handdator

Visa fullständig version : Gå över till Ubuntu?

Rizza
2013-01-02, 22:04
Jag som är så van vid Windows kan jag gå över till Ubuntu utan några problem?

Det enda jag i princip gör är att jag surfar och lyssnar på musik/filmtittande.

VAd är de stora skillnaderna?

Mental
2013-01-02, 22:07
Jag har från och till kört olika distar, aldrig utan problem dock. Men har du grundläggande datorkunskaper, och inte rädd för att googla, läsa forum och kanske ställa frågor via forum/IRC så gör snudd på allt att lösa.

Eira
2013-01-02, 22:09
Istället för att googla ett program och bara tanka ner det får man skriva saker som: "sudo apt-get program" typ.

Lite bökigare men ska va en av de säkraste OS att porrsurfa på

Yes
2013-01-02, 22:09
Det går säkert bra. Frågan är hur du värdesätter din tid. Vill du verkligen fixa nåt som inte är trasigt?

David Brent
2013-01-02, 22:11
Istället för att googla ett program och bara tanka ner det får man skriva saker som: "sudo apt-get program" typ.

Lite bökigare men ska va en av de säkraste OS att porrsurfa på

Nja, software center finns sedan ganska länge, och där hittar du allt i paketarkiven.

Eira
2013-01-02, 22:12
Nja, software center finns sedan ganska länge, och där hittar du allt i paketarkiven.

Åfan. Låter gött. Men som tidigare sa: Vill du verkligen fixa nåt som inte är trasigt?

Rizza
2013-01-02, 22:15
Så det är fortfarande så att man måste hålla på med kommandon och så.

Många som förespråkat för linux på nätet och sagt att ubuntu fungerar perfekt för den anliga desktopanvändaren.

Jaja, som man anade då.

Tack för input!

David Brent
2013-01-02, 22:18
En kompis kör Ubuntu framgångsrikt och han har inte rört terminalen, allt fungerade från start.

Sen om linux utan terminal är den mest optimala upplevelsen går väl att diskutera. Du kan ju PM'a 08-Dude ;)

WHITEFOLKS
2013-01-02, 22:19
Ubuntu desktop är nog ungefär lika simpelt att installera som windows och nej du behöver inte använda kommandon.

dmoller
2013-01-02, 22:23
Föreslår Linux mint som är i stort sett en ubuntu kopia gjort för att underlätta för nybörjare

Loke
2013-01-02, 22:28
Så det är fortfarande så att man måste hålla på med kommandon och så.

Många som förespråkat för linux på nätet och sagt att ubuntu fungerar perfekt för den anliga desktopanvändaren.

Jaja, som man anade då.

Tack för input!

Nja, det är nog snarare så att det faktiskt är väldigt smidigt med kommandon. Att bara skriva sudo apt-get programmet går snabbare än att i windows trycka på IE-ikonen. Och sen ska det googlas och laddas ner och istalleras... Det finns grafiska gränssnitt för typ allt.

Jag har inte använt Ubuntu på många år, men att påstå att det skulle vara mer problematiskt än den genomsnittliga windowsutgåvan håller jag inte med om. Det är helt enkelt en annan typ av upplevelse. Som att bli bonde efter att ha jobbat på kontor i många år.

Fuark
2013-01-02, 22:34
Det kan vara lite bökigt i början, men du lär dig fort. Gillar du att spela på datorn så gör det för guds skull inte.

Du kan alternativt köra Ubuntu i ett virtuellt program/dual boota eller köra från USB om du bara vill leka runt lite.

Jockefoten
2013-01-02, 22:36
Linux överlag tycker jag är väldigt tidskrävande jämfört med Windows. Testat Ubuntu i perioder och alltid tröttnat efter några månader.

spoon
2013-01-02, 22:38
Vad är fördelarna med att använda Ubuntu?

