Visa fullständig version : Snart dags för deff. Vad gör du annorlunda denna gången?
Tycker man lär sig något nytt varje gång man går igenom en bulk/deff. Nu är det snart dags att börja skala av sig späcket inför sommaren igen. Lär väga kring 83 vid deffstart och vill ned till ~73, -500kcal /dag. Tror det blir 9% BF någonting, siktar på 2kg/månad. Den här gånger ska jag...
- Börja i tid (1/2) och därmed vara klar i tid (1/5) och slippa svälta när kompisarna grillar och dricker bärs (och förhoppningsvis kunna motivera mig att ligga på balans ett tag under sommaren iaf)
- Få bättre rutin i kaloriräknandet och matlagandet. Vägde och räknade allt senast, men tänkte köra ett standardiserat excelblad den här gången för att spara tid och besvär.
- Göra färre avsteg. Man är klar snabbare om man unnar sig färre snedsteg. Senast höll jag mer eller mindre på hela sommaren, lite upp i vikt och lite ned i vikt.
- Dokumentera kroppsvikt, utseende och träningsvikter bättre för att ha bättre koll och kunna motivera mig själv när det känns som det står still. Bättre förebilder med! Senast fick jag ryck när jag tyckte det stod still under ett par dagar, åt på tok för lite, och fick ett stort tapp i gymmet som tack. :smash:
- Låta bli att byta ut proteindrinkarna mot mat med samma energiinnehåll pga hunger. Behöver proteinet och det mättar generellt sett bättre än maten jag väljer.
- Passa på att testa en vit månad under deffen. Delvis för träningen, delvis för allmän hälsa. Vem vet, kanske ger det godare resultat än vad jag tror? Skadar inte iaf.
- Försöka prioritera kolhydrater framför fett. Tryck på gymet ÄR viktigt.
Vad ska du tänka på?
Provrörsbarn
2013-01-02, 17:52
Jag ska försöka att inte dra ner på kalorierna för mkt.
Använda mig av spegeln mer än vågen.
Äta kalorier, inte dricka dem.
Vila o äta lite extra om jag känner mig riktigt sliten.
Variera kosten.
Rikard Jansson
2013-01-02, 17:54
Ska deffa för första gången i år. Har ingen massa att deffa fram, men har å andra sidan en del fett att deffa bort åtminstone!
att sluta väga maten och gå på känsla. mådde inte alls bra psykiskt av att väga allt och räkna varje dag förra deffen. men det skiljer sig givetvis från person till person
Lycka till, hoppas det går bra!
-Vara striktare
-Hålla i flera veckor utan något fusk
-Kolla mera i spegeln än på vågen
-Slänga in 2-3 cardio dagar
-Skriva ner vikterna i ett dokument
Blir tredje försöker i år, och det ordentligaste. Har inte misslyckats på de förra dieterna, har tappat 15kg och 10kg, men tycker att styrkan har blivit lidande.
Så det jag ska försöka göra annorlunda i år är att:
- Ligga på ett mindre underskott, 500-600 istället för 1000-1200kcal.
- Börja i tid, så slipper jag ta dagarna med stora underskott
- Äta mer kolhydrater från bra källor, tryck på gymmet är A och O.
- Inte fuska eller fylla "kalori-luckor" med godis
StarkaUlf
2013-01-02, 19:28
Mer ätardagar och öka på basövningarna. Annars ska det nog gå bra hoppas jag.
Rikard Jansson
2013-01-02, 19:31
Vad behöver någon tänka på vid deff? Har ingen aptit eller hungerskänslor, så det är iaf inte ett problem.
Vad behöver någon tänka på vid deff? Har ingen aptit eller hungerskänslor, så det är iaf inte ett problem.
ja men vad kul för dig då?
Rikard Jansson
2013-01-02, 19:39
ja men vad kul för dig då?
vad fan är det med dig då? :) frågar de som är rutinerade vid att deffa vad som kan vara bra att tänka på, och la till en stor faktor som har mycket med deffande att göra, i förhoppning att någon ska känna igen sig och ge något bra tips som kanske är applicerbart vid just det scenariot.
vad fan är det med dig då? :) frågar de som är rutinerade vid att deffa vad som kan vara bra att tänka på, och la till en stor faktor som har mycket med deffande att göra, i förhoppning att någon ska känna igen sig och ge något bra tips som kanske är applicerbart vid just det scenariot.
skriv det då istället för att verka dryg "vafan är väl inge svårt att deffa jag är aldrig hungrig ändå så ^^" lite så lät det..
Rikard Jansson
2013-01-02, 19:46
skriv det då istället för att verka dryg "vafan är väl inge svårt att deffa jag är aldrig hungrig ändå så ^^" lite så lät det..
Då lär du läst fel ^^ kunde väl skriva "man" istället för "någon" men det är väl samma sak i sammanhanget.
få i dig tillräckligt med fett.
Lätt att få i sig för lite då man gärna kör på kyckling/kvarg och sen fyller ut med kolhydrater eftersom man har så tight budget. risk att man hamnar runt 20g fett/dag då.. jag skulle personligen inte rekommendera under 50g.
få i dig tillräckligt med fett.
Lätt att få i sig för lite då man gärna kör på kyckling/kvarg och sen fyller ut med kolhydrater eftersom man har så tight budget. risk att man hamnar runt 20g fett/dag då.. jag skulle personligen inte rekommendera under 50g.
Rapsolja + protteshake :cool:
Edit: Men ja, som du sa så är det lätt att ligga efter på fett när man stryper in på alla håll. Blir lätt kyckling och ris, sen någon form av ketchup-sås som är en jävla snålsås. Men gillar man jordnötsmör är det lätt att komma upp.
Köra ett jämnt tempo. Inte börja för hårt. Kör min 2:a dag idag. Har tidigare börjat alldeles för hårt o ganska snabbt kännt mig rätt slut.
Mindre cardio, mindre protein.
Mindre cardio, mindre protein.
Tycker den rådande proteinfebern blir värre och värre på kolo. Vad får dig att gå emot trenden? :)
Mindre mjölk, mycket mindre mjölk. Är ju så jävla gott!
Annars gick det ganska smärtfritt förra året.
Tycker den rådande proteinfebern blir värre och värre på kolo. Vad får dig att gå emot trenden? :)
Testa om jag ser några skillnader på 100g protein/dag mot när jag ätit 200g/dag, jag blir mer och mer tveksam till att jag faktiskt kommer göra det.
azrael109
2013-01-03, 18:09
Färre ätardagar, annars är nog det gamla beprövade det som gäller. Mer cardio och mellan 500-1000 kcal underskott. För tränings och matdagbok så du ser exat vad du stoppar i dig och hur det påverkar dina resultat.
Har inte heller allt för mycket hungerkänslor efter ca 2 veckor in i dietandet. Men den sociala biten är desto värre.
- Inte gå in för hårt på kaloriunderskottet
- Fuska mindre
- Inte byta träningsschema mitt i för att senare inse att jag tappat styrka..
- Hålla striktare i kosten allmänt
- Sköta min cardio
:)
Bas. Både vid träning och maten. Satsa på att behålla styrkan i 5-6 specifika övningar istället för att lalla med diverse curls och kablar. Enkla råvaror så maten blir lättare att tillaga och räkna på.
Squamata
2013-01-03, 19:18
Mindre protein, mkt mer kolhydrater.. 50% färre träningspass per vecka..de är vad jag ska göra annorlunda! :)
Kung atlas
2013-01-03, 19:53
Basic kost på rena råvaror , Basic träning , massvis med kardio .
Köra på känsla och undvika skador är väl det jag absolut skall tänka på
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.