handdator

Visa fullständig version : Bygger man inte muskler alls vid deff (underskott ernergi)?

LIFT
2013-01-10, 21:22
Har läst väldigt mycket om folk som skriver att man tappar muskler när man deffar och är på underskott av kalorier. Att man inte kan bygga muskler om man inte äter mer kcal än vad man förbrukar?

Jag tror att jag nästan varit på underskott av kalorier kanske en 80-90% av dessa 3,5 månader jag tränat aktivt. Och ändå märker jag iallafall att mina muskler vuxit. Åtminstone i armarna (biceps och triceps, armen var förut helt rak och inga muskler alls, men nu ser man helt klart att musklerna vuxit sig).

Så, har jag tolkat det helt fel om att man inte bygger muskler med underskott? eller är det bara så att man bygger mindre muskler? eller kan det vara pga att jag är totalt nybörjare?

Andersson92
2013-01-10, 21:26
Har läst väldigt mycket om folk som skriver att man tappar muskler när man deffar och är på underskott av kalorier. Att man inte kan bygga muskler om man inte äter mer kcal än vad man förbrukar?

Jag tror att jag nästan varit på underskott av kalorier kanske en 80-90% av dessa 3,5 månader jag tränat aktivt. Och ändå märker jag iallafall att mina muskler vuxit. Åtminstone i armarna (biceps och triceps, armen var förut helt rak och inga muskler alls, men nu ser man helt klart att musklerna vuxit sig).

Så, har jag tolkat det helt fel om att man inte bygger muskler med underskott? eller är det bara så att man bygger mindre muskler? eller kan det vara pga att jag är totalt nybörjare?

Ja, man kan bygga även om man går på kaloriunderskott. Svårare, men går.

TorbjornFred
2013-01-10, 21:28
är man inte väldigt nära sin maximala gräns för hur mycket muskler man kan ha så tror iaf jag att man kan bygga samtidigt. Säkert inte lika mycket som om du ligger på överskott men öka i muskelmassa tror jag definitivt man kan om man sköter allt rätt.
Är man nybörjare så är jag helt övertygad om att man kan bygga och tappa fettmassa samtidigt.

dv09ssm