Visa fullständig version : Energiöverskott
för att bygga muskler måste man ju ligga på överskottsenergi
hur mkt behöver man per dag (ungefär) för att växa, om man bara tränar styrketräning... ?? Grub: svara!! :D
kan ngn även ge bra exempel på bra mat som man kan lassa in ett par ggr om dagen
King Grub
2004-02-14, 05:25
Du kan räkna ut ditt energibehov för bibehållande av din kroppsvikt vid din nuvarande aktivitetsnivå här:
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html
Därefter plussar du på ett par hundra kilokalorier per dag, för att få bästa förutsättningarna för muskelbygge. För stort överskott bygger dock mest Prippsmuskler.
Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.
Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.
Bra fettkällor: oliv-, raps-, linfrö-, tistel-, fiskolja, avocado, nötter, frön, mandlar, fet fisk.
okej, tack så mycket... men som mellanmål, räcker det med t.ex. gröt... eller ska man slänga in ngt annat där oxå?
King Grub
2004-02-14, 18:06
Originally posted by Hnke
okej, tack så mycket... men som mellanmål, räcker det med t.ex. gröt... eller ska man slänga in ngt annat där oxå?
Nej, det räcker inte. Ett optimalt mellanmål ser ut precis som frukost/lunch/middag, med alla tre makronutrienterna protein, fett och kolhydrater. Ett perfekt mellanmål är en mindre portion av det du äter till lunch eller middag.
Visst fungerar gröt alldeles utmärkt som mellanmål, men inte bara gröt.
okej, men om jag tar en proteinshake och ett par bananer till då?
King Grub
2004-02-14, 20:43
Originally posted by Hnke
okej, men om jag tar en proteinshake och ett par bananer till då?
Till gröten? Det går väl alldeles utmärkt. Men basera inte för många av dagens mål på proteinpulver. För många insulinspikar och snabbt proteinupptag är inte optimalt det heller.
nä det e klart, dricker oftast bara en om dagen efter träning, ibland en på kvällen oxå
tack så mycket almighty kostguru :D
1 portion gröt + nån grov smörgås med skinka på och något att dricka till. Skulle det va bra?
Förstår inte hur folk alltid lyckas utestänga proteinet vid mellanmålen. En skinkeslarver räcker inte det heller; det är alldeles för lite protein. 10 skinkbitar så kan vi börja prata.
Metal_boy_
2004-02-15, 00:55
Originally posted by King Grub
Till gröten? Det går väl alldeles utmärkt. Men basera inte för många av dagens mål på proteinpulver. För många insulinspikar och snabbt proteinupptag är inte optimalt det heller.
jag häller min vassledrink över gröten..inte borde väl insulinspiken bli så hög då? fattar inte riktigt det där med insulinspik och ändå kan det vara långsamma kolisar..det e ju i sånna fall bättre att få insulinspikar än att äta snabba kolisar?? jag menar om man ska gå efter allt finns det ju inget gott att äta..det ena gör det andra och vise versa
jag äter gröt 3 ggr om dagen, över gröten häller jag proteindrinken och på sidan av blir det en kycklingfilé eller en köttbit också...det borde väl inte va nått fel på?
King Grub
2004-02-15, 07:36
jag häller min vassledrink över gröten..inte borde väl insulinspiken bli så hög då? fattar inte riktigt det där med insulinspik och ändå kan det vara långsamma kolisar..det e ju i sånna fall bättre att få insulinspikar än att äta snabba kolisar?? jag menar om man ska gå efter allt finns det ju inget gott att äta..det ena gör det andra och vise versa
Jo, insulinpåslaget har inte att göra med vad du äter till.
Insulinutsöndringen i det här fallet beror på proteinpulvret, och har inget att göra med kolhydraterna i målet.
Insulinindexvärdet mäts efter hur mycket energi du stoppar i dig från ett visst livsmedel, och värdet är satt vid ett intag av 1000 kj.
Du kan inte jämföra kolhydrater och insulintoppar rakt av. Det ena är ett näringsämne, det andra resultatet av hormonutsöndring. Det är som att jämföra ett äpple med en förgasare.
jag äter gröt 3 ggr om dagen, över gröten häller jag proteindrinken och på sidan av blir det en kycklingfilé eller en köttbit också...det borde väl inte va nått fel på?
Varför proteindrinken när du har proteinkällan utan insulinspik i kycklingen eller köttbiten? Att hälla på vassleprotein ger dig naturligtvis en insulintopp vid varje sådant mål.
Originally posted by King Grub
För stort överskott bygger dock mest Prippsmuskler.
Vad är Prippsmuskler?
King Grub
2004-02-15, 09:20
Originally posted by Aeis
Vad är Prippsmuskler?
"Musklerna" du utvecklar av att häva för många Pripps.
http://www.pripps.se/index/images/produkter/prod3.jpg
Kanske dum fråga men syns Prippsmuskler lika bra som "stark muskler"?
[edit] lol läste svaret fel=P
hehe skojjar du eller?
klart de syns, tydligare skulle jag säga men om de är smickrande eller inte är väll upp till var och en ;)
King Grub
2004-02-15, 09:41
Kanske dum fråga men syns Prippsmuskler lika bra som "stark muskler"?
Går ironin hem eller?
Läs: fläskvalkar! :rolleyes:
Jag läste ditt svar fel:em:
King Grub
2004-02-15, 09:59
Jag läste ditt svar fel:em:
För många Pripps i går kväll? :D
Bara lite små seg på morgonen:sleep:
Metal_boy_
2004-02-16, 13:04
farsan har en prippsmuskel...det roliga är att han har magrutor på den hehe och stenhård är den me:kickass:
Originally posted by Metal_boy_
farsan har en prippsmuskel...det roliga är att han har magrutor på den hehe och stenhård är den me:kickass:
:D Precis som proffsen! Fast det är väl lite mer och annorlunda styrka i deras "pripps"...
Metal_boy_
2004-02-17, 13:32
Originally posted by kharon
:D Precis som proffsen! Fast det är väl lite mer och annorlunda styrka i deras "pripps"...
hehe precis =) jo jag antar att dom inte dricker nån fulöl direkt =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.