handdator

Visa fullständig version : Utbilda sig till träningsinstr./styrkeinstr.

Rumi
2013-01-04, 22:33
Hej,
Jag skulle vilja utbilda mig till tränings eller styrkeinstruktör (inte PT alltså). Jag skulle vilja att ni tipsar om ALLA möjliga vägar för att bli det. Anledningen till att jag vill jobba som det är för att jag tycker det verkar kul (behöver inte vara så bra betalt).

Om man kollar på Safe så kostar den 17400 SEK den utbildningen kan man då jobba som träningsinstruktör då eller måste man gå hela vägen och bli personlig tränare?

Sen när det gäller Friskis och Svettis har jag förstått det som att man blir träningsinstruktör och går en utbildning (hur kan man söka till denna?) och sedan jobbar där ideellt stämmer det? Eller är det möjligt att få betalt?

Tack

Loke
2013-01-04, 22:45
Jag får rätt schysst med pengar på friskis. Jag räknas inte som anställd och får därmed en "ersättning" istället för "lön", alltså ingen pension och så. Men timersättningen är som en acceptabel knegarlön i nåt serviceyrke. Detta varierar mycket, men så är det i uppsala och säkert i flera andra stora friskisföreningar.

En gång i halvåret har de tryouts för utbildningen, det skyltas stort om att anmäla intresse i receptionen. Jag tror ca 1/3 blev antagna senast. Saker som jag tror är viktiga i ungefärlig ordning:

-Utåtriktad och trevlig personlighet
-Medlem i friskis länge
-förståelse för människors olika nivå och vad friskis är(typ)
-Intresse för träningen
-Kunskap

Man måste nog ha något av allt, men det är helt klart bättre att vara trevlig och okunnig än otrevlig men kunnig.

Rumi
2013-01-04, 22:57
Tack som fan Loke! Precis det du pratar om är jag ute efter!
Men finns denna möjlighet på andra gym som t.ex. SATS? Eller puls och träning i Sthlm?

Annars ska jag nog börja med att bli medlem på Friskis =P Ett steg i taget...

rooz
2013-01-04, 23:20
Skjuter ett PM imorron.

Arne Persson
2013-01-04, 23:36
Jag håller med jämna mellanrum SKKFutbildningar som jag informerar om här.

Andy.da.wohoo
2013-01-04, 23:42
Jag håller med jämna mellanrum SKKFutbildningar som jag informerar om här.

När kommer nästa utbildning att hållas?

Melinda
2013-01-04, 23:47
en väninna jobbar som instruktör på sportlife. Hon blev tillfrågad. Har en ingångslön på 150kr/h

Loke
2013-01-04, 23:52
en väninna jobbar som instruktör på sportlife. Hon blev tillfrågad. Har en ingångslön på 150kr/h

Hur funkar systemet då, får hon betalt för all tid hon är där eller bara då hon har instruktioner? Och jobbar hon heltid?

Melinda
2013-01-04, 23:55
Hur funkar systemet då, får hon betalt för all tid hon är där eller bara då hon har instruktioner? Och jobbar hon heltid?

Nä hon pluggar ju iof på sidan av, sen tror jag inte det är många som jobbar heltid så. Hon har några pass i veckan, beror tydligen lite på vad man har för licenser också. Kolla på sportlifes hemsida, tror det mesta ska stå där

Loke
2013-01-05, 00:03
Nä hon pluggar ju iof på sidan av, sen tror jag inte det är många som jobbar heltid så. Hon har några pass i veckan, beror tydligen lite på vad man har för licenser också. Kolla på sportlifes hemsida, tror det mesta ska stå där

Ok. Nej, hittar inget. Jag vet inte, jag får ibland intrycket av att just timlönerna är bra i den här branchen, men mycket annat är dåligt.

Melinda
2013-01-05, 00:07
Ok. Nej, hittar inget. Jag vet inte, jag får ibland intrycket av att just timlönerna är bra i den här branchen, men mycket annat är dåligt.

jo men timlönerna är väl oftast bättre när det är få arbetstimmar. Man måste nog nästan ha en annan huvudsaklig syssla. Tror inte man tränar 30h i veckan.

