Visa fullständig version : Att ha driv i livet, är det definierbart?
I de trådar om hur koloiters ekonomi ser ut och vad betygen har för betydelse med mera talas det om att man skall ha driv i livet. Hur definierar man driv i livet?
Är det att undvika att belasta skattesystemet genom att jobba så mycket som möjligt och skapa en "bra" eller "dålig" framtid (beroende på vad man tycker att en bra framtid är)? Är det att "leva i nuet" och passa på att ha en trivsam livssituation dock utan att skita i framtiden så man kan ha en trivsam situation då också?
Själv är jag student på heltid och jobbar deltid. Tycker det är påfrestande ibland att de flesta chefer jag haft verkar ha en annan livssyn än jag. Ofta struntar de i att jag faktiskt har skolarbete att göra också, jag ska ju jobba ffs!!!1 Det är dock ingenting som kommer till ytan någonsin utan jag biter ihop och håller käften som jag ska göra (det finns så många andra som behöver och vill ha mitt jobb så håller jag inte mina egentliga gränser 50 m bakom mig ersätts ju jag).
Driv i livet. Vad är det?
Att vilja göra saker. Påbörja nya saker och _driva_ dem. Det är så jag tänker.
Att ha driv: Förmåga, förutsättningar och vilja att ta sig framåt.
nisse1976
2013-01-09, 11:45
För mig är att ha driv i livet att göra det man kan för att få livet att bli som man vill.
Tex:
Om man drömmer om att bli jurist - Läsa upp betyg och andra saker som krävs för att komma in på journalisthögskolan.
Om man vill springa milen på 40 minuter - Ge sig ut på alla de pass som krävs för att göra det.
Alltså att vara beredd att göra saker som för stunden är tristare/jobbigare än andra saker man hellre gör för att det i slutändan kommer resultera att man totalt sett mår bättre.
Att ha driv: Förmåga, förutsättningar och vilja att ta sig framåt.
Vad betyder det att ta sig framåt?
zeusden1
2013-01-09, 11:46
För mig är driv i livet att sätta upp mål som man sedan arbetar sig fram till. Bästa exemplet man kan ge på detta ställe är t.ex. små delmål som +10kg i bänkpress.
Mitt närmsta delmål är 200kg marklyft, 100kg bänkpress. På det kommer en klar juristutbildning inom 5 år, beroende på om jag tar studieuppehåll eller inte.
Att jobba hårt och mycket är visserligen en faktor, men jag tycker nog det mer handlar om att gå utanför sin bekvämlighetszon för att man ser något som man skulle ha glädje av. Som till exempel att flytta till en helt okänd stad för att man blev erbjuden jobb där. Eller för den delen att hoppa av skolan och satsa på musiken.
Jag gillar att jobba, men så driftig är jag inte :P
Vad betyder det att ta sig framåt?
Du får bestämma själv. Snällt va?
Att driva igenom saker som gör att man blir långsiktigt lyckligare. Vad man blir långsiktigt lyckligare av kan vara olika för olika personer, men generellt brukar träningen, karriären eller sociala relationer vara sådana saker som man blir långsiktigt lyckligare av att jobba med och driva framåt.
Kan vara småsaker som att förbättra typ simpla saker som att diska direkt efter du ätit, städa en gång i veckan osv. Självdiciplin? så definerar jag driv, man gör saker man inte tycker är superroligt hela tiden men man gör dem ändå
Minimjölk
2013-01-09, 12:22
Att sätta upp mål och krav utifrån hur du vill leva ditt liv. När detta är gjort, gör en plan för hur du skall nå dessa på bästa sätt. Sedan att leva i nuet samtidigt som du säkrar upp och ger förutsättningarna för en bra framtid.
Skulle även säga att våga ta rrisker och ta lärdom av både ens lyckade och misslyckade förehavanden.
Ignatius72
2013-01-09, 12:40
Själv är jag student på heltid och jobbar deltid. Tycker det är påfrestande ibland att de flesta chefer jag haft verkar ha en annan livssyn än jag. Ofta struntar de i att jag faktiskt har skolarbete att göra också, jag ska ju jobba ffs!!!1
Varför skulle chefen ta hänsyn till det?
OM du är en särskild tillgång så absolut, men annars är det ju bättre att anställa någon som är fullt fokuserad på vad de ska göra.
I de trådar om hur koloiters ekonomi ser ut och vad betygen har för betydelse med mera talas det om att man skall ha driv i livet. Hur definierar man driv i livet?
