handdator

Visa fullständig version : GI under deffperiod?

Noppe
2013-01-09, 11:31
Hej, vet inte om tråden ligger under rätt ställe, ber om ursäkt isåfall.

Har kört styrketräning nu i ett halvår och tänkte nu börja en deffperiod.
Då till min fråga kan man köra på GI diet samtidigt som man styrketränar för att behålla muskelmassa?

Min tankar är pulver 8-10dagar sen att gå över till GI.
20-30g kolhydrater per dag.
Är detta inte att rekommendera eller vad tycker ni?

Tack på förhand.

Pretorian
2013-01-09, 11:35
Är GI-diet att man ska äta så LITE kolhydrater som möjligt? Jag trodde GI hade med hur snabbt kolhydrater tas upp i kroppen där man försöker äta så långsamma som möjligt.

Vad väger du? Tycker pulver låter dåligt och jag tycker 30 gram kolhydrater låter dåligt.

Noppe
2013-01-09, 11:47
Är GI-diet att man ska äta så LITE kolhydrater som möjligt? Jag trodde GI hade med hur snabbt kolhydrater tas upp i kroppen där man försöker äta så långsamma som möjligt.

Vad väger du? Tycker pulver låter dåligt och jag tycker 30 gram kolhydrater låter dåligt.

Finns väl en mängd olika varianter och former av GI/Stenålders etc etc.
Har kört både pulver och GI sen tidigare och det har fungerat bra, men aldrig i samband med styrketräning.
Jag har lätt för att tappa och lägga på mig, därför jag tänkte pulver och sedan början 2-3veckors GI med 20/30g kolhydrater. På det sättet tappar jag ett par kilon ganska snabbt. Och kan därefter gå över till en annan kost.
Väger cirkus 120kg idag.

King Grub
2013-01-09, 12:20
GI med 20/30g kolhydrater.

Det är inte GI, utan någon Atkins/ketosak.

Noppe
2013-01-09, 12:25
Det är inte GI, utan någon Atkins/ketosak.

Har boken hemma, jag kan skriva ner hur de två första veckorna ser ut om du vill? :)

King Grub
2013-01-09, 12:27
Visst får du det.

Det är dock inte GI vad boken än kallar det. GI, Glykemiskt Index, definieras som arean under kurvan för blodsockret efter intag av kolhydrat (50 gram), så en diet som i praktiken inte innehåller några kolhydrater överhuvudtaget kan inte vara "GI".

exevision
2013-01-09, 12:37
Har boken hemma, jag kan skriva ner hur de två första veckorna ser ut om du vill? :)

Kasta boken i soperna.

King Grub
2013-01-09, 12:38
Bara för att man givit GI en egen definition betyder det inte att bokens innehåll är skräp. ;) Lågkolhydratkost är inte per automatik värdelöst för alla.

Noppe
2013-01-09, 12:45
Kasta boken i soperna.

Varför den fungerar ju mycket bra?
Sen är detta den start perioden för "rensa" kroppen och förbereda för nästa fas, vilken fas man tar därefter beror på vad man är ute efter och andra faktorer.
Har ganska många böcker hemma om just GI och även atkins etc, och har inte sett nån bok som är densamma.

Dreas
2013-01-09, 13:01
Varför den fungerar ju mycket bra?
Sen är detta den start perioden för "rensa" kroppen och förbereda för nästa fas, vilken fas man tar därefter beror på vad man är ute efter och andra faktorer.
Har ganska många böcker hemma om just GI och även atkins etc, och har inte sett nån bok som är densamma.Vad som fungerar är underskott, vilket boken får dig att hamna på.

Rensa kroppen? Är du frisk så rensar sig kroppen helt själv. Släng boken, skitsnack ska inte fastna hos personer med dålig koll.

Pretorian
2013-01-09, 13:10
Som många andra verkar du redan bestämt dig för hur du vill göra och du vill endast få bekräftat att det är bra.

