handdator

Visa fullständig version : Fördelar med deff

Buttran
2013-01-11, 12:50
Förutom den fåfänga fördelen, vad finns det egentligen för andra bra saker med deff?

Jeml
2013-01-11, 12:52
beroende på hur fet man är kan det vara hälosamt att bli smalare.

Bättre förutsättningar att lägga på sig ffm med lägre bf.

Roligare att bulka från lägre bf då resultaten syns tydligare eftersom muslerna är mer definerade.

frekar3
2013-01-11, 13:49
beroende på hur fet man är kan det vara hälosamt att bli smalare.

Bättre förutsättningar att lägga på sig ffm med lägre bf.

Roligare att bulka från lägre bf då resultaten syns tydligare eftersom muslerna är mer definerade.

Ju fetare man är, desto mer fett och mindre muskler lägger man på sig vid överskott (i jämförelse med ett lägre fett% värde vid samma viktuppgång)

azrael109
2013-01-11, 15:06
Ju fetare man är, desto mer fett och mindre muskler lägger man på sig vid överskott (i jämförelse med ett lägre fett% värde vid samma viktuppgång)

?? Hur menar du nu??

King Grub
2013-01-11, 15:09
Exakt vad han skriver. Vid energiöverskott lägger man alltid på sig både fett och muskler, men ju fetare man är, desto större del av en viktuppgång kommer att bestå av fett.

azrael109
2013-01-11, 15:18
Exakt vad han skriver. Vid energiöverskott lägger man alltid på sig både fett och muskler, men ju fetare man är, desto större del av en viktuppgång kommer att bestå av fett.

Varför skulle du göra det och hur mycket mer fett skulle du då lägga på dig? Och vid vilket energiöverskott pratar du om? Trodde det var det som var det viktiga i det här fallet.

King Grub
2013-01-11, 15:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83893

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136040&highlight=annals

Ju fetare man är, desto mer fett lägger man på sig vid överätning.

Har man varit överviktig och bantat bort fettvikt, är det också fettvikt man lägger på sig vid ev framtida överätning.

Jeml
2013-01-11, 15:46

Har man varit överviktig och bantat bort fettvikt, är det också fettvikt man lägger på sig vid ev framtida överätning.

hur väl stämmer det där med att man lägger på sig fett vid överätning om man är föredetta tjockis egentligen??

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

King Grub
2013-01-11, 15:55
Det är så bara.

azrael109
2013-01-11, 16:02

Så killen är överlag körd alltså, banta och lägg på dig en högre andel fett eller fortsätt vara fet och lägg på dig en högre andel fett.

Dock är det lite intressant att de "starkaste" allt som oftast har ganska högt bf och således inte borde bygga lika mycket muskel massa som folk på lågt bf enl detta? (isf skulle väl världseliten inom styrkelyft vara ett gäng rippade typer?)

Sen hänger väl tyvärr mycket ihop med celldelningen hos fettceller som gör det lättare att lägga på sig fett om man har haft högt bf tidigare.

Akada
2013-01-11, 16:56
Men ska man inte skilja på inlagringen som beror på överätningen i sig(vagt, jag vet :/) och den uppbyggande effekten som styrketräning bidrar med?

Dvs, är det inte så att det är fördelaktigt även för en f.d. överviktig att ligga på låg fett% när man försöker lägger på sig muskler?

Saxat från den länkade tråden:

1. Påverkas denna hormonella miljön av fettcellerna enbart beroende på hur många fettceller man har eller om dom är fyllda med fett? Alltså kommer tomma fettceller efter en deff fortfarande göra precis samma saker som fyllda?

Kommer man vara en hormonell tjockis?

Tisu
2013-01-11, 17:02
Så killen är överlag körd alltså, banta och lägg på dig en högre andel fett eller fortsätt vara fet och lägg på dig en högre andel fett.

Dock är det lite intressant att de "starkaste" allt som oftast har ganska högt bf och således inte borde bygga lika mycket muskel massa som folk på lågt bf enl detta? (isf skulle väl världseliten inom styrkelyft vara ett gäng rippade typer?)

Sen hänger väl tyvärr mycket ihop med celldelningen hos fettceller som gör det lättare att lägga på sig fett om man har haft högt bf tidigare.

Körd vet jag inte. Gick för Martin Berkhan iaf...

http://media.fitnessbloggen.no/uploads/if-final_stor.jpg

King Grub
2013-01-11, 17:09
Gick för Martin Berkhan iaf...

Han ser inte ut att ha bulkat, utan tränat, till sig sin muskelmassa.

Buttran
2013-01-11, 17:44
Tillbaks till topic, någon mer?

tjing
2013-01-11, 18:11
Självklart lägger man inte per automatik på sig mycket fett vid överätning, men sannolikt mer fett än en person som inte varit tjock som King Grub skriver.

Äter man fettsnålt och proteinrikt lägger man inte på sig särskilt mycket fett i vilket fall. På ett överskott alltså.

Äter man inte ett kcal-överskott kan man stoppa in vad man vill i kakhålet utan att gå upp i vikt.

För övrigt tror jag det är bullshit med många f d tjockisars egenanalyser (inklusive Martin Berkhans) om sina förment "dåliga" gener. Det är sannolikt tvärtom så att de har bra gener för att lägga på sig muskler men ätit en jävla massa skit och varit inaktiva tidigare och när de styr upp kosten och börjar styrketräna rör det på sig.

