handdator

Visa fullständig version : Gmu 2013

DJJOHANSSON
2013-01-11, 15:44
Vilka ska ner till göteborg nästa månad?

Vilken utbildning har ni sökt?

Etc.

Mental
2013-01-11, 16:28
Gjorde värplikt 2000-2001. 10 mån på S1/K1/HKV. Stabskryptör/Ittekniker.

får man söka GMU om man gjort värnplikt föresten? Skulle vara kul :)

DJJOHANSSON
2013-01-11, 16:42
Gjorde värplikt 2000-2001. 10 mån på S1/K1/HKV. Stabskryptör/Ittekniker.

får man söka GMU om man gjort värnplikt föresten? Skulle vara kul :)

Kolla rekryteringsmyndigheten.se men det är nog inte helt omöjligt :)

Får man betalt för att göra värnplikten? Ifall det spelar någon roll så har jag siktat in mig på marksoldat i boden.

Amfksp
2013-01-11, 16:47
Värnplikten är avskaffad, så den får man inte betalt för =)

DJJOHANSSON
2013-01-11, 17:04
Värnplikten är avskaffad, så den får man inte betalt för =)

Nej men när man gör GMU så är man ju "anställd" från Dag 1. Någon som vet vad lönen ligger på? :)

Fordon
2013-01-11, 17:05
Nej men när man gör GMU så är man ju "anställd" från Dag 1. Någon som vet vad lönen ligger på? :)

under gmu är det 4500kr/mån skattefritt.

Efter gmu har jag för mig att man numera börjar på ca 18,5k.

Amfksp
2013-01-11, 17:06
"Under den grundläggande militära utbildningen, GMU:n, får du fri kost och logi, fri sjukvård, fri akuttandvård, fem fria hemresor och 4 500 kr i månadsersättning. Samtliga dessa förmåner är skattefria. Du kan även ansöka om bostadsbidrag för eget boende som du har haft minst tre månader före tjänstgöringens början. Har du barn kan du få familjebidrag som är behovsprövat för barn upp till 18 års ålder. Bostadsbidrag och familjebidrag söker du om hos Försäkringskassan."

Från 2010

Sen ligger ingångslönen på 18500 tror jag, höjdes nyss med en tusing eller liknande. Plus OB för fältdygn osv.

HMS Laestander
2013-01-12, 02:36
Har sökt för i Sommar, har antagningsprövningar i Februari. Är extremt taggad och hoppas att det går vägen.

Vad kan man vänta sig på en sådan prövning förresten?

Mental
2013-01-12, 02:42
Försvarsmaktens multitest.
- Armstyrka genom armhävningar/uppdrag
- Benstyrka/spänst genom upphopp
- Magstyrka genom situps
- Ryggstyrka/uthållighet genom rygghäng
- Kondition med ett så kallat beep-test, där man springer så mycket man orkar med ökande belastning under hela testet.
Alla testerna är maxtest där man gör så långt man orkar.

Mental
2013-01-12, 02:43
Själv tycker jag konditionen var jobbigast :)

Eller det var iof inte till GMU, utan till GSS/K

Fatalist
2013-01-12, 03:11
Vi som ägt upp värnplikten som riktiga män medan den fanns, måste vi göra GMU för att engagera oss inom försvarsmakten med någon slags jobb?

Får ständiga brev från fm med tjat om officersskolan och GSS/V eller vad det nu heter.

Mental
2013-01-12, 03:21
Vi som ägt upp värnplikten som riktiga män medan den fanns, måste vi göra GMU för att engagera oss inom försvarsmakten med någon slags jobb?

Får ständiga brev från fm med tjat om officersskolan och GSS/V eller vad det nu heter.

Nix

Fatalist
2013-01-12, 03:22
Nix

Gutt. Men man hade ju inte velat ha någon nymuckad GMU'are som soldat i en grupp om man åkte utomlands. Hur fungerar det egentligen?

