Visa fullständig version : Lite hjälp med min deff!
ballen123
2013-01-08, 02:16
Hej på er gamle pågar!
Jag har idag börjat min nedgång och har lite funderingar.
Var och mätte mitt kroppsfett till hisnande 28% idag i en Bod Pod. I övrigt väger jag 100kg, är 193 lång och LBM låg på 72kg.
Makronutrienterna har jag koll på men det är kaloriunderskottet jag undrar över. Hade tänkt mig -1000 per dag i början för att känna av hur det fungerar. Jag fick dock nys om 70 kalorier per kg fett och dag-formeln och blev intresserad. Med den kan jag ligga på ett underskott om 1900 per dag utan att förlora muskler.
Det jag egentligen undrar är hur stort överskott ni tycker är rimligt för att gå ner i vikt så snabbt som möjligt utan att förlora muskler!
Med varmaste hälsningar,
Hej på er gamle pågar!
Jag har idag börjat min nedgång och har lite funderingar.
Var och mätte mitt kroppsfett till hisnande 28% idag i en Bod Pod. I övrigt väger jag 100kg, är 193 lång och LBM låg på 72kg.
Makronutrienterna har jag koll på men det är kaloriunderskottet jag undrar över. Hade tänkt mig -1000 per dag i början för att känna av hur det fungerar. Jag fick dock nys om 70 kalorier per kg fett och dag-formeln och blev intresserad. Med den kan jag ligga på ett underskott om 1900 per dag utan att förlora muskler.
Det jag egentligen undrar är hur stort överskott ni tycker är rimligt för att gå ner i vikt så snabbt som möjligt utan att förlora muskler!
Med varmaste hälsningar,
Hej på dig din unge påg!
Generellt så är det ju ändå så att ju större underskott desto större risk för tapp.
Jag tycker inte du skall lägga dig på 1900 då jag tror att a) risken för muskeltapp blir större b) allmäna välmåendet körs i botten och slutligen c) prestationen blir lidande :)
ballen123
2013-01-08, 02:39
Hej på dig din unge påg!
Generellt så är det ju ändå så att ju större underskott desto större risk för tapp.
Jag tycker inte du skall lägga dig på 1900 då jag tror att a) risken för muskeltapp blir större b) allmäna välmåendet körs i botten och slutligen c) prestationen blir lidande :)
Dina ord är nog sanna. Jag nöjer mig för tillfället med -1000 och utvärderar efter någon vecka min prestation och mitt välmående. Jag vill gärna gå ner till 80kg till sommaren och det innebär -1000 kalorier per dag fram till början juni. Dock kan man inte ha så stort underskott på lägre fetthalter så därför jag funderar på att brassa hårdare i början!
Med 28 % BF ser jag 1900 som fullt möjligt ifall du sköter din näringstiming samt proteinintag.
Lychgate
2013-01-08, 08:26
Max -1000 för kvalitets viktnedgång. 1900 är ett teoretiskt max och är antagligen inte i närheten av korrekt praktiskt. Försöker du ligga nära denna siffra är risken för förlorad fettfri massa betydligt högre än ett lägre energiunderskott.
vicarious
2013-01-08, 10:32
max -1000 för kvalitets viktnedgång. 1900 är ett teoretiskt max och är antagligen inte i närheten av korrekt praktiskt. Försöker du ligga nära denna siffra är risken för förlorad fettfri massa betydligt högre än ett lägre energiunderskott.
+1.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.