handdator

Visa fullständig version : Axelvärk

Gnugo
2013-01-07, 17:22
har tränat regelbundet i ett halvår. Har tränat även innan så hade en blygsam grund att fortsätta på. De senaste två månaderna eller så har jag kört lite mer axlar, och lite tyngre. Kör dom alltid sist för att vara säker på att jag är helt uppvärmd.

Den senaste månaden har vänster axel börjat göra ont. En "dov", molande värk som aldrig försvinner. Det gör inte mer ont i vissa vinklar eller när jag lyfter, den är bara där hela tiden och gör irriterande ont. Vad är bäst att göra? Pausa och se om det försvinner? Vill inte göra det värre - samtidigt går det knappt att träna utan att använda axlarna...

Egentligen är det väl eget problem, men det började samtidigt som axelproblemet så tar upp det här ändå om det nu är så att det hör ihop och jag missar nåt sjukt grundläggande: mina biceps har tvärnitat. Inte bara har jag slutat gå framåt utan jag tappar, och det känns som jag fortsätter att tappa. Känner mig svagare, men framförallt verkar det vara uthålligheten som inte finns där längre.

Är det överträning? Har jag helt enkelt tränat axlar och biceps för ofta?

Fuark
2013-01-07, 17:29
Rotator cuffs, på väldigt låg vikt kanske kan hjälpa

Gnugo
2013-01-07, 17:42
Ok, har ett resistansband här hemma. Ska testa att göra lugna rotator cuffs veckorna framöver.

J3T69
2013-01-08, 09:15
har tränat regelbundet i ett halvår. Har tränat även innan så hade en blygsam grund att fortsätta på. De senaste två månaderna eller så har jag kört lite mer axlar, och lite tyngre. Kör dom alltid sist för att vara säker på att jag är helt uppvärmd.

Den senaste månaden har vänster axel börjat göra ont. En "dov", molande värk som aldrig försvinner. Det gör inte mer ont i vissa vinklar eller när jag lyfter, den är bara där hela tiden och gör irriterande ont. Vad är bäst att göra? Pausa och se om det försvinner? Vill inte göra det värre - samtidigt går det knappt att träna utan att använda axlarna...

Egentligen är det väl eget problem, men det började samtidigt som axelproblemet så tar upp det här ändå om det nu är så att det hör ihop och jag missar nåt sjukt grundläggande: mina biceps har tvärnitat. Inte bara har jag slutat gå framåt utan jag tappar, och det känns som jag fortsätter att tappa. Känner mig svagare, men framförallt verkar det vara uthålligheten som inte finns där längre.

Är det överträning? Har jag helt enkelt tränat axlar och biceps för ofta?

Du har kanske fått någon inflammation i axeln.Kan du beskriva mer exakt var värken sitter?
Gör det ont när du pressar över huvet ala hantelpress?
Gör det ont i bänkpress också eller kan du ge oss mer input om dina besvär?

Gnugo
2013-01-08, 21:23
Du har kanske fått någon inflammation i axeln.Kan du beskriva mer exakt var värken sitter?
Gör det ont när du pressar över huvet ala hantelpress?
Gör det ont i bänkpress också eller kan du ge oss mer input om dina besvär?

Körde inclining press idag, och det kändes lite extra då. Och ibland när jag lyfter armen över axelhöjd, men för det mesta är det bara en malande värk.

Det sitter typ i främre deltoideus. Jag satt och klämde igår och hittade plötsligt ett ställe där det gjorde ont. Tryckte hårt med tummen och masserade liksom runt där ett tag. Gjorde ont, men det kändes mycket bättre efteråt, och även idag. Kan vara att jag kört några rotation cuff-övningar också.

Funderade också på om det kunde vara fästet för bröstmuskeln - det känns som det är där iaf.

Oavsett så känns det definitivt bättre idag, efter ett par veckor med värk, så hoppas på att det är på rätt väg. :)

Sheogorath
2013-01-08, 22:11
Nu låter det väldigt mycket som en supraspinatustendinit.

Gnugo
2013-01-08, 22:22

Okej, så bara fortsätta som jag har gjort med lugn axelträning och massage? Ev ta nåt anti-inflammatoriskt?

Sheogorath
2013-01-09, 08:22
Okej, så bara fortsätta som jag har gjort med lugn axelträning och massage? Ev ta nåt anti-inflammatoriskt?

