Visa fullständig version : Tjejen vill ha hjälp med viktnedgång, bästa sätt?
Hej på er.
Tjejen vill göra ett seriöst försök att gå ner i vikt.
Hur kan jag hjälpa henne, jag går på gym men hon kör hemma.
Vi har en crosstrainer hemma samt skivstång o hantlar.
Hennes vikt: ca 80 kg, längd 170, ålder 32
Jag påstår att hon ska börja med promenader varje dag 20-30 min?
Fylla i med crosstrainer helst 2ggr/vecka?
Men vilken styrketräning bör hon köra?
Knäböj? Upphopp? Bic-curl?
kosten måste såklart också styras upp...
Mvh
Jag skulle nog säga att ni gör det i fel ordning. Styra upp kosten är det primära. Styrkelträningen kommer som en stark tvåa. Varför inte ta med henne till gymmet? 20 minuters promenad kommer att göra lite skillnad i energibalansen men inte jättestor.
Håller med mini.
Är din tjej sån däringa gymhatare?
Utöka promenaderna till 1 timme, ta tag i maten och ställ henne vid crosstrainern en halvtimme på kvällen.
Det absolut bästa som jag tror är att få en uppfattning om vad det är man stoppar i sig. Och skaffa sig en diet du kan hålla livet ut eller börja träna så jävla mycket att du kan äta vad du vill i princip :)
Om ni har crosstrainer hemma så kör på den istället för promenader, mycket bättre sätt att förbruka energi med, då du kan själv anpassa motstånd osv..
Hon kan börja med att träna hemma, men jag skulle rekomendera att gå iväg till ett gym då det finns ett större utbud av maskiner och redskap. Men annars börja med armhävningar, stups, knäböj osv... Det finns oändligt med träningsprogram på internet om man ska träna hemma
Kanon!
Jag är lite som er, inne på att kosten är det primära o gym sekundärt.
Men eftersom jag tränar ville hon ha lite tips ang styrketräning.
Jag tänkte mig lite åt hållet att hon får börja med typ armhävning med upphopp o köra lite hantlar bara för att komma igång.
Hon körde viktväktarna förut pga kass mage o det styrde upp henne bra, men nu efter 2 barn måste det styras upp igen.
Tack för alla tips!
Nephelite
2013-01-05, 13:39
slår också ett slag för kosten, hon kommer tappa motivation av hur lite vikt hon tappar av att motionera, ta det inte fel men säg 100 watt ( vilket är rätt lite iofs) är ~8 kcal per minut = ~240 kcal på 30 minuter vilket är typ.. ~ 1 kanelbulle med mjölk.
det kanske ger mer resultat och är "lättare" att skippa kanelbullen varje dag istället för att stå på crosstrainer 30 minuter VARJE dag - motivationsmässigt ser jag inte många personer som kan gå ned bara genom motion - min poäng är att det är LÄTTARE att reglera kosten, motion är bra och det ökar fettförbränningen på andra sätt och kan antagligen anses som "sunt" osv.
Men när det gäller generell viktnedgång kommer alltid MATEN vara det viktigaste,
Kanon!
Jag är lite som er, inne på att kosten är det primära o gym sekundärt.
Men eftersom jag tränar ville hon ha lite tips ang styrketräning.
Jag tänkte mig lite åt hållet att hon får börja med typ armhävning med upphopp o köra lite hantlar bara för att komma igång.
Hon körde viktväktarna förut pga kass mage o det styrde upp henne bra, men nu efter 2 barn måste det styras upp igen.
Tack för alla tips!
Varför göra träningen så tråkig? Om man vill träna vill man väl att det ska kännas att man tränar och att det ska ge något? Låt henne starta en egen tråd och berätta vad hon vill göra. Frågade hon dig som tränar på gym kanske hon också vill träna på gym?
Lychgate
2013-01-05, 15:09
Det är inte tillräckligt stor skillnad fysiologiskt på män och kvinnor att man ska använda olika metoder för viktnedgång.
Fixa kosten, in på gymmet, skippa förbränningsträning.
Gym hinns inte med just nu, så det får bli vad det blir.
Just nu är hon ute och går en prommis...
Men hon börjar fatta att man måste räkna kcal.
Jag skulle säga såhär!
Fixar du ett kostschema till henne och hon väljer att följa det så be henne gå ut på promenad 1 timme om dagen och följa med dig till gymmet lite då o då.
någonstans mellan 1300kcal - 1500kcal bör hon ligga på om hon endast vill rasa i vikt.
men det är enligt mig!
Pretorian
2013-01-08, 08:17
Jag skulle säga såhär!
Fixar du ett kostschema till henne och hon väljer att följa det så be henne gå ut på promenad 1 timme om dagen och följa med dig till gymmet lite då o då.
någonstans mellan 1300kcal - 1500kcal bör hon ligga på om hon endast vill rasa i vikt.
men det är enligt mig!
Lägg den timmen på gymmet istället.
Lychgate
2013-01-08, 08:20
Prioritering.
vicarious
2013-01-08, 10:35
Styrketräning är ett bättre val (om man måste välja) då det bidrar till bibehållen eller till och med ökad muskelmassa under viktnedgången. Styrketräningen gör så att det nästan uteslutande är fett som försvinner vid viktnedgången, istället för fett & muskler.
Energibalansen kan man styra genom att reglera kosten istället. Och nej, räkna kalorier är inget måste.
Kosten uppstyrd..
Vilken styrketräning ska vi satsa på?
Knäböj? rygg? antar att bas-övningar som aktiverar hela kroppen kan va det som gäller?
mvh
Kosten uppstyrd..
Knäböj? rygg? antar att bas-övningar som aktiverar hela kroppen kan va det som gäller?
mvh
basövningar med relativt tunga vikter, dvs max 10reps/set
börja dock lätt ;)
Kosten uppstyrd..
mvh
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
GymJimmy
2013-01-09, 09:58
Cardio, Styrketräning och Kost är alla redskap för att gå ner i vikt.
Man kan se det som en trehjuling, om något av hjulen saknas, blir det svårare att cykla.
En bra kombination av alla tre är bäst för resultaten.
Hon ska inte vara rädd att styrketräna, tjejer har inte samma förutsättningar att bygga massa på samma sätt som män, pga lägre testosteron. Det som händer med tjejer när dom styrketränar är att dom "tightar" till sig själv i kroppen.
Cardio 2-3 ggr i veckan.
Styrketräning 3 ggr i veckan
Bra kosthållning.
Det är så jag skulle säga i alla fall. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.