Visa fullständig version : Har ni koll på ert kalori intag?
Jag har själv ingen aning hur mycket jag får i mig och hur mycket jag bör få i mig.
Lite snabb räkning så blir det... 600kcal frukost, en proteindrink ca 400x2 & gainer ca 450. Sen på det dricker jag cirka 1 till 1.5 liter mjölk som är ca: 750kcal. Bara detta är 2600kcal + lunchx2 och en liten kvällsmat.
Så jag kanske kommer upp i närmre 4000kcal.
Och jag kanske behöver få i mig 2800-3300 / dag? är det ett för stort överskott då? Vill ej bygga en massa fett, vill ha en långsam vikt uppgång.
Har ni alla koll på ert kalori intag eller bara ni käkar mycket och hoppas att det blir bra?
nisse1976
2013-01-03, 11:16
Ja 1000 kcal överskott per dag är ett stort överskott.
Jag har ungefärlig koll, hade en period då jag räknade mycket och har ärt mig uppskatta på ett ungefär hur mycket jag får i mig.
Vad menar du med "en proteindrink ca 400x2"?
Februari
2013-01-03, 11:17
Jag har koll. Äter 2500 kcal träningsdagar och 2000 kcal vilodagar. Detta ger ett överskott på 200 kcal om dagen i snitt och en viktuppgång på 0.2 kg i veckan.
Ät mindre om du går upp i vikt för fort, du behöver inte räkna kalorier för att gå upp långsammare i vikt :)
Ja 1000 kcal överskott per dag är ett stort överskott.
Jag har ungefärlig koll, hade en period då jag räknade mycket och har ärt mig uppskatta på ett ungefär hur mycket jag får i mig.
Vad menar du med "en proteindrink ca 400x2"?
300dl mjölk + proteinpulvrer + oboy blir ungefär 400kcal & så tar jag den två gånger per dag.
Räknar kalorier vid deff, endast då.
På bulk så äter jag helt enkelt så mycket jag vill.
Räknar kalorier vid deff, endast då.
På bulk så äter jag helt enkelt så mycket jag vill.
Vet dock inte om jag kommer kunna deffa så bra sen.
Man ligger på 2000-2500 kcal (?) och samtidigt ska man få i sig 100-150 gram protein & äta bra/nyttigt. Kan dock dricka 3 proteindrinkar / dag blandat med vatten som blir 438kcal och 84g protein. Hmm.. då återstår 16g till 66g protein på ett kcal intag på 2000... Kanske är lättare en vad jag trodde då.
stromming
2013-01-03, 11:50
Man ligger på 2000-2500 kcal (?) och samtidigt ska man få i sig 100-150 gram protein & äta bra/nyttigt. Kan dock dricka 3 proteindrinkar / dag blandat med vatten som blir 438kcal och 84g protein. Hmm.. då återstår 16g till 66g protein på ett kcal intag på 2000... Kanske är lättare en vad jag trodde då.
Eller så skippar du en av de förbenade shakesen..
Man lär sig höfta med tiden.
Provrörsbarn
2013-01-03, 12:57
300dl mjölk + proteinpulvrer + oboy blir ungefär 400kcal & så tar jag den två gånger per dag.
300dl mjölk blir mer än 400kcal. Även om du skulle ta mini mjölk.
300dl mjölk blir mer än 400kcal. Även om du skulle ta mini mjölk.
Ops! :smash:
300ml skulle det så klart vara *facepalm*
exevision
2013-01-03, 14:46
Jag tränar, äter mycket mat och väger mig varje morgon. Sen ser jag på vågen om jag ska äta mer eller mindre. Fungerar betydligt bättre än vägande och räknande av kosten, imo.
Jag tränar, äter mycket mat och väger mig varje morgon. Sen ser jag på vågen om jag ska äta mer eller mindre. Fungerar betydligt bättre än vägande och räknande av kosten, imo.This.
Självklart har jag koll på mitt kaloriintag. Men sen ser jag inte ut som alla andra heller (på gott och ont).
Jag tränar, äter mycket mat och väger mig varje morgon. Sen ser jag på vågen om jag ska äta mer eller mindre. Fungerar betydligt bättre än vägande och räknande av kosten, imo.
This.
Nja, det kan jag inte hålla med om. Beror på vad du menar med "fungerar betydligt bättre". Nog är det bra mycket skönare att göra så, skita i att räkna (möjligtvis väga) men främst hålla koll på vågen.