Mental
2013-01-12, 03:33
Gutt. Men man hade ju inte velat ha någon nymuckad GMU'are som soldat i en grupp om man åkte utomlands. Hur fungerar det egentligen?

En nymuckad GMU:are är antagligen en bättre soldat än någon som muckade från VPL 5 år tidigare. Man tappar sina skills fort. Och det lär ju bara vara GSS/K som drar på mission, då har du övat i förband/befattning något år innan skulle jag tro.

Fishtank
2013-01-12, 04:02
Försvarsmaktens multitest.
- Armstyrka genom armhävningar/uppdrag
- Benstyrka/spänst genom upphopp
- Magstyrka genom situps
- Ryggstyrka/uthållighet genom rygghäng
- Kondition med ett så kallat beep-test, där man springer så mycket man orkar med ökande belastning under hela testet.
Alla testerna är maxtest där man gör så långt man orkar.

Nope.
Du cyklar, fystestas, iq/psyke och isokai maskinen som är en kombination av mark och drag till axlar.
Cyklingen är inte kondis utan mjölksyretest och tar under 10 minuter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Fatalist
2013-01-12, 04:43
En nymuckad GMU:are är antagligen en bättre soldat än någon som muckade från VPL 5 år tidigare. Man tappar sina skills fort. Och det lär ju bara vara GSS/K som drar på mission, då har du övat i förband/befattning något år innan skulle jag tro.

I all ödmjukhet kan jag garantera att jag är bättre än en nymuckad GMU:are på allt givet samma typ av tjänst och att mitt vapen är skottställt om vi ska ha någon slags skytteduell. ;) Visst, 5 år kanske. Så länge sen var det dock inte för min del. Bara 4. :em:

Fordon
2013-01-12, 10:11

Du får inte utlandstjänst direkt efter avslutad gmu.

I all ödmjukhet kan jag garantera att jag är bättre än en nymuckad GMU:are på allt givet samma typ av tjänst och att mitt vapen är skottställt om vi ska ha någon slags skytteduell. ;) Visst, 5 år kanske. Så länge sen var det dock inte för min del. Bara 4. :em:

I all ödmjukhet så menar du att du utan tvekan är en bättre soldat än ALLA personer som precis har avslutat GMU, trots att du inte har gjort något på 4 år? :bumbi

DJJOHANSSON
2013-01-12, 10:20
Hur ser boendet ut när man ska på prövnig nästa månad? Är det en massa slitna bunk-beds där man sover brevid 40 andra eller är det bara så i filmerna?

Tror ni att man får en jävla utskällning/idiotförklarning ifall man piper fram att man har problem med ryggen när det är dags för styrketestet?

Mental
2013-01-12, 10:33
Nope.
Du cyklar, fystestas, iq/psyke och isokai maskinen som är en kombination av mark och drag till axlar.
Cyklingen är inte kondis utan mjölksyretest och tar under 10 minuter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Då är det samma som gamla värnpliktsprovet till GMU, det skiljer sig från det test man gör när man söker som anställd med andra ord.
Jag har gjort anställningsprovet.

Mental
2013-01-12, 10:35
Hur ser boendet ut när man ska på prövnig nästa månad? Är det en massa slitna bunk-beds där man sover brevid 40 andra eller är det bara så i filmerna?

Tror ni att man får en jävla utskällning/idiotförklarning ifall man piper fram att man har problem med ryggen när det är dags för styrketestet?

Beror på var du testas. Jag mönstrade i östersund 1999, då var det sova i våningssäng i barrack med 16 andra.

Och med ryggproblem är det väl ganska stor risk man sorteras bort från att göra GMU antar jag?

Godfella
2013-01-12, 11:01

Vad tror du själv? Tror du att det är smart öht att söka militärtjänst om du har ryggproblem?

Nixon
2013-01-12, 11:20
Som Fordon säger åker du inte på utlandstjänst direkt efter GMU. Först ska du genomgå befattningsutbildning och ha fullgjort din provanställning á 6 mån. Sen tillkommer alltid en missionsutbildning. För t ex Afghanistan ligger den på runt 3 mån.

