Logga in

Visa fullständig version : Deff med Periodisk fasta & GVT tjej!

rosaalba
2013-01-05, 20:29
hej!

Jag tänker köra German volume training kombinerat med periodisk fasta och kaloriunderskott. Har försökt hitta en liknande tråd men tycks ej finna den.

Jag vill få fram mina fina muskler och bli av med en del underhudsfett. Har legat på överskott när det kommer till kost (dock alltid, alltid bra, näringsrik mat, inge skit!) och därmed fått en del oönskade extra kilon i form av fett. Jag tänker bli av med dom :)
Har styrketränat helt kravlöst och ofokuserat i ett halvår så det finns nog en del muskler att få fram!

Jag är inte så kunnig när det gäller styrketräning och när jag testade German volume training passade det väldigt bra, eftersom jag "bara" behövde lära mig 2 basövningar per muskelgrupp(+ 2 extra övningar), och detta är något jag vill fortsätta med. (Har youtubat som f*n..!)

Jag har tidigare tränat ganska mycket med en personlig tränare så jag har koll på tekniken! Dock är jag helt lost när det kommer till att träna själv. German volume training= Keep it simple! = Träningen blir av.

Nuläge
Längd: 168 cm, vikt: 72 kg, ålder 30 år
Smal midja: 69 cm
Runt navel: 88 cm
Lår: 62 cm
(Gjorde även en biosignature mätning/kaliper som sade att jag har 22% kroppsfett! Trodde jag skulle ligga på mer.. )

Upplägg

Mål: -7 kg (eg oviktigt.. det är smaljeansen som skall passa! (och det gjorde dom när jag vägde 65=)
start: 2 januari 2013
Delmål 1: 25 januari (utvärdering)
Delmål 2: 24 februari (utvärdering / -> SLUTSPURT!)
Slut: 17 mars 2012
Tid: 11 veckor = 74 dagar

Plan:
Kost: ca 1200kcal/ dag , Periodisk fasta 13-21.00 Mat: 'riktig mat' = Kött, grönsaker, mjölkprodukter, 2 gram protein/kroppskilovikt
Verktyg: Loggar all kost i Shapemeup club appen
Kosttillskott: Kasein, vassle, Bcaa, nässla, D vitamin, Magnesium, zink
Styrke-upplägg: rullande GVT 3-4 ggr/vecka
Ben= knäböj/ Utfall
Armar axlar = Militärpress /tricepspress (smal bänk)
Bröst/rygg= raka marklyft/ skivstångsrodd
Till alla passen 2 valfria övningar
Cardio: morgonpromenad 55min till jobbet 5ggr/vecka +ev Thai box 1 ggr/v

Finns det några nackdelar med German Volume Training om jag ligger på kaloriunderskott? Eller är kroppen så magisk att om jag äter dygnets allra största måltid efter styrkepasset kommer den automatiskt använda dessa näringsämnen till volym? *hoppas hoppas*

vad är skillnaden på volymträning och styrketräning? Borde jag inte bli starkare av all sorters lyft/drag/press med max rep på 10?
Sista 2-3 seten har varit dödsjobbiga och nästan så att jag inte klarade de sista repsen under mina 2 hittills ordentligt utförda gvt pass.

Och Är det negativt att ta morgonpromenad på 55 min för att sedan fasta i ytterligare 4-5timmar? (Pf= 13-21) Hejdå fett Och muskler?

Är det något som jag har missat, eller borde byta ut? All styrketräningstips är välkomna! Och deff med tips med :)

Någon som testat GVT i samband med deff?

Tacksam för all synpunkter!

Lychgate
2013-01-05, 21:03
Hög volym är inte att föredra under deff. Hade kört totalt 6 arbetsset per muskel med 10 reps.

rosaalba
2013-01-05, 22:09
Hög volym är inte att föredra under deff. Hade kört totalt 6 arbetsset per muskel med 10 reps.

Varför är inte hög volym att föredra?

Tack! :D

johan_jazz
2013-01-05, 22:22

Hög belastning/volym = längre återhämtning

Underskott av energi = svårare att återhämta sig

Summa = hög belastning/volym + underskott av energi = ..................*rolleyes*

Mvh, Johan

Lychgate
2013-01-05, 22:29

Typ det Johan skrev, förutom att belastningen/vikten ska vara högst. Lyft skittunga vikter mindre gånger.

Enkelt förklarat ger detta bäst respons för att bibehålla muskelmassa med minst mängd microskador på muskulaturen som kräver ett större behov av återhämtning. Samt att det har minst negativ påverkan på energianvändningen i muskulaturen.

rosaalba
2013-01-05, 22:55
Ok! Tack :)

Men är det ett bättre upplägg med ca 6 set, färre reps, 5-8 och höja/anpassa vikterna till sådana att jag absolut inte klarar ett set till? dvs failure? i och med att jag kör så få övningar per pass? Jag vill ju 'mörda' 'köra sönder' benen/axlarna som det så fint heter! :)
Eller det kanske jag inte borde göra när jag ligger på underskott..?

Ps. jag tycker har alla förutsättningar få en god återhämtning.. dvs bra balans mellan jobb och fritid, mycket sömn och bra näringsrik mat.. fast jag kanske inte ska yttra mig såhär i början av deffen =)