Fuark
2013-01-02, 22:43

mindre virus/trojaner. fler program som är kostnadsfria. mer öppet än windows

phpoker
2013-01-02, 22:46
Jag har gått över helt till ubuntu sedan något år (typ) tillbaka och har tycker att det har gått mer eller mindre smärtfritt. Skönt att slippa bry sig om antivirusprogram etc, samtidigt som det förstås är gratis.

Jag har vid två tillfällen haft problem med flash-playern vid uppdateringar, men det har såvitt jag kan minnas löst sig genom att jag har installerat om den till en äldre version. Vidare så har det vid något tillfälle varit lite bökigt att få den att lira bra med mina dubbla skärmar, men de problemen verkar vara helt lösta nu.

Sålänge man inte ska spela några spel (finns väl ett par som funkar, I wouldn't know) eller arbeta mycket med powerpoint-presentationer så ser jag inte någon anledning till att inte byta egentligen. Man får ett i mitt tycke trevligare gränssnitt för inga pengar alls.

Edit: E-leg har jag fått för mig, visserligen utan att ens testa, att det inte funkar alls på linux. Å andra sidan så har jag aldrig fått det att funka bra på windows heller, men är det något du använder mycket så kan det vara värt att kolla upp i förväg.

Mental
2013-01-02, 23:03
Jag har haft problem på laptop att få trådlöst internet, blutooth, webkamera och snabbknappar att fungera felfritt. Har även haft grafikdrivarproblem. Generellt gillar jag fria operativ, men för mig har de alltid krävt en hel del arbete för att fungera.

sudoo
2013-01-02, 23:04
Har du rätt hårdvara är det bara att köra, är det något som inte fungerar outofthebox så kommer du däremot att få pilla en hel del.

shadowfire
2013-01-02, 23:47

inga, det finns egentligen bara en enda skillnad och det är att unix/linux-användare sedan årtionde har ansett sig överlägsna windowsanvändare bara för att man kan hantera det. Från början var man elite om man kom åt root på en främmande maskin osv.

Det har sedan länge ansetts att windows är för nybörjare och unix/linux är för m4dsk1llz ppl, men i praktiken till vardags så har fortfarande inte unix/linux-världen fått fotfäste hos hemanvändaren. För någon som brukar en dator för spel, surf, office etc finns ingen som helst anledning till att snegla på linux. Vill man leka lite och få mer fria händer på ett operativsystem som går att kompilera hejvilt, så varför inte? Friheten är enorm inom linuxvärlden, så länge som du hittar drivisar osv som behövs.

MtotheM
2013-01-03, 00:07
inga, det finns egentligen bara en enda skillnad och det är att unix/linux-användare sedan årtionde har ansett sig överlägsna windowsanvändare bara för att man kan hantera det. Från början var man elite om man kom åt root på en främmande maskin osv.

Det har sedan länge ansetts att windows är för nybörjare och unix/linux är för m4dsk1llz ppl, men i praktiken till vardags så har fortfarande inte unix/linux-världen fått fotfäste hos hemanvändaren. För någon som brukar en dator för spel, surf, office etc finns ingen som helst anledning till att snegla på linux. Vill man leka lite och få mer fria händer på ett operativsystem som går att kompilera hejvilt, så varför inte? Friheten är enorm inom linuxvärlden, så länge som du hittar drivisar osv som behövs.

Stora skillnaden är väll egentligen att linux är gratis samt säkerheten.

Dom problem som finns med linux är att det inte alltid finns drivrutiner samt så finns det få datorspel som fungerar (främst på grund av microsofts"propaganda-kampanj" mot openGL som påstods vara sämre än directx).

Fördelarna (utöver priset) återfinns främst hos mer avancerade användare.

Har TS dock redan windows så ser jag ingen anledning till att byta om det inte finns något TS saknar i windows som går att hitta i linux.

Rizza
2013-01-03, 00:09
Stora skillnaden är väll egentligen att linux är gratis samt säkerheten.

