handdator

Visa fullständig version : bra kcal intag vid deff?

hetsig
2013-01-01, 23:21
Tänkte köra min först deff nu och funderar lite på hur mycket kcal/dag jag borde ligga på. Är 190cm och väger ca 85kilo, så det blir en kort deff där jag förhoppningsvis bara skalar av 3-4 kg fett. Har ätit i stort sett samma mängd mat varje dag det senaste året och har räknat ut att jag fått i mig ca 3.1-3.3kkcal/dag och har gått upp 13 kilo dom senaste 12 månaderna. När jag läst runt på forumet så verkar dom flesta lägga sig lägre än vad jag hade tänkt göra (runt 2.3-2.4kkcal). Nu till frågan, låter 2400 kcal om dagen för mycket? Tanken är att jag ska köra en lätt deff och bara få bort det värsta av fläsket för att sen fortsätta bygga igen. Känns nästan som jag skulle kunna köra lite aggressivare och lägga mig under 2000 eftersom jag bara kommer deffa tills jag kommer ner till ca 13 bf. Vad tycks?

Är helt grön på deffronten så jag är ganska osäker på hur jag ska göra. Vill såklart inte bli av med all muskelmassa jag byggt upp senaste året men vill heller inte dra ut på deffen allt för mycket.

Vitlök
2013-01-01, 23:25
Formler och uträkningar i all ära men bästa sättet är att testa. Lägg dig på t.ex. 2300kcal om dagen. Prova en vecka eller två. Utvärdera. Sänk eller höj beroende på resultatet.

nitz
2013-01-01, 23:33
Jag skulle inte tycka det vore märkligt att ligga på 2300 kcal för din del, prova!