handdator

Visa fullständig version : Bygger man inte muskler alls vid deff (underskott ernergi)?

LIFT
2013-01-10, 21:22
Har läst väldigt mycket om folk som skriver att man tappar muskler när man deffar och är på underskott av kalorier. Att man inte kan bygga muskler om man inte äter mer kcal än vad man förbrukar?

Jag tror att jag nästan varit på underskott av kalorier kanske en 80-90% av dessa 3,5 månader jag tränat aktivt. Och ändå märker jag iallafall att mina muskler vuxit. Åtminstone i armarna (biceps och triceps, armen var förut helt rak och inga muskler alls, men nu ser man helt klart att musklerna vuxit sig).

Så, har jag tolkat det helt fel om att man inte bygger muskler med underskott? eller är det bara så att man bygger mindre muskler? eller kan det vara pga att jag är totalt nybörjare?

Andersson92
2013-01-10, 21:26
Har läst väldigt mycket om folk som skriver att man tappar muskler när man deffar och är på underskott av kalorier. Att man inte kan bygga muskler om man inte äter mer kcal än vad man förbrukar?

Jag tror att jag nästan varit på underskott av kalorier kanske en 80-90% av dessa 3,5 månader jag tränat aktivt. Och ändå märker jag iallafall att mina muskler vuxit. Åtminstone i armarna (biceps och triceps, armen var förut helt rak och inga muskler alls, men nu ser man helt klart att musklerna vuxit sig).

Så, har jag tolkat det helt fel om att man inte bygger muskler med underskott? eller är det bara så att man bygger mindre muskler? eller kan det vara pga att jag är totalt nybörjare?

Ja, man kan bygga även om man går på kaloriunderskott. Svårare, men går.

TorbjornFred
2013-01-10, 21:28
är man inte väldigt nära sin maximala gräns för hur mycket muskler man kan ha så tror iaf jag att man kan bygga samtidigt. Säkert inte lika mycket som om du ligger på överskott men öka i muskelmassa tror jag definitivt man kan om man sköter allt rätt.
Är man nybörjare så är jag helt övertygad om att man kan bygga och tappa fettmassa samtidigt.

dv09ssm
2013-01-10, 21:41
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/665059_10151240246877210_1160926176_o.jpg

Deff på ungefär 10 månader och där har jag väl ändå byggt lite muskler, så jag tror definitivt det går. Eller så ser det kanske bara ut som jag har byggt eftersom massa fett har försvunnit? :P

Andersson92
2013-01-10, 21:42
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/665059_10151240246877210_1160926176_o.jpg

Deff på ungefär 10 månader och där har jag väl ändå byggt lite muskler. Eller så har jag varken byggt eller förlorat, men syns bättre pga mindre fett?

Har du deffat i 10 månader?

Lychgate
2013-01-10, 21:50
Deff på ungefär 10 månader och där har jag väl ändå byggt lite muskler, så jag tror definitivt det går. Eller så ser det kanske bara ut som jag har byggt eftersom massa fett har försvunnit? :P

Du har mer defination av förlorad fettmassa. Det är even två olika poseringar då du i den tjockare bilder har skuldrorna ihoppressade.

OnT: Nybildandet av muskelmassa kan hända under kaloriunderskott, men denna är knappast noterbar och det är inte många gram.

dv09ssm
2013-01-10, 21:55
Har du deffat i 10 månader?

Ja. Till vänster vägde jag 100~kg, till höger 80~kg, se min signatur.

Du har mer defination av förlorad fettmassa. Det är even två olika poseringar då du i den tjockare bilder har skuldrorna ihoppressade.

OnT: Nybildandet av muskelmassa kan hända under kaloriunderskott, men denna är knappast noterbar och det är inte många gram.

Ah, jo det är sant. :)

King Grub
2013-01-10, 22:00
Nybildandet av muskelmassa kan hända under kaloriunderskott, men denna är knappast noterbar och det är inte många gram.

Nybildandet av muskelmassa sker med flera hundra gram per dygn, även vid energiunderskott. Det är bara att nedbrytningen är lika stor. ;)

Andersson92
2013-01-10, 22:01

Nice! Men fattar inte hur du orkar, fattar inte hur nån orkar gå ner i vikt så länge o så mycket. Själv har jag deffat i ungefär 30 dagar nu varav 4 av dem dagarna har varit avsteg på ett rejält överskott. Vissa stunder är jag så trött, irriterad, hungrig och hatar allt o alla! *gah!*
Kan erkänna att jag ligger kanske på för mkt kcal-underskott, men ändå! Starkt jobbat, jag kommer nog palla 2 veckor till...knappt! :P

Dreas
2013-01-10, 22:02

Ah, jo det är sant. :)Du ser också ut att vara relativt ny till det här med träning på första bilden så det är inte alls omöjligt att du lagt på dig lite kvalitativ massa :)

Lychgate
2013-01-10, 22:03
Nybildandet av muskelmassa sker med flera hundra gram per dygn, även vid energiunderskott. Det är bara att nedbrytningen är lika stor. ;)

Jag menade: nybildande = mer än vad som var där från början.