Dom problem som finns med linux är att det inte alltid finns drivrutiner samt så finns det få datorspel som fungerar (främst på grund av microsofts"propaganda-kampanj" mot openGL som påstods vara sämre än directx).

Fördelarna (utöver priset) återfinns främst hos mer avancerade användare.

Har TS dock redan windows så ser jag ingen anledning till att byta om det inte finns något TS saknar i windows som går att hitta i linux.
Är egentligen inget jag saknar i Windows. Har i princip ALDRIG haft problem med virus eller liknande under alla år jag använt Windows.

Var mest bara nyfiken :)

renad
2013-01-03, 00:19
Testa linux mint 14, bättre just nu än Ubuntu. Alla som pratar windows har nog aldrig gett linux en chans, lite som att jämföra zumba med stronglift.

Yes
2013-01-03, 00:24
Testa linux mint 14, bättre just nu än Ubuntu. Alla som pratar windows har nog aldrig gett linux en chans, lite som att jämföra zumba med stronglift.
Jag har testat LFS, Gentoo, Red Hat, Debian, Fedora, SUSE och Ubuntu. Ser ingen som helst anledning att köra nåt av det framför Windows.

Alexton
2013-01-03, 00:56
Började själv använda ubuntu som primärt operativsystem för några månader sedan och kan säga att jag helt klart föredrar det. Väldigt lätt att använda och smidigt.

shadowfire
2013-01-03, 01:17
R.i.p. AmigaOS 4.0 > Linux/Unix > Windows.

Arf Pingvin
2013-01-03, 02:11
Jag kan inte riktigt greppa att man har exakt samma diskussioner om linux anno 2013. 15 fuckin år sen jag körde Redhat första gången. Alltid är det nåt litet skit det faller på. Bara en sån sak som bank-id eller flash i browsern räcker för att man ska behöva slita sitt hår.

Kom ihåg att aktivera css-spela-dvd-skiten i ubuntu annars kan man inte se sina lagligt köpta skivor.

2013!

Sniggel
2013-01-03, 03:52

Men mamma, teknofoben, använder ubuntu och det funkar fint :D
Jag har förstås installerat det åt henne och det enda hon behöver är internet för att betala räkningar och vid sällsynta fall kolla sin mail (om hon kommer ihåg sitt lösenord vill säga) eller t om facebook (2ggr om året).
Kanske inte en typisk hemma-användare iofs eftersom de flesta har större krav nu för tiden på program-möjligheter och även spel eftersom många spelar eller har familj med åtminstone ungar som spelar.

mikaelj
2013-01-03, 08:10
Men mamma, teknofoben, använder ubuntu och det funkar fint :D
Jag har förstås installerat det åt henne och det enda hon behöver är internet för att betala räkningar och vid sällsynta fall kolla sin mail (om hon kommer ihåg sitt lösenord vill säga) eller t om facebook (2ggr om året).
Kanske inte en typisk hemma-användare iofs eftersom de flesta har större krav nu för tiden på program-möjligheter och även spel eftersom många spelar eller har familj med åtminstone ungar som spelar.

Hon skulle nog ha större nytta av en surfplatta.

_________

Ubuntu i någon version. Mest för att det är den Linuxdist som har bäst stöd för hårdvara. Jag är helt handikappad i Windows, valfri version. Min produktivitet sjunker markant på grund av en bristande fönsterhanterare och GNU-samlingen verktyg. Började använda GNU/Linux 1996, gick över till BeOS 1998 och sedan tillbaka igen till GNU/Linux ca 2007.

Piranha
2013-01-03, 08:38
Jag kan annars rekomendera Linux Mint.

Byggt på Ubuntu / Debian, bra stöd för t Wlan (som annnars är problematiskt på linux), Cinnamon fönsterhanterare (som är sjukt snygg), väldigt lättarbetad och enormt programmutbud.

http://www.linuxmint.com/index.php

kalle_banan
2013-01-03, 09:55

OS X är baserat på unix.