Jag tycker inte det låter helt ok men eftersom du fått bra resultat tidigare så kör som du redan planerat. Först en kickstart bestående av pulver och sen en GI-diet med knappt några kolhydrater.

Jag tycker det låter som något som är dömt att misslyckas. Är ju inte omöjligt att du till slut inte klarar av att hålla dig borta från mat etc efter några månader. Självklart har du då tappat rejält med kilon tills dess.

Noppe
2013-01-09, 13:31
Som många andra verkar du redan bestämt dig för hur du vill göra och du vill endast få bekräftat att det är bra.

Jag tycker inte det låter helt ok men eftersom du fått bra resultat tidigare så kör som du redan planerat. Först en kickstart bestående av pulver och sen en GI-diet med knappt några kolhydrater.

Jag tycker det låter som något som är dömt att misslyckas. Är ju inte omöjligt att du till slut inte klarar av att hålla dig borta från mat etc efter några månader. Självklart har du då tappat rejält med kilon tills dess.

Har inte bestämt mig för något ännu.
Vad är det som är dömt att misslyckas med?
Något som ni missar är att jag inte kommer köra flera månader, utan det blir i stort sätt max 3 veckor. Sen kommer jag gå över till fas 2 där man ökar kolhydrarintaget.
Ni får gärna förklara vad som är så dåligt med mitt tänk, bara att skriva att slänga boken utan nån förklaring ger ju inte mycket?

Dreas
2013-01-09, 13:34
Har inte bestämt mig för något ännu.
Vad är det som är dömt att misslyckas med?
Något som ni missar är att jag inte kommer köra flera månader, utan det blir i stort sätt max 3 veckor. Sen kommer jag gå över till fas 2 där man ökar kolhydrarintaget.
Ni får gärna förklara vad som är så dåligt med mitt tänk, bara att skriva att slänga boken utan nån förklaring ger ju inte mycket?Att rensa kroppen är skitsnack, det är något den sköter bra själv.

Börja redan nu att lägga om kosten så du äter på ett sätt som du kan hålla länge? Det tar tid att gå ner i vikt.

Boken verkar säga massa saker som inte stämmer(GI och rensa kroppen), har man då dåligt med koll blir det lätt fel.

Noppe
2013-01-09, 13:50
Att rensa kroppen är skitsnack, det är något den sköter bra själv.

Börja redan nu att lägga om kosten så du äter på ett sätt som du kan hålla länge? Det tar tid att gå ner i vikt.

Boken verkar säga massa saker som inte stämmer(GI och rensa kroppen), har man då dåligt med koll blir det lätt fel.

Självklart är det något kroppen sköter bra själv, men man kan skynda på och underlätta för kroppen i början.

Vad är det som kan gå fel, vad är det för fel att ha en kickstart på 2-3veckor?
Sedan efter 2-3veckor ändra kosten?
Vad är det som är så fel att äta lite kolhydrater i starten?

Dreas
2013-01-09, 13:52
Självklart är det något kroppen sköter bra själv, men man kan skynda på och underlätta för kroppen i början.

Vad är det som är så fel att äta lite kolhydrater i starten?Jaså? På vilket sätt då? Vad är det kroppen inte gör i sin takt utan som du kan skynda på? Hur underlättar du för kroppen?

Jag antar att jag inte behöver förtydliga att du är på lite hal is här? :)

Inget fel med en kickstart, men helst ska man ha koll på vad man gör och varför om man ska göra något. Kanske bara min åsikt, kör på det du tycker fungerar.

Pretorian
2013-01-09, 14:10
Jag säger inte att du ska slänga boken men enligt mig känns risken ganska stor att du tröttnar efter några veckor med pulverdiet och sen gå över till mat men väldigt lite kolhydrater. De flesta jag känner som gjort något liknande har pinat sig igenom pulverdieten och tappat massa vikt men sen när de börjat äta igen så blir det en slags rebound-effekt och de överäter och går upp igen (plus lite till).