Så en soldat som kom in i firman genom GMU kommer i regel ha minst 12 mån bakom sig innan h*n åker ut.

Nej, bättre att det framkommer nu än senare. Ryggproblem blir sällan bättre under GMU/gröntjänst. Så hellre att du ser till att åtgärda det nu innan ev. GMU och återkommer sen än att du mörkar det, påbörjar GMU och får avbryta utb. och därmed tagit en plats från någon som kanske skulle fullföljt utb.

Det ÄR ett problem med folk som försöka mörka skador och det framkommer i regel alltid då man bara kan dölja det under en begränsad tid. Sen står chefen där med ett gäng soldater som inte kan jobba fullt ut.

Men beroende på graden av skada kan du iaf prata med läkaren under mönstringen.

Under GMU så är man inte heller anställd. Man är rekryt, först efter genomförd GMU med godkända vitsord blir du erbjuden anställning.

Gällande ekonomisk ersättning under utbidning:

Under grundläggande militär utbildning (GMU) har du rätt till en rad ekonomiska förmåner:
månatlig skattefri kostnadsersättning om 4 500 kronor
fri mat och logi (skattefritt)
fri sjukvård och akut tandvård
fem fria hemresor samt in- och utryckningsresa

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Villkor-under-utbildningen/

Mental: Ja, du kan söka GMU även fast du gjort värnplikt. Vet flera som gjort det då man blir i princip garanterad anställning efteråt. Kan vara lättare än att söka på enbart vpl, speciellt eftersom förbanden är tvingade att fylla upp bemanningen med en viss (stor) andel från GMU.

För övrigt är det inte bara K-personal (GSS/SO/TA) som åker, utan även T (tidsvis tjänstgörande) som bara är inne ett par veckor om året.

Nej, det är bara att söka. För anställning som soldat kan det dock vara enklare/säkrare att genomföra GMU men absolut inget krav (så länge du har godkända vitsord från vpl).

rooz
2013-01-12, 11:23

Annars vore syförening i säffle något för dig?

Exdiaq
2013-01-12, 11:44

Neej, Hästens-sängar i egna lägenheter!

Äsch, strunta i det, blir det gnäll så fråga bara "U mirin Sgt./Lt./Cpt.?".

DJJOHANSSON
2013-01-12, 14:10
Nu va det väldigt mycket klag & gnäll på er, får man inte ställa frågor på ett forum?

Ryggproblemet hade jag inte när jag sökte till GMU, därför vet jag inte hur jag ska göra med antagningsorovet.

Somnium
2013-01-12, 14:25
Kan du inte genomföra en fullgod mönstring p.g.a. skada kommer de troligtvis hänvisa dig till att söka kommande gång. Ett tips är att kontakta rek.myndigheten ang. ditt problem.

Somnium
2013-01-12, 14:33
En nymuckad GMU:are är antagligen en bättre soldat än någon som muckade från VPL 5 år tidigare. Man tappar sina skills fort.

Du kan omöjligen jämföra en utbildning på 12 veckor mot en fullgod värnplikt. Givetvis handlar det mycket om förutsättning, vilja och förmåga - men en soldat med värnpliktsbakgrund har helt klart en bättre utbildning.

De värnpliktiga som gjort om sin utb. via GMU har främst genomfört civilplikt eller annan utb. utan vapentjänst - vilket innebär att GMU krävs för anställning inom krigsförbanden.

Godfella
2013-01-12, 14:34
Nu va det väldigt mycket klag & gnäll på er, får man inte ställa frågor på ett forum?

Ryggproblemet hade jag inte när jag sökte till GMU, därför vet jag inte hur jag ska göra med antagningsorovet.

Klag och gnäll är det nog inte. Ang. ditt ryggproblem så är det ju bara att nämna det, kommer att reducera dina chanser kraftigt till att få göra en GMU dock. Ingen vill ändå ha en trött basse som gnäller och lipar om att den har ont i ditten och datten.

