handdator

Visa fullständig version : Missar jag några VIKTIGA vitaminer osv?

mallis
2013-01-10, 19:39
Äter oftast detta varje dag:

kyckling
kvarg
ägg
olivolja
cashewnötter/sötmandlar
morötter
bönor/linser

Äter såklart andra saker med men detta är vad jag äter oftast!

Ligger på kcal underskott

Sverker
2013-01-10, 19:52
Du missar järn.

Du får köra långkok i gjutjärnspanna eller så får du fylla på med rött kött.
Bäst är nötkött.

mallis
2013-01-10, 20:15
Du missar järn.

Du får köra långkok i gjutjärnspanna eller så får du fylla på med rött kött.
Bäst är nötkött.

"Livsmedel med Järn

Sojabönor, bönor, lever, blodmat (blodpudding, paltbröd), berikade flingor, vetekli, vetegroddar, torrjäst, sesamfrö, pumpafrö, solrosfrö, nötter, fullkornsprodukter, nässlor, kikärtor, torkade aprikoser och gröna grönsaker. "

Äter ju bönor, kikärtor?? Står ju inget om kött?

LadyG
2013-01-10, 20:36
Hur får vi i oss järn?

Järn finns främst i inälvs- och blodmat som lever och blodpudding. Det finns även i kött, fisk ägg och vegetabiliska livsmedel som till exempel fullkornsprodukter, spenat, bananer och persikor.

Man räknar med att kroppen i genomsnitt bara tar upp 5-10 procent av det järn som finns i maten. Om man har järnbrist ökar kroppens förmåga att ta upp järn, men bara till en viss gräns.

Olika typer av järn tas upp mer eller mindre bra av kroppen. Det järn som är lättast att tillgodogöra sig finns i kött och blodmat. Dessa livsmedel kan också förbättra upptaget av den typ av järn som finns i vegetabiliska livsmedel, till exempel i bröd och grönsaker. Hur järn tas upp påverkas även av andra ämnen. Vitamin C kan exempelvis förbättra upptaget medan kli, te och kalciumrika livsmedel kan försämra det. Det gäller särskilt om man har brist på järn.
Källa: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Jarn-/

NNIF
2013-01-10, 22:28
"Livsmedel med Järn

Sojabönor, bönor, lever, blodmat (blodpudding, paltbröd), berikade flingor, vetekli, vetegroddar, torrjäst, sesamfrö, pumpafrö, solrosfrö, nötter, fullkornsprodukter, nässlor, kikärtor, torkade aprikoser och gröna grönsaker. "

Äter ju bönor, kikärtor?? Står ju inget om kött?

källa?

Eddie Vedder
2013-01-11, 20:28
Alla vitaminer är viktiga.

Tolkia
2013-01-11, 20:41
Jag håller med Sverker angående järn, särskilt om du också tränar mycket. Järnbrist är ganska vanligt hos tränande, bantande (vad jag förstått av dina tidigare poster bantar du) tjejer, och det är om inte annat onödigt att sänka sin prestationsförmåga.

mallis
2013-01-11, 20:54
Alla vitaminer är viktiga.
Jo men är det nåt jag missar? C-vitamin liksom käkar jag ibland. Men är det nåt annat?
Jag håller med Sverker angående järn, särskilt om du också tränar mycket. Järnbrist är ganska vanligt hos tränande, bantande (vad jag förstått av dina tidigare poster bantar du) tjejer, och det är om inte annat onödigt att sänka sin prestationsförmåga.

Ja men äter ju järn ?? Finns ju i bönor..

Eddie Vedder
2013-01-11, 21:04
Jo men är det nåt jag missar? C-vitamin liksom käkar jag ibland. Men är det nåt annat?

Som de flesta andra får du förmodligen i dig för lite D-vitamin. Järn är nämnt. Kan kanske vara något mer men det är ju en fråga om matmängder också. Och du som ligger på underskott kanske äter väldigt lite.

Inte hemjärn. Och dessutom innehåller baljväxterna fytat så upptaget är sämre. Och med tanke på det låga C-vitaminintaget får du ju ingen hjälp där heller. Varför inte äta rött kött? Det känns lite som att du säger att "såhär äter jag, kommentera!" och sen tänker du hänga kvar vid den kosten oavsett vilka svar du får.

begt
2013-01-11, 21:08

Som tjej ska du få i dig ~15 mg järn om dagen åtminstone. Det är tveksamt om du gör det med nuvarande diet. Dessutom så tar kroppen inte upp icke-hemjärn så bra (finns i vegetabiliska livsmedel).

Bra mat är kött (kyckling går bra), särskilt rött kött. Blodpudding och annan inälvsmat är optimalt.