Jag gör själv så just nu under bulkperiod. Men när jag gick på diet i våras/somras vägde/räknade jag allting och jag tyckte jag hade mycket bättre koll och en mer linjär/kontinuerlig viktnedgång samt färre fluktuationer i vikt, jämfört med vad jag haft i viktuppgång nu i höst (när jag inte räknat).
Kändes verkligen som att storleken på underskottet visade en direkt effekt på vågen redan dagen därpå. Kan väl iofs kanske till viss del förklaras av olika mekanismer vid vikt upp/nedgång såsom ökad ämnesomsättning vid överskott osv, vad vet jag.
Att inte räkna ger ju lite mer chansningar och kräver mer känsla (om man nu inte äter exakt samma sak jämt) men det är oftast mer bekvämt och många får nog en sundare inställning till kosten, men man kan ju inte få allt. Beror ju på vilka mål man har m.m.
Mollestam
2013-01-03, 23:09
Har aldrig någonsin räknat kalorier eller vägt mat. Om jag vill gå ner i vikt så kör jag mer kardio och äter nyttigare samt mindre, vill jag gå upp i vikt äter jag mer.
BisonLGcrew
2013-01-03, 23:31
Har alltid trott att jag haft bra koll tills jag börja räkna för 1½ år sedan. Det vanliga tjatet om att det är så svårt att få i sig tillräckligt med mat om man ska bygga rejält fick mig att bara äta så mycket jag orkade varje dag hela bulkperioden. När jag sedan började räkna insåg jag att jag legat på 5-6 Mcal varenda dag i flera mån utan större problem och ca 5-600 gram protein per dag (på en ringa 90kg). Så då börja jag räkna som ett sätt att säkerhetsställa att jag åt tillräckligt utan att spåra ur så mkt. Sen dess har jag räknat vare sig jag bulkar eller deffar.
Nej och knappt så att jag räknar under deff längre.
Så sjukt skönt att slippa tänka på skiten och bara ha en bra kost i övrigt. Om jag nu har dagar som är "mindre bra" ur ren kalorisynvinkel så kompenserar jag bara det genom att dra ner på käket någon annan dag och öka proteinshakesen.
Old Nick
2013-01-04, 19:37
Har ungefär lika bra koll på kaloriintaget som jag har på hur mycket vatten jag dricker eller hur mycket luft jag andas in kontra det jag andas ut. Lungvolym, vätskebalans och kroppsvikt håller sig konstant oavsett.
jag tränar, äter mycket mat och väger mig varje morgon. Sen ser jag på vågen om jag ska äta mer eller mindre. Fungerar betydligt bättre än vägande och räknande av kosten, imo.
+1
mattilainen
2013-01-04, 21:39
Jag äter som jag brukar men jag väger det och räknar det i efterhand. Så ja, jag har väl koll vad jag får i mig per dygn men inte direkt så jag bestämt att "nu äter jag för 800 kcal" utan jag äter det jag vill och räknar på det. Hamnar oftast runt 2200 kcal om jag inte äter godis.
Jag tycker det är svårt att hålla koll faktiskt. Speciellt när jag köper lunchlåda på jobbet och då inte har möjligt att väga och se innehållsförteckning.
Men det vore skoj att kolla en hel vecka hur mycket man stoppar i sig. Förr var jag förjävlig. 3-4mackor (så jävla ljust att man nästan kan se igenom brödet) med ägg, stor skål med vanilj yoghurt med start plus ett stort glas med oboy. Bara till frukost. Sedan pizzeria på lunchen, en påse med chips efter jobbet och ungefär samma kvällsmat som frukost.
exevision
2013-01-07, 18:09
Nja, det kan jag inte hålla med om. Beror på vad du menar med "fungerar betydligt bättre". Nog är det bra mycket skönare att göra så, skita i att räkna (möjligtvis väga) men främst hålla koll på vågen.
Jag gör själv så just nu under bulkperiod. Men när jag gick på diet i våras/somras vägde/räknade jag allting och jag tyckte jag hade mycket bättre koll och en mer linjär/kontinuerlig viktnedgång samt färre fluktuationer i vikt, jämfört med vad jag haft i viktuppgång nu i höst (när jag inte räknat).
Kändes verkligen som att storleken på underskottet visade en direkt effekt på vågen redan dagen därpå. Kan väl iofs kanske till viss del förklaras av olika mekanismer vid vikt upp/nedgång såsom ökad ämnesomsättning vid överskott osv, vad vet jag.
Att inte räkna ger ju lite mer chansningar och kräver mer känsla (om man nu inte äter exakt samma sak jämt) men det är oftast mer bekvämt och många får nog en sundare inställning till kosten, men man kan ju inte få allt. Beror ju på vilka mål man har m.m.
