Visa fullständig version : Sover du med öppen mun?
Hej jag har ett litet problem, jag sover alltid med öppen mun och har gjort det så länge jag kan minnas.
jag vill självklart bli av med problemet och ska ikväll testa att tejpa över munnen som ska sägas hjälpa, några som har samma problem och kan berätta om sin erfarenhet?? :)
knuckles
2013-01-09, 20:47
Hej jag har ett litet problem, jag sover alltid med öppen mun och har gjort det så länge jag kan minnas.
jag vill självklart bli av med problemet och ska ikväll testa att tejpa över munnen som ska sägas hjälpa, några som har samma problem och kan berätta om sin erfarenhet?? :)
Gjorde det då jag var liten, dräglade också.
Har aldrig haft det problemet men att tejpa munnen låter väldigt obehagligt.
Hur är det ett problem?
Jag sover t om med öppna ögon ibland.
Är det inte så att du sover med öppen mun av en anledning, trånga luftvägar i näsan t.ex?
Isf om du tejpar för munnen så kommer du ju bara vakna av att du har svårt att andas istället
vart fan läste du om att tejpa munnen? låter helt sjukt
Hur är det ett problem?
Jag sover t om med öppna ögon.
Det kan vara ett problem iom att man kan få väldigt ont i halsen när man vaknar om man sover med öppen mun
Jag sover med öppen näsa och öppna öron!
Isf om du tejpar för munnen så kommer du ju bara vakna av att du har svårt att andas istället
Får man verkligen hoppas..
Det kan vara ett problem iom att man kan få väldigt ont i halsen när man vaknar om man sover med öppen mun
Varför får man det?
Jag gör det ibland. Vaknar helt uttorkad och öm i halsen. Värdelöst.
Läkare rådgiver att man skall tejpa munnen, har nog gjort det så länge jag kan minnas blev en vana när jag var liten och sen har jag fortsatt med det antagligen.
Det medför dålig andedräkt, yrsel, ont i halsen, torr mun och i o med det så kan man få infektioner i munnen! :(
jag dreglar rätt ofta, inte trevligt att vakna av en kallsup :(
Nå ingen som har något vettigt att komma med? :(
Läkare rådgiver att man skall tejpa munnen
Källa?
Har tyvärr inget svar på din fråga.
Får man verkligen hoppas..
Varför får man det?
För att munnen och halsen blir torr om du sover med öppen mun och då blir halsen sårig och du får ont
Om man som barn sover med öppen mun så får man sämre utveckling och man blir ful.
http://www.agd.org/files/gd/jf2010/jefferson/jefferson-fig1.jpg
Tvillingar, ena andades med munnen och den andra med näsan när de sov.
http://www.buteykochildren.com/images/patient04.jpg
http://www.sweetermedia.com/ebra_bnb/wp-content/uploads/2010/08/mouthbreathing.jpg
Det skall visst vara dåligt för tänderna också när salivet torkar ut så kan det inte smörja eller vad man nu ska säga?? :)
Verkar som att underbett är korrelerat med att sova med öppen mun? Kan trådens munsovare bekräfta?
Om man som barn sover med öppen mun så får man sämre utveckling och man blir ful.
Dafuq?
Woody: Ta med källan. Rent spontant tänker jag: "skitsnack"..
Bilderna är inte från denna källa dock.
http://www.fasttraxortho.com/Mouthbreathing.pdf
Woody: Ta med källan. Rent spontant tänker jag: "skitsnack"..
Håller med! :)
Från PDFen jag postade:
"Children who are chronic mouth breathers will tend to have a head tilted or pitched backwards. Any head posture where the head is not held level will have an influence on the shape, size and position of all the bones in the cranium."
"The shape of the cranium in the growing child will be distorted when the cranium is not held level. The adult cranium weighs between 4-5 Kg, the child’s cranium a little less, and it contains largely water. If the head is not held level then there will be an increased mass of cranial contents on the downhill side leading to cranial distortion. The cranium consists of twenty nine different bones separated by sutures.
If there is distortion in any bone in the cranium it will be reflected in all bones in the cranium including the upper and lower jaws."
Så man får typ underbett och allt möjligt och blir ful, är dock för sent att börja nu tror jag..
Från PDFen jag postade:
"Children who are chronic mouth breathers will tend to have a head tilted or pitched backwards. Any head posture where the head is not held level will have an influence on the shape, size and position of all the bones in the cranium."
"The shape of the cranium in the growing child will be distorted when the cranium is not held level. The adult cranium weighs between 4-5 Kg, the childs cranium a little less, and it contains largely water. If the head is not held level then there will be an increased mass of cranial contents on the downhill side leading to cranial distortion. The cranium consists of twenty nine different bones separated by sutures.