Är det att undvika att belasta skattesystemet genom att jobba så mycket som möjligt och skapa en "bra" eller "dålig" framtid (beroende på vad man tycker att en bra framtid är)? Är det att "leva i nuet" och passa på att ha en trivsam livssituation dock utan att skita i framtiden så man kan ha en trivsam situation då också?
Själv är jag student på heltid och jobbar deltid. Tycker det är påfrestande ibland att de flesta chefer jag haft verkar ha en annan livssyn än jag. Ofta struntar de i att jag faktiskt har skolarbete att göra också, jag ska ju jobba ffs!!!1 Det är dock ingenting som kommer till ytan någonsin utan jag biter ihop och håller käften som jag ska göra (det finns så många andra som behöver och vill ha mitt jobb så håller jag inte mina egentliga gränser 50 m bakom mig ersätts ju jag).
Givetvis, du har ju valt att jobba där samtidigt som du studerar. Det är ju ett val man gör innan man tar ett extrajobb.
Minimjölk
2013-01-09, 12:59
Kort och gott. Det är främst individens eget ansvar att se till att man vidareutbildar sig och gör den karriär man vill. Många vill lägga över denna skuldbäraren på det företag man jobbar hos för tillfället.
De flesta anställda är en resurs som värderas genom den lön de får. Om den anställde och företaget är överens om att resursen prestationer ligger i närheten av den kostnad personen är för företaget är ju allting frid och fröjd. Är det istället så att företaget anser att de betalar för mycket för resursens tjänster så kommer de försöka få ut mer ut personen. Är det på andra hållet kommer personen antingen jobba för en löneförhöjning eller byta jobb. Som arbetstagare och människa måste man inse att det är upp till en själv att skapa sin egen lycka. Banker, företag och säljare kan ge dig möjlighet att realisera dina drömmar men det är du som skall göra det och deras huvudsakliga intresse är att hålla dig nöjd och därmed få dig att bidra till deras företags framgång. Att vara martyr i dagens Sverige ärinte lönsamt.
Mentaliteten Shut up and Squat! är det som kommer driva dig framåt.
Kan inte komma ihåg att jag hört någon använda just termen "driv" men gissar på att du är ute efter att man tar sig utanför bekvämlighetszonen (plugga istället för TV, jobba istället för festa, etc) för att nå ett högt uppsatt mål. Om det sedan är att bli känd, få hög lön, driva eget företag för att få frihet, få kanonjobbet, etc. varierar beroende på vad man har för mål.
Så: att anstränga sig mer än minimum/alla andra för att nå ett högt uppsatt mål.
Eddie Vedder
2013-01-09, 18:56
+1
Finns många studenter med den motsatta förväntningen också. "Jag kan inte komma på [det obligatoriska] seminariet för jag ska jobba!" Vill man jobba istället för att sköta sina studier bör man hoppa av dem. All cred till de som sköter båda två dock.
Fatalist
2013-01-09, 19:07
Driv för mig är att definiera mål och jobba mot att uppfylla dem.
Driv är syftet bakom vad du gör. Troligen har man väl flera olika syften.
Exempelvis studier, inte bara högskola/uni utan grundskola också, ganska upepnbar skillnad i driv bakom dem som stod ut med att vara där och för dem som fattade att det man lär sig har man nytta av.
Oftast är ju sen det längre syftet ett jobb.
Personligen är sen syftet med jobbet att bidra med ekonomi till vad jag annars vill göra, jobbet i sig är inget slutmål. Dock är det en skön drivkraft att veta att jobbprestationerna uppför sig som gymprestationerna, bättre utfört jobb - mer självkänsla - större vilja att komma till jobbet - -> leder till ännu bättre utfört jobb.
OM du är en särskild tillgång så absolut, men annars är det ju bättre att anställa någon som är fullt fokuserad på vad de ska göra.
Ja just det, så var det ja. Alla och allt är en belastning för de som har Pengarna.
eternallord
2013-01-10, 00:43
Motsatsen till prokrastinering.
Ja just det, så var det ja. Alla och allt är en belastning för de som har Pengarna.
Vid närmare eftertanke: Jag borde fan skylla mig själv asså. Jag får fan skylla mig själv som inte föddes som chefens barn. Eller någon rik idiotjävels barn förresten. Pinsamt, men jag får skylla på att jag var ung och dum när jag valde moderkakan istället för ingenting.
Vid närmare eftertanke: Jag borde fan skylla mig själv asså. Jag får fan skylla mig själv som inte föddes som chefens barn. Eller någon rik idiotjävels barn förresten. Pinsamt, men jag får skylla på att jag var ung och dum när jag valde moderkakan istället för ingenting.