*gah!*

KravMagen
2013-01-11, 11:47
Poseringskalsongerna håller minst 10 månader till

dv09ssm
2013-01-11, 12:40
Nice! Men fattar inte hur du orkar, fattar inte hur nån orkar gå ner i vikt så länge o så mycket. Själv har jag deffat i ungefär 30 dagar nu varav 4 av dem dagarna har varit avsteg på ett rejält överskott. Vissa stunder är jag så trött, irriterad, hungrig och hatar allt o alla! *gah!*
Kan erkänna att jag ligger kanske på för mkt kcal-underskott, men ändå! Starkt jobbat, jag kommer nog palla 2 veckor till...knappt! :P

Har man satt ett mål som man verkligen vill nå så orkar man. Mitt mål var -15kg, men så "råkade" jag fortsätta lite mer, ner till 80kg :p

Poseringskalsongerna håller minst 10 månader till

Det är ju det roligaste med bilderna, tänkte inte ens på det när jag fotade :d

tjing
2013-01-11, 13:00
Alltså, energiunderskott- och överskott är ett snitt över en längre tidsperiod (t ex ett dygn) än en akut måltid. Det verkar råda mycket förvirring kring det här: "Kan man bygga och tappa fett samtidigt?" och liknande frågor dyker ofta upp.

Kroppen gör inget bokslut varje dygn och matintag (med EAA) stimulerar alltid proteinsynes, mer så efter träning. Även om det sammanlagda matintaget över ett dygn resulterar i ett kcal-underskott så är det ju ett akut "överskott" just där och då när man äter.

En akut måltid resulterar alltså i anabolism (av muskler och fett i varierande grad) och ett kommande energiunderskott resulterar (förhoppningsvis) i mer nedbrytning av fett än muskler. Men det kräver sannolikt mycket mat kring träning, mycket protein etc och ett ganska litet kcal-underskott.

forslund
2013-01-11, 13:38
Jag menade: nybildande = mer än vad som var där från början.

Skriv det då. Så som du uttryckte dig blir det ju bara fel... För att det är fel.

AronP
2013-01-11, 13:53
Jag gillar Neumans beskrivning på träningslära av det hela.
Tänk dig ett stort pussel med ett enormt antal pusselbitar. På vardera sida av pusslet sitter en person där den person A ständigt bygger upp pusslet samtidigt som person B ständigt plockar bort bitar. Person A motsvarar här proteinsyntesen och person B motsvarar proteinnedbrytningen. Nysyntes av protein i våra kroppsvävnader pågår hela vårt liv, ständigt och jämt och kommer inte upphöra en sekund förrän dess att man dör. Samma sak gäller även en parallellt pågående nedbrytning av kroppen, detta är väsentligt för vår överlevnad och kroppen jag har idag är helt ”utbytt” jämfört med min kropp som liten t.ex.

Med andra ord har person A och B plockat bort och tillfört bitar kontinuerligt år efter år efter år och ingen bit är idag densamma som tillfördes och separerades från pusslet för exempelvis 10 år sedan. För den som växer innebär det att person A som bygger upp pusslet jobbar mer effektivt än person B och att denna person varje dag tillför lite fler bitar än vad person B hinner ta bort, det kan vara i skelettet hos en växande tonåring och det kan handla om muskelprotein hos en muskelbyggare. Just muskelbygge berör jag lite extra eftersom det är av primärt intresse för de flesta träningsintresserade och där handlar det om att man inom en given mätperiod (låt oss för enkelhetens skulle säga 24 timmar) åstadkommer en något högre proteinsyntes än proteinnedbrytning. Det är inte en fråga om varenda enskild timme, ibland är nedbrytningen betydligt större än den parallellt pågående syntesen, under tiden du tränar hårt t.ex. Ibland är dock proteinsyntesen övervägande, t.ex. timmarna efter träning när du vilar, återhämtar dig och har tillfört adekvata mängder protein och övrig näring från kosten.
http://traningslara.se/manniskans-proteinsyntes-vad-ar-det/#

På deff kommer person A jobba lite sämre och därför är det svårare att lägga på sig massa, ju mindre man äter desto sämre jobbar A. Sen kan man hjälpa A genom att äta vid rätt tillfällen och är man ung så är A piggare på att arbeta.