fullfjädrad papegoja när det gäller människor med ätstörning.
Är det så att kroppen behöver en veckas vila ibland?
Har kört 5 pass i veckan i cirka 3 månader nu.
Nu har jag haft en veckas vila pga att jag blev sjuk.
Var får du proteinmängden ifrån? Den låter onödigt låg.
Proteinbehovet minskar mycket vid energiöverskott och dessutom så är ju 10-15 E% från en diet med fler kalorier ändå en skaplig mängd protein.
Om man överäter så bör man mest äta kolhydrater på kort sikt. Det leder till att man binder en massa vatten; varje gram kolhydrat binder ca 2.8 g vatten. Äter man riktigt mycket kan man lägga på sig 5-6 L vätska och ännu mer i extremfall. Kolhydrater kräver mer energi för att omsättas i kroppen än fett (men mindre än protein), och en vältränad person kan ha ca 2000 kcal i form av glykogen.
Man måste överäta kolhydrater ganska våldsamt innan det blir någon större fettinlagring av det. Kroppen kan bara konvertera kolhydrater till fett på omvägar genom olika processer som kostar energi. En hel del energi försvinner genom ökad värmeutveckling och spontanaktivitet. Om man dessutom tränar hårt, t.ex. löpning eller skidåkning, gör man av med mer energi än vanligt har jag upplevt det som. Man kan prestera riktigt bra om magen inte är totalt sprängfylld med mat.
Om man överäter så bör man mest äta kolhydrater på kort sikt. Det leder till att man binder en massa vatten; varje gram kolhydrat binder ca 2.8 g vatten. Äter man riktigt mycket kan man lägga på sig 5-6 L vätska och ännu mer i extremfall. Kolhydrater kräver mer energi för att omsättas i kroppen än fett (men mindre än protein), och en vältränad person kan ha ca 2000 kcal i form av glykogen.
Man måste överäta kolhydrater ganska våldsamt innan det blir någon större fettinlagring av det. Kroppen kan bara konvertera kolhydrater till fett på omvägar genom olika processer som kostar energi. En hel del energi försvinner genom ökad värmeutveckling och spontanaktivitet. Om man dessutom tränar hårt, t.ex. löpning eller skidåkning, gör man av med mer energi än vanligt har jag upplevt det som. Man kan prestera riktigt bra om magen inte är totalt sprängfylld med mat.
Schysst inlägg, hur mycket är för mycket fett att äta då (nå skrev att man bara skulle äta lite).För det har inte känts som jag blivit "tjockare" mer bara att magen svullnat som fan.
Schysst inlägg, hur mycket är för mycket fett att äta då (nå skrev att man bara skulle äta lite).För det har inte känts som jag blivit "tjockare" mer bara att magen svullnat som fan.
Om du ligger på energiunderskott i några dagar eller en vecka kommer all överskottsvätska vara borta. Då kanske du har gått upp 1 kg i slutändan (förmodligen klart mindre än så om du gått upp 3 kg inklusive vätska).
Om du ligger på energiunderskott i några dagar eller en vecka kommer all överskottsvätska vara borta. Då kanske du har gått upp 1 kg i slutändan (förmodligen klart mindre än så om du gått upp 3 kg inklusive vätska).
Okej skönt fan va skönt! Finns det några fördelar med energiöverskott när man har en träningsfri vecka?
Okej skönt fan va skönt! Finns det några fördelar med energiöverskott när man har en träningsfri vecka?
Tappar inte muskelmassa i lika stor utsträckning.
Menar du som man skulle gjort om man hade en träningsfri vecka O låg på kcal underskott/balans??
Lychgate
2013-01-13, 17:24
Menar du som man skulle gjort om man hade en träningsfri vecka O låg på kcal underskott/balans??
Ja. Inaktivitet leder till förlorad muskelmassa, speciellt under underskott.
Ja. Inaktivitet leder till förlorad muskelmassa, speciellt under underskott.
Har förlorat ca 3-4% muskelmassa (om
Nu vågen visar rätt). Hur mycket brukar man förlora ungefär?
vicarious
2013-01-13, 22:05
Har förlorat ca 3-4% muskelmassa (om
Nu vågen visar rätt). Hur mycket brukar man förlora ungefär?
De där funktionerna för att beräkna kroppsfett och muskelmassa som en vanlig kroppsvåg har brukar sällan stämma särskilt bra så lita inte på den.
Det finns inget svar på hur mycket man "brukar" förlora, det beror givetvis på utgångsläge och förutsättningar. Ungefär lika enkelt att svara på som "hur långt är ett snöre" :)
Landström
2013-01-13, 22:10
Så du tappar muskelmassa om du vilar en vecka?
De där funktionerna för att beräkna kroppsfett och muskelmassa som en vanlig kroppsvåg har brukar sällan stämma särskilt bra så lita inte på den.
Det finns inget svar på hur mycket man "brukar" förlora, det beror givetvis på utgångsläge och förutsättningar. Ungefär lika enkelt att svara på som "hur långt är ett snöre" :)
Okej men de visar väl ungefär... Det är nog knappast värsta vilda gissningen för vågen?? Haha:)
Ja men menar brukar folk oftast förlora 5%? Eller 20%? Menade jag haha sen är det klart alla har olika förutsättningar osv men du kanske förstår hur jag menar
Maine_Cat
2013-01-14, 06:11
Att ligga på kaloriunderskott och redan vara tunn + att köra cardio och styrketräna, så förlorar en muskelmassa vilket de flesta som provat redan vet och erfarit. Vill en behålla att öka så är ett överskott mer gynnsamt läge. Vågen gissar inte villt men ger indikation på var det lutar över tid. Väger du dig med en till två månaders mellanrum så ser du även om siffrorna inte är helt exakta på den typen av våg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.