handdator

Visa fullständig version : Ersätta grädde

strango
2013-01-05, 20:01
Hejsan

Har precis klivit på min andra deff. Och nu när man bor själv måste man ju tydligen laga sin egen mat. Det jag använder ganska mycket i min matlagning är vispgrädde.

Men den är så fruktansvärt energirik. Tänkte om någon vet om någon lågkalori-grädde eller om det finns något som man kan ersätta grädden med?

Mvh

Lychgate
2013-01-05, 20:16
Jag kör med Mildas 4% matlagningsgrädde.

strango
2013-01-05, 20:47
Ni får idiotförklara mig sen. Såg att den jag brukar använda låg på 37% fetthalt. Köpte en på 15% och hälften av Kcal.

Tolkia
2013-01-05, 20:51
Du kan ju även späda vispgrädden till önskad fetthalt. Det blir nog billigare i längden.

strango
2013-01-06, 01:43
Du kan ju även späda vispgrädden till önskad fetthalt. Det blir nog billigare i längden.

Hur?

nitz
2013-01-06, 01:48
Hur?
Mjölk är ett sätt som jag har hört, vet dock inte hur bra det blir, har aldrig provat själv :).
Annars, hur går det med kcal och makros och alltihopa om du nu använder din grädde i maten?

strango
2013-01-06, 01:59
Mjölk är ett sätt som jag har hört, vet dock inte hur bra det blir, har aldrig provat själv :).
Annars, hur går det med kcal och makros och alltihopa om du nu använder din grädde i maten?

Jag får helt enkelt prova mig fram. Nu använder jag egentligen grädde ffa till mina matlådor. Tycker om såser samt att det inte blir torrt när jag fryser in dom.

Hur det går med Kcal? Så länge jag hamnar på underskott så borde det vara lugnt

nitz
2013-01-06, 02:03
Jag får helt enkelt prova mig fram. Nu använder jag egentligen grädde ffa till mina matlådor. Tycker om såser samt att det inte blir torrt när jag fryser in dom.

Förr torr mat är ju ingen höjdare ;)

Hur det går med Kcal? Så länge jag hamnar på underskott så borde det vara lugnt
Exakt det jag menade, kanske skrev lite otydligt :), att så länge du ligger på underskott och får i dig det du har tänkt på så kan du äta din grädde :), du ska ju trots allt få i dig kalorier och fett någonstans ifån :D

Naggan
2013-01-06, 13:09
Laga annan mat ;)

Nej, men testa kvarg? Jag gillar det till mina proteinpannkakor :)

Jeml
2013-01-06, 13:13
jag skulle lagt kalorierna på något annat, gräddsåser får definitivt inte plats i min deff kaloribudget..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

strango
2013-01-06, 14:22
Laga annan mat ;)

Nej, men testa kvarg? Jag gillar det till mina proteinpannkakor :)
Kvarg i matlegning, ja varför inte :) Ska provas
jag skulle lagt kalorierna på något annat, gräddsåser får definitivt inte plats i min deff kaloribudget..

Vilken tur att folk är olika

Jeml
2013-01-06, 14:25

Vilken tur att folk är olika

ja.

om du vill ha grädde i maten så är nog det bästa alternativet att välja sådan med lägre fettprocent, kvarg i varma rätter har jag inga bra erfarenheter från :)

nitz
2013-01-06, 14:25

Det skär sig dock lätt som fasiken om man ska göra någon varm sås eller något på det.
Kvarg mår generellt inte så bra vid upphettning :D

Jeml
2013-01-06, 14:26
Det skär sig dock lätt som fasiken om man ska göra någon varm sås eller något på det.

precis.

kalla såser funkar dock bra. tzatsiki blir riktigt bra faktiskt! :)

strango
2013-01-06, 14:28
ja.

om du vill ha grädde i maten så är nog det bästa alternativet att välja sådan med lägre fettprocent, kvarg i varma rätter har jag inga bra erfarenheter från :)

Insåg det igår. Hade tydligen lirat med en 37%-ig grädde. Såserna försvinner givetvis ju längre in i dieten jag kommer :)

Ajdå, då kanske jag är lurad :( Men jag får helt enkelt testa mig fram :)

Saga
2013-01-07, 09:51
Det går annars aldeles utmärkt att göra såser utan grädde.

Reaper123
2013-01-07, 10:11
Jag kör med Mildas 4% matlagningsgrädde.+1 på denna!

För bli faktiskt riktigt gott och "gräddlikt" med denna, absolut något som funkar under diet om man fortfarande vill lyxa till det med sås!

Annars under diet så brukar jag köra mycket kalla såser, där allt från kvarg+valfri krydda till Felix- grill & kebabsås funkar ypperligt! Tacosås är också bra och kcalsnålt, om man nu tex vill slippa äta köttfärs snustorr ;)

luckyboi
2013-01-07, 12:34
gräddsåser får definitivt inte plats i min deff kaloribudget..

Förstår inte hur man INTE kan få in lite grädde under deff? Använd en grädde med låg fett-% så kan du sörpla i dig 1 dl per dag, hela 85 kcal. Ta trappan istället för hissen har du din gräddsås.

GymJimmy
2013-01-07, 12:49
Tips: Sluta ät grädde under deff.

vicarious
2013-01-07, 13:51
Kompensera övriga fettkällor/energikällor under dygnet så borde det inte vara några problem att få in grädde i schemat. Eller dra ned lite på mängden vispgrädde du använder. Behöver ju inte använda flera deciliter kanske.

Mildas 4%-iga smakar ju inte grädde alls. Ungefär som att jämföra "vanlig" hårdost och Västan 5%..

z_bumbi
2013-01-07, 13:53
Mildas 4%-iga smakar ju inte grädde alls. Ungefär som att jämföra "vanlig" hårdost och Västan 5%..

Jag skulle säga att det t o m är värre, Västan är ju fortfarande en ost. :)

Morty
2013-01-07, 14:34
Oatlys havregrädde är min standard för matlagning. Av anda skäl än fetthalten primärt, dock. Tycker att den är god! 11% fett.