Till alla haters i tråden: Om det enda han ska göra är att konsumera media och surfa så finns det inga som helst problem med att använda Ubuntu. Det finns inga krav på att använda terminalen så länge man inte försöker göra sönder något eller vill känna sig 1337. Den stora skillnaden är gränssnittet och mappstrukturen. Du har ingen "den här datorn" i Ubuntu, du har en hem-map där allting ligger. Det som ligger utanför din hem-map behöver du inte oroa dig över, det är systemfiler. Program hittar du i software center så man slipper ladda hem program från tillverkarens hemsida om man inte väljer att göra det. När man har kommit in i användargränssnittet flyter saker på ganska smärtfritt, dom mest använda programmen har man till vänster och vill man öppna något annat trycker man på windowsknappen/ikonen längst upp i vänstra hörnet och söker/letar där. En sak som jag vill varna om är integreringen med amazon.com, när du söker efter program etc så söker man automatiskt i amazons kataloger också, men detta kan man stänga av i kontrollpanelen vilket jag tycker att man ska göra direkt.

Du behöver inte ens formatera datorn för att prova Ubuntu, dra hem det och lägg in det på ett usbminne/en dvdskiva och kör därifrån! Man får lite sämre prestanda dock.

Om du en dag vill spela spel så kan du dra hem Steam eftersom dom har börjat släppa spel som är anpassade för Ubuntu, eller köp en Steam Box när den kommer ut (mycket pekar på att Steam Box kommer att ha Ubuntu som os). Ubuntu planerar att släppa ett telefon-operativsystem i slutet av 2013/början av 2014 och man kan installera Ubuntu på Nexus 7 redan idag (det är inte ens en alfaversion än men poängen är att det går öht).
Osv, det finns många fördelar med Ubuntu, kolla in www.omgubuntu.co.uk för lite mer tips och nyheter om Ubuntu.
Lite OT kanske men:
http://1.bp.blogspot.com/-e_93bqObbWI/T_nN1U6w4wI/AAAAAAAADi0/337sgTC7iLE/s1600/haters_gonna_hate.jpg

Albatross
2013-01-03, 10:06
Ser inte varför man skulle behöva en lista med fördelar/nackdelar för att byta. Det är ju bara att testa. Jag kör uteslutande Linux på mina maskiner sedan 7 år tillbaka. KDE är den skrivbordsmiljö jag förespråkar, den känns för mina ändamål mest komplett.

Vet inte om man någonsin "behöver" använda en terminal för något, men det känns dumt att vara rädd för den... kan du med den förbättrar det upplevelsen avsevärt. Jag är van att göra vissa saker där, t.ex filhantering och för mig är det snabbare och smidigare än ett GUI. Du har åtminstone valmöjligheten.

Vad gäller hårdvara vet jag inte när nåt krånglade sist, knappt ens WLAN. Det är väl om man har en laptop med nvidia optimus då, det ska vara en mindre trevlig upplevelse än så länge har jag förstått.

För övrigt finns Steam på Linux om man nu gillar spel, även om utbudet där än så länge är rätt klent.

shut teh face
2013-01-03, 10:36
Är säkert inte speciellt mycket bättre för den vanliga datoranvändaren, men det är ett extremt kraftfullt operativsystem vilket man kan nyttja om man har intresse/kunskap.

För mig är det inte ens en fråga, men då jobbar jag ju med det..

bizniz
2013-01-03, 17:56
Ubuntu är inte alls krångligt, de flesta problem som man stöter på är oftast lösta så det är bara att googla! Samma gäller när du ska installera program, jättelätt om man gjort det några gånger. Tycker att ubuntu är både snyggare och enklare än windows! Använde det också till film & musik, det gick jättesmidigt!

