handdator

Visa fullständig version : Kostråd - förkylningar

maxster
2013-01-07, 00:45
Tjena! På senare tiden har jag haft en väldigt hög förkylningsfrekvens, och har även haft det tidigare vintrar och är i behov av lite tips om hur jag ska klara mig undan. På sommaren är jag i princip alltid frisk, antar att det beror på att man inte kommer i kontakt med virus lika lätt.

Jag tränar kyokushin 3-4 gånger i veckan, det är intensiva pass med mjölksyreövningar, intervaller m.m, som vilken mma-träning som helst egentligen. Utöver detta så kör jag styrketräning 2-3 pass i veckan.

Gympassen kan vara allt ifrån tunga 5or till explosiva 20reppare, om det nu har någon betydelse, passen är aldrig längre än 50min.

En typisk dag för mig kan se ut så här:

Frukost: 2dl havregryn(gröt) med bär, vatten och omega3 Eller 3stekta ägg och någon macka.

Lunch i skolan: Det som bjuds, skolmaten är väll ingen höjdare när det gäller näring men jag äter iaf en rätt stor portion med de grönsaker som finns.

När jag kommer hem vid 14-15tiden så äter jag oftast något litet, kan vara stekta ägg,tonfisk, någon macka eller liknande.

Middag innan träning kring 16-17tiden brukar bestå av havregrynsgröt, pasta med kött eller köttfärssås, försöker få i mig en normal portion med långsamma kolhydrater helt enkelt.

Innan träning(oavsett gym eller kampsport) så brukar jag ta Bcaa

Efter träning så tar jag Bcaa, och brukar även ha med någon frukt/riskaka för lite snabba kolhydrater.

När jag kommer hem äter jag en vanlig måltid som är väldigt lik middagen.

Senare på kvällen brukar det bli något litet t.e.x en proteinshake.

Jag försöker även sova 8 timmar varje natt, men ibland blir det lite mindre. På helger sover jag däremot 9-10h.

Jag tar även multivitamintillskott, det ger väll åtminstone en placeboeffekt.

Så ett typiskt träningsupplägg en vecka kan se ut så här:

Måndag: Kampsport
Tisdag: Gym
Onsdag:kampsport
Torsdag: Gym
Fredag: Vila ev kampsport
Lördag: Sparring/fyspass ( extra intensivt )
Söndag: vila

Det är inte heller några rejäla förkylningar jag åker på, jag blir oftast bara väldigt snorig, slemmig i halsen och får en hes röst. Jag kan inte minnas senast jag hade feber eller hostade rejält.

Jag har även funderat på om det kan vara överträning eller på väg till överträning, men då det känns som att jag får ökad fysik så känns det lite motsägelsefullt mot min "teori".

Kan även tillägga att jag är 18 år och går på gymnasiet, antar att man kommer i kontakt med en del virus där..

Har funderat lite över mitt kolhydratintag, är det för lite kolhydrater?
Vad tror ni om Malto och glutamin efter varje träningspass?

Kom med kostråd! Ni får gärna skriva ett kostexempel på hur en dag bör se ut.

1684_
2013-01-07, 07:15
Äter du c-vitaminer och antidoxidanter, nu mnar jag INTE kosttillskott utan riktig mat...
Jag vet inte, men jag e nästan aldrig förkyld å jag äter nog... 125g bär, 2 citrusfrukter och rätt mkt grönsaker, typ spenat, broccoli om dagen. Jämfört med resten av min famlj, som bara äter 1/4 av det e oftare förkylda...