handdator

Visa fullständig version : Några funderingar och tankar.

hehelol
2013-01-05, 23:15
Börjar väldigt simpelt:
18ish år gammal
177 cm lång
81~ kg
Äter cirka 2200 kalorier om dagen.

Nu till det mer avancerade.

Efter nyår så tänkte jag börja springa, då jag gärna vill vara i god tid till sommaren. Nej det är inget nyårslöfte, såg snarare en film som fick mig att må hemskt illa över min kropp haha, fick en väldig motivationskick från den och ville direkt börja "shredda".

Jag har definitivt grunden, har tränat rätt så länge och har en bra mängd muskelmassa om jag får säga så själv.

Nu till motionen: Vilket exercissätt är bäst för att behålla maximal muskelmassa? Just nu joggar jag 40 min innan ett styrkepass. Har jag för högt kaloriunderskott? Cirka 1000 skulle jag gissa på.

Motionen är inte bara för att tappa fett, utan behöver den för andra saker hehe.

Tränar så ofta jag kan, blir väl cirka 4-6 gånger i veckan (styrketräning).
Ska försöka motionera 3-4 gånger i veckan, vilket sätt hoppas jag att få ut från den här tråden

Tacksam för all hjälp, vill ni ha mer information är det bara att fråga!

Ha en fortsatt trevlig lördag =)

willtjam
2013-01-05, 23:57
Har du läst deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)?

hehelol
2013-01-06, 00:00
Allt handlar väl om lathet, givetvis har jag läst den, flertal gånger men jag vill gärna ha lite mer "personlig" hjälp som riktar in sig 100 % på just det jag undrar, antog att det var okej att ställa det kravet här hehe :D

willtjam
2013-01-06, 00:07
Om du har läst den flera gånger så borde du kunna besvara dina egna frågor.
Den träningen som bevarar musklerna är styrketräning. Konditionsträning är inte ett måste vid viktnedgång. Ett underskott på 500 kcal rekommenderas.
Lägg även konditionsträningen och styrketräningen på enskilda dagar.

hehelol
2013-01-06, 00:27
Oj okej inte samma dag då? Varför då?

Ser du får ju superbra hjälp redan ;)

willtjam
2013-01-06, 00:29
Här har du en redig förklaring. (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537)

Victuhh
2013-01-06, 00:36
Summa ur artikeln willtjam länkade:

Konditionsträning hämmar muskelbygge. Man brukar rekommenderas att ha så långt mellan konditionspass och styrkepass som möjligt.

hehelol
2013-01-06, 00:45
Se där. Deffguiden gav mig helt nya svar när jag visste vad jag letade efter.

Stort tack för länken willtjam!

Stort tack till dig också Victuuh, oerhört skönt att få en sammanfattning!

Tack för alla svar killar :)

Denförvirrade
2013-01-18, 20:15
Jag har några funderingar och tankar så jag lånar tidigare tråd.

Om jag deffar, väger 75 kg, dagliga kaloribehov är cirka 2400, -500 = 1900 kcal.

Om jag äter 1600 kcal, är mätt och får i mig det som ska i mig (2 gram protein x kroppsvikt, 1,2 gram kolhydrater x kroppsvikt i och ungefär 0,8 gram fett x kroppsvikt), behöver jag äta mer? -500 är väl endast något som är minimum, jag kan lägga mig på minus 800-900? Om det funkar, styrkan är kvar, jag får i mig protein då är det bara att köra vidare?

King Grub
2013-01-18, 20:20
Ditt kroppsfett kan bara frisätta en viss mängd energi per dygn, så om du inte är överdrivet tjock ökar risken för muskelförlust med energiunderskottets storlek.