Visa fullständig version : Sant eller falskt om kost, behöver vi kosttillskott?
decodernut
2013-01-07, 08:39
Hej på er,
Jag hittade denna artikeln:
http://fitnessguru.se/fit4life/45658-cellenergi-ar-livsenergi
Jag citerar
"Vetenskapliga studier viser även att mat som anses hälsosam, såsom frukt och grönsaker m.m. inte innehåller samma mängd näring som de gjorde bara för 15 år sedan och den nedåtgående trenden verkar inte vara på väg att vända, utan tvärtom fortsätta i raskare takt. Ekologiska råvaror är inte förskonade från denna ödesdigra minskning av essentiella ämnen heller, men vi kan genom sådan konsumtion åtminstone undvika medvetet tillsatta kemikalier."
Behöver man alltså kosttillskott? Låter ju helt sjukt...
Ps. fit4life verkar vara någon som promotar fitline som jag också tycker är helt sjukt...
Det är så svepande argument att det blir svårt att seriöst kommenterna det. Nej, rent allmänt behöver du inte kosttillskott om du äter en tillräckligt näringsrik kost, eventuellt med undantag för D-vitamin på vintern. Vad som är tillräckligt näringsrikt för just dig är ditt ansvar att ta reda på eftersom det är du och ingen annan som har ansvar för din kropp. En stor del av befolkningen klarar inte av detta (pga ointresse eller oförmåga), men det är en annan fråga.
Om någon skriver ”vetenskapliga studier visar” utan att ge referenser till dessa vetenskapliga studier är det en varningssignal.
Det fanns även andra varningssignaler i blogginlägget. Ignorera.
Själv äter jag D-vitamin och Omega-3. Samt vassle och kreatin. Men inte för att det skulle ha blivit sämre med näring i den vanliga maten.
Sluta läs på fitnessguru och lägg den tiden här inne istället.
Fast just det att näringen minskar i odlade livsmedel är sant på vissa ställen på jorden. Jordbruksjorden börjar få lägre innehåll av en hel rad med mineraler men det jobbas både på andra typer av odling och hur man ska få tillbaka dem på andra sätt. En variant är att odla något som har mycket djupare rötter än det som vanligen odlas som "rör om" lite i näringen men jag vet inte hur stor effekt det har. En annan faktor är att man driver storleken och/eller energiinnehållet på det som odlas hårdare och då minskar det genomsnittliga näringsinnehållet också.
Ännu är det däremot antagligen inget att bli orolig för när det gäller vad man äter då alla beräkningar för rekommendationer är gjorda med marginaler.
Själv har jag samlat på mig en massa fosfor hemma som jag tänker sälja dyrt i framtiden. Muahahaha! :devil:
Kosttillskott är väl en fråga om bekvämlighet som allt annat nu för tiden?
Eddie Vedder
2013-01-07, 19:32
Kosttillskott är väl en fråga om bekvämlighet som allt annat nu för tiden?
Nej det behöver det inte vara och nej allt är inte bekvämlighet "nuförtiden". Det är lite "Ojojoj, ja se dagens ungdom!" över en sån kommentar.
On topic: Jag håller med andeem. Och citatet är så allmänt formulerat att det är svårt att säga något om.
Nu är jag varken av den gamla skolan eller skeptisk vad gäller kosttillskott men det är ju inte en nödvändighet för att bli stor. Det fanns ju biffar innan kreatinet kom.
Nu är jag varken av den gamla skolan eller skeptisk vad gäller kosttillskott men det är ju inte en nödvändighet för att bli stor. Det fanns ju biffar innan kreatinet kom.
Såklart du kan bygga utan kosttillskott men om du får märkbart bättre resultat med tillskott (exempelvis kreatin) så kan det ju klart vara värt det även om du klarar dig utan.
"Vetenskapliga studier visar..."
Ja, vad visar dem? Stor varningsskylt imo, som nämnts redan. Allt är så generellt skriver att det knappt går att hålla med om eller dementera. Kanske en medveten strategi för att dölja okunskap, vem vet.
Eddie Vedder
2013-01-08, 19:33
Absolut. Fast det var inte min poäng. Att de inte behövs och att man kan bli asgrov utan är det inga tvivel om.
Nej det behöver det inte vara och nej allt är inte bekvämlighet "nuförtiden". Det är lite "Ojojoj, ja se dagens ungdom!" över en sån kommentar.
Haha, jag gillar ditt krig mot generaliseringar :D.
Jag bor i "frukt och grönsaks land" och en sak som gör mig paff är att om jag köper färska grejer lokalt i affär eller på marknaden så håller de ett par dagar. Helst skall de inhandlas tidigt på morgonen också. Men om jag köper fina importerade förpackningar där alla grönsaker och frukter av samma sort ser exakt lika dana ut, lika som pingpong bollar, alltså ungefär som importerad frukt i en svensk grönsaksdisk, då håller grejerna sig färska mystiskt länge. Angående kosttilskott så verkar det anses viktigt i USA/Kanada, jag har varit hemma hos en del elitidrottsutövare och de har alla haft kosttiskott framme.
Såklart behöver man inte tillskott, handlar ju om genvägar i vardagen. Ta en shake istället för att steka en omelett om man har 5 min på morgonen på sig tex :)
GymJimmy
2013-01-09, 08:06
Kosttillskott
Tillskott till din nuvarande kost
Ej nödvändigt då jag känner flera som inte tar det, men det förenklar ju situationen när du tränar. Du slipper äta samma mängd protein i mat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.