handdator

Visa fullständig version : Måste jag upp i 170 gram protein/per dag

J3T69
2013-01-10, 09:10
Hej!

Skall starta en deff i mars månad och jag ligger nu på 85kg och är 180cm lång.
Måste eller bör jag ligga på detta höga proteinintag varje dag för att inte förlora muskelmassa under dieten?
Det blir jobbigt att dricka många shakes om dagen och att äta vanlig mat som kyckling,rött kött eller fisk är dyrt.
Är detta ett måste är frågan??

knuckles
2013-01-10, 09:11
Hej!

Måste eller bör jag ligga på detta höga proteinintag varje dag för att inte förlora muskelmassa under dieten?
Det blir jobbigt att dricka många shakes om dagen och att äta vanlig mat som kyckling,rött kött eller fisk är dyrt.

Jo om du inte vill förlora så mkt musklerr.

Fliptones
2013-01-10, 09:11
Jag skulle inte gå under 2g / kg i en diet.
Du skär ner på kolhydraterna, så det borde inte vara några problem att få i dej proteinet?

nisse1976
2013-01-10, 09:17
Hej!

Rekommendationerna att ligga på 2 gram per kilo har en hyfsad marginal mot vad man undersökt ger effekt. Om du skulle äta 0.5 gram per kilo istället (drygt 40 gram) skulle du med största sannolikhet få sämre resultat. Om du skulle äta mellan 100 - 150 gram istället skulle skillnaden antagligen vara obetydlig.
Så det är inget magiskt med just 2 gram per kilo. Men ju mycket mindre än det du äter desto större är risken att du inte får i dig tillräckligt för att maximera den del av muskeluppbyggnaden som påverkas av proteinintaget.

J3T69
2013-01-10, 09:48
Jag skall sikta på ett intag av c:a 170gram om dagen

apfel
2013-01-10, 10:02
om du har dåligt med pengar: storköp vassleprotein och havregryn. ät proteingröt - gott och billigt.

vicarious
2013-01-10, 10:33
Om du inte vill riskera att förlora muskler så bör du ligga på minst 2g/kg kroppsvikt protein. Men tänk på att du ska räkna proteinet från allt du äter, inte bara pulver eller kött, fisk osv. ALLT.

anvihl
2013-01-10, 10:44
Ja 2g per kilo kroppsvikt MINST är att rekommendera. 70g proteinpulver och ett halvkilo kyckling blir 171g protein det är ju en shake och en måltid inte särskilt svårt att få i sig. Men du kommer inte behöva äta dom mängderna kyckling och proteinpulver eftersom man räknar protein från precis allting man stoppar i sig som havregryn,mjölk,grönsaker,ris etc etc. Om du har riktigt dålig med pengar storköp som nån annan sa havregryn och vassle,ärtsoppa är billigt och hyfsat mycket protein. Kvarg är ju också givet på en liten budget 500g kvarg från lidl kostar väll typ 12-13kr och är 60-65g protein.

PureWhey
2013-01-10, 10:49
Ni som förespråkar 2gr, källa på det. (Forskningsrapport inte klassiska länken till träningslära)

Pretorian
2013-01-10, 10:56
Ni som förespråkar 2gr, källa på det. (Forskningsrapport inte klassiska länken till träningslära)

Vad är det för fel på Träningslära? De i sin tur har många referenser till forskningsrapporter.

King Grub
2013-01-10, 11:04
Elevated protein consumption, as high as 1.8-2.0 g · kg(-1) · day(-1) depending on the caloric deficit, may be advantageous in preventing lean mass losses during periods of energy restriction to promote fat loss.

J Sports Sci. 2011;29(sup1):S29-S38.

frekar3
2013-01-10, 12:42
Skulle personligen inte gå så lågt som 2 gram/kg kroppsvikt under diet. Brukar själv ligga på omkring 2,5g/kg kroppsvikt som minst under diet.

Om pengar är ett problem så gör ett storköp på vassle så att du klarar dig en lång tid framöver som nämndes innan. :)

Vilket som så skulle jag låsa proteinet på en siffra, inte ta det efter kg/kv.
Låt oss säga att du låser proteinet på 170 gram. Vid starten motsvarar det 2g/kg kroppvsikt. När du gått ned exempelvis 10kg så motsvarar dessa 170g protein i runda slängar 2,3g protein/kg kroppsvikt. Vilket bör vara gynnsamt eftersom det är svårare att behålla fettfri massa ju längre ner man kommer på fettprocenten.

Edit : För att göra den enkelt så, lås proteinet på 170g från bra proteinkällor (kött, vassleprotein osv)
Så räknar du inte med proteinet från ex. havregrynet. Så kommer du totalt sett upp i en rätt bra siffra :)

PureWhey
2013-01-10, 14:05
J Sports Sci. 2011;29(sup1):S29-S38.

Tackar, sett det förut tror jag hittade det inte just nu bara..

Inhoc
2013-01-10, 14:31
Elevated protein consumption, as high as 1.8-2.0 g · kg(-1) · day(-1) depending on the caloric deficit, may be advantageous in preventing lean mass losses during periods of energy restriction to promote fat loss.

