Visa fullständig version : Fördelar med att avstå alkohol.
stora_starka_jätten
2013-01-04, 00:15
Jag överväger att avstå alkohol under 2013. En förändring handlar till stora delar om motivation. Jag har hört någon procentsats på att en förändring är 80 % och 20 %. Ju mer fördelar man kan hitta bör således motivationen bli.
Vad anser ni att det finns för fördelar med att avstå alkohol? Vilka problem kan alkohol förorsaka stora som små?
MVH
Den största fördelen med att avstå från att dricka är att ha fler fungerande hjärnceller som gammal. Alltid kul att komma ihåg att man ätit frukost så att man inte gör det 2 gånger.
Måste bara fråga, finns det några fördelar med att dricka alkohol?
Nu inte sagt att jag inte gör det men...
du kan lägga pengarna på annat, och får ev. en friskare lever
Den största fördelen med att avstå från att dricka är att ha fler fungerande hjärnceller som gammal. Alltid kul att komma ihåg att man ätit frukost så att man inte gör det 2 gånger.
Det borde väl möjligtvis ha med vrålfyllor att göra.
Nu är det inte bara fyllor Ts vill ta bort utan allt som har med alkohol att göra.
Även ett glas vin till maten osv.
Ptja, man kanske gillar känslan av att vara lite salongs? :)
Sen finns det ju även folk som dricker för att våga prata med folk osv, men det räknar jag inte som någon fördel direkt.
Den största fördelen är nästan att man kan provocera folk något så ohyggligt genom att göra något klokt.
Herr Oberst
2013-01-04, 00:26
God mat smakar godare med ett glas rött till.
En snaps till julen/midsommar/påsk är inte dumt heller. Eller en liten stänk whisky på fredagskvällen efter jobbet. I övrigt så kan man väl klara sig rätt bra utan järnet
Jens.Andersson
2013-01-04, 00:31
Alkoholen är som lejon på savannen, de attackerar och dödar de svaga och klena
gazellerna (hjärncellerna) och bara de starkaste överlever. Således borde man bli
smartare av att dricka.
Det borde väl möjligtvis ha med vrålfyllor att göra.
Nu är det inte bara fyllor Ts vill ta bort utan allt som har med alkohol att göra.
Även ett glas vin till maten osv.
Många bäckar små..
Är väl individuellt hur mycket kroppen klarar av.. Vissa verkar kunna ta ett glas rött (t.ex) ganska ofta utan att det verkar påverka deras intellekt.. Andra findricker lite då och då och blir lite vimsigare med tiden.. (Fast om alkoholen verkligen är en bidragande orsak till det kan man egentligen bara spekulera i..)
Jag har ingen lust att chansa iaf. Dessutom är alkohol glädjande nog ingenting som jag får någon njutning av.
"all things feels better with some wine in the belly" Tyrion lannister (game of thrones).
Personligen kommer jag från en släkt med uttalade alkohol problem, kunde inte förstå alls varför man drack på det viset= dagligen till medvetslöshet.
Tills jag nådde 35 års åldern och diverse negativa händelser ägde rum, alkohol blev/är i stort sett min "medicin" för att bedöva mig från verkligheten.
Jag har inte druckit på ca 3 år nu, och jag kan säga att jag ser jäkligt mycket yngre utan mina kompisar som bor i storstäder och festar varje helg. Jag sparar pengar och gör annat på helgerna än att ha bakisångest. Men har säkert haft mindre kul också.
Fördelar med att inte dricka
Du sparar:
Hälsa - förbättrar hälsa på kort och lång sikt.
Pengar - får mer pengar över till annat, inte bara för du köper dyr sprit utan också mindre smarta köpbeslut som kan uppkomma när du är berusad.
Minnen - förstår aldrig dem som dricker så att de knappt kommer ihåg alla delar av kvällen, sjukt tråkigt. Desto mer nykter du är, desto mer kommer du ihåg av kvällen inkl alla erfarenheter och roliga minnen.
Tid - du gör saker mer effektivt, du behöver inte återhämta dig dagarna efter, risken för att bli sjuk och hamna efter är mindre etc.
Avhållsamhet motverkar också olyckor som kan vara allvarliga och mindre allvarliga för dig och dina kära.
Du kommer ha ett bättre utseende och se yngre ut i framtiden.
Människor i din närhet kan komma tycka att du är mer intelligent och har disciplin genom att du tagit detta beslut.
Enda positiva som jag ser med att dricka är du vågar göra saker du annars kanske inte skulle göra på samma nivå. Detta går att lösa med bättre självförtroende som du indirekt får genom att inte dricka (ovanstående fördelar med att inte dricka kan öka ens självförtroende).
Sluta sup? Ta en kall, eller en fin single malt en fredagskväll lär inte levern skrynkla ihop utav.
Sheogorath
2013-01-04, 06:55
Ptja, man kanske gillar känslan av att vara lite salongs? :)
Sen finns det ju även folk som dricker för att våga prata med folk osv, men det räknar jag inte som någon fördel direkt.
Man kan tycka vad man vill (tragiskt etc.) men väldigt många välfungerande par har skapats och det har skaffats fram lyckliga barn som nog är glada att de lever, just för att en person vågade ta kontakt den där gången, efter ett par glas.
Drugs - Connecting People!
