Visa fullständig version : När du väljer mellan livsmedel, kollar du pris eller jämförelsepris?
willtjam
2013-01-09, 17:59
Answer, my minions!
Akerhage
2013-01-09, 18:00
Är frågan uppdelad? Alltså ska man svara om man kollar efter pris? Eller om man kollar efter jämförelsepris?
Eller om man kollar efter pris och jämförelsepris?
Svaret på frågan är JA i samtliga fall.
Beror väl på vad man köper och hur mycket man behöver. Oftast kollar jag på jämförelsepris.
Andy.da.wohoo
2013-01-09, 18:03
Kollar alltid jämförelsepris. Sen om det är någon enstaka vara jag använder väldigt sällan och bara ska ha en liten mängd av så köper jag den mindre, trots att jmf. priset är mindre på den större mängden.
willtjam
2013-01-09, 18:03
Är frågan uppdelad? Alltså ska man svara om man kollar efter pris? Eller om man kollar efter jämförelsepris?
Eller om man kollar efter pris och jämförelsepris?
Svaret på frågan är JA i samtliga fall.
Jag brukar alltid kolla jämförelsepris, så jag antog att alla gör det ena eller det andra. Hur har folk tid att kolla båda? Men eftersom jag inte kryssade i "flera svarsalternativ" så är frågan icket uppdelad!
Kollar alltid jämförelsepris. Sen om det är någon enstaka vara jag använder väldigt sällan och bara ska ha en liten mängd av så köper jag den mindre, trots att jmf. priset är mindre på den större mängden.
This.
kollar alltid jmfpris men betyder ju absolut inte att jag köper den som är billigast i jmfpris för det.
Jockefoten
2013-01-09, 18:23
Nej.
Kollar jmfpris, men precis som Andy.da.wohoo säger så spelar ju givetvis mängden roll också. Ingen anledning att köpa ett storpack av en vara som bara kommer ligga och ta plats i skafferi eller kylskåp tills den blir dålig och slängs, även om den har bättre pris/kg :)
Detta förutsätter givetvis även att vi pratar inom samma (eller likvärdiga) märken. Väljer t.ex inte "ful-cola" över coca cola, oavsett hur mycket billigare ful-colan är...
prisperkilo och proteinperkrona för att se att det inte är utblandat på något vis.
Saker man konsumerar mycket av: jämförelsepris
Saker man inte konsumerar mycket av: pris
Eddie Vedder
2013-01-09, 18:50
Oftast jämförelsepris.
Alla vet väl att märket/priset på det man handlar beror på vem som sitter i kassan :naughty:
På, till synes, likvärdiga produkter (t.ex. många grönsaker) så kollar jag jämförelsepris om det inte handlar om små mängder då jag väljer den mindre förpackningen. På majoriteten av produkterna (cola, godis, kyckling, sås, etc) så struntar jag i jämförelsepriset och väljer det jag vet är gott (t.ex. Coca Cola Vs Cubacola).
Lägger hellre någon hundralapp extra i månaden för god mat samtidigt som jag tror att det är mer kostnadseffektivt mot att hela tiden leta billiga varor. Lägger man ner en stor del av sin tid på att tjäna någon krona här och någon krona här så värderar man inte sin tid särskilt högt.
stolpskott
2013-01-09, 19:05
Är inte miljonär men väljer mat som om jag vore det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.