Samtidigt finns det nog mängder med människor som lyckats med detta men jag tycker det låter jobbigt. Tror mer på att redan nu ändra kosten till något som fungerar i längden.

Noppe
2013-01-09, 14:12
Jaså? På vilket sätt då? Vad är det kroppen inte gör i sin takt utan som du kan skynda på? Hur underlättar du för kroppen?

Jag antar att jag inte behöver förtydliga att du är på lite hal is här? :)

Inget fel med en kickstart, men helst ska man ha koll på vad man gör och varför om man ska göra något. Kanske bara min åsikt, kör på det du tycker fungerar.

Om det finns mindre i kroppen så underlättar det för avgiftningen tex.
Dock fungerar detta ju men annan kost också, inget som är unikt med just detta.
Du får gärna förklara vad jag inte har koll på, jag har tydligen helt fel?

Jag har som sagt kört detta innan och tycker sen sådan här kickstart fungerar för MIG, men har aldrig gjort det under styrketräning.
JAG fungerar bäst vid extrema åtgärden istället för att dra ner på nåt i början så utestlutar jag hellre det helt. Tex dra ner på godis går inte då skippar jag det istället helt.
Men jag kan ha helt fel, du får gärna berätta och ge tips på hur jag ska göra med min kost.

Noppe
2013-01-09, 14:26
Jag säger inte att du ska slänga boken men enligt mig känns risken ganska stor att du tröttnar efter några veckor med pulverdiet och sen gå över till mat men väldigt lite kolhydrater. De flesta jag känner som gjort något liknande har pinat sig igenom pulverdieten och tappat massa vikt men sen när de börjat äta igen så blir det en slags rebound-effekt och de överäter och går upp igen (plus lite till).

Samtidigt finns det nog mängder med människor som lyckats med detta men jag tycker det låter jobbigt. Tror mer på att redan nu ändra kosten till något som fungerar i längden.

Jag kanske misstolkar dig men jag ska inte köra pulverdiet några veckor, max 7/10 dagar. Sen övergå till GI 2-3 veckor max.
Ja kan hålla med dig om att pulverdiet inte fungera nån längre tid det klarar man inte av, därför jag bara ska köra ett par dagar.
GI är lättare att köra under en längre tid, jag körde själv ett halvår och tappade då runt 25kg.
Ja sen är det lätt att övergå och gå upp igen, men så är det med de flesta dieter.

Min fråga var mer hur det passar in på styrketräning, borde väl inte vara några problem då man få i sig rejält med proteiner?

Pretorian
2013-01-09, 14:42
Du tappade 25 kg men sen gick du upp igen eller?

På pappret behöver man inga kolhydrater men för mig fungerar styrketräningen dåligt utan dessa.

Noppe
2013-01-09, 15:01

På pappret behöver man inga kolhydrater men för mig fungerar styrketräningen dåligt utan dessa.

Ja har gått upp igen under en längre tid dock är en del muskler nu, men helt klart för mycket "fett".
Det jag måste arbeta med är själva livsstilen för att undvika att falla i gropen igen. Tycker verkligen att styrketräning är roligt och försöker arbeta på andra saker också.
Därför jag få en kickstart och sen arbeta mig därifrån med en annan kost och bättre livsstil etc.

Dreas
2013-01-09, 15:08
Om det finns mindre i kroppen så underlättar det för avgiftningen tex.
Dock fungerar detta ju men annan kost också, inget som är unikt med just detta.
Du får gärna förklara vad jag inte har koll på, jag har tydligen helt fel?

Jag har som sagt kört detta innan och tycker sen sådan här kickstart fungerar för MIG, men har aldrig gjort det under styrketräning.
JAG fungerar bäst vid extrema åtgärden istället för att dra ner på nåt i början så utestlutar jag hellre det helt. Tex dra ner på godis går inte då skippar jag det istället helt.
Men jag kan ha helt fel, du får gärna berätta och ge tips på hur jag ska göra med min kost.Vilka gifter är det du har i kroppen menar du?
Du kan söka om Detox här på forumet, du kommer upptäcka något intressant.