Löpsko
2013-01-03, 18:00
Ubuntu är inte alls krångligt, de flesta problem som man stöter på är oftast lösta så det är bara att googla! Samma gäller när du ska installera program, jättelätt om man gjort det några gånger. Tycker att ubuntu är både snyggare och enklare än windows! Använde det också till film & musik, det gick jättesmidigt!

Kanske bara är jag men om man inte vill ha några problem att lösa så tar man ett vettigt OS

WHITEFOLKS
2013-01-03, 18:10
Kanske bara är jag men om man inte vill ha några problem att lösa så tar man ett vettigt OS

Vad är det som inte är vettigt med Gnu/Linux?

Olegh
2013-01-03, 18:14
Vad är det som funkar bättre då? Ett väldigt konkret exempel tack. :) (inget ifrågasättande här, jag är genuint okunnig)

Virus- och säkerhetsaspekter ser jag som helt irrelevant för mina egna syften åtminstone, kan tilläggas.

Albatross
2013-01-03, 18:30
Vad är det som funkar bättre då? Ett väldigt konkret exempel tack. :) (inget ifrågasättande här, jag är genuint okunnig)

Virus- och säkerhetsaspekter ser jag som helt irrelevant för mina egna syften åtminstone, kan tilläggas.

Har man väl vant sig vid en pakethanterare (tänk Google Play Store eller liknande) så tröttnar man rätt snabbt på att hålla individuella applikationer uppdaterade via diverse hemsidor. Bara det är värt det för mig.

För mig så finns ingen bättre skrivbordsmiljö än KDE, jag kan få fönsterhanteraren att göra precis det jag behöver, inte det nån annan tror att jag vill ha.

Men som sagt, allt är ju en smaksak. Kostar inget mer än en nedladdning och ett par minuter att testa själv, så slipper man ta andras ord för det. Hjälper ju inte att en del lever kvar i tron att Linux på skrivbordet inte har ändrats sedan 1999.

LoveMachine
2013-01-03, 18:38

Det finns två typer av människor som har problem med datorer riktigt ofta. Folk som inte kan ett skit och folk som gillar att experimentera. Det första kan inte lösa problemen, den andra ser det som en utmaning. Så länge som man surfar, ser på film och lyssnar på musik så brukar det inte spela någon roll vilket OS man har. Spel är ju naturligtvis en annan femma. Jag är helt övertygad om att min mormor skulle ha mindre problem med sin dator om jag installerade Ubuntu eller Mint jämfört med hur det är nu med XP. Att uppgradera till Windows 7 eller installera Mac OS skulle vara en precis lika stor omställning i vilket fall .

Jag har ungefär lika mycket problem med Windows som med Ubuntu fast av helt olika typer och vid olika tillfällen.

Pay more money

I'm sorry, Dave. I'm afraid I can't do that.

bla bla bla bla bla bla
... GTFO n00b!

I de första två fallen får jag inte göra något "för mitt eget bästa" i det andra fallet så kan jag inte göra något för att jag inte lärt mig hur. Anledningen till att jag installerade Ubuntu var eftersom att det visade sig vara halv omöjligt att få göra en ren ominstallation av Windows på min laptop. Har man ingen DVD så kan man inte göra en installations/återställnings skiva och att skapa en installations USB fick jag definitivt inte göra. Sedan dess så har laptopen fått köra Ubuntu och på det stora hela har det varit smärtfritt. Den är så pass gammal att den ändå bara passar till, jobb, surfande, musik och film. Dessutom så gjorde det att jag kunde ta mig igenom den lilla UNIX-kursen jag skulle läsa betydligt enklare.

Löpsko
2013-01-04, 01:46
Vad är det som inte är vettigt med Gnu/Linux?

Finns väldiga fördelar med olika distar men för den vanliga användaren skulle ja rekommendera osx eller win7 alla dagar i veckan före en linux dist.

Använder själv linux ibland, då bt mest.