If there is distortion in any bone in the cranium it will be reflected in all bones in the cranium including the upper and lower jaws."
Så man får typ underbett och allt möjligt och blir ful, är dock för sent att börja nu tror jag..Sounds like bullshit.
Hoppas inte jag fått ett missformat huvud då jag sovit med öppen mun hela livet :(
Jadu tur att man inte blivit sådan har då helt vanliga käkar dom sitter som dom ska över o under sitter rakt ovanför varandra! :)
Tur det!
Jag gör det ibland. Vaknar helt uttorkad och öm i halsen. Värdelöst.
Om det går över är det väl inget problem? Definitivt inte ett problem värt att åtgärda med krångel ā la tejp.
Jag tycker att allt det där låter väldigt överdrivet, det finns så många olika metoder/ konstiga forskningar om dessa saker...
Är det ens säkert att kroppen vaknar om man inte kan andas riktigt ordentligt pga tejpad mun och täppt näsa? Att man skulle dö tror jag inte, men det låter ganska riskabelt i alla fall.
Jag tänker iallafall tejpa igen munnen på barnet det första jag gör om jag skaffar ett.
Jag tänker iallafall tejpa igen munnen på barnet det första jag gör om jag skaffar ett.Pga. En pdf du hittat på nätet?
Hoppas inte du får barn.
Jag tänker iallafall tejpa igen munnen på barnet det första jag gör om jag skaffar ett.
Haha, inte säker om seriös..
Snacka om trevlig anknytning barnet kommer få till dig.
Snacka om att vi nu har en del av Kolozzeum som desperat försöker undersöka följande:
1. Om dom sover med öppen mun. För yngre medlemmar innebär det rekryterande av föräldrar, som då får sitta och hålla vakt under natten. Så fort munnen öppnas så lappar dom till en med en kvällstidning.
2. Åtgärdande av åkomman. Detta skede är det som frambringar mest stress. Medlemmarna vill ju inte se fula ut! Tejpande av munnar och försök att hitta alla benbitar i huvudet, för att sen 'korrigera' dem enligt egen expertis är två sätt.
3. Vemod och svårmod.
4. Man söker febrilt på internet och slutar med att starta en tråd om fenomenet på Flashback. Diskussionerna pågår i flera år.
5. Man växer upp.
Snacka om att vi nu har en del av Kolozzeum som desperat försöker undersöka följande:
1. Om dom sover med öppen mun. För yngre medlemmar innebär det rekryterande av föräldrar, som då får sitta och hålla vakt under natten. Så fort munnen öppnas så lappar dom till en med en kvällstidning.
2. Åtgärdande av åkomman. Detta skede är det som frambringar mest stress. Medlemmarna vill ju inte se fula ut! Tejpande av munnar och försök att hitta alla benbitar i huvudet, för att sen 'korrigera' dem enligt egen expertis är två sätt.
3. Vemod och svårmod.
4. Man söker febrilt på internet och slutar med att starta en tråd om fenomenet på Flashback. Diskussionerna pågår i flera år.
5. Man växer upp.
Jag söker inte hjälp för att hindra att jag "någon gång kommer att bli ett missfoster" utan för att jag vaknar upp med dålig smak i munnen helt torr, och ont i halsen!
Jag söker inte hjälp för att hindra att jag "någon gång kommer att bli ett missfoster" utan för att jag vaknar upp med dålig smak i munnen helt torr, och ont i halsen!
*facepalm**facepalm*
knuckles
2013-01-09, 22:13
*facepalm**facepalm*
*popcorn*
Be din partner att låta dig vara när du sover :naughty:
Haha, den där "forskningen" om att man skulle bli deformerad och ful :laugh: Förstår att Berkhan hatar internet.
zeusden1
2013-01-10, 01:57
trololol på Woody allstå
Det där kan bli till en bra dramafilm!
Titel - "För min dotters bästa"
Några citat ur filmen:
"-Jag hatar dig!
-Tyst Johanna! Du har mig att tacka för ditt utseende!"
"-Ska bli så skönt att flytta hemifrån!"
"-Du har aldrig älskat mig!"
"-Varför ringer du mig aldrig Johanna?"
"-Jag vill aldrig se dig mer! Jag och Eduardo ska flytta till och bo med hans föräldrar i Brasilien"
Be din partner att låta dig vara när du sover
Haha jag e 14 år..
watertouch
2013-01-10, 15:24
Plattskalle symtomet och att "mouthbreathers" tenderar att sova på rygg låter ju inte så far out... Man får ta o stoppa in en tennisboll under tröjjan så dom sover på sidan.
Ja ofta, för min näsa är alltid täppt i olika grad.