Detox, avgiftning är något kroppen sköter i sin takt, detox är skitsnack :)

Du ska göra på ett sätt som fungerar för dig, hitta ett sätt du orkar hålla i månad efter månad.

Jag är lik dig, tar hellre bort saker helt.

zajiwal
2013-01-09, 15:30
Som sagt, du är ute på jävligt hal is. Gör små modifieringar av din kost som är hållbara ur ett längre perspektiv. Din kropp skiter i vad du "tycker funkar".

Kolhydratskällor med lågt GI tenderar att mätta bättre än dom med högt, med vissa undantag (potatis tex). Det skulle väl vara det positiva ur deff-synpunkt.

Ditt snack om "avgiftning" kan du kasta rakt ner i soptunnan.

Dreas
2013-01-09, 15:33
Som sagt, du är ute på jävligt hal is. Gör små modifieringar av din kost som är hållbara ur ett längre perspektiv. Din kropp skiter i vad du "tycker funkar".

Kolhydratskällor med lågt GI tenderar att mätta bättre än dom med högt, med vissa undantag (potatis tex). Det skulle väl vara det positiva ur deff-synpunkt.

Ditt snack om "avgiftning" kan du kasta rakt ner i soptunnan.Han har ju hittat något som han tycker fungerar. Och om han hittar något som fungerar länge för honom så blir nog hans kropp väldigt glad, det är inte bra att väga för mycket.

Angående GI och mättnad ställer jag mig starkt tveksam till ditt uttalande.

zajiwal
2013-01-09, 15:47
Om han hittade något som han tyckte fungerade i längden, varför slutade han med det då? Återkommande mönster bland dieter där man exkluderar vissa livsmedel. Vissa individer klarar säkert av det i längden, men inte majoriteten. Jag tycker man gör det onödigt jobbigt för sig själv.

lolitalord
2013-01-09, 15:52

Vad är det som är så fel att äta lite kolhydrater i starten?

Vad tror du "kickstarten" ska ge dig? Det enda som händer är att du blir ännu svagare under dina 2-3veckor med nästa inga kolhydrater.

Jag är själv inne på GI. Men jag vill inte ta bort en endaste kolhydrat. Men jag lyssnar gärna på hur en dag kan se ut från början i "dieten"? Och sedan hur du tänkt köra resterande veckor som? :)

lolitalord
2013-01-09, 15:55

Håller med. Utan träning kan du köra utan kolhydrater, du ska ju ändå inte prestera och du har ingen muskelmassa att bry dig om. Men utan kolhydrater och styrketräna bryter du ner kroppen. Om det funkar med att höja fetterna så du i princip lever på fett och lite protein, det vågar jag inte uttala mig om.
Också väldigt galet att styrketräna då man lever på pulver? :smash:

King Grub
2013-01-09, 16:13
Också väldigt galet att styrketräna då man lever på pulver? :smash:

Nej, tvärtom. Det är ett måste om man främst vill förlora fettvikt och behålla muskler.

Noppe
2013-01-09, 16:18
Vad tror du "kickstarten" ska ge dig? Det enda som händer är att du blir ännu svagare under dina 2-3veckor med nästa inga kolhydrater.

Jag är själv inne på GI. Men jag vill inte ta bort en endaste kolhydrat. Men jag lyssnar gärna på hur en dag kan se ut från början i "dieten"? Och sedan hur du tänkt köra resterande veckor som? :)

Vad jag tror kickstarten ska ge mig?
Först och främst blir jag av med all olika typer av "sug" som jag har nu.
Minskar magsäcken för att komma igång med mindre portioner per måltid.
Detta går ju att göra på andra sätt men jag tycker att extrema åtgärden fungera bäst för mig, vilket fungera bra med pulver.

Jag är också osäker på om jag orkar med styrketräning på en "hög" nivå med så låg intag av kolhydrater.
Körde senast så var jag ute och "sprang" 7km 2-3dagar i veckan och raska promenader övriga dagar. Klart det var jobbigt med låg intag av kolhydrater men det fungerade.