Gör inga lyft ovan axelhöjd. Gör rotationer utåt och inåt med armen hängande längs sidan (armbågen in till kroppen). Många reps, gärna upp mot 50. Kan du skaffa ett superlätt träningsgummiband är det det bästa. Du kan lägga bandet dubbelt när du kör inåtrotationer eftersom man är starkare där. Gärna göra detta tre gånger per dag. Det brukar göra susen, antiinflammatoriskt brukar inte bita på annat än smärtan under tiden man tar tabletterna. Punkten på axeln kommer du komma åt lättare om du lägger bak handen i ryggen. "Massage" kan faktiskt vara effektivt som du märkt, som tillfällig smärtlindring om inte annat. Det finns behandlande massageterapi också men det tycker jag du ska få visat på riktigt i så fall.

Gnugo
2013-01-09, 10:55
Gör inga lyft ovan axelhöjd. Gör rotationer utåt och inåt med armen hängande längs sidan (armbågen in till kroppen). Många reps, gärna upp mot 50. Kan du skaffa ett superlätt träningsgummiband är det det bästa. Du kan lägga bandet dubbelt när du kör inåtrotationer eftersom man är starkare där. Gärna göra detta tre gånger per dag. Det brukar göra susen, antiinflammatoriskt brukar inte bita på annat än smärtan under tiden man tar tabletterna. Punkten på axeln kommer du komma åt lättare om du lägger bak handen i ryggen. "Massage" kan faktiskt vara effektivt som du märkt, som tillfällig smärtlindring om inte annat. Det finns behandlande massageterapi också men det tycker jag du ska få visat på riktigt i så fall.

Okej, det låter bra. Det ska jag väl klara av :) Tack för hjälpen!

J3T69
2013-01-10, 14:54

precis detta har jag också,låter så i allafall.

J3T69
2013-01-10, 14:56
Kan ta tid att bli av med en sådan skada dock så var lyhörd på kroppen.

Gnugo
2013-01-26, 23:33
Nu har det gått lite tid. Det blev omedelbart mycket bättre med rotator-övningarna. Det känns fortfarande, men det känns som att det hela tiden minskar lite. Det har börjat knäppa lite i vänsteraxeln, men det är oftast inget jag märker av på träningen då jag är uppvärmd.

Rapporterar igen om nån månad eller två :)

Igen, tack för hjälpen!

Sheogorath
2013-01-27, 07:55
Nu har det gått lite tid. Det blev omedelbart mycket bättre med rotator-övningarna. Det känns fortfarande, men det känns som att det hela tiden minskar lite. Det har börjat knäppa lite i vänsteraxeln, men det är oftast inget jag märker av på träningen då jag är uppvärmd.

Igen, tack för hjälpen!

Beroende på typen av "knäpp" kan det vara ledhuvudet som hoppar in och ut ur läge, en så kallad subluxation. En sådan instabilitet leder ofta till inklämning i axeln (t.ex. av supraspinatus) och skulle kunna vara grundorsaken till ditt problem. Jag hade behövt lyssna på knäppet och känna efter var det kommer ifrån för att bedöma om det rör sig om en instabilitet eller annat, men OM du kan hitta ett sätt att göra rotatorövningarna utan att det knäpper (om du koncentrerar dig att hålla överarmen på plats i axeln och bara rotera) så ska du göra det. Inåtrotationer i olika positioner är det absolut viktigaste vid den vanligaste typen av instabilitet, vid sidan om att fokusera på stabilitet i axeln vid alla typer av lyft (allt från knäböj till omvända flyes).

massakay
2013-01-27, 08:46

Igen, tack för hjälpen!

Har själv lidit av ont i axeln till och från några år men aldrig riktigt tagit reda på det grundläggande problemet! Trodde väl det skulle gå över med tiden.Var hos idrottsläkare/sjukgymnast nu senaste vändan med extrem värk i axel och trapezius och han konstaterade att det var Supraspinatus muskeln som var för klen gentemot musklerna runt om. Så jag har kört utåtrotationer nu i tre veckor nu för rotatorcuffen och har inte varit så här bra i axeln på 10 år, men nu behöver ju inte ditt problem vara av samma art som min, utan vad jag försöker säga är att gå och kolla upp din axel hos en sjukgymnast/idrottsläkare eller liknande för att kunna ge dig rätt diagnos och rätt behandling. Jag lovar det spar både tid och värk... Jag skulle ha gått för 10 år sen, förstår vad jag hade blivit besparad på tid som jag har vilat i onödan vid värk och motivation som sviktat vid längre uppehåll.. Mitt tips är att sök hjälp NU! Det brukar inte ge sig förens man vet den grundläggande orsaken till problemet så man kan göra något åt det!:)