Berkhans upplägg är ju dessutom väldigt skräddarsytt för att undvika uppgång i fettvikt och då spelar det ta mig tusan förmodligen ingen roll om du tidigare varit fet. Men det kräver ju lite pill och koll på kosten.

ed1234
2013-01-11, 18:50
För övrigt tror jag det är bullshit med många f d tjockisars egenanalyser (inklusive Martin Berkhans) om sina förment "dåliga" gener. Det är sannolikt tvärtom så att de har bra gener för att lägga på sig muskler men ätit en jävla massa skit och varit inaktiva tidigare och när de styr upp kosten och börjar styrketräna rör det på sig.

Just Berkhan har väl framförallt framhållit att han inte är "genetically lean".

"Genetic leanness" tror jag är ett helt riktigt koncept. Bland människor som äter vilken jävla skit som helst, precis när och hur de känner för, finner man representanter av alla BF-nivåer. Jag blir smått förbannad ibland när 180cm/65kgs-kalle som äter på McDonalds varje dag, berättar hur överviktiga får skylla sig själva för sin lathet och sina dåliga vanor. 65kgs-kalle har liksom bara följt sin spontana matlust, dvs gjort precis samma sak som de 'lata tjockisarna' gör. Givetvis spelar miljöfaktorer, som omgivningens matvanor och avstånd till närmsta McDonalds, också in här.

/nerbantad och bitter

StarkaUlf
2013-01-11, 18:54

"Genetic leanness" tror jag är ett helt riktigt koncept. Bland människor som äter vilken jävla skit som helst, precis när och hur de känner för, finner man representanter av alla BF-nivåer. Jag blir smått förbannad ibland när 180cm/65kgs-kalle som äter på McDonalds varje dag, berättar hur överviktiga får skylla sig själva för sin lathet och sina dåliga vanor. 65kgs-kalle har liksom bara följt sin spontana matlust, dvs gjort precis samma sak som de 'lata tjockisarna' gör. Givetvis spelar miljöfaktorer, som omgivningens matvanor och avstånd till närmsta McDonalds, också in här.

/nerbantad och bitter

Då kanske den dära 65 kgs kallen inte äter mycket utöver den dära Mcdonalds-maten, som 95% av dessa inte gör. Väldigt liten majoritet som lider av någon sjukdom eller liknande som gör att ens ämnesomsättning är skyhög (som dessa alltid säger att dom har)
Dom tjocka lär ju förmodligen trycka i sig mängder av mat utöver den dära McDonalds maten, i form av kakor, godis, läsk, snacks och annan form av mat. Då blir man tjock, om man även för det mesta bara sitter på arslet resten av dygnet.

tjing
2013-01-11, 19:00

Jag skrev ju precis om det? Han har förmodligen bra gener men var som ung inaktiv och åt en massa skit, som sagt. Alla kan hitta på vad de vill om sina gener, men har man mycket muskler och styrka har man i regel bra gener för att utveckla dessa. Vad han "framhåller" om sina gener säger ju ingenting. Har han gjort ett gentest menar du?

/nerbantad och bitter

Visst är det så men det handlar fortfarande om matvanor och aktivitet. "Bra" gener kan faktiskt innebära både potential för muskelutveckling samt fettinlagring. Det är nog inte ett antingen/eller-läge.

ed1234
2013-01-11, 19:59
Då kanske den dära 65 kgs kallen inte äter mycket utöver den dära Mcdonalds-maten, som 95% av dessa inte gör.

Precis. 65kgs-kalle fortsätter äta spontant och hamnar trots det på ett lågt kalori-intag. Tjockisen som fortsätter äta spontant kommer däremot att hamna på ett högt kaloriintag, han missgynnas av skitmatens dåliga mättnad/kcal-ratio. Förutsatt att både 65kgs-kalle och tjockisen äter spontant, så har skillnaden i vikt inte ett iota med disciplin/motivation/goda vanor/medvetenhet att göra. Kalle har i det här fallet fått något gratis(av sin genetik och sin miljö) som tjockisen inte fått.

Vad har Martin Berkhan gjort för att vara smal? Han har skapat sin motivation och blivit förbannat insatt i kost och beteendevetenskap. Kämpat mot sin genetik och miljö, if you will.

Vad har 65kgs-kalle gjort för att vara smal? Inte ett skit.

Jag säger inte att det inte finns människor som alltid varit smala och som är det för att dom alltid varit konsekventa och noggranna med vanor. Min uppfattning är dock att de är ytterst få; folk äter som dom känner för helt enkelt.

ed1234
2013-01-11, 20:15
Jag skrev ju precis om det? Han har förmodligen bra gener men var som ung inaktiv och åt en massa skit, som sagt. Alla kan hitta på vad de vill om sina gener, men har man mycket muskler och styrka har man i regel bra gener för att utveckla dessa. Vad han "framhåller" om sina gener säger ju ingenting. Har han gjort ett gentest menar du?

Att han har bra anlag för muskelbygge tror jag är ett vettigt antagande. När det gäller hans anlag för att vara deffad är det förmodligen tvärtom. Dåliga "fettgener" har den som är överviktig om han inte går på kontrollerad diet.

Visst är det så men det handlar fortfarande om matvanor och aktivitet. "Bra" gener kan faktiskt innebära både potential för muskelutveckling samt fettinlagring. Det är nog inte ett antingen/eller-läge.

Right.

Akada
2013-01-11, 20:31
Var inte berkhan ganska smal som ung, jobbade litet som modell etc?