När jag deffar så räknar jag proteinet på en höft. Att ha ett stort kcal underskott är det viktiga, imo. Men sen så håller jag mig inom rätt så snäva viktgränser (4-5kg). Så jag deffar inte så långa perioder. Vägde och räknade tidigare, tycker det fungerar så mycket bättre och lättare så här.
+1
Men kan inte mycket spela in så det blir svårt att veta? Vatten,om man tömt tarmen osv? Är det inte lättare att väga sig varje fredag?
Men kan inte mycket spela in så det blir svårt att veta? Vatten,om man tömt tarmen osv? Är det inte lättare att väga sig varje fredag?
Det är just för att de faktorerna inte ska spela in för mycket som man väger sig varje dag?
Då ser du ju mer en tydlig trend, om du väger dig en gång i veckan så kan det ju bli "ojsan hoppsan, den här veckan har jag gått upp 2 kg" när det kanske bara rörde sig om just den dagen.
Sheogorath
2013-01-07, 20:11
Det är just för att de faktorerna inte ska spela in för mycket som man väger sig varje dag?
Då ser du ju mer en tydlig trend, om du väger dig en gång i veckan så kan det ju bli "ojsan hoppsan, den här veckan har jag gått upp 2 kg" när det kanske bara rörde sig om just den dagen.
Precis.
HMS Laestander
2013-01-08, 03:42
Ens vikt är ju statistik i grund och botten. Väger du dig fyra gånger i månaden så kommer du med största sannolikhet se en väldig variation i vikt jämfört med om du väger dig 30 gånger i månaden.
Fler tillfällen -> mer data -> större säkerhet
Får väl väga mig varje morgon då, efter pissen :) btw någon som har tips på någon bra våg för okey pengar?
PrimalAeon
2013-01-08, 06:44
Får väl väga mig varje morgon då, efter pissen :) btw någon som har tips på någon bra våg för okey pengar?
Withings bodyscale parad med trendweight.com
Såhär gör jag.
Självklart har jag koll på mitt kaloriintag. Men sen ser jag inte ut som alla andra heller (på gott och ont).
Men om jag ville se ut som RasssK så hade jag fått börja räkna.
Jag har ingen aning om mitt kaloriintag men min hjärna verkar veta hur mycket jag ska äta för att stå still i vikt. Tänker jag inte alls på intaget så ligger jag rätt nära +-0. Sen hur mycket Kcal det är har jag ingen aning om :D
Pretorian
2013-01-08, 08:02
Jag räknar inte men vikten går upp i den takt som jag vill. Höft fungerar för mig.
Jag kör nu deff och räknar kalorier, inte så jättenoga men på ett ungefär. Tycker inte det tar speciellt lång tid heller. Planerat litegrann redan idag om vad jag ska äta.
Äter för cirka 2000 kalorier per dag när jag tränar.
Imorse, 250g kvarg, sedan 1DL Whey FX och cirka 3-4 DL mjölk (mätte inte, men ett ungefär i ögonmått).
Snart lunch, då blir det 1,5 bitar kycklingbröst (runt 340g) samt ris (100g? osäker vad det väger riktigt).
Senare ikväll 50-100g jordnötter.
Sedan osäker på vad jag ska äta till middag.
Cirka 170g proteiner, 100g kolhydrater och 70g fett de som jag ätit samt planerar att äta.
det är jävligt lite protein på deff tkr jag..
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
för att vara on topic så räknar jag kalorier dom flesta dagarna (4-5dagar/vecka) ligger på 3500-4000kcal/dag.
är rätt bra på att uppskatta dom dagar jag inte räknar tror jag iaf :)
StarkaUlf
2013-01-08, 11:59
det är jävligt lite protein på deff tkr jag..
Det beror ju på hur mycket man väger. Men i kolo-mått ja, då ska man ju helst ligga på 3.5-4g/kv under deff... vilket bara är löjligt.
Det beror ju på hur mycket man väger. Men i kolo-mått ja, då ska man ju helst ligga på 3.5-4g/kv under deff... vilket bara är löjligt.
runt 200g känns lagom enligt mig.
StarkaUlf
2013-01-08, 12:18
runt 200g känns lagom enligt mig.
Som sagt, beror ju på vikt. Väger du 70 så är ju 200 mer än tillräckligt. Då kan man lika gärna ta bort 40-50 gram kanske och lägga det på kolhydrater eller annat.
Jag väger 75 kg, har som mål att dra över 150g proteiner per dag. (dvs 2g proteiner per kilo), hamnar oftast mellan 150g och 200g. Själv tycker jag det räcker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.