Sover själv med öppen mun och har alltid gjort det, prövade ett tag med näsplåster men det hjälpte inte. Det är faktiskt ett ganska jobbigt problem.
Andas nästan alltid genom munnen på dagtid, så skulle bli förvånad om jag inte sov med öppen mun på natten och andades genom den då också, men aldrig upplevt det som något problem.
När det gäller "munandning = överbett" så har jag förvisso haft kraftigt överbett och så "lång" överkäke att tänder och delar av tandköttet varit synligt nedanför överläppen, vilket lett till käkoperation.
Men jag är mer benägen att skyllda det på genetik (min mor & alla mina syskon har haft varierande nivå av överbett) och möjligen sovvanor. Inte för att jag sover på rygg som någon nämnde tidigare, har aldrig kunnat göra det, utan att jag mer sover ungefär såhär:
http://www.1177.se/Bilder/Nationellt/Tema_barnoforaldrar/barnets_forsta_manader/pa-mage_MG_7024_637x248.jpg
vilket känns som att det kan lägga en hel del tyngd på överkäken, mer än någon bristande hållning pga munandning någonsin skulle åstakomma...
watertouch
2013-01-10, 16:13
hehe att du ens vågar sova om du sover som på bilden.:d
Jag sover så, ansiktet ned i kudden och på mage. Och jag munandas när jag sover :D
Jag sover så, ansiktet ned i kudden och på mage. Och jag munandas när jag sover :D+1
Och SNYGG ÄR JAG! :hbang:
+1
Och SNYGG ÄR JAG! :hbang:
Jag med, om jag får säga det själv.
Har ett mycket intimt förhållande till mig själv ;)
Jag tycker att sova med öppen mun är då lite utav ett problem, man kan vakna upp med huvudvärk och känna sig förkyld..
watertouch
2013-01-11, 01:53
Jag tycker att sova med öppen mun är då lite utav ett problem, man kan vakna upp med huvudvärk och känna sig förkyld..
Och i värsta fall nån "polare" med ""... Tea-bagar dig... *spy*
watertouch
2013-01-11, 01:56
Nejmen sök på antikolingerga biverkningar... Dess symtom är bla. Nästäppa och muntorrhet... Finns lite grejs man kan smörja med så man slipper vakna varje morgon med känslan att nån nyss "smockat" en i nyllet!
Näshålan värmer upp och fuktar inandningsluften så att den inte irriterar luftstrupen, samt agerar som ett filter mot kvalster, damm, hår/päls, gaser. När man andas genom munnen så färdas smutsig, kall och torr luft obehindrat rakt ned i halsen och lungorna. Resultatet blir obehag och in the long run andningsbesvär. Är man sångare/blåsmusiker/talare så kan detta ha förödande effekter då man väldigt lätt tappar rösten.
En annan nackdel är att benägenheten att få karies och andra orala problem då salivet torkar ut i munnen, bakterier frodas och pH-värdet sänks drastiskt.
Andas du genom munnen när du är vaken så kommer det att spilla över när du sover. Börja andas genom näsan regelbundet, även vid ansträngning.
Det lär vara svårt i början. Har man alltid andats genom munnen är så inandningsmuskulaturen (diafragman, interkostalerna) otränad och ovan vid att andas korrekt; munandare har en tendens att andas väldigt högt upp i bröstkorgen och finner sig oftare i situationer när andas är påfrestande, särskilt vid kallt och blåsigt väder.
Andas genom näsan när man är vaken, kolla om man har några allergier (även mat) och se till att inte leva i en för dammig miljö.
Tack för informationen, man vill verkligen inte fortsätta att andas genom munnen! :(
Hur vet ni om ni sover med öppen eller stängd mun?!
Man har en moder som har sett det + att man vaknar upp som man gör så man har sina aningar! :)
Jag pröva tejpa munnen, var obehagligt som fan eftersom jag var täppt i näsan!
Lipservice
2013-05-06, 19:09
Jag pröva tejpa munnen, var obehagligt som fan eftersom jag var täppt i näsan!
:laugh: Jag är alltid lite täppt i en näsborre så skulle aldrig funka för mig.
Skulle få syrebrist och vakna upp mer korkad än vad man redan är! :Virro
Hur vet ni om ni sover med öppen eller stängd mun?!
Man vaknar varje morgon och undrar vem som stoppat in en torkad köttbit i munnen på en innan man inser att det är tungan som torkat.
Övrigt, bra text Honken! Det stämmer in väl på mej, jag sover med öppen mun och har svårt att andas i kall luft eller när det är blåsigt och när luften är torr får jag direkt ont i halsen. Ska börja tänka på att andas med näsan vaken tid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.