handdator

Visa fullständig version : Cirkulationsproblem, muskelproblem eller vad?

Skön
2013-01-04, 19:41
Har haft problem med att alla rörelser där jag använder armarna blir brutalt jobbiga. Blir liksom orkeslös/domningar. Har tagit upp det i någon annan tråd. Hur som så har jag vart och fått det undersökt av en massa olika naprapater läkare etc. och jag har misstänkt i princip alla muskler och nerver ovan naveln.

Igår gjorde jag en stor upptäckt. Jag lyckades genom att sätta handen mot en vägg, (enbart handen och helt rak arm) provocera fram den känslan jag ständigt upplever och som gör att jag knappt kan hålla i en telefon mer än 30 sek. Känslan blev ytterligare starkare om jag dorsalflexerade handen i detta läge.
Men min stora undran är vad det är som kan ligga bakom att jag knappt kan lyfta armen mer än typ 45 grader efter det (min mamma kände smärtan vid stretchmomentet men hade inga problem att lyfta armen efteråt.

Vunnis
2013-01-04, 19:42
Satte handen mot väggen med rak arm... Hur?

Skön
2013-01-04, 19:46
Typ som en bicepsstretch mot väggen där handflatan trycks stenhårt mot väggen och armen är rak och har inte kontakt med väggen. Svårt att förklara

Trouble
2013-01-04, 20:28
Förstår inte exakt var du domnar eller hur du gör när du domnar.. men jag gissar att du rean blivit kollad för TOS - thoracic outlet syndrome?

http://www.atlantadentist.com/TOS_PecMinor.JPG

Skön
2013-01-04, 20:44
Stretchen jag menar är en vanlig stretch för stora bröstmuskeln.
Domningarna upplever jag inte alltid. Har rörelseinskränningar och är öm kring infraspinatus. TOS var inte tydligt men lätt kanske. Har även misstänkt följande:
Bicepsruptur, rotatorcuffruptur, triggerpunkter på latsen, scalenii ja allt men nu ät det just min senaste upptäckt som jag verkar vara något på spåret med.
Tack för ditt engagemang men just TOS tror jag inte enbart kan orsaka detta men möjligtvis delvis.

Trouble
2013-01-04, 21:30
Stretchen jag menar är en vanlig stretch för stora bröstmuskeln.
Domningarna upplever jag inte alltid. Har rörelseinskränningar och är öm kring infraspinatus. TOS var inte tydligt men lätt kanske. Har även misstänkt följande:
Bicepsruptur, rotatorcuffruptur, triggerpunkter på latsen, scalenii ja allt men nu ät det just min senaste upptäckt som jag verkar vara något på spåret med.
Tack för ditt engagemang men just TOS tror jag inte enbart kan orsaka detta men möjligtvis delvis.

Ingen orsak. Vad mer exakt är dina rörelseinskränkningar? Ungefärliga grader i abd-/adduktion, flex/ext. Inom vilka områden domnar det och hur känns det? Kom det smygande och hur länge har du haft det? Smärtor? På båda sidorna eller ena? Ja, du förstår...

Tolkia
2013-01-04, 21:55
Jag har lite liknande besvär som du beskriver, men i mycket mindre omfattning. Jag sitter mycket vid skrivbordet/framför datorn och fick av en (ur)gammal läkare i bekantskapskretsen att ta fram ett kvastskaft, ett dammsugarrör etc. och med jämna mellanrum resa mig från stolen och göra femton axelpressar bakom nacken med det, som rörlighetsövning. Det låter vansinnigt, men det HAR hjälpt en del mot just det här med att det blir som om man inte kan lyfta armarna. Det löser inte hela problemet, men jag tyckte att en dellösning var en klar förbättring av tillvaron. Vill man inte ta dammsugarröret med sig till skolan/jobbet (knappast ...) kan man alltid gå in på toaletten och göra wall slides, arnoldpressar eller något.

Skön
2013-01-04, 22:21
Ingen orsak. Vad mer exakt är dina rörelseinskränkningar? Ungefärliga grader i abd-/adduktion, flex/ext. Inom vilka områden domnar det och hur känns det? Kom det smygande och hur länge har du haft det? Smärtor? På båda sidorna eller ena? Ja, du förstår...

Ja själva domningarna har kommit å gått samt växlat sida vilket är skumt. Jag har fått konstaterat att det inte är MS eller borelia. Jag har på sistone stretchat infraspinatus rejält vilket faktiskt redan blivit mycket bättre och kanske just därför jag inte domnat på ett tag ett tag nu. Jag jobbar tyvärr med armarna framför kroppen i stort sett flera timmar varje dag.
Min rörlighet är bra i alla tester utom:
Inåtrotation med armen abducerad i ett passivt läge som är brutalt dålig (35 grader). Vad torde de vara? Får jag hjälp så kan jag nå normal rörlighet.

Har i övrigt inga smärtor som jag känner i något läge förutom att biceps- och tricepsträningen när jag kör push downs smärtar i axeln och vid pull ups känns det som bicepssenan är paj.
Ja det är lite väl mycket tyvärr så kanske svårt att hitta något

Skön
2013-01-04, 22:23
Jag har lite liknande besvär som du beskriver, men i mycket mindre omfattning. Jag sitter mycket vid skrivbordet/framför datorn och fick av en (ur)gammal läkare i bekantskapskretsen att ta fram ett kvastskaft, ett dammsugarrör etc. och med jämna mellanrum resa mig från stolen och göra femton axelpressar bakom nacken med det, som rörlighetsövning. Det låter vansinnigt, men det HAR hjälpt en del mot just det här med att det blir som om man inte kan lyfta armarna. Det löser inte hela problemet, men jag tyckte att en dellösning var en klar förbättring av tillvaron. Vill man inte ta dammsugarröret med sig till skolan/jobbet (knappast ...) kan man alltid gå in på toaletten och göra wall slides, arnoldpressar eller något.

Känns skönt att inte vara själv. Nerå inte kul för går ju knappt att träna överkroppen, iaf inte för mig.
Ska absolut testa det. Lite tillskott på rehablistan lär inte skada. Få bak axlarna lite är bara bra.

Skön
2013-01-08, 11:30
Bumpar om någon måhända missat