En dag under diet kan se ut på olika sätt men i grunden är det 5-6påsar/dag
och även proteinpulver under de dagar och dagen efter styrketräning.
Varierar med styrketräning och långa promenader på 1h.
2-3pass styrketräning 2pass promander.

lolitalord
2013-01-09, 22:26
Nej, tvärtom. Det är ett måste om man främst vill förlora fettvikt och behålla muskler.

JA SANT! Jag formulerade mig fel. Vansinne att bara leva på pulver då man styrketränar.

lolitalord
2013-01-09, 22:27
Minskar magsäcken för att komma igång med mindre portioner per måltid.
Detta går ju att göra på andra sätt men jag tycker att extrema åtgärden fungera bäst för mig, vilket fungera bra med pulver.

Jag är också osäker på om jag orkar med styrketräning på en "hög" nivå med så låg intag av kolhydrater.
Körde senast så var jag ute och "sprang" 7km 2-3dagar i veckan och raska promenader övriga dagar. Klart det var jobbigt med låg intag av kolhydrater men det fungerade.

En dag under diet kan se ut på olika sätt men i grunden är det 5-6påsar/dag
och även proteinpulver under de dagar och dagen efter styrketräning.
Varierar med styrketräning och långa promenader på 1h.
2-3pass styrketräning 2pass promander.

Sug förstår jag inte hur det kan få bort. Förstår dock det där med magsäcken som krymper, bra ide faktiskt.

Men du går ju inte ner mer i fett-vikt bara av att du tar bort kolhydraterna. Då är det ju bättre du äter kolydrater så du mår bättre och du kanske har mer energi till att träna ännu hårdare och bränna ännu mer?

Jag menade inte diet-dagarna med pulver :P

Pretorian
2013-01-10, 08:26

Kan inte säga hur du fungerar men jag skulle få ett förbannat sug efter godsaker och skräpmat om jag levde på pulver. Fy faan. Nej... för att bli av med suget så är det redigt med mat för min del.

Noppe
2013-01-10, 08:31
Sug förstår jag inte hur det kan få bort. Förstår dock det där med magsäcken som krymper, bra ide faktiskt.

Men du går ju inte ner mer i fett-vikt bara av att du tar bort kolhydraterna. Då är det ju bättre du äter kolydrater så du mår bättre och du kanske har mer energi till att träna ännu hårdare och bränna ännu mer?

Jag menade inte diet-dagarna med pulver :P

Har kanske helt fel men om det finns underskott på kolhydrater så används väl istället fett och proteiner till omvandlig?
Och får man bara i sig mer proteiner så borde man väl bränna mer fett?
Dock är ju den processen betydligt jobbigare och frågan är om man orkar med det under styrketräning, det gick bra under promenader/löpning förr.

Noppe
2013-01-10, 08:36
Kan inte säga hur du fungerar men jag skulle få ett förbannat sug efter godsaker och skräpmat om jag levde på pulver. Fy faan. Nej... för att bli av med suget så är det redigt med mat för min del.

Självklart får man ett sug ibörjan det är så sant, men om man biter ihop så försvinner suget också snabbare. Är samma sak med allt annat, istället för att trappa ner fungera JAG bättre att sluta helt och bita ihop första tiden och sen på ett snabbare sätt bli av med suget.

Pretorian
2013-01-10, 08:48
Självklart får man ett sug ibörjan det är så sant, men om man biter ihop så försvinner suget också snabbare. Är samma sak med allt annat, istället för att trappa ner fungera JAG bättre att sluta helt och bita ihop första tiden och sen på ett snabbare sätt bli av med suget.

Och då låter pulver perfekt för dig precis som du skrev i första inlägget.

(Tråden är klar så admin kan stänga den nu) :)

King Grub
2013-01-10, 10:00
admin kan stänga den nu

Nej.

Pretorian
2013-01-10, 10:04
Nej.

Sorry.. det var ett skämt. (Trodde jag la till en smiley..)

Noppe
2013-01-10, 11:04
Satt och räknade lite på en veckas pulverdiet men får inte riktigt till beräkningen, vad är det jag missar på slutet?
Denna beräkning är bara i runda tal ville bara få fram en liten humm.

Quick Diet Complete Jordgubb en portion
Kcal
155 kcal.
Protein
19 g.
Kolhydrater
10 g.

5 påsar
775 Kcal
95g Protein
50g Kolhydrater

Whey-80 naturell 1dl
Kcal
146 kcal.
Protein
28 g.
Kolhydrater
1,48g.

2 påsar
292 Kcal
Protein 56g
2.96g Kolhydrater

Totalt
Kcal 775 + 292 = 1067/dag
Protein 95 + 56 = 151g/dag
Kolhydrater 50 + 2.96 = 52.96g/dag

Harris&Benedict-ekvationen stressfaktor på 1.3
66.5 + (13.75 x 115) + (5.003 x 180) - (6.775 x 30)
66,5 + 1581,25 + 900,54 - 203,25 = 2345.04 BEE
2345.04 * 1.3 = 3048,552

3048,552 - 1067 = 1981,552 per dag
7 * 1981,552 = 13870,864 för en vecka

Jag ska dela detta med 7500 för att få ut hur många kilon som man tappar per vecka??
Alltså i runda drag 1.8kg ?

Dreas
2013-01-10, 11:27
1,8kg i kroppsvikt + minskad bukfylla samt troligen vätska. Räkna med 3-4kg som minst. Fast det är ju sånt du kommer gå upp igen när du börjar äta mer normalt.

luckyboi
2013-01-10, 12:53
Ja har gått upp igen under en längre tid dock är en del muskler nu, men helt klart för mycket "fett".
Det jag måste arbeta med är själva livsstilen för att undvika att falla i gropen igen.

Tycker du säger emot dig själv här. Du propagerar i tråden om hur att extrema åtgärder passar dig bäst, att du hellre slutar äta godis helt än drar ner på mängden. Sen skriver du att du gått upp allting igen? Ser du sambandet?

Du vill ha en quickfix som de flesta andra som vill tappa vikt, såna existerar inte. Du måste hitta en sund livsstil som du kan leva med. Låt det ta tid. Det är inte ens jobbigt att gå ner i vikt så länge du ligger på ett moderat underskott. Såna här aftonbladet-gå-ner-10kg-på-en-månad-dieter fungerar inte i längden. JA, dom fungerar att gå ner dom där 10 kg, sen då? Du kommer må som ett jävla rövhål under den där månaden, känna dig stolt över vad du åstadkommit, sen kommer du vräka i dig mat veckan efter.

Hitta en kosthållning du kan leva med, man kan unna sig saker, allting är en fråga om mängd. Äter du en pizza kanske du ska skippa påsen med chips efteråt? Äter du sallad till lunch kanske du kan äta en påse godis på kvällen.

Noppe
2013-01-10, 13:28
Tycker du säger emot dig själv här. Du propagerar i tråden om hur att extrema åtgärder passar dig bäst, att du hellre slutar äta godis helt än drar ner på mängden. Sen skriver du att du gått upp allting igen? Ser du sambandet?

Du vill ha en quickfix som de flesta andra som vill tappa vikt, såna existerar inte. Du måste hitta en sund livsstil som du kan leva med. Låt det ta tid. Det är inte ens jobbigt att gå ner i vikt så länge du ligger på ett moderat underskott. Såna här aftonbladet-gå-ner-10kg-på-en-månad-dieter fungerar inte i längden. JA, dom fungerar att gå ner dom där 10 kg, sen då? Du kommer må som ett jävla rövhål under den där månaden, känna dig stolt över vad du åstadkommit, sen kommer du vräka i dig mat veckan efter.

Hitta en kosthållning du kan leva med, man kan unna sig saker, allting är en fråga om mängd. Äter du en pizza kanske du ska skippa påsen med chips efteråt? Äter du sallad till lunch kanske du kan äta en påse godis på kvällen.

Har aldrig skrivit att jag gått upp ALLTING igen, det jag skrivit är att jag gått upp kilon igen i samband med styrketräning men att det helt klart är för mycket fett. (Ligger på en lägre vikt än vad jag gjorde förr).
Sen har jag aldrig pratat om en quickfix, jag har hela tiden pratat om en startperiod som ska övergå till nåt annat, en livsstil som man kan leva med livet ut i stortsätt, det du är inne på.

Har berättat innan vad syftet och varför en startperiod är bra för MIG, jag har inte börjat prata om nästa fas.
Sen har du rätt i viss mån om att jag kommer må sämre under pulverperioden, men det skulle jag göra i vilket fall?

luckyboi
2013-01-10, 15:54
Sen har du rätt i viss mån om att jag kommer må sämre under pulverperioden, men det skulle jag göra i vilket fall?

Inte om du gradvis ändrar din livsstil, finns många som under viktnedgång mår alldeles utmärkt. Just på grund av planering och lite långsiktighet.

Noppe
2013-01-10, 16:06
Inte om du gradvis ändrar din livsstil, finns många som under viktnedgång mår alldeles utmärkt. Just på grund av planering och lite långsiktighet.

Helt klart så finns det människor där ute som klara av det helt utmärkt att gradvis dra ner på saker.
Men som jag förklarat innan så har jag svårt för att gradvis dra ner på saker som godis tex, jag fungera bättre att sluta helt till att börja med.
Har provat att gradvis dra ner på saker och ting men har väldigt svårt med det och mår varken bättre eller sämre av det jämnfört med att sluta helt.

lolitalord
2013-01-12, 01:03
Har kanske helt fel men om det finns underskott på kolhydrater så används väl istället fett och proteiner till omvandlig?
Och får man bara i sig mer proteiner så borde man väl bränna mer fett?
Dock är ju den processen betydligt jobbigare och frågan är om man orkar med det under styrketräning, det gick bra under promenader/löpning förr.

Du kan inte ta bort både kolhydrater och fett då det är det enda som kroppen kan använda som energi. Och det spelar ingen roll vilket du väljer, du kommer inte bränna mer fett. Däremot samlar du vätska med kolhydrater, så tar du bort dem kan du tappa något kilo mer bara i vätska. Och lägger du sedan till dem kan du gå upp något kilo av det (vätska). Därför så många är rädd för det. Men det är inte GI, som tråden går ut på.

lolitalord
2013-01-12, 01:07
Satt och räknade lite på en veckas pulverdiet men får inte riktigt till beräkningen, vad är det jag missar på slutet?
Denna beräkning är bara i runda tal ville bara få fram en liten humm.

Quick Diet Complete Jordgubb en portion
Kcal
155 kcal.
Protein
19 g.
Kolhydrater
10 g.

5 påsar
775 Kcal
95g Protein
50g Kolhydrater

Whey-80 naturell 1dl
Kcal
146 kcal.
Protein
28 g.
Kolhydrater
1,48g.

2 påsar
292 Kcal
Protein 56g
2.96g Kolhydrater

Totalt
Kcal 775 + 292 = 1067/dag
Protein 95 + 56 = 151g/dag
Kolhydrater 50 + 2.96 = 52.96g/dag

Harris&Benedict-ekvationen stressfaktor på 1.3
66.5 + (13.75 x 115) + (5.003 x 180) - (6.775 x 30)
66,5 + 1581,25 + 900,54 - 203,25 = 2345.04 BEE
2345.04 * 1.3 = 3048,552

3048,552 - 1067 = 1981,552 per dag
7 * 1981,552 = 13870,864 för en vecka

Jag ska dela detta med 7500 för att få ut hur många kilon som man tappar per vecka??
Alltså i runda drag 1.8kg ?

Jag blir förvirrad. 21336-13870=7466