Visa fullständig version : hypoglykemi och insulin
Om man på kvällen, efter att inte ha ätit på länge, bara äter protein. Borde inte utsöndringen av insulin sänka blodsockret då?. Eller parerar kroppen detta med att utsöndra glukagon och kortisol?
Anledningen till denna fundering. Min korridorare med kass kosthållning utbrast efter att ha ätit en grillad kyckling. "Åh vad skönt, nu känner jag energin komma tillbaka igen. Visst var det då bara hans hunger som blev stillad. Eller medförde hans måltid högre blodsockernivå. Det tycker jag inte verkar rimligt.
Grub, hjälp!
King Grub
2004-02-14, 14:40
Glukagon utsöndras av alfacellerna i bukspottkörteln när blodsockret är lågt, varvid levern släpper ut glukos som den har lagrat i sina celler ut i blodströmmen. Alltså "parerar" kroppen mycket riktigt blodsockerfallet med glukagonpåslag.
Höga nivåer av aminosyror i blodet stimulerar glukagonpåslag, så efter ett proteinmål, som din kompis kyckling, omvandlar glukagonet överskottsaminosyror till glukos, så kallad glukoneogenes. Höga nivåer av aminosyror i blodet stimulerar också insulinutsöndringen, så både insulin och glukagon är aktiva i det här fallet.
Originally posted by King Grub
Glukagon utsöndras av alfacellerna i bukspottkörteln när blodsockret är lågt, varvid levern släpper ut glukos som den har lagrat i sina celler ut i blodströmmen. Alltså "parerar" kroppen mycket riktigt blodsockerfallet med glukagonpåslag.
Höga nivåer av aminosyror i blodet stimulerar glukagonpåslag, så efter ett proteinmål, som din kompis kyckling, omvandlar glukagonet överskottsaminosyror till glukos, så kallad glukoneogenes. Höga nivåer av aminosyror i blodet stimulerar också insulinutsöndringen, så både insulin och glukagon är aktiva i det här fallet.
Skulle skriva EXAKT samma sak men grubben var före
//garnax
hehe
Tack Grub! Vad skulle vi göra utan din kunskap?
:bow:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.