:d
Jag håller med Sheogorath att alkoholen nog gjort att många inte är singlar och blivit lyckliga, så till en viss grad någon period i sitt liv bör man missbruka tills man hittat sin rätte :) Men, jag drack sjukt mycket i 5års tid (2dagar i veckan helgsupning nonstop varje helg), och upplevde mycket mer ångest och depression än nu när jag dricker mer sällan. Iofs kan det också vara en kombination med att jag kommit från den dystra vintern i Sverige:)
smeander
2013-01-04, 09:00
Vilken dum fråga!
Nämn en fördel för att inte avstå alkohol, det är bara fördelar när man talar om att avstå alkohol.
Sent from a cordless device.
Alkohol är precis som droger dvs något för svaga individer som behöver fly sin vardag.
Jag har inte druckit på ca 3 år nu, och jag kan säga att jag ser jäkligt mycket yngre utan mina kompisar som bor i storstäder och festar varje helg. Jag sparar pengar och gör annat på helgerna än att ha bakisångest. Men har säkert haft mindre kul också.
Jag dricker väldigt lite alkohol på ett år och ser väldigt ung ut jag också. Min bror har druckit väldigt mycket alkohol under väldigt många år (han har äntligen lyckats sansa sig) och han ser också väldigt ung ut. Dock så har han tidigare ofta sett sliten ut av allt drickande.
Man kan tycka vad man vill (tragiskt etc.) men väldigt många välfungerande par har skapats och det har skaffats fram lyckliga barn som nog är glada att de lever, just för att en person vågade ta kontakt den där gången, efter ett par glas.
+1
Bara för att där finns många nackdelar med droger ska man inte ignorera de fördelar som också kan finnas. Man hade kunnat se vissa personers sociala hämning som en sjukdom och alkohol som medicin administrerat inför sociala sammanhang.
LoveMachine
2013-01-04, 09:29
Dock så ska man komma ihåg att det här med hjärnskador inte på något sätt är linjärt med alkoholintaget. Det är först när man börja halka in mot alkoholism som det börjar bli ett problem. Det är när man börjar få kroniska nedsättningar på diverse kroppsfuktioner, kroniskt dålig kost med mera, som hjärnan börjar ta permanent skada.
Det finns många fördelar med att avstå alkohol. De största vinsterna tillfaller dock dem som slutar /drar ner på sin höga konsumtion. Om man dricker 2-3 glas vin/öl max i veckan eller nån gång i månaden och inte känner av ett sug efter alkohol så kanske man inte vinner några dramatiska fördelar med att sluta eller dra ner.
Slartibartfast
2013-01-04, 09:32
Jag ser ingen som helst orsak att avstå från alkohol. Ett par vinglas gör en fredagskväll i soffan mysigare och samtalen mer flytande.
Har man problem med måttligheten är det ju en annan sak.
Det är ett socialt smörjmedel helt enkelt. Behöver inte ens handla om extra mod. Folk blir lite mer glada, öppna och avslappnade. Awesome helt enkelt.
Ignatius72
2013-01-04, 10:38
Det beror ju i högsta grad på hur man dricker. Blir man apfull varenda gång så finns det ju inte så många fördelar. Ett par glas vin eller nån wirre är knappast skadlig för någon.
Det beror ju i högsta grad på hur man dricker. Blir man apfull varenda gång så finns det ju inte så många fördelar. Ett par glas vin eller nån wirre är knappast skadlig för någon.
Har väl snarare visat sig att måttliga mängder, inte allt för ofta, har massor av positiva effekter på kroppen?
Har väl snarare visat sig att måttliga mängder, inte allt för ofta, har massor av positiva effekter på kroppen?
Läste någon artikel i läkartidningen för några månader sedan som var rätt kritisk till alkoholens påstått goda effekter. Kommer inte ihåg vilket nummer men det borde vara tämligen lätt att hitta med lite googlande.
Sandra81
2013-01-04, 11:32
Man lär sig bli modig å social utan "fusk".. sen slipper man bakfyllan. Jag slutade i stort sett dricka alkohol för 4 år sedan. nått glas glas iskall cider kan det väl bli på sommaren eller så men inte mer än de pga att jag tycker de är jobbigt å bli lullig.
Vet annars inte vad som är bra å inte bra.. sägs ju att ett glas rött vin är bra för hjärtat.. men det är ju choklad också :)
Rikard Jansson
2013-01-04, 11:34
Man blir konstant tjatad på om att vara chaufför hit och dit på helger.
Har du lätt för att dricka för mycket så tjänar du antagligen på att undvika alkohol, för din hälsas och dina närmastes skull.
Alkohol kan vara positivt, såväl socialt som för hälsan, men bara om man dricker med måtta.
Det sjuka är att i dagens samhälle är det mer accepterat att dricka sig så full att man står och spyr i en buske på baksidan av någons tomt än om man är nykter en kväll. Iallafall i studentstäder som Umeå. Man blir idiotförklarad direkt man inte känner sig sugen på att supa, ingen vill ens prata med en om man väljer att avstå alkohol. Möjligtvis kan de vilja hålla kontakten under en hel kväll i hopp om att få skjuts hem senare, men i övrigt så har man idiotstämpel i pannan. //Less snubbe, flaskan ropar
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.