handdator

Visa fullständig version : Hur äta på natten?

tobias_
2013-01-06, 22:57
Om man av olika anledningar har vänt på dygnet och är vaken på natten och behöver äta, bör man tänka på något särskilt? Både vad gäller rent hälsosamt leverne och vad gäller viktminskning.

I deffguiden står:

Kroppen kan inte klockan (det är dåligt för hälsan att hela vända på dygnet - att sova på dagen och vara uppe och äta på natten, men det gäller inte val av tidpunkt för måltider under en normal dygnsrytm), och väljer du rätt sorts mat finns det ingen anledning att t ex strypa kolhydratintaget efter en viss tidpunkt

Av vilka anledningar är det dåligt att vara vaken och äta på natten?

nitz
2013-01-06, 23:01
Två texter att läsa inom området:
http://traningslara.se/nattarbete-och-dess-halsokonsekvenser/
http://traningslara.se/somn-del-3/

Anders56
2013-01-06, 23:08
Jag är nattarbetare och försöker hålla de vanliga mattiderna. Jag äter frukost när jag kommer hem på morgonen innan jag lägger mig och äter huvudmåltiden när jag vakanar på eftermiddagen (16-tiden) innan jag ska till jobbet. Under natten på jobbet blir det bara några smörgåsar. På så sätt behöver man inte ställa om mattiderna inför fridagarna. Jag tror inte det är dåligt för kroppen att vara vaken natt och sova på dagen. Efter över 16 års nattarbete skulle man nog inte klara av (i varje fall psykiskt) övergång till dagtidsarbete.

tobias_
2013-01-06, 23:52
Tack för länkarna. Om jag förstått det rätt är det alltså på grund av den cirkadianska dygnsrytmen – att kroppen är inställd på inlagring under natten och förbränning under dagen – som gör att nattätande är dåligt. En fråga bara: sammanfaller den den cirkadianska dagen alltid med den verkliga dagen? Bör inte den kunna ligga på natten om man nu vaknar sent på eftermiddagen?

Fuark
2013-01-07, 00:03
du skulle kunna köra en variant av periodisk fasta, där du äter när du stiger upp och slutar äta i tid till jobbet. Fast jag föredrar att äta innan jag lägger mig

nitz
2013-01-07, 00:07
Tack för länkarna. Om jag förstått det rätt är det alltså på grund av den cirkadianska dygnsrytmen – att kroppen är inställd på inlagring under natten och förbränning under dagen – som gör att nattätande är dåligt. En fråga bara: sammanfaller den den cirkadianska dagen alltid med den verkliga dagen? Bör inte den kunna ligga på natten om man nu vaknar sent på eftermiddagen?
Det styrs väl framst av ljus och mörker / natt och dag?

tobias_
2013-01-07, 03:16
Det styrs väl framst av ljus och mörker / natt och dag?

Jag läste någonstans att klockan går oberoende av yttre stimuli, men jag har också för mig att ljuset påverkar. Kanske missförstod jag och det menades bara att ljuset inte behövs för att klockan ska kunna gå.