Logga in

Visa fullständig version : Plast gjord av växter istället för olja

Exdiaq
2013-01-01, 17:24
Ja, jag vet hur olja blir till. Messerschmitts, be gone.

Länk till ScienceDump.com (http://www.sciencedump.com/content/benefits-using-plant-based-plastic)

Ajsomfan
2013-01-01, 18:25
Mycket bra. Äckligt mycket plast man slänger bara genom alla matförpackningar.

Hur mycket plantmaterial är 50 cl colaflaskorna gjorda av?

Exdiaq
2013-01-01, 18:36
Jaha, förväntade mig fler svar innan jag släppte bomben. Ett problem minskar, ett annat ökar; nedgången utav odlingsbar mark snabbas på ytterligare.

Prez
2013-01-01, 18:39
Det var det jag tänkte när jag såg videon, var ska de odla allt för att täcka vår behov av plast.

Amfksp
2013-01-01, 19:08
Lite som den underbara iden med etanol som hyllades till skyarna, tills man kom på att regnskog skövlades för att framställa den...

Exdiaq
2013-01-01, 19:38
Men jag kan glädjas åt själva egenvärdet att någon har tänkt ut det hela. Ska jag vara ärlig tänkte jag inte på de praktiska problemen när jag skapade tråden utan var en aning lyriskt över nyheten. Dröjde ett tag innan jag insåg det. Hade jag insett det direkt hade jag inte skapat tråden och nu spelat dryg. Vem vet, kanske leder till något annat?

Prez
2013-01-01, 19:54
Här är riktigt bra info om Bioplast på Svenska: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bioplast

.

.

.

.
Eller om ni kan och föredrar Engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Bioplastic

:)

Loke
2013-01-01, 20:24
Känns som trams, jag ser inte mycket fördelar. Oljan som går åt till plast är försumbar, och i sverige eldas alla sopor upp, vilket innebär att i princip all plast antingen blir energi eller återvinns. Det är inte hållbart, men nästintill.

Den enda fördelen som har någon betydelse är väl att den sägs vara biologiskt nedbrytbar, men jag ser problem med det med. Att plast är svårt att bryta ner är ju en av dess fina egenskaper. Det är nice att veta att plastpåsen kan vara mycket tunn och ändå hålla tätt. Sen finns det ju grader i helvetet, och en hel del plast av olja är ju också hyffsat nedbrytbar.

Det är inte sämre än plast från fossila källor, det är bara onödigt.

Brickhead
2013-01-01, 21:25
Känns som trams, jag ser inte mycket fördelar. Oljan som går åt till plast är försumbar, och i sverige eldas alla sopor upp, vilket innebär att i princip all plast antingen blir energi eller återvinns. Det är inte hållbart, men nästintill.

Den enda fördelen som har någon betydelse är väl att den sägs vara biologiskt nedbrytbar, men jag ser problem med det med. Att plast är svårt att bryta ner är ju en av dess fina egenskaper. Det är nice att veta att plastpåsen kan vara mycket tunn och ändå hålla tätt. Sen finns det ju grader i helvetet, och en hel del plast av olja är ju också hyffsat nedbrytbar.

Det är inte sämre än plast från fossila källor, det är bara onödigt.

+1

Ett stort problem är all plast som slängs ut i hav och natur. Om man lyckas få ner tiden för nedbrytning rejält så skulle det vara ett stort steg för miljön.

Hemi
2013-01-02, 03:49
+1

Ett stort problem är all plast som slängs ut i hav och natur. Om man lyckas få ner tiden för nedbrytning rejält så skulle det vara ett stort steg för miljön.

Ja du, jag har varit frivillig och rensat kust i karibien och man ser inte ens marken pga all skit när det inte är städat. Flaskor, förpackningar, flip-flops, bildelar och ett och annat knark-kit kastat överbord.