Visa fullständig version : Vad är egentligen nackdelarna med periodisk fasta?
Barbastark
2013-01-01, 16:20
Har kört ett par dagar nu med leangains-upplägg och hittills ser jag och upplever bara fördelar.
Har heller inte stött på något negativt som nämns om det hela mer än att det potentiellt inte är optimalt för muskelbygge (kritik som inte på något sätt verkar kunna spikats som sanning).
Så vad finns det egentligen för fysiologiska nackdelar med PF?
Lychgate
2013-01-01, 16:29
Förväntar du dig att eventuella negativa effekter är påtagliga efter ett antal dagar?...
Sheogorath
2013-01-01, 16:31
Förväntar du dig att eventuella negativa effekter är påtagliga efter ett antal dagar?...
Nej, om jag känner BS rätt så vill han veta hur optimal han är innan han fortsätter det här projektet. ;)
Lychgate
2013-01-01, 16:37
Nej, om jag känner BS rätt så vill han veta hur optimal han är innan han fortsätter det här projektet. ;)
Jag känner igen det med. Men detta börjar bli fjantigt. Är som att han läser 1 mening på Leangains.com och sedan skapar 4 trådar angående det innan han fortsätter läsa stycket.
Barbastark
2013-01-01, 16:38
Det jag syftar på är inte direkt planeringsmässiga faktorer så som få ihop PF och det sociala eller att man kanske blir väldigt hungrig utanför ätfönstret osv, utan mer på de fysiologiska i stil med ökad risk för diverse sjukdommar, eller ökat påslag av olika hormon på ett ogynnsamt sätt osv
hehe, lite åt det hållet också ;)
Silencer
2013-01-01, 16:44
Magkatarr, magsår etc. är det enda jag har märkt och jag har kört huvudsakligen PF i flera år. Gäller framför allt om man dricker mycket kaffe. Tom mage + svart kaffe får vilken läkare som helst att bli bedrövad.
Barbastark
2013-01-01, 16:51
Magkatarr, magsår etc. är det enda jag har märkt och jag har kört huvudsakligen PF i flera år. Gäller framför allt om man dricker mycket kaffe. Tom mage + svart kaffe får vilken läkare som helst att bli bedrövad.
Okok.
I vilken mån skulle du dra samband med magkatarren, magsår och de stora måltiderna som det ofta blir? Tänker att den eventuella metaboliska stressen från de kontiuerliga 1200kcal+ måltiderna kanske inte är optimalt i längden?
När jag åt två måltider (en runt 500 kcal och en runt 1500) om dagen under min senaste viktnedgång upplevde jag en stor hunger om magsäcken inte var proppfull. Under de sista kilona, då jag svävade runt 10% kroppsfett, blev det nästintill ohållbart då hungern var konstant. När jag övergav det det lite mer leangainsaktiga upplägget tillförmån för lite mer normalstora portioner (kalorierna fördelade 50-50 på målen) och kanske ett mellanmål när nöden krävde försvann dock problemen. Det tog dock två veckor från att den konstanta hungern skulle gå över till ett relativt lugn i kroppen.
TLDR: Att vänja sig med stor bukfylla kan slå bakut och resultera i att du aldrig blir mätt förutom vid det stora målet mat.
Silencer
2013-01-01, 17:05
Okok.
I vilken mån skulle du dra samband med magkatarren, magsår och de stora måltiderna som det ofta blir? Tänker att den eventuella metaboliska stressen från de kontiuerliga 1200kcal+ måltiderna kanske inte är optimalt i längden?
Två aspekter:
1) Kaffet fräter på magen och irriterar när det inte finns något som dämpar i magen.
2) Om man äter sig totalt överfull, vilket är fallet för åtminstone mig på PF, så blir det en kronisk stress på magsäcken som är uppspänd till bristningsgränsen varje dag. Har man större magsäck kanske det inte är lika stort problem.
Ristretto
2013-01-01, 17:58
När jag åt två måltider (en runt 500 kcal och en runt 1500) om dagen under min senaste viktnedgång upplevde jag en stor hunger om magsäcken inte var proppfull. Under de sista kilona, då jag svävade runt 10% kroppsfett, blev det nästintill ohållbart då hungern var konstant. När jag övergav det det lite mer leangainsaktiga upplägget tillförmån för lite mer normalstora portioner (kalorierna fördelade 50-50 på målen) och kanske ett mellanmål när nöden krävde försvann dock problemen. Det tog dock två veckor från att den konstanta hungern skulle gå över till ett relativt lugn i kroppen.
TLDR: Att vänja sig med stor bukfylla kan slå bakut och resultera i att du aldrig blir mätt förutom vid det stora målet mat.
Det där upplever jag bara på underskott. Och då är jag mer eller mindre hungrig hela tiden, på något sätt, även om magsäcken är full.
Det tar dessutom bara runt en vecka för mig att vänja kroppen vid normalstora måltider.
Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5
Okok.
Vissa personers magmunn kanske inte kan hålla tätt lika bra som andra, äter du då för mycket så trycks magsaft upp och irriterar.
För mig är inte kaffet några problem, det är snarare storleken på måltiden och mängden kött som jag får problem med.
Eddie Vedder
2013-01-01, 19:02
Har heller inte stött på något negativt som nämns om det hela mer än att det potentiellt inte är optimalt för muskelbygge (kritik som inte på något sätt verkar kunna spikats som sanning).