massakay
2013-01-27, 08:52
Vill bara tillägga att det kostade mig bara 100:- hos sjukgymnasten och problemet var ur värden och räckte med ett besök bara, gentemot alla smärtstillande preparat som jag ätit genom åren för värk i axeln då och då! Så det är ju en penga besparing också, he he!! Lycka till med axeln...:)

Scratch89
2013-01-28, 08:40
Beroende på typen av "knäpp" kan det vara ledhuvudet som hoppar in och ut ur läge, en så kallad subluxation. En sådan instabilitet leder ofta till inklämning i axeln (t.ex. av supraspinatus) och skulle kunna vara grundorsaken till ditt problem. Jag hade behövt lyssna på knäppet och känna efter var det kommer ifrån för att bedöma om det rör sig om en instabilitet eller annat, men OM du kan hitta ett sätt att göra rotatorövningarna utan att det knäpper (om du koncentrerar dig att hålla överarmen på plats i axeln och bara rotera) så ska du göra det. Inåtrotationer i olika positioner är det absolut viktigaste vid den vanligaste typen av instabilitet, vid sidan om att fokusera på stabilitet i axeln vid alla typer av lyft (allt från knäböj till omvända flyes).

Sen ska man väl inte glömma att kolla rörligheten i inåt- och utåtrotation. Om instabiliteten har gett en inskränkning åt något håll (eller, om inskränkningen har gett en instabilitet) är det väl aldrig fel att försöka töja på kapseln?

Sheogorath
2013-01-28, 13:41
Sen ska man väl inte glömma att kolla rörligheten i inåt- och utåtrotation. Om instabiliteten har gett en inskränkning åt något håll (eller, om inskränkningen har gett en instabilitet) är det väl aldrig fel att försöka töja på kapseln?

Passiva rörlighetstester ingår förstås grundundersökningen. Hittar du ofta passiva inskränkningar vid instabilitet? Jag ser mer att diverse ytterlägen smärtar (kanske p.g.a. sekundära tendiniter eller bursiter) men inte att kontrakturer tillhör normalbilden. På utbildningen talade man mycket om att en stram bakre ledkapsel ger ventral instabilitet men det är inget jag kan säga tillhör den vanliga kliniska bilden.

Gnugo
2013-01-29, 14:51
Tack för all omtanke *hug*

Jag upplever att inåt/utåtrotationer hjälper den smärtan jag skrev om först.

Knäppningarna är dock vid rörelser uppåt, som vid axelpress eller lutande bänk - men inte alltid. Kan vara i lite andra vinklar också och just vänstern har knäppt då och då genom hela livet. Inte något som varit ett problem förrän jag började styrketräna.

Annars tycker jag som sagt att rotatorcuffövningarna hjälper. Det värsta förvann nästan omedelbart. En sak jag har märkt är att jag är mycket svagare i vänstern - mycket. Jag klarar av att göra dubbelt så många rotationer på högern som på vänstern, och det är svårare att hålla rörelserna strikta på vänstern. Nu när jag tänker efter så brukar den vara svårare att hålla fixerad vid bänkpress/hantelpress också.

Kanske borde gå till en sjukgymnast som ni föreslog, som en säkerhetsåtgärd.

Scratch89
2013-02-01, 15:06
Passiva rörlighetstester ingår förstås grundundersökningen. Hittar du ofta passiva inskränkningar vid instabilitet? Jag ser mer att diverse ytterlägen smärtar (kanske p.g.a. sekundära tendiniter eller bursiter) men inte att kontrakturer tillhör normalbilden. På utbildningen talade man mycket om att en stram bakre ledkapsel ger ventral instabilitet men det är inget jag kan säga tillhör den vanliga kliniska bilden.

Jag kan ju bara tala för mig själv. Har typ 20-30 graders inåtrotation, och sisådär 140-150 graders utåtrotation, och enligt skolboken är det rätt så vanligt. Men som sagt, den kliniska bilden ser väl inte alltid ut så, eftersom patienten med ETT symptom inte finns. :D