Lägg ner självömkan hörrö. Livet är orättvist. Suck it up. I själva verket är dock just du alldeles fantastiskt priviligerad som har möjlighet att både jobba (och få betalt!) samtidigt som du gratis går i skolan.
Där slog du huvudet på spiken.
Driv är att gilla läget trots att du bara fick äckliga godisar i godispåsen. Att göra det även om du aldrig ens fick en. Även om du inte ens har ARMAR ATT HÅLLA I PÅSEN DU ALDRIG FICK FÖR DIN MAMMA TOG NEUROSEDYN INNAN D.....
Driv är ibland motsatsen till bitterhet.
Latissimus Dorsi
2013-01-10, 01:22
Att vara hungrig.
Raschmus
2013-01-10, 11:23
Mod och lust att flytta position.
Ignatius72
2013-01-10, 11:31
Det låter på dig som om chefen på ditt jobb delar ut jobb som någonslags ideell verksamhet. Nu är du ju bara ett barn, men om din pappa behöver hjälp av en rörmokare och denne försvinner efter halva dagen med motiveringen att han har väl andra åtaganden är att slita för din far. Tror du farsgubben din hade varit intresserad av att betala för hela den dagen?
Driv i folkmun = utbilda sig och bli "något".
Alla har olika mål i livet och definitionen blir således enskilda individers plan för sin levnad.
Fan, du skrev en gång att du hade läst samtliga mina inlägg på forumet och att du endast kunde skriva "Jag beklagar sorgen".
Jag får nu verkligen möjligheten att skriva detsamma right backatcha.
Jag har varit i precis din sits och visst kan det vara kladdigt att studera och jobba samtidigt, men hur gnällig är du inte? Jag studerade heltid, arbetade för pengar deltid (50%) och drev egna ideella projekt i England samtidigt (arbetet skedde delvis i Sverige, annars fick jag åka över när det behövdes).
Det jag lärde mig framförallt är följande -
Samma ögonblick som du börjar gnälla så håller du på att förlora. Du sätter in en mentalitet som inte kommer göra dig till något annat än just en gnällspik, och helst plötsligt är möjligheten att gnälla av sig och ha ursäkter mycket lättare än att bekräfta fakta och hitta lösningar.
Det kräver större självadministration och planering än de flesta verkar tro att jobba bredvid plugget för de flesta, och det är i de flesta fall fullt möjligt när man väl hittat sin egen lösning.
Så sluta bitterfitta och lös problemet istället för att sitta och gråta över att du inte fått silverskeden. De flesta har inte den förmånen de heller.
D-Crawler
2013-01-10, 11:50
"Driv i livet" är väldigt svårt att definiera då det enligt mig baseras helt på hur en persons förutsättningar/målsättningar ser ut.
För vissa handlar det kanske om att orka resa sig ur soffan med syfte av att förverkliga drömmen om stekt bacon och snabbmakaroner till lunch. För andra handlar det säkert om att orka ta sig igenom vardagen, dvs. exempelvis gå till ett jobb man inte alltid kanske trivs med, städa huset, tvätta tvätten, få mat på bordet, uppfostra ungarna osv.
För mig personligen handlar det om att ständigt utvecklas, i det här fallet som student (dvs. prestation på resultat, inlärning osv.) samt progression inom min träning (ta sig närmare uppsatta styrkemål).
Kolo(m)obben är hård idag! Jag hade druckit igår vilket delvis kan förklara att jag spånade ut i tankar som egentligen är offtopic men det gör mig inte mindre efterbliven för det. Jag får ta det som en man och erkänna att det lät ganska löjligt nu när jag läser det i efterhand även om jag faktiskt kan sympatisera med vad jag skrev.
Jag avslutar detta inlägg med en bra låt som jag tycker passar in här:
n7m80B0WgL0
"Driv kan mätas i avståndet/tiden mellan tanke och handling."
Det låter vettigt. Jag tänkte mig innan jag skapade denna tråd att Driv är någon sorts gemensam och avgörande faktor för alla människor som har "lyckats" (=har ett arbete som ger en säker ekonomisk situation). Möjligtvis är det så men i det fallet handlar det kanske inte om driv utan intresseområde. Intresseområdet för den sistnämnda situationen borde vara pengar, makt eller status. Om man tar att måla som exempel: någon med driv och som tycker om att måla har målat mycket - att han/hon blivit bra på det är irrelevant. Har jag rökt något i sömnen eller är det bara jag som inte förstår vad jag skriver?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.