C-vitamin höjer järnupptaget fast ännu viktigare är köttfaktorn.
Jag skulle äta broccoli snarare än morötter eftersom de innehåller mindre energi men är ändå mycket nyttigt. Sen skulle jag minska på nötterna och olivoljan och äta mer kött och kanske någon skiva blodpudding till äggen.
Havregrynsgröt mättar mycket bra och innehåller en del järn också.

Simul med Eddie Vedder.

mallis
2013-01-11, 21:17
Som de flesta andra får du förmodligen i dig för lite D-vitamin. Järn är nämnt. Kan kanske vara något mer men det är ju en fråga om matmängder också. Och du som ligger på underskott kanske äter väldigt lite.

Inte hemjärn. Och dessutom innehåller baljväxterna fytat så upptaget är sämre. Och med tanke på det låga C-vitaminintaget får du ju ingen hjälp där heller. Varför inte äta rött kött? Det känns lite som att du säger att "såhär äter jag, kommentera!" och sen tänker du hänga kvar vid den kosten oavsett vilka svar du får.
Jag får kvälningar och spyr om jag äter rött kött eller blodpudding.. men ska väl börja ta en apelsin

d-vitamin får jag ju av ägg..

Som tjej ska du få i dig ~15 mg järn om dagen åtminstone. Det är tveksamt om du gör det med nuvarande diet. Dessutom så tar kroppen inte upp icke-hemjärn så bra (finns i vegetabiliska livsmedel).

Bra mat är kött (kyckling går bra), särskilt rött kött. Blodpudding och annan inälvsmat är optimalt.

C-vitamin höjer järnupptaget fast ännu viktigare är köttfaktorn.
Jag skulle äta broccoli snarare än morötter eftersom de innehåller mindre energi men är ändå mycket nyttigt. Sen skulle jag minska på nötterna och olivoljan och äta mer kött och kanske någon skiva blodpudding till äggen.
Havregrynsgröt mättar mycket bra och innehåller en del järn också.

Simul med Eddie Vedder.

Hur mycket är 15mg järn då? Äter ca 50-100 g bönor/linser??

Äter kyckling!

Ska bli bättre med c-vitamin. Broccoli spyr jag bara av att tänka på. Nötter äter jag bara ca 10-15 g och olivolja (har det i maten såklart) kanske 15-20. Kan tyvärr inte ta bort då jag annars äter för lite fett..

NNIF
2013-01-11, 21:23
potatis och vitkål, c-vitamin

mallis
2013-01-11, 21:34
potatis och vitkål, c-vitamin

grymt brukar käka massa vitkål och potatis ca 100 g

NNIF
2013-01-11, 21:57
grymt brukar käka massa vitkål och potatis ca 100 g

bli vän med näringsinnehåll på svenska livsmedelsverket

http://www7.slv.se/Naringssok/

100g potatis är inte "massa" men det är iaf en del :)

begt
2013-01-11, 22:35

Du verkar tro att om du äter ett livsmedel som innehåller näringsämne x så har du täckt dagsbehovet. Så fungerar det inte för de flesta livsmedel. Vissa livsmedel som mjölk och ägg innehåller mycket av det man behöver per dag, men inte tillräckligt om man bara äter 1 ägg eller dricker 3 dl mjölk.

Ett ägg ger ca 11% av dagsbehovet av D-vitamin.

100 gram kyckling innehåller knappt 2 mg järn. Bönor, linser osv. kan innehålla flera mg/100 g men kroppen kan inte tillgodogöra sig av det järnet lika bra som det du får från kött eller blodpudding.

Om du inte vill äta blodpudding eller motsvarande så får du antingen äta riktigt mycket kyckling eller så får du ta tillskott. För under en diet tvivlar jag på att du har kaloriplats för att täcka ditt järnbehov annars.

Sverker
2013-01-12, 07:06
Jag får kvälningar och spyr om jag äter rött kött eller blodpudding.. men ska väl börja ta en apelsin

Äter kyckling!

Ska bli bättre med c-vitamin. Broccoli spyr jag bara av att tänka på. Nötter äter jag bara ca 10-15 g och olivolja (har det i maten såklart) kanske 15-20. Kan tyvärr inte ta bort då jag annars äter för lite fett..

Ett halvt kg bönor/linser behöver du. Okokt.
Djuren koncentrerar upp näringen åt oss, på gott och ont.

Är fettet problem bör du också fylla på med fet fisk. Med fisken kommer även jod och D-vitamin.

Eddie Vedder
2013-01-12, 10:10

Äter kyckling!

Som sagt, allt du skriver är ju bara ett försvarstal för att fortsätta som du gör känns det som. Jag vet faktiskt att ägg innehåller D-vitamin. Givetvis fanns det med i bedömningen. Jag sitter inte och gissar hejdlöst.