Rumi
2013-01-05, 03:09

Okej? Lite mer info tack. Var hon utbildad träningsinstruktör? Eller var det utan några kvalifikationer eller vad man säger.

Tack =)

Malmberg
2013-01-05, 06:09
Sen när det gäller Friskis och Svettis har jag förstått det som att man blir träningsinstruktör och går en utbildning (hur kan man söka till denna?) och sedan jobbar där ideellt stämmer det? Eller är det möjligt att få betalt?

Stämmer att man går en utbildning. Friskis har sina egna utbildningar, deras utbildningar kan man bara gå om man blir ledare/instruktör hos dom. Så med andra ord måste det först bli klart att du ska jobba för dom sedan får du gå utbildning. Alla ledare på friskis går först en allmän kurs (Steg 1) på 5 dagar (har jag för mig det är). Sen går man en kurs inriktad bara på det man ska leda (gym instruktör i detta fallet) som är på 7 dagar i detta fallet.

Vad du tjänar varierar från friskis till friskis, större föreningar har mer pengar vilket gör att du får mer betalt och möjlighet att få jobb är större. Jag är aktiv inom en liten friskis förening har har således lite mindre betalt. Räkna inte med att du kan leva på att bara vara instruktör. Jag har det vi sidan om vanligt arbete. har i snitt 2-3 instruktioner i veckan som ligger på runt en timme styck (som sagt lite förening).

I övrigt rekommenderar jag Arnes kurser varmt, har gått nåt av hans steg och dom håller riktigt bra nivå!

Hönke
2013-01-05, 08:37
Gick SAFEs utbildning 2005, fick jobb på detta. Själva utbildningen var väldigt grundlig. Det var många bra lärare, men även en del dåliga.

När jag började jobba som styrkeinstruktör, kändes det som att det var en massa som jag inte fick lärt mig. Men om det bara var lättare övningar och nybörjare man jobbade med så gick det bra. Sen lärde jag mig mycket under tidens gång som instruktör.

Arne Persson
2013-01-05, 08:50
Gick SAFEs utbildning 2005, fick jobb på detta. Själva utbildningen var väldigt grundlig. Det var många bra lärare, men även en del dåliga.

När jag började jobba som styrkeinstruktör, kändes det som att det var en massa som jag inte fick lärt mig. Men om det bara var lättare övningar och nybörjare man jobbade med så gick det bra. Sen lärde jag mig mycket under tidens gång som instruktör.

Då tror jag att du hade haft speciellt mycket nytta av av de utbildningar som jag håller.

Hönke
2013-01-05, 08:57
Då tror jag att du hade haft speciellt mycket nytta av av de utbildningar som jag håller.

Det tror jag med, funderar faktiskt på att gå en :)

Rumi
2013-01-05, 15:57
Så det jag ska göra nu:

1. Bli medlem på Friskis och Svettis
2. Köra där ett tag för att sedan anmäla intresse som instruktör?

En sista fråga spelar det roll hur man ser ut fysiskt? =P

Kafka
2013-01-05, 16:36

Inte att döma av utseendet på instruktörerna på den Friskis jag gymmar på... Själv tycker jag man bör leva som man lär, dock.

Loke
2013-01-05, 17:14
Så det jag ska göra nu:

1. Bli medlem på Friskis och Svettis
2. Köra där ett tag för att sedan anmäla intresse som instruktör?

Nja, det har nog ytterst liten betydelse... Men samtidigt måste jag erkänna att flera av gyminstruktörerna på mitt gym är biffigare än den genomsnittliga gymmaren, helt klart. Är du ovanligt biffig får du kanske bevisa att du inte bara är intresserad av muskler, utan också tänker på hälsa, äldre människor, etc. I värsta fall kan det vara en nackdel att vara för stor, gissar jag.

Slutligen, bli polare med gyminstruktörena på friskis! Jag skulle säga att de flesta som blir instruktör är iaf ytlig kompis med någon som redan är det på friskis.