Bara jag som läser markerade texten som fan läser bibeln i och med att "may be" betyder "kan vara"? Alltså inte hugget i sten.

anvihl
2013-01-10, 14:37

Har ingen att ge dig men vissa saker är självlärda min första deff låg jag på cirka 1g protein per kg och tappade snuskigt mycket muskler den deffen. Har ända sedan dess legat på mellan 2-3g per kg under deff med samma kaloriunderskott och det har gått mycket mycket bättre. För min egen del behöver jag inte mer bevis än så.

Edit : Hur ofta ser du att folk som slaviskt följer forskningsrapporter är riktigt stora ?

Pretorian
2013-01-10, 14:46
Bara jag som läser markerade texten som fan läser bibeln i och med att "may be" betyder "kan vara"? Alltså inte hugget i sten.

Och de flesta rekommenderar 2 gram för att vara på den säkra sidan. Låter inte det vettigt?

WHITEFOLKS
2013-01-10, 14:51
Alla ni som rekommenderar vassle, är ni säkra på att t.ex. 60g vassle om dagen skulle vara bättre för ändamålet (behålla muskler) än 30g kasein+30g kolhydrater?

Vassles starka sida är ju inte direkt att förhindra muskelnedbrytning.

PureWhey
2013-01-10, 15:58
Edit : Hur ofta ser du att folk som slaviskt följer forskningsrapporter är riktigt stora ?

Ingen aning, har inga sådana i min umgängeskrets.

Alla ni som rekommenderar vassle, är ni säkra på att t.ex. 60g vassle om dagen skulle vara bättre för ändamålet (behålla muskler) än 30g kasein+30g kolhydrater?

Vassles starka sida är ju inte direkt att förhindra muskelnedbrytning.

Det är ju x gram protein man vill åt med så lite kalorier som möjligt.

WHITEFOLKS
2013-01-10, 17:11
Ingen aning, har inga sådana i min umgängeskrets.

Det är ju x gram protein man vill åt med så lite kalorier som möjligt.

Ja om man likställer att effekten är likadan oavsett. Dock vet man ju att EAA och NAA har olika effekt i sammanhanget och att vassle/kasein har olika effekt på proteinsyntes/nedbrytning.

Jag tror inte att du får samma resultat med 170g oavsett källor.

PureWhey
2013-01-10, 19:44
Ja om man likställer att effekten är likadan oavsett. Dock vet man ju att EAA och NAA har olika effekt i sammanhanget och att vassle/kasein har olika effekt på proteinsyntes/nedbrytning.

Jag tror inte att du får samma resultat med 170g oavsett källor.

Det tror jag. På samma sätt du går upp i vikt lika mycket av en kcal vart den än kommer ifrån

WHITEFOLKS
2013-01-11, 03:17
Det tror jag. På samma sätt du går upp i vikt lika mycket av en kcal vart den än kommer ifrån

Fast det gör du troligtvis inte.

NNIF
2013-01-11, 08:25
jag vet ingen som är riktigt stor som äter mindre än 2g protein / kg kroppsvikt under deff heller

och ang. vassle eller kassein, så vill man väl optimera de anabola fördelerna med styrketräning under deff dvs vassle är bra att ta här.

PureWhey
2013-01-11, 15:40
Fast det gör du troligtvis inte.

Så du menar att man går upp olika i vikt av olika mat?

memmeme
2013-01-11, 16:07
Så du menar att man går upp olika i vikt av olika mat?

Klart man gör.

Du kommer gå upp mer i vikt av en kost baserad på beasås än en kost baserade på sallad givet att du äter samma mängd.
Dock är 100kcal sallad lika mycket viktgivande som 100kcal bea.

Inhoc
2013-01-11, 16:07
Och de flesta rekommenderar 2 gram för att vara på den säkra sidan. Låter inte det vettigt?

Visst låter det mer än vettigt men vad jag syftade på var just ordvalet i studien.

HerrM
2013-01-11, 16:21
Klart man gör.

Du kommer gå upp mer i vikt av en kost baserad på beasås än en kost baserade på sallad givet att du äter samma mängd.

Säger du inte emot dig själv nu?

WHITEFOLKS
2013-01-11, 16:35
Och nej det är inte "lika viktgivande".

Varför skulle det isf spela roll om man åt 170g protein istf 50g protein+120g kolhydrater.

PureWhey
2013-01-13, 15:14
Klart man gör.

Haha...
No shit, precis det jag vill få fram. 100kcal är alltid 100kcal

WHITEFOLKS
2013-01-13, 15:23
Haha...
No shit, precis det jag vill få fram. 100kcal är alltid 100kcal

Ja 100kcal är 100kcal men vad du får för slutresultat är inte samma.

Sniggel
2013-01-13, 16:12

Om du vill ha ett säkrare svar från forskning får du bli miljonär (antar jag räcker?) och finansiera en massa studier där man kan ta fram ett test för att lista ut vilken nivå som är optimal för varje individ.
"May" är hur man uttrycker sig inom forskning om det inte gäller något som är klarlagt till 100% (avrundad siffra om man ska vara petig). Ett exempel när man inte behöver använda "may":
"Objects that have mass will drop to the ground if subjected to the force of gravity unless any other force work in the opposite direction".

Sportfiskaren
2013-01-13, 17:19

Standard i akademisk litteratur. Man uttalar sig inte säkert om något som inte är säkerställt. Det är en rekommendation.