Vad är "spikat som sanning" då? Det är inga dåliga krav du ställer om det ska vara det enda som duger. Ingen av fördelarna är ju direkt "spikade som sanning" de heller men det finns goda grunder för att tro på det ändå.
om något, som eddie skriver, vore spikat som sanning - så skulle säkerligen "alla" köra på det. inte sant?
exevision
2013-01-01, 19:21
Ingen "spikad sanning" direkt, men gastrointestinal hypertrophy av stora måltider?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163032
Silencer
2013-01-01, 23:16
Vissa personers magmunn kanske inte kan hålla tätt lika bra som andra, äter du då för mycket så trycks magsaft upp och irriterar.
Ja, refluxsyndrom hör ju till vardagen på PF tyvärr. Sen har jag läst nu om tillväxt av magen. Jag måste verkligen äta oftare och mindre måltider (men inom fönstret).
Jag har inga refluxproblem.
TS: Har du tagit 150 i bänkpress än?
Jag har inga refluxproblem.
TS: Har du tagit 150 i bänkpress än?
vad du tjatar om 150 i bengt micke:D var har barba skrivit att han ens vill ta det? *flex*
Jag tycker väl att det hade vorit smidigt om du hade ställt alla dina nyfikna frågor i nån utav de trådar som redan har skapats. Denna frågan hade passat bra i den stora tråden om PF. Jag antar att du känner till att den tråden existerar Barbastark? ;)
Jag tycker väl att det hade vorit smidigt om du hade ställt alla dina nyfikna frågor i nån utav de trådar som redan har skapats. Denna frågan hade passat bra i den stora tråden om PF. Jag antar att du känner till att den tråden existerar Barbastark? ;)
japp han postar i den med
Skrev såhär i en annan tråd, där jag undrar om inte frågeställaren också var du ;):
Det ska sägas också att det finns rön som visar att kvinnor kan få sämre insulinkänslighet och sämre humör av periodisk fasta. Så det är inget Magiskt Koncept för Alla. Och det har ju ingen påstått heller, men en del tror ju det.
Sannolikt är män evolutionärt bättre lämpade att hantera periodisk fasta och få positiva effekter av det. Och som sagt lär det finnas en stor individuell varians för hur bra man mår av periodisk fasta.
Har man problem med nedstämdhet eller ångest bör man vara försiktig med fasta, både för att serotoninnivåer kan dippa och för att det innebär en relativt stor sympatisk aktivitet (för att vi ska leta mat). Ghrelin är också aktivt i amygdala (för att vi ska undvika faror), ett område i hjärnan högst involverat i upplevelse av rädsla vilket kan utgöra ett problem. Fasta kan sannolikt också göra oss mer benägna att belöna oss p g a ghrelins effekter i belöningssystemet, vilket kan utgöra ett problem. Eller inte. Det är som sagt individuellt och beror som vanligt på en massa annat.
I övrigt har fasta en mängd positiva effekter vad gäller insulinkänslighet, skydd av neuroner i hjärnan, fettförbränning, kardiovaskulära markörer etc. Jag ser det som en teknik mer än en livsstil.
Mina 2 ören.
Barbastark
2013-01-02, 10:06
Skrev såhär i en annan tråd, där jag undrar om inte frågeställaren också var du ;):
Det ska sägas också att det finns rön som visar att kvinnor kan få sämre insulinkänslighet och sämre humör av periodisk fasta. Så det är inget Magiskt Koncept för Alla. Och det har ju ingen påstått heller, men en del tror ju det.
Sannolikt är män evolutionärt bättre lämpade att hantera periodisk fasta och få positiva effekter av det. Och som sagt lär det finnas en stor individuell varians för hur bra man mår av periodisk fasta.
Har man problem med nedstämdhet eller ångest bör man vara försiktig med fasta, både för att serotoninnivåer kan dippa och för att det innebär en relativt stor sympatisk aktivitet (för att vi ska leta mat). Ghrelin är också aktivt i amygdala (för att vi ska undvika faror), ett område i hjärnan högst involverat i upplevelse av rädsla vilket kan utgöra ett problem. Fasta kan sannolikt också göra oss mer benägna att belöna oss p g a ghrelins effekter i belöningssystemet, vilket kan utgöra ett problem. Eller inte. Det är som sagt individuellt och beror som vanligt på en massa annat.
I övrigt har fasta en mängd positiva effekter vad gäller insulinkänslighet, skydd av neuroner i hjärnan, fettförbränning, kardiovaskulära markörer etc. Jag ser det som en teknik mer än en livsstil.
Mina 2 ören.
A just d ja, tackar!
Antar att dessa är de "allvarligaste" faktorer du hittat om PF? Och de känns inte speciellt "allvarliga" tycker jag, vilket är gött. Känns mer i stil med "dricker du för mycket kaffe så kan du få problem att somna".
Ja, nej verkar inte vara farligt för den fysiska hälsan akut, tvärtom.
Lite så kanske. Men hur påverkan blir med kronisk fasta kanske är annorlunda. Ett kroniskt stresspåslag utöver vardagsstress kan blir för mycket (i e lång daglig fasta). Därför (och av andra anledningar) rekommenderas i regel kortare dagliga fastor eller längre fastor mer sällan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.