Amfksp
2013-01-12, 14:38

Jag hade hållt käften om du tror att skadan kmr bli bra tills gmu börjar. Om skadan är kvar då så avsäg dig att göra gmu då helt enkelt.
Tror du att skadan kmr vara kvar även vid gmu, ring och säg att du inte kan göra testerna.
Svårare är det inte.

Mental
2013-01-12, 14:47
Du kan omöjligen jämföra en utbildning på 12 veckor mot en fullgod värnplikt. Givetvis handlar det mycket om förutsättning, vilja och förmåga - men en soldat med värnpliktsbakgrund har helt klart en bättre utbildning.

De värnpliktiga som gjort om sin utb. via GMU har främst genomfört civilplikt eller annan utb. utan vapentjänst - vilket innebär att GMU krävs för anställning inom krigsförbanden.

Jo, det kan jag.

Har övat med HV-insats sedan 03. Och de rekryter som kommer via GMU/HV är många gånger bättre än de som gjort VPL för 5-6 år sedan när de kommer till oss. Helt beroende på befattning från VPL så klart.
Jag har gjort 10 månader VPL. men av de var ju 12v motsvarande GMU, sedan hoppade jag ur min M90 och i M87 och gjorde min befattning som tekniker på HKV.

Är man därimot 7.5mån infaterisoldat så kan man ju mycket mera infanteristrid. Medans någon som gjort VPL som stab & tross för 4 år sedan inte gör det.

Godfella
2013-01-12, 14:51
Jo, det kan jag.

Har övat med HV-insats sedan 03. Och de rekryter som kommer via GMU/HV är många gånger bättre än de som gjort VPL för 5-6 år sedan när de kommer till oss. Helt beroende på befattning från VPL så klart.
Jag har gjort 10 månader VPL. men av de var ju 12v motsvarande GMU, sedan hoppade jag ur min M90 och i M87 och gjorde min befattning som tekniker på HKV.

Är man därimot 7.5mån infaterisoldat så kan man ju mycket mera infanteristrid. Medans någon som gjort VPL som stab & tross för 4 år sedan inte gör det.

Sen är det ju för övrigt ganska känt att män och kvinnor inom HV inte direkt är elitsoldater heller, så att jämföra en rykande färsk GMU:are med en tratt som tjänstgjorde på I19 som malaj för 5 år sedan blir lite luddigt. Sen som du säger, handlar ju om vart man gjorde sin värnplikt, men ja, HV är ju HV.

Mental
2013-01-12, 15:00
Sen är det ju för övrigt ganska känt att män och kvinnor inom HV inte direkt är elitsoldater heller, så att jämföra en rykande färsk GMU:are med en tratt som tjänstgjorde på I19 som malaj för 5 år sedan blir lite luddigt. Sen som du säger, handlar ju om vart man gjorde sin värnplikt, men ja, HV är ju HV.

Nej, självklart inte, man kan inte förvänta sig elitsoldater av några som har kontrakt på 4-8 dygn per år.

De enda som står ut tycker jag är de med rena infanteritjänster samt jägeri, mycket annat som trossar, flottister, flygisar, artelerister, signalister, stabassar, fordonsförare, och nästan alla inom pansar osv är inte bättre på det jag är intressrad av, infanteristrid, strid till fots i både skog och urban miljö.

Ska du ha en SISUförare är det ju klart att det är en fördel om du hittar någon som gjort VPL på pansar. Men att säga att en VPL torpedtekniker skulle vara att föredra framför en nybakad GMU när du ska anställa, med motivationen att torpedteknikern har en mycket längre utbildning blir ju dumt.

Kolla hur förbanden rekryterar, de tar ofta Färsk GMU framför äldre VPL, kunskap och fysisk förmåga avtar ganska snabbt. Och både utrustning och taktik förändras rätt fort.

Mental
2013-01-12, 15:05
Problemet är väl att när folk tänker VPL tänker de enbart skyttesoldater. Och väldigt många tjänstgjorde som helt andra saker.

Jag var en bra soldat vid muck, 3 år senare var jag helt klart inte det.
Om man vid rekrytering skulle välja mellan mig och nybakad GMU vore valet på GMU det logiska.

Somnium
2013-01-12, 15:07
Jo, det kan jag.

Nu pratar du om HV - detta är (sorgligt nog) en helt annan instans.

Jag kan, med erfarenhet av både det äldre och det nya utbildningssystemet säga att det för tillfället är problem i alldeles för många led.
Ofantlig mängd avhopp från GMU, chefer som i rädsla för att bli ifrågasatta i sin tjänst godkänner rekryter som inte bör godkännas, insatsenheter och krigsförband som tvingas till rekrytering av "beställd" mängd GMU-soldater, GMU:are som prioriterades för officersutb. istället för soldater med års erfarenhet i firman, inkl. flertal missioner (detta är vi dock påväg bort i från nu, tack och lov), etc.

Självklart finns det undantag, och vi är i ett tidigt skede av ett helt nytt system, dvs. extremt många barnsjukdomar etc. etc. men i det stora hela fungerar just nu, endast de förband och enheter som har varit "sluga" i sin rekryteringsprocess. Kan man skylla detta på GMU? Kanske inte på de dåliga rekryterna, men givetvis beslutstagarna bakom dessa.

En nytt sätt att tackla många av problemen kommer att hanteras genom kompletterande utb. av nyutexade GMU:are som önskar anställning - typ liknande det som måste genomföras innan SOU/OP. Jag har än inte helt tappar hoppet.

Fishtank
2013-01-12, 16:42

Är du skadad så nämn det när du ska göra testerna om du far dit, annars avbokar du bara.
Inte svårare än det.
Jag var ärlig med att jag skadat ryggen och fått tillfälliga problem med ena hamstring och det var inga problem att göra testerna ändå.

DJJOHANSSON
2013-01-12, 17:33
Klag och gnäll är det nog inte. Ang. ditt ryggproblem så är det ju bara att nämna det, kommer att reducera dina chanser kraftigt till att få göra en GMU dock. Ingen vill ändå ha en trött basse som gnäller och lipar om att den har ont i ditten och datten.

Haha

Godfella
2013-01-12, 18:21
Haha

Tror du att jag är oseriös? :)

Fatalist
2013-01-12, 18:33
Du får inte utlandstjänst direkt efter avslutad gmu.

I all ödmjukhet så menar du att du utan tvekan är en bättre soldat än ALLA personer som precis har avslutat GMU, trots att du inte har gjort något på 4 år? :bumbi

Jag var litet full och som vanligt kikade hybrisen fram litet extra! :)

Nej, jag skulle nog behöva en vecka eller två för lite repetition. T ex minns jag inte den exakta ordningen ett 20-tält optimalast sätts upp i för att komma under godkänd tid.

Torsk_ole
2013-01-13, 17:18
Jag var litet full och som vanligt kikade hybrisen fram litet extra! :)

Nej, jag skulle nog behöva en vecka eller två för lite repetition. T ex minns jag inte den exakta ordningen ett 20-tält optimalast sätts upp i för att komma under godkänd tid.

Vad hade du för befattning? Får man repöva i två veckor och sen gå på övning så kommer man generellt sätt att ha hög nivå. Det största problemet med repövningarna som fanns för var oftast motivationen :d.

Vad har TS sökt till i gbg? Har de fått i säk.komp sjö igen? Eller är det bordningsstyrkan? Eller kanske en riktig löktjänst som vakt?

Amfksp
2013-01-13, 17:25
Säk komp sjö finns där, rekryterarde i slutet av förra året.

Fatalist
2013-01-13, 17:45
Vad hade du för befattning? Får man repöva i två veckor och sen gå på övning så kommer man generellt sätt att ha hög nivå. Det största problemet med repövningarna som fanns för var oftast motivationen :d.

SkyttePB, muckade sgt. Ja det tror jag också :)