Visa fullständig version : VLCD-deff (Ola Wallengren inspirerat)
madballz
2013-01-07, 19:40
Hej Kolo! Har du legat på överskott i två månader, och nu är det dags att inleda deffen imorgon med ett VLCD upplägg på 10 dagar!
Vikt: 83-84kg
Längd: 180cm
BF: 15-20%
Här är mitt matschema som jag skall äta efter.
Frukost: 30g Kasein, 10g EAA, multivitamin, omega 3.
Mellanmål: 30g Kasein
Lunch: 30g kasein, 10g EAA.
Träning: 10g EAA
Middag: 30g Kasein 10g EAA
Kvällsmål: 30g Kasein 10g EAA.
Innan läggdags: 30g Kasein
180g Kasein = 137g protein, 655 kcal
50g EAA = 40g protein, 183kcal
Totalt: 177g protein, 838 kcal.
Utöver det här kommer jag dricka kaffe och lightläsk, kommer nog också försöka få in något fiberrikt att äta för att hålla tarmarna igång.
Vad har ni för åsikter på mitt matschema?
Kommer att försöka uppdatera dagsvis vad min vikt är och hur jag känner mig :)
azrael109
2013-01-07, 19:51
Någon speciell orsak till att bara äta kasein?
Här har du en bra tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629
Fantasten
2013-01-07, 19:52
Onödigt att ta kasein tillsammans med EAA tycker jag. Varva mellan EAA och kasein istället så att du börjar dagen med EAA, efter 1-2 timmar tar du kasein, efter 2-3 timmar tar du EAA igen osv (frukost: EAA, mellanmål: kasein, lunch: EAA, mellanmål: kasein osv). Du kan ändå ta EAA innan träning om du vill.
Så skulle jag lägga till fibrer i form av psylliumfrön, fiberhusk eller dylikt, mellan 20-30g om dagen, dela upp intaget och lägg in i vilken kaseinmåltid du vill. ~10g mineralsalt om dagen vore bra, gärna en del i sista drinken innan läggdags för att inte behöva göra toalettbesök på natten.
Läs igenom http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629 om du inte har gjort det redan. Kolla på Mortys matschema på sid 31, det verkar genomtänkt och bra tycker jag.
Lycka till!
madballz
2013-01-07, 19:53
Någon speciell orsak till att bara äta kasein?
Då kasein tas upp långsammare än vassle har jag valt att använda kasein.
madballz
2013-01-07, 19:56
Onödigt att ta kasein tillsammans med EAA tycker jag. Varva mellan EAA och kasein istället så att du börjar dagen med EAA, efter 1-2 timmar tar du kasein, efter 2-3 timmar tar du EAA igen osv (frukost: EAA, mellanmål: kasein, lunch: EAA, mellanmål: kasein osv). Du kan ändå ta EAA innan träning om du vill.
Så skulle jag lägga till fibrer i form av psylliumfrön, fiberhusk eller dylikt, mellan 20-30g om dagen, dela upp intaget och lägg in i vilken kaseinmåltid du vill. ~10g mineralsalt om dagen vore bra, gärna en del i sista drinken innan läggdags för att inte behöva göra toalettbesök på natten.
Läs igenom http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629 om du inte har gjort det redan. Kolla på Mortys matschema på sid 31, det verkar genomtänkt och bra tycker jag.
Lycka till!
Hans schema ser bra ut, men jag har anpassat mitt schema lite efter min skolgång, har väldigt långa lektioner så har gjort det enkelt genom att ta EAA och Kasein samtidigt, men kanske skall dela upp det över dagen, om jag kan :)
azrael109
2013-01-07, 19:58
Då kasein tas upp långsammare än vassle har jag valt att använda kasein.
Okej, alltid intressant och höra hur du har tänkt.
Då vill jag bara slå ett slag för omega's och multivitamin också.
madballz
2013-01-07, 20:02
Okej, alltid intressant och höra hur du har tänkt.
Då vill jag bara slå ett slag för omega's och multivitamin också.
Vill du veta varför jag tar dem? Det är för att jag inte får i mig tillräckligt vitaminer och mineraler igenom kasein och EAA, och omega 3 tar jag annars dagligen för dess underbara verkan på kroppen som ännu inte är konstaterad ;)
Fantasten
2013-01-07, 20:03
Hans schema ser bra ut, men jag har anpassat mitt schema lite efter min skolgång, har väldigt långa lektioner så har gjort det enkelt genom att ta EAA och Kasein samtidigt, men kanske skall dela upp det över dagen, om jag kan :)
När jag hade skola och körde VLCD gjorde jag på följande sätt:
Vaknade, tog 10g EAA direkt. Gjorde mig i ordning och tog kaseindrinken strax innan jag åkte iväg till skolan. Med mig till skolan hade jag en shaker med 10g EAA i och en shaker med 30g kasein i samt en plastburk med 10g EAA i.
Så efter 2-3 timmar i skolan tog jag en EAA-drink, väntade en timme, tog en kaseindrink, väntade 2-3 timmar, tog en EAA-drink, jobbade i skolan en stund till, sedan hem och fortsatte på matschemat.
Det funkade bra och behändigt för mig iaf. Vet inte om något liknande kunde fungera för dig. :)
madballz
2013-01-07, 20:06
När jag hade skola och körde VLCD gjorde jag på följande sätt:
Vaknade, tog 10g EAA direkt. Gjorde mig i ordning och tog kaseindrinken strax innan jag åkte iväg till skolan. Med mig till skolan hade jag en shaker med 10g EAA i och en shaker med 30g kasein i samt en plastburk med 10g EAA i.
Så efter 2-3 timmar i skolan tog jag en EAA-drink, väntade en timme, tog en kaseindrink, väntade 2-3 timmar, tog en EAA-drink, jobbade i skolan en stund till, sedan hem och fortsatte på matschemat.
Det funkade bra och behändigt för mig iaf. Vet inte om något liknande kunde fungera för dig. :)
Låter faktiskt som en bättre idé! Kör nog efter det, då jag går upp kl 05:45, tar ett tåg som går 07:00 och är framme 07:30 i skolan, och sedan börjar jag 08:30, så har jag ganska stort mellanrum som jag kan ta mitt kasein på då istället! :)
azrael109
2013-01-07, 20:11
Vill du veta varför jag tar dem? Det är för att jag inte får i mig tillräckligt vitaminer och mineraler igenom kasein och EAA, och omega 3 tar jag annars dagligen för dess underbara verkan på kroppen som ännu inte är konstaterad ;)
Haha nej, det är jag helt med på och jag tror faktiskt omega 3 har ganska väl dokumenterade positiva effekter. Syftade bara på hur viktigt det är :)
Hur mkt omega 3 tänker du äta per dag?
Varför inte äta mat också? Lär ju skita vatten tillslut.
Har följt Sarah Bäckman och hon käkar ju omelett och grejer, 1 mål per dag. Utöver de äre eaa osv
madballz
2013-01-07, 21:11
Har följt Sarah Bäckman och hon käkar ju omelett och grejer, 1 mål per dag. Utöver de äre eaa osv
Jag postade faktiskt en inlägg som hon svarade på, hon tyckte jag skulle försöka äta ett vanligt mål per dag för att spara på livsglädjen, får se hur jag gör, tänker åtminstonde starta med detta schema :)
madballz
2013-01-07, 21:12
Haha nej, det är jag helt med på och jag tror faktiskt omega 3 har ganska väl dokumenterade positiva effekter. Syftade bara på hur viktigt det är :)
Hur mkt omega 3 tänker du äta per dag?
Jag tänker äta 3 kaplsar x1g vid frukost, ej utspritt över dagen :)
För att det stimulerar hungern och cravings. Risken ökar för att man vill göra "mer mat". Poängen med en VLCD/PSMF är att man bara intar flytande föda och dödar cravings/hungerkänslor.
Äter man "ett riktigt mål om dagen" kallas det modifierad VLCD.
madballz
2013-01-08, 21:36
Första dagen gick kanonbra! Har nästan ingen hunger alls, trodde jag skulle känna mig mer hungrig över dagen, men icke! Har kompletterat mitt kostschema med 1 msk linfrön på kvällarna i min lilla casein pudding :) och dricker buljong på eftermiddagen också för att få i mig lite salt!
vicarious
2013-01-08, 21:50
Ja jag kan starkt rekommendera någon form av fibrer. Psyllium eller fiberhusk, pofiber etc. Inte kul att skita tegelsten :-/
madballz
2013-01-09, 17:51
Ja jag kan starkt rekommendera någon form av fibrer. Psyllium eller fiberhusk, pofiber etc. Inte kul att skita tegelsten :-/
Jag äter linfrön, är inte det tillräckligt med fibrer? Jag är nu inne på tredje dagen, känner ingen hunger! Vågen visar ungefär 1kg nedgång, hälften utav detta borde vara rent fett, min caseinpudding ser till så att jag får tugga på något, det är lite tråkigt att bara dricka :)
Jag äter linfrön, är inte det tillräckligt med fibrer? Jag är nu inne på tredje dagen, känner ingen hunger! Vågen visar ungefär 1kg nedgång, hälften utav detta borde vara rent fett, min caseinpudding ser till så att jag får tugga på något, det är lite tråkigt att bara dricka :)
Om du tycker att magen fungerar som den ska så är det tillräckligt.
Inte för att vara sådan, men eftersom du låg på överskott innan dieten är det med hög sannolikhet endast vatten samt glykogen du tappat i vikt.
Kände apati när jag körde över att bara dricka söta drycker, hur fungerar det med buljong för dig tycker du?
vicarious
2013-01-10, 12:07
Inte för att vara sådan, men eftersom du låg på överskott innan dieten är det med hög sannolikhet endast vatten samt glukos du tappat i vikt.
Kände apati när jag körde över att bara dricka söta drycker, hur fungerar det med buljong för dig tycker du?
Tror du menar glykogen.
madballz
2013-01-10, 21:01
Inte för att vara sådan, men eftersom du låg på överskott innan dieten är det med hög sannolikhet endast vatten samt glykogen du tappat i vikt.
Varför skulle det endast vara vatten och glyko? Förklara
Buljong är perfekt! Du får i dig salt, och så får du smaka på lite kyckling ;)
Idag så åt jag två havrekusar med lite leverpastej bara för att jag var så sugen på att tugga på något! La mig ändå på runt 1200 kcal så det ska vara lugnt ;)
Har dock inte skitit sedan dagen innan jag började, pissar dock som attan!
Imorgon väntas det ätardag! Men skall inte ha ett överskott, utan skall äta runt 2500-3000 kcal. Väntas kyckling och entrecôte, det vattnas i munnen kan jag lova!
Kul, började med en sådan deff i måndags. :) Hungern är ingen fara för mig (värre är det med sötsuget), men är riktigt seg, har dock ett fysiskt jobb.
Ska också ha ätardag imorrn och fantasierna om vad man ska äta snurrar något jävligt. Var sugen på köttfärssås i mängder, men när du skrev entrecote så vart jag kluven. ;) Vill ju ha glass med, och popcorn, och våfflor..
madballz
2013-01-10, 23:57
Jag är sjukt sugen på chips! Chips är min fiende, men kommer nog inte få plats med det imorgon, men jävla mycket KÖTT ska det bli! ;)
nån här som vet hur änge ola wallengren gick på denna diet